מתאהב על ידך
משתמש ותיק
הנה הגמרא בכתובות ח. נכתבה כידוע אחרי שביהמ"ק חרב וישראל גלו.
ואעפ"כ בזמן הגמ' עדיין אמרו "שהשמחה במעונו" גם בלי שבע ברכות כל י"ב חודש מהחתונה.
וא"כ תמוה אתמה - איך בלי להתבלבל כולם מצטטים מהפוסקים שהאידנא אין אומרים "שהשמחה במעונו" משום שערבה כל שמחה.
האם לא צריך לפני כן לבדוק שוב את המציאות כעת?
והרי בודאי גם בזמן הגמ' היו צרות רבות וכידוע, אלא שכנראה הן לא היו כה גדולות כמו בזמן הסמ"ג שהוא זה שכ' שהאידנא ערבה כל שמחה.
וכדי שלא תאמרו שבאמת הכוונה היא לשמחה הרוחנית שאין אני ואתם יודעים טיבה ומהותה והיא היא זו שנסתלקה מאיתנו רק אחרי זמן הגמ' כי בזמן הגמ' היתה עדיין שמחת שרידי בית המקדש החרב וכו'.
לכן אצטט את לשון המהרש"ל ביש"ש כתובות א' יב:
"והאידנא בוודאי שערבה כל שמחה וקושי הגלות וצער המחיה..."
הרי לנו שהיה פשוט לו שמדובר בשמחה אנושית רגילה.
והאמת שגם הפסוק שהוא המקור של התערבבות השמחה הלזו - מדבר על שמחה אנושית.
כי הנביא (ישעיהו כד יא) מאיים על רשעים שיקרה להם אסונות ואז תהיה התוצאה "ערבה כל שמחה" כלשונו.
נ. ב. כמובן תמיד תוכלו לטעון שעדיין רע לנו עד מאוד בדיוק כמו שהיה בגירוש ספרד ובאינקווזיציה ובפרעות ת"ח ות"ט וחמלניצקי ובסיביר ובטרבלינקה וכו'.
רק תצטרכו להוסיף ולטעון שזה יותר גרוע פיזית ונפשית מכל התקופות הגרועות שבזמן הגמ' וכנ"ל.
ואעפ"כ בזמן הגמ' עדיין אמרו "שהשמחה במעונו" גם בלי שבע ברכות כל י"ב חודש מהחתונה.
וא"כ תמוה אתמה - איך בלי להתבלבל כולם מצטטים מהפוסקים שהאידנא אין אומרים "שהשמחה במעונו" משום שערבה כל שמחה.
האם לא צריך לפני כן לבדוק שוב את המציאות כעת?
והרי בודאי גם בזמן הגמ' היו צרות רבות וכידוע, אלא שכנראה הן לא היו כה גדולות כמו בזמן הסמ"ג שהוא זה שכ' שהאידנא ערבה כל שמחה.
וכדי שלא תאמרו שבאמת הכוונה היא לשמחה הרוחנית שאין אני ואתם יודעים טיבה ומהותה והיא היא זו שנסתלקה מאיתנו רק אחרי זמן הגמ' כי בזמן הגמ' היתה עדיין שמחת שרידי בית המקדש החרב וכו'.
לכן אצטט את לשון המהרש"ל ביש"ש כתובות א' יב:
"והאידנא בוודאי שערבה כל שמחה וקושי הגלות וצער המחיה..."
הרי לנו שהיה פשוט לו שמדובר בשמחה אנושית רגילה.
והאמת שגם הפסוק שהוא המקור של התערבבות השמחה הלזו - מדבר על שמחה אנושית.
כי הנביא (ישעיהו כד יא) מאיים על רשעים שיקרה להם אסונות ואז תהיה התוצאה "ערבה כל שמחה" כלשונו.
נ. ב. כמובן תמיד תוכלו לטעון שעדיין רע לנו עד מאוד בדיוק כמו שהיה בגירוש ספרד ובאינקווזיציה ובפרעות ת"ח ות"ט וחמלניצקי ובסיביר ובטרבלינקה וכו'.
רק תצטרכו להוסיף ולטעון שזה יותר גרוע פיזית ונפשית מכל התקופות הגרועות שבזמן הגמ' וכנ"ל.