האם ברוקולי זה קטניות - בפסח

אריק

משתמש ותיק
האם ברוקולי זה קטניות ואין לאוכלו בפסח לדעת האשכנזים?
 

אבינועם

משתמש ותיק
קיטנית היא קיטנית, וירק הוא ירק,
מי שלא גדל על מינימום של מינימום של בוטניקה, מוזמן למלא את חובתו כיהודי בלימוד משנה סדר זרעים.
[וגם מי שכן..]
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
אבינועם אמר:
קיטנית היא קיטנית, וירק הוא ירק,
מי שלא גדל על מינימום של מינימום של בוטניקה, מוזמן למלא את חובתו כיהודי בלימוד משנה סדר זרעים.
[וגם מי שכן..]
במחילה
תגובה קצת מוזרה

למדתי זרעים ופספסתי את הקטע של הברוקולי

רק שנבין גרעיני אבטיח הם קטניות!!

זה לא צפוי מה זה קטניות

ולכן השאלה לא מופקעת

בכל אופן יש ברוקולי בהכשרים מהודרים לפסח ללא קטניות
 

הנובהרדוקאי

משתמש רגיל
אבינועם אמר:
קיטנית היא קיטנית, וירק הוא ירק,
מי שלא גדל על מינימום של מינימום של בוטניקה, מוזמן למלא את חובתו כיהודי בלימוד משנה סדר זרעים.
[וגם מי שכן..]
למה נוסח התגובה הזו??
 
 

אבינועם

משתמש ותיק
נובהרדוקאי יקר!
הנך צודק בהחלט, ועלי להתנצל.
אבל אתה יכול להבין שמה שגרר אותי לתגובה כזו הוא כעס. והנך מבין בודאי מדוע.
אבל אני מבין ש'לא הקפדן מלמד' ותגובה חריפה לא עשויה לגרום לפעולה חיובית כלשהי.
סליחה!
 

תריג מצוות

משתמש ותיק
ראשית, דברי חכמים בנחת ובנועם נשמעים.

ולענייננו:

ישנן שלוש הגדרות בפוסקים הקובעות מה הן קטניות:
א. מידי דמדגן (סמ"ק, הובא בב"י סי' תנג).
ב. צורתו כצורת דגן (ט"ז שם סק"א)
ג. גדל בשרביטין (ט"ז שם).

לפי זה:
ברוקולי לא נחשב קטניות כיון שהוא אינו עונה לאף אחת מההגדרות הנ"ל.

גרעיני אבטיח: הם פרדוקס. שהרי אף אחד לא יאמר שיש לברור את האבטיח מן הגרעינים לפני אכילתו, אך מצד שני האשכנזים נהגו בהם כקטניות לאחר שיצאו מן האבטיח (עי' חוט שני פסח עמ' קסא).
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
תריג מצוות אמר:
גרעיני אבטיח: הם פרדוקס. שהרי אף אחד לא יאמר שיש לברור את האבטיח מן הגרעינים לפני אכילתו, אך מצד שני האשכנזים נהגו בהם כקטניות לאחר שיצאו מן האבטיח (עי' חוט שני פסח עמ' קסא).

הרב טשזנר מסביר שכשאוכלים אותם מצד עצמם הם קטניות

רק רציתי להמחיש שהדברים לא מוגדרים כל כך

ולכן לא נהג בנועם מר אבינועם
 

שמח בחור

משתמש ותיק
תריג מצוות אמר:
גרעיני אבטיח: הם פרדוקס. שהרי אף אחד לא יאמר שיש לברור את האבטיח מן הגרעינים לפני אכילתו, אך מצד שני האשכנזים נהגו בהם כקטניות לאחר שיצאו מן האבטיח (עי' חוט שני פסח עמ' קסא).
הסיבה שנהגו להחשיב אותם קטניות היינו לפי הט"ז שההגדרה היא גדל בשרביטין. שהפשטות היא (כן דעת הגר"א) שגדל בשרביטין זה נושא של צורה, ואם כן גרעיני אבטיח אינם נחשבים קטניות. אמנם דעת הגר"ז היא שההגדרה של תרמיל היי' דבר שמגדלים אותו בשביל התוכן שלו, ואם  כן גרעיני דלעת ואבטיח שהמציאות היא שבד"כ מגדלים אותם במיוחד לגרעינים, אסורים משום קטניות.
​​​​​​​ 
 
 

עט ברזל

משתמש רגיל
מענין לענין באותו הענין, מישהו טען באוזני שפטריות הינם קטניות, אשמח לשמוע בנושא.
 

