בכדי שיעשו בחשמל שבת


פותח הנושא
יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 3662
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 515 פעמים
קיבל תודה: 769 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

בכדי שיעשו בחשמל שבת

שליחה על ידי יהודי » 29 פברואר 2020, 20:23

ישנם בתי כנסיות שבהגיע 45 דק' לערך מתחלפת הספקת החשמל מגנרטור לחשמל רגיל. האם אין ענין להמתין עד בכדי שיעשו?
להבנתי הנקודה היא שיש טוענים שלמעשה אין לחשוש רק לחילול ד' ותו לא.

סמל אישי של משתמש

פיילוט 0.4
משתמש ותיק
הודעות: 357
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 11:02
מיקום: פריפריה צפונית
נתן תודה: 202 פעמים
קיבל תודה: 143 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בכדי שיעשו בחשמל שבת

שליחה על ידי פיילוט 0.4 » 29 פברואר 2020, 20:36

וכמה הוא הבכדי שיעשו? בכדי הפעלת הטורבינה מאפס?
אולי עצם הפעלת הטורבינה מותרת לכו''ע מצד פקו''נ, וכל הנושא הוא הריבוי וההפחתה בכמות החשמל, וא''כ ברגע שיוצאת שבת מיוצר באותו שניה חשמל של אחרי שבת מטורבינה שיש הצדקה בהפעלתה.

ובכל אופן קשה לדרוש מעובדי חברת חשמל שיחמירו ב45 דקות תמימות. אולי נציע להם גם לשמור ר''ת?


פותח הנושא
יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 3662
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 515 פעמים
קיבל תודה: 769 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בכדי שיעשו בחשמל שבת

שליחה על ידי יהודי » 29 פברואר 2020, 21:08

לא הבנתי מה הכוונה לגבי עובדי חברת חשמל.


מלך שבא
משתמש ותיק
הודעות: 300
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 19:32
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 62 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בכדי שיעשו בחשמל שבת

שליחה על ידי מלך שבא » 29 פברואר 2020, 22:00

יהודי כתב:
29 פברואר 2020, 20:23
להבנתי הנקודה היא שיש טוענים שלמעשה אין לחשוש רק לחילול ד' ותו לא.
אדרבא, מצד חילול ה' ודאי שיש להמתין בכדי שיעשו
ובקובץ המצו"ב כותב ששיעור בכדי שיעשו הוא 20 דקות, ויעו"ש
חשמל מורגנשטרן.PDF
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


חיים ליצא
משתמש ותיק
הודעות: 282
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 00:54
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בכדי שיעשו בחשמל שבת

שליחה על ידי חיים ליצא » 29 פברואר 2020, 22:22

וממתי צריך לחשבן את ה20 דקות
לדעתי משום שמדובר בדרבנן ב35 דק' אחרי השקיעה שמהווה 20 דק' אחרי צה"כ של 13.5 דק אפשר להקל לכתחילה
ועל אף שלצאת השבת דאורייתא מחמירים יותר


פותח הנושא
יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 3662
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 515 פעמים
קיבל תודה: 769 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בכדי שיעשו בחשמל שבת

שליחה על ידי יהודי » 29 פברואר 2020, 22:28

מלך שבא כתב:
29 פברואר 2020, 22:00
יהודי כתב:
29 פברואר 2020, 20:23
להבנתי הנקודה היא שיש טוענים שלמעשה אין לחשוש רק לחילול ד' ותו לא.
אדרבא, מצד חילול ה' ודאי שיש להמתין בכדי שיעשו
ובקובץ המצו"ב כותב ששיעור בכדי שיעשו הוא 20 דקות, ויעו"ש
חשמל מורגנשטרן.PDF
מה הענין, היה חילול ד' ונגמר.
מצד מעשה שבת אסור ליהנות עד שיעבור שיעור בכדי שיעשו.


חיים ליצא
משתמש ותיק
הודעות: 282
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 00:54
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בכדי שיעשו בחשמל שבת

שליחה על ידי חיים ליצא » 29 פברואר 2020, 22:40

יהודי כתב:
29 פברואר 2020, 22:28
מלך שבא כתב:
29 פברואר 2020, 22:00
יהודי כתב:
29 פברואר 2020, 20:23
להבנתי הנקודה היא שיש טוענים שלמעשה אין לחשוש רק לחילול ד' ותו לא.
אדרבא, מצד חילול ה' ודאי שיש להמתין בכדי שיעשו
ובקובץ המצו"ב כותב ששיעור בכדי שיעשו הוא 20 דקות, ויעו"ש
חשמל מורגנשטרן.PDF
מה הענין, היה חילול ד' ונגמר.
מצד מעשה שבת אסור ליהנות עד שיעבור שיעור בכדי שיעשו.
גם מצד מעשה שבת זה רק לדעת החת"ס 
ולדעת המשנ"ב מותר מיד למוצ"ש 
 


פותח הנושא
יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 3662
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 515 פעמים
קיבל תודה: 769 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בכדי שיעשו בחשמל שבת

שליחה על ידי יהודי » 29 פברואר 2020, 22:43

תסביר ברור למה אתה מתכוין


רוצה להתעלות
משתמש ותיק
הודעות: 282
הצטרף: 18 אוקטובר 2019, 14:11
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 84 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בכדי שיעשו בחשמל שבת

שליחה על ידי רוצה להתעלות » 29 פברואר 2020, 23:41

לא הבנתי כלל את הדיון.
שיעור "בכדי שיעשה" הוא רק על גוי שעושה לישראל, אך יהודי שעושה אין שיעור זה כלל עי' במ"ב סי' שי"ח סעי' א' [איני זוכר איזה סעי"ק], וכיון שלדאבונינו יהודים עושים את המלאכות בשבת, אין צריך לחכות כלל.


מלך שבא
משתמש ותיק
הודעות: 300
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 19:32
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 62 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בכדי שיעשו בחשמל שבת

שליחה על ידי מלך שבא » 29 פברואר 2020, 23:57

יהודי כתב:
29 פברואר 2020, 22:28
מלך שבא כתב:
29 פברואר 2020, 22:00
יהודי כתב:
29 פברואר 2020, 20:23
להבנתי הנקודה היא שיש טוענים שלמעשה אין לחשוש רק לחילול ד' ותו לא.
אדרבא, מצד חילול ה' ודאי שיש להמתין בכדי שיעשו
ובקובץ המצו"ב כותב ששיעור בכדי שיעשו הוא 20 דקות, ויעו"ש
חשמל מורגנשטרן.PDF
מה הענין, היה חילול ד' ונגמר.
מצד מעשה שבת אסור ליהנות עד שיעבור שיעור בכדי שיעשו.
אין מובן כוונתך, החילול ה' שכתב החוזו"א הוא על השימוש ולא על עצם המלאכה. וכלשונו "ואף אם הוא באופן שיש בשימושו היתר מן הדין אסור להשתמש בו מפני שיש בשימושו חילול ה' שאינו  חס לכבוד שמים כיון שהוא שימוש ציבורי והעובד בשבת הוא עושה במרד ר"ל כו' "
ופשוט שהחילול ה' שייך אף בכדי שיעשו.
 


מלך שבא
משתמש ותיק
הודעות: 300
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 19:32
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 62 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בכדי שיעשו בחשמל שבת

שליחה על ידי מלך שבא » 29 פברואר 2020, 23:59

רוצה להתעלות כתב:
29 פברואר 2020, 23:41
לא הבנתי כלל את הדיון.
שיעור "בכדי שיעשה" הוא רק על גוי שעושה לישראל, אך יהודי שעושה אין שיעור זה כלל עי' במ"ב סי' שי"ח סעי' א' [איני זוכר איזה סעי"ק], וכיון שלדאבונינו יהודים עושים את המלאכות בשבת, אין צריך לחכות כלל.
הפמ"ג [משב"ז רע"ו ה, א"א שכ"ה כ"ב] מסתפק האם מומר נידון כישראל.
ובלא"ה כבר הזכירו שאנו דנים מצד חילול ה' שאינו דווקא בגדרי הל' מעשה שבת.
 


