שבת סא: רשות לרפא ע"י קמיע

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
אישאחד
הודעות: 24
הצטרף: 20 יוני 2019, 00:15
נתן תודה: 17 פעמים
קיבל תודה: 5 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

שבת סא: רשות לרפא ע"י קמיע

שליחה על ידי אישאחד » 07 מאי 2020, 01:35

רש"י כתב לגבי רפואה ע"י קמיע: "ואין לומר מזל הרופא גורם דאין הדבר תלוי במזל הרופא אלא בחכמתו". ומשמע שכותב הקמיע נחשב רופא שביכולתו לרפא על ידי חכמתו.
ואי"ז רפואה הדומה לתפילה וכדו', אע"פ שהיא נעשית ע"י כתיבת פסוקים של רפואה בתוך הקמיע כדאיתא בגמ' "הברכות והקמיעין אע"פ שיש בהן אותיות ומענינות הרבה שבתורה" וברש"י שם "שכותבין בהן את מקראות של רפואה", וא"כ היה מקום להבין שקדושת המקראות מועילה להטות את משפטו של החולה לחסד, אך אין זה כך, אלא חכמתו של הרופא היא שעמדה לו לחולה שיתרפא.
ושאלתי היא האם גם על כגון דא נאמר ניתנה רשות לרופא לרפאות, או דמאחר שהיא רפואה ע"י התורה הרי שהתורה היא המרפאת, ולא שייך בזה נתינת רשות לרופא.


מיכה
הודעות: 94
הצטרף: 08 פברואר 2020, 23:42
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 23 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שבת סא: רשות לרפא ע"י קמיע

שליחה על ידי מיכה » 07 מאי 2020, 02:20

ההנחה שלך שאין קדושת התורה מועלת אלא חכמתו אינה מדוייקת.
כידוע הקמעין נכתבים בקבלה מעשית, שפועלת ע"י צירופי שמות וכו', או השבעות של מלאכים או שדים או מזיקים ע"י מי שבקי בשמם. ויש מתוכם כאלו שכותבים בהם גם פסוקים של רפואה. ויש בזה חכמה גדולה בכל שלבי ההכנה בשביל שכל העסק יעבוד.

השאלה שלך לא ברורה כלל . אתה רוצה לאסור השתמשות בקמעין לרפואה?


עמנואל
משתמש ותיק
הודעות: 510
הצטרף: 11 אפריל 2019, 21:55
נתן תודה: 257 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שבת סא: רשות לרפא ע"י קמיע

שליחה על ידי עמנואל » 07 מאי 2020, 07:59

להתרפא בדברי תורה בלבד אסור. מדובר כאן על שימוש בתוצר שנעשה ע"י חכמת הרופא המשתמש בשמות.
להשתמשות הרופא ביסוד כלשהו שקיים צריך רשות, כמו כל רופא המשתמש בטבע שאמרו כי הוא נצרך לרשות.


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2389
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שבת סא: רשות לרפא ע"י קמיע

שליחה על ידי HaimL » 07 מאי 2020, 08:06

אישאחד כתב:
07 מאי 2020, 01:35

ושאלתי היא האם גם על כגון דא נאמר ניתנה רשות לרופא לרפאות, או דמאחר שהיא רפואה ע"י התורה הרי שהתורה היא המרפאת, ולא שייך בזה נתינת רשות לרופא.
צדדי החקירה הם, האם זה שהתורה הייתה צריכה לתת רשות לרופא לרפא, הוא משום שהמחלה היא משמיים, והרופא המרפא כביכול מכחיש פמליא של מעלה. והצד השני הוא שהואיל והמחלה היא משמיים, הרופא כביכול עושה נגד גזירת שמיים.

והצד השני הוא דומה לשאלת טורנוס רופוס הרשע לרבי עקיבא, אם א-להיכם אוהב עניים וכו'.

ולפי הצד הראשון, אין צריך רשות לרפא, שהרי מתרפא ע"י התורה, ואדרבה זה מראה שהכל מאתו יתברך. אבל לפי הצד השני, הוא כביכול עושה נגד גזירת שמיים, ומה לי אם ריפא אותו באנטיביוטיקה, או ריפא אותו בתורה.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • שבת סא קמיע מומחה
    על ידי יוסי 2 » 06 מאי 2020, 20:49 » ב שבת
    5 תגובות
    91 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי רק מה'
    07 מאי 2020, 00:53
  • ברכות כז- בענין תפילת ערבית רשות, והמסתעף
    על ידי גבריאל פולארד » 31 ינואר 2020, 10:24 » ב ברכות
    1 תגובות
    105 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי חכם באשי
    03 פברואר 2020, 03:00
  • דין רשות הרבים בכבישים
    על ידי עמנואל » 17 מרץ 2020, 19:33 » ב שבת קודש
    6 תגובות
    107 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי ששמואל
    22 מרץ 2020, 00:51
  • רשות בית דין
    על ידי יעקב בוצ'קובסקי » 27 מרץ 2020, 10:59 » ב בבא קמא
    8 תגובות
    103 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יעקב בוצ'קובסקי
    28 אפריל 2020, 18:22

חזור אל “שבת”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים