בכדי שיעשו בחשמל שבת

יהודי

משתמש ותיק
ישנם בתי כנסיות שבהגיע 45 דק' לערך מתחלפת הספקת החשמל מגנרטור לחשמל רגיל. האם אין ענין להמתין עד בכדי שיעשו?
להבנתי הנקודה היא שיש טוענים שלמעשה אין לחשוש רק לחילול ד' ותו לא.
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
וכמה הוא הבכדי שיעשו? בכדי הפעלת הטורבינה מאפס?
אולי עצם הפעלת הטורבינה מותרת לכו''ע מצד פקו''נ, וכל הנושא הוא הריבוי וההפחתה בכמות החשמל, וא''כ ברגע שיוצאת שבת מיוצר באותו שניה חשמל של אחרי שבת מטורבינה שיש הצדקה בהפעלתה.

ובכל אופן קשה לדרוש מעובדי חברת חשמל שיחמירו ב45 דקות תמימות. אולי נציע להם גם לשמור ר''ת?
 

יהודי

משתמש ותיק
פותח הנושא
לא הבנתי מה הכוונה לגבי עובדי חברת חשמל.
 

חיים ליצא

משתמש ותיק
וממתי צריך לחשבן את ה20 דקות
לדעתי משום שמדובר בדרבנן ב35 דק' אחרי השקיעה שמהווה 20 דק' אחרי צה"כ של 13.5 דק אפשר להקל לכתחילה
ועל אף שלצאת השבת דאורייתא מחמירים יותר
 

יהודי

משתמש ותיק
פותח הנושא
מלך שבא אמר:
יהודי אמר:
להבנתי הנקודה היא שיש טוענים שלמעשה אין לחשוש רק לחילול ד' ותו לא.
אדרבא, מצד חילול ה' ודאי שיש להמתין בכדי שיעשו
ובקובץ המצו"ב כותב ששיעור בכדי שיעשו הוא 20 דקות, ויעו"ש
חשמל מורגנשטרן.PDF
מה הענין, היה חילול ד' ונגמר.
מצד מעשה שבת אסור ליהנות עד שיעבור שיעור בכדי שיעשו.
 

חיים ליצא

משתמש ותיק
יהודי אמר:
מלך שבא אמר:
יהודי אמר:
להבנתי הנקודה היא שיש טוענים שלמעשה אין לחשוש רק לחילול ד' ותו לא.
אדרבא, מצד חילול ה' ודאי שיש להמתין בכדי שיעשו
ובקובץ המצו"ב כותב ששיעור בכדי שיעשו הוא 20 דקות, ויעו"ש
חשמל מורגנשטרן.PDF
מה הענין, היה חילול ד' ונגמר.
מצד מעשה שבת אסור ליהנות עד שיעבור שיעור בכדי שיעשו.
גם מצד מעשה שבת זה רק לדעת החת"ס 
ולדעת המשנ"ב מותר מיד למוצ"ש 
 
 

רוצה להתעלות

משתמש ותיק
לא הבנתי כלל את הדיון.
שיעור "בכדי שיעשה" הוא רק על גוי שעושה לישראל, אך יהודי שעושה אין שיעור זה כלל עי' במ"ב סי' שי"ח סעי' א' [איני זוכר איזה סעי"ק], וכיון שלדאבונינו יהודים עושים את המלאכות בשבת, אין צריך לחכות כלל.
 

מלך שבא

משתמש ותיק
יהודי אמר:
מלך שבא אמר:
יהודי אמר:
להבנתי הנקודה היא שיש טוענים שלמעשה אין לחשוש רק לחילול ד' ותו לא.
אדרבא, מצד חילול ה' ודאי שיש להמתין בכדי שיעשו
ובקובץ המצו"ב כותב ששיעור בכדי שיעשו הוא 20 דקות, ויעו"ש
חשמל מורגנשטרן.PDF
מה הענין, היה חילול ד' ונגמר.
מצד מעשה שבת אסור ליהנות עד שיעבור שיעור בכדי שיעשו.
אין מובן כוונתך, החילול ה' שכתב החוזו"א הוא על השימוש ולא על עצם המלאכה. וכלשונו "ואף אם הוא באופן שיש בשימושו היתר מן הדין אסור להשתמש בו מפני שיש בשימושו חילול ה' שאינו  חס לכבוד שמים כיון שהוא שימוש ציבורי והעובד בשבת הוא עושה במרד ר"ל כו' "
ופשוט שהחילול ה' שייך אף בכדי שיעשו.
 
 

מלך שבא

משתמש ותיק
רוצה להתעלות אמר:
לא הבנתי כלל את הדיון.
שיעור "בכדי שיעשה" הוא רק על גוי שעושה לישראל, אך יהודי שעושה אין שיעור זה כלל עי' במ"ב סי' שי"ח סעי' א' [איני זוכר איזה סעי"ק], וכיון שלדאבונינו יהודים עושים את המלאכות בשבת, אין צריך לחכות כלל.
הפמ"ג [משב"ז רע"ו ה, א"א שכ"ה כ"ב] מסתפק האם מומר נידון כישראל.
ובלא"ה כבר הזכירו שאנו דנים מצד חילול ה' שאינו דווקא בגדרי הל' מעשה שבת.
 
 

שמח בחור

משתמש ותיק
פיילוט 0.4 אמר:
וכמה הוא הבכדי שיעשו? בכדי הפעלת הטורבינה מאפס?
אולי עצם הפעלת הטורבינה מותרת לכו''ע מצד פקו''נ, וכל הנושא הוא הריבוי וההפחתה בכמות החשמל, וא''כ ברגע שיוצאת שבת מיוצר באותו שניה חשמל של אחרי שבת מטורבינה שיש הצדקה בהפעלתה.
הדברים ידועים (על פי קונטרס מורגנשטרן) שכל מה שקורה בשבת עצמה, זה רק כיבוי והפעלת טורבינות על מנת לחסוך. והדבר לוקח בס"ה שנית ספורות. (וזה גם לא הנאה ישירה מהם. אלא בסך הכל אינטרס שלהם לחסוך בפחם)
 
 

מלך שבא

משתמש ותיק
אולי לפני שאתה מדבר בשם מורגנשטרן תטרח לפחות לקרוא את הקובץ שלו שצירפתי לעיל?
ומה שכתבת "זה לא הנאה ישירה מהם" אינו נכון כלל, וכפשוט
 

יהודי

משתמש ותיק
פותח הנושא
מלך שבא אמר:
יהודי אמר:
מלך שבא אמר:
אדרבא, מצד חילול ה' ודאי שיש להמתין בכדי שיעשו
ובקובץ המצו"ב כותב ששיעור בכדי שיעשו הוא 20 דקות, ויעו"ש
חשמל מורגנשטרן.PDF
מה הענין, היה חילול ד' ונגמר.
מצד מעשה שבת אסור ליהנות עד שיעבור שיעור בכדי שיעשו.
אין מובן כוונתך, החילול ה' שכתב החוזו"א הוא על השימוש ולא על עצם המלאכה. וכלשונו "ואף אם הוא באופן שיש בשימושו היתר מן הדין אסור להשתמש בו מפני שיש בשימושו חילול ה' שאינו  חס לכבוד שמים כיון שהוא שימוש ציבורי והעובד בשבת הוא עושה במרד ר"ל כו' "
ופשוט שהחילול ה' שייך אף בכדי שיעשו.
 
לא מבין למה שייך בכדי שיעשו בחילול ד'. ואף כתבתם שזה פשוט.
 

מלך שבא

משתמש ותיק
נעשה עסק, אתה תסביר לי למה שלא יהיה שייך חילול ה' בכדי שיעשו ואני אסביר למה כן.
 

שמח בחור

משתמש ותיק
מלך שבא אמר:
אולי לפני שאתה מדבר בשם מורגנשטרן תטרח לפחות לקרוא את הקובץ שלו שצירפתי לעיל?
ומה שכתבת "זה לא הנאה ישירה מהם" אינו נכון כלל, וכפשוט
לא קראתי את הקונטרס שאתה צירפת, אלא אחד מהמופצים בתי כנסת. אם אתה כותב שישנם שינויים, אני אטרח לקרוא שוב....
 
 

יהודי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אני מבין שבכדי שיעשו הוא קנס שלא יהנו ממה שנעשה בשבת (כך לשון רש"י בביצה לגבי עכו"ם), אבל אם לא נעשתה מלאכה, ל"ש לאסור.
אגב, ראיתי עכשיו בשו"ת מנחת יצחק (ח"ג סי' עט) שהביא מהקה"י שנקט בדעת הפמ"ג שאסר מעשה מומר, שאסור לעולם. והמנח"י הביא משו"ת מחזה אברהם שאור רק בכדי שיעשו.
 

מלך שבא

משתמש ותיק
בלה"ק כותבים: נעשתה מלאכה אלא שלדעתי לא נאסר מצד דיני מעשה שבת ליהנות ממנה לאחר השבת.
הבעיה היא שאנו דנים על חילול ה' ולא על דיני מעשה שבת
 

יהודי

משתמש ותיק
פותח הנושא
בכוונה לא כתבתי לדעתי או לא. אנו דנים באם נימא שעשיית החשמל מותרת מצד מעשה שבת ואסורה רק מצד חילול ד', מהו לאסור בכדי שיעשו.
אני הבנתי שבמקום שנאסרה המלאכה, הוסיפו לאסור שלא יהנה ממנה במוצ"ש. ולכאו' אין מה לאסור אחרי השבת מצד חילול ד'.
נא בארו כוונתכם.
 

מלך שבא

משתמש ותיק
אני חוזר ומזכיר שהנידון הוא על חילול ה' ולא על מעשה שבת.
ופשוט שהחילול ה' שייך גם בכדי שיעשו, שכיון שיש מערכת ציבורית שעובדת גם עבורי ומכוחי בקביעות מתוך חילול שבת, אם אהנה מעבודה זו אפי' בחול בכדי שיעשו אין לך זלזול בכבוד השבת וחילול ה' גדול מזה.
 

יהודי

משתמש ותיק
פותח הנושא
לא מבין למה כ"כ פשוט שיש בזה חילול ד'. סברות בעלמא ללא מקור לא מועילות לי.
על מעשה שבת יש מקור בתלמוד ובפוסקים לגבי מומר. על חילול ד' - אין מקורות. ובסברא אפשר לכתוב הפוך (וכן מסתבר לי, וכן אמר לי מישהו בשם הגרש"צ רוזנבלט).
 
חלק עליון תַחתִית