שמח בחור
משתמש ותיק
הודעות: 325
הצטרף: 27 ינואר 2020, 10:39
נתן תודה: 207 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בכדי שיעשו בחשמל שבת

שליחה על ידי שמח בחור » 01 מרץ 2020, 00:11

פיילוט 0.4 כתב:
29 פברואר 2020, 20:36
וכמה הוא הבכדי שיעשו? בכדי הפעלת הטורבינה מאפס?
אולי עצם הפעלת הטורבינה מותרת לכו''ע מצד פקו''נ, וכל הנושא הוא הריבוי וההפחתה בכמות החשמל, וא''כ ברגע שיוצאת שבת מיוצר באותו שניה חשמל של אחרי שבת מטורבינה שיש הצדקה בהפעלתה.
הדברים ידועים (על פי קונטרס מורגנשטרן) שכל מה שקורה בשבת עצמה, זה רק כיבוי והפעלת טורבינות על מנת לחסוך. והדבר לוקח בס"ה שנית ספורות. (וזה גם לא הנאה ישירה מהם. אלא בסך הכל אינטרס שלהם לחסוך בפחם)
 


מלך שבא
משתמש ותיק
הודעות: 300
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 19:32
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 62 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בכדי שיעשו בחשמל שבת

שליחה על ידי מלך שבא » 01 מרץ 2020, 00:15

אולי לפני שאתה מדבר בשם מורגנשטרן תטרח לפחות לקרוא את הקובץ שלו שצירפתי לעיל?
ומה שכתבת "זה לא הנאה ישירה מהם" אינו נכון כלל, וכפשוט


פותח הנושא
יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 3662
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 515 פעמים
קיבל תודה: 769 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בכדי שיעשו בחשמל שבת

שליחה על ידי יהודי » 01 מרץ 2020, 00:18

מלך שבא כתב:
29 פברואר 2020, 23:57
יהודי כתב:
29 פברואר 2020, 22:28
מלך שבא כתב:
29 פברואר 2020, 22:00

אדרבא, מצד חילול ה' ודאי שיש להמתין בכדי שיעשו
ובקובץ המצו"ב כותב ששיעור בכדי שיעשו הוא 20 דקות, ויעו"ש
חשמל מורגנשטרן.PDF
מה הענין, היה חילול ד' ונגמר.
מצד מעשה שבת אסור ליהנות עד שיעבור שיעור בכדי שיעשו.
אין מובן כוונתך, החילול ה' שכתב החוזו"א הוא על השימוש ולא על עצם המלאכה. וכלשונו "ואף אם הוא באופן שיש בשימושו היתר מן הדין אסור להשתמש בו מפני שיש בשימושו חילול ה' שאינו  חס לכבוד שמים כיון שהוא שימוש ציבורי והעובד בשבת הוא עושה במרד ר"ל כו' "
ופשוט שהחילול ה' שייך אף בכדי שיעשו.
 
לא מבין למה שייך בכדי שיעשו בחילול ד'. ואף כתבתם שזה פשוט.


מלך שבא
משתמש ותיק
הודעות: 300
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 19:32
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 62 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בכדי שיעשו בחשמל שבת

שליחה על ידי מלך שבא » 01 מרץ 2020, 00:24

נעשה עסק, אתה תסביר לי למה שלא יהיה שייך חילול ה' בכדי שיעשו ואני אסביר למה כן.


שמח בחור
משתמש ותיק
הודעות: 325
הצטרף: 27 ינואר 2020, 10:39
נתן תודה: 207 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בכדי שיעשו בחשמל שבת

שליחה על ידי שמח בחור » 01 מרץ 2020, 00:28

מלך שבא כתב:
01 מרץ 2020, 00:15
אולי לפני שאתה מדבר בשם מורגנשטרן תטרח לפחות לקרוא את הקובץ שלו שצירפתי לעיל?
ומה שכתבת "זה לא הנאה ישירה מהם" אינו נכון כלל, וכפשוט
לא קראתי את הקונטרס שאתה צירפת, אלא אחד מהמופצים בתי כנסת. אם אתה כותב שישנם שינויים, אני אטרח לקרוא שוב....
 