תריג מצוות

משתמש ותיק
עט ברזל אמר:
מענין לענין באותו הענין, מישהו טען באוזני שפטריות הינם קטניות, אשמח לשמוע בנושא.

מאיזו סיבה פטריות יחשבו לקטניות
עי' לעיל שיש הגדרות מדויקות היאך קובעים מאכל לקטנית
 

כדי

משתמש ותיק
סתם ככה, חשוב לא לאבד כיוון.
הגזירה לא לאכול קטניות באה משום שקמח אורז דומה לקמח חטה....
(וכן יש טענה שלא נאסר אלא קמח קטניות ולא קטניות שלמות).
 

תריג מצוות

משתמש ותיק
כדי אמר:
סתם ככה, חשוב לא לאבד כיוון.
הגזירה לא לאכול קטניות באה משום שקמח אורז דומה לקמח חטה....
(וכן יש טענה שלא נאסר אלא קמח קטניות ולא קטניות שלמות).

לא מדויק,
ישנם ד' סיבות שהובאו בפוסקים:
א. לפי שמיני חטים מעורבים בהם (סמ"ק וטור סי' תנג).
ב. כיון שדגן מעשה קדירה, וקטנית ג"כ, דלמא אתו לאחלופי (סמ"ק).
ג. יבואו להחליף בין קמח קטניות לקמח דגן (סמ"ק).
ד. שפעמים בשנות בצורת החיטה דומה לקטנית (רבינו מנוח פ"ה ה"א, הביאו בה"ל סי' תנג).
 

כדי

משתמש ותיק
תריג מצוות אמר:
כדי אמר:
סתם ככה, חשוב לא לאבד כיוון.
הגזירה לא לאכול קטניות באה משום שקמח אורז דומה לקמח חטה....
(וכן יש טענה שלא נאסר אלא קמח קטניות ולא קטניות שלמות).

לא מדויק,
ישנם ד' סיבות שהובאו בפוסקים:
א. לפי שמיני חטים מעורבים בהם (סמ"ק וטור סי' תנג).
ב. כיון שדגן מעשה קדירה, וקטנית ג"כ, דלמא אתו לאחלופי (סמ"ק).
ג. יבואו להחליף בין קמח קטניות לקמח דגן (סמ"ק).
ד. שפעמים בשנות בצורת החיטה דומה לקטנית (רבינו מנוח פ"ה ה"א, הביאו בה"ל 
ומשום כל הסיבות הללו אם נגדיר את גרעיני האבטיח כקיטניות יהיה חשש חמץ בהם????
אני מבין שזה גדר וכו' אבל עדיין יש בזה אבסורד
 

אב חי

משתמש חדש
עט ברזל אמר:
מענין לענין באותו הענין, מישהו טען באוזני שפטריות הינם קטניות, אשמח לשמוע בנושא.

ככל הנראה ה"מישהו" שמע שאין ועדות הכשרות מאשרות פטריות לפסח ועשה פטריות-קטניות לגז"ש , אך הטעם שאין הפטריות כשל"פ משום שפעמים רבות גדלים על מצע של דגנים.
 

בשלמא

משתמש ותיק
כבימינו קצת אבדנו את המסורת אבל בעבר היו חילוקי מנהגים לגבי פירות וקטניות שונים
למשל קפה (שיש שאסרו משום קטניות)
ובטנים (פינאט) שמקובל כיום כקטנית ובעבר היו שנהגו לאכלו (בבית הסטייפלר למשל)
 

ברוךווייס

משתמש ותיק
אם אני לא טועה במחזור ויטרי כתוב להשתמש בפטריות לכרפס

(סתם מעניין שזה לכאורה האדמה לפי"ז)
 

בשלמא

משתמש ותיק
ברוךווייס אמר:
אם אני לא טועה במחזור ויטרי כתוב להשתמש בפטריות לכרפס

(סתם מעניין שזה לכאורה האדמה לפי"ז)
https://tablet.otzar.org/pages/?&restore=1&t=1617658299942&pagenum=128&book=168263
כמהין ופטריות שהכל מדינא דגמרא וליכא חולק
 
חלק עליון תַחתִית