פותח הנושא
יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 3662
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 515 פעמים
קיבל תודה: 769 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בכדי שיעשו בחשמל שבת

שליחה על ידי יהודי » 01 מרץ 2020, 00:46

אני מבין שבכדי שיעשו הוא קנס שלא יהנו ממה שנעשה בשבת (כך לשון רש"י בביצה לגבי עכו"ם), אבל אם לא נעשתה מלאכה, ל"ש לאסור.
אגב, ראיתי עכשיו בשו"ת מנחת יצחק (ח"ג סי' עט) שהביא מהקה"י שנקט בדעת הפמ"ג שאסר מעשה מומר, שאסור לעולם. והמנח"י הביא משו"ת מחזה אברהם שאור רק בכדי שיעשו.


מלך שבא
משתמש ותיק
הודעות: 300
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 19:32
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 62 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בכדי שיעשו בחשמל שבת

שליחה על ידי מלך שבא » 01 מרץ 2020, 00:48

יהודי כתב:
01 מרץ 2020, 00:46
אבל אם לא נעשתה מלאכה, ל"ש לאסור.
??
מי דן כשלא נעשתה מלאכה?


פותח הנושא
יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 3662
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 515 פעמים
קיבל תודה: 769 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בכדי שיעשו בחשמל שבת

שליחה על ידי יהודי » 01 מרץ 2020, 00:53

לא נעשתה מלאכה שנאסרה מצד מעשה שבת.


מלך שבא
משתמש ותיק
הודעות: 300
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 19:32
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 62 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בכדי שיעשו בחשמל שבת

שליחה על ידי מלך שבא » 01 מרץ 2020, 01:15

בלה"ק כותבים: נעשתה מלאכה אלא שלדעתי לא נאסר מצד דיני מעשה שבת ליהנות ממנה לאחר השבת.
הבעיה היא שאנו דנים על חילול ה' ולא על דיני מעשה שבת


פותח הנושא
יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 3662
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 515 פעמים
קיבל תודה: 769 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בכדי שיעשו בחשמל שבת

שליחה על ידי יהודי » 01 מרץ 2020, 01:22

בכוונה לא כתבתי לדעתי או לא. אנו דנים באם נימא שעשיית החשמל מותרת מצד מעשה שבת ואסורה רק מצד חילול ד', מהו לאסור בכדי שיעשו.
אני הבנתי שבמקום שנאסרה המלאכה, הוסיפו לאסור שלא יהנה ממנה במוצ"ש. ולכאו' אין מה לאסור אחרי השבת מצד חילול ד'.
נא בארו כוונתכם.


מלך שבא
משתמש ותיק
הודעות: 300
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 19:32
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 62 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בכדי שיעשו בחשמל שבת

שליחה על ידי מלך שבא » 01 מרץ 2020, 08:50

אני חוזר ומזכיר שהנידון הוא על חילול ה' ולא על מעשה שבת.
ופשוט שהחילול ה' שייך גם בכדי שיעשו, שכיון שיש מערכת ציבורית שעובדת גם עבורי ומכוחי בקביעות מתוך חילול שבת, אם אהנה מעבודה זו אפי' בחול בכדי שיעשו אין לך זלזול בכבוד השבת וחילול ה' גדול מזה.


שמח בחור
משתמש ותיק
הודעות: 325
הצטרף: 27 ינואר 2020, 10:39
נתן תודה: 207 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בכדי שיעשו בחשמל שבת

שליחה על ידי שמח בחור » 01 מרץ 2020, 09:00

הלכות חילול השם. הגדרתם? (ז"א מתי יש חילול השם, מתי אין, ולמה,?)


פותח הנושא
יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 3662
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 515 פעמים
קיבל תודה: 769 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בכדי שיעשו בחשמל שבת

שליחה על ידי יהודי » 01 מרץ 2020, 09:40

לא מבין למה כ"כ פשוט שיש בזה חילול ד'. סברות בעלמא ללא מקור לא מועילות לי.
על מעשה שבת יש מקור בתלמוד ובפוסקים לגבי מומר. על חילול ד' - אין מקורות. ובסברא אפשר לכתוב הפוך (וכן מסתבר לי, וכן אמר לי מישהו בשם הגרש"צ רוזנבלט).

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: גבריאל פולארד, משה נפתלי | 3 אורחים