שבת ס"ג - לימוד ש"ס מהיר בהספק ע"מ לחזור אח"כ בהבנה - מקור מהסוגיא

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
avih
הודעות: 54
הצטרף: 30 ינואר 2016, 20:00
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

שבת ס"ג - לימוד ש"ס מהיר בהספק ע"מ לחזור אח"כ בהבנה - מקור מהסוגיא

שליחה על ידי avih » 08 מאי 2020, 11:47

גמ' "א״ר כהנא כד הוינא בר תמני סרי שנין והוה גמירנא ליה לכוליה הש״ס ולא הוה ידענא דאין מקרא יוצא מידי פשוטו עד השתא מאי קמ״ל דליגמר איניש והדר ליסבר" וברש"י  "דליגמר איניש. לגרוס שמעמא מרביה ואף על גב דלא ידע לכולהו טעמיה: והדר ליסבר. טעמיה. דהא קשה ליה לרב כהנא ולא הוה ידע להאי טעמא ותלמידיה הוה קים ליה מדהוה בר תמני סרי".
ורואים שדרך לימודם היה קודם ללמוד אע"פ שאין מבין כ"כ (ופה לכאו' הוי חיסרון בדבר מאד בסיסי בהבנה) ורק אח"כ לחזור עם הבנה.
וזוכרני שהייתה קבוצה כזאת בירושלים שהיו קודם לומדים את הגמ' בהבנת הפשט (ואף בלא רש"י במקום שלא חייבים להתעכב) ואז לחזור וללמוד יותר לעומק.
והדבר מועיל לזכירת התורה.


אישאחד
הודעות: 24
הצטרף: 20 יוני 2019, 00:15
נתן תודה: 17 פעמים
קיבל תודה: 5 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שבת ס"ג - לימוד ש"ס מהיר בהספק ע"מ לחזור אח"כ בהבנה - מקור מהסוגיא

שליחה על ידי אישאחד » 10 מאי 2020, 02:43

רש"י כתב "דליגמר איניש - לגרוס שמעתא מרביה ואף על גב דלא ידע לכולהו טעמיה". משמע שאת רובם הגדול של הטעמים ידע באותו לימוד של הש"ס.
ומדוע זה חסרון בסיסי בהבנה?
לכאורה ההקשר של הפסוקים הסמוכים מתאים לדברי תורה, ורק הפסוק הזה מצד עצמו במנותק מההקשר מאפשר מקום להבנה אחרת, וזהו שלב דרשני מאוד בכלל של אין מקרא יוצא מידי פשוטו.


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2389
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שבת ס"ג - לימוד ש"ס מהיר בהספק ע"מ לחזור אח"כ בהבנה - מקור מהסוגיא

שליחה על ידי HaimL » 10 מאי 2020, 07:09

avih כתב:
08 מאי 2020, 11:47
גמ' "א״ר כהנא כד הוינא בר תמני סרי שנין והוה גמירנא ליה לכוליה הש״ס ולא הוה ידענא דאין מקרא יוצא מידי פשוטו עד השתא מאי קמ״ל דליגמר איניש והדר ליסבר" וברש"י  "דליגמר איניש. לגרוס שמעמא מרביה ואף על גב דלא ידע לכולהו טעמיה: והדר ליסבר. טעמיה. דהא קשה ליה לרב כהנא ולא הוה ידע להאי טעמא ותלמידיה הוה קים ליה מדהוה בר תמני סרי".
ורואים שדרך לימודם היה קודם ללמוד אע"פ שאין מבין כ"כ (ופה לכאו' הוי חיסרון בדבר מאד בסיסי בהבנה) ורק אח"כ לחזור עם הבנה.
וזוכרני שהייתה קבוצה כזאת בירושלים שהיו קודם לומדים את הגמ' בהבנת הפשט (ואף בלא רש"י במקום שלא חייבים להתעכב) ואז לחזור וללמוד יותר לעומק.
והדבר מועיל לזכירת התורה.
בפשטות, הכוונה היא ללמוד את ההלכות (גמיר), ואח"כ, ללמוד את הטעמים, ואת דרך הלימוד בכלל (סביר), כדי שאפשר יהיה להורות מזה הלכה למעשה ולהבין מילתא בטעמא. 
אבל ללמוד גמרא זה עצמו סביר, ואיך שייך ללמוד אותו בלי הבנה יסודית. 


פותח הנושא
avih
הודעות: 54
הצטרף: 30 ינואר 2016, 20:00
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שבת ס"ג - לימוד ש"ס מהיר בהספק ע"מ לחזור אח"כ בהבנה - מקור מהסוגיא

שליחה על ידי avih » 10 מאי 2020, 08:42

אישאחד כתב:
10 מאי 2020, 02:43
ומדוע זה חסרון בסיסי בהבנה?
לכאורה ההקשר של הפסוקים הסמוכים מתאים לדברי תורה, ורק הפסוק הזה מצד עצמו במנותק מההקשר מאפשר מקום להבנה אחרת, וזהו שלב דרשני מאוד בכלל של אין מקרא יוצא מידי פשוטו.
א. הדבר שאין מקרא יוצאי מידי פשוטו - הוא דבר שנוגע להלכות לצורך הבנת המקרא שבו התורה דיברה כשיש נפק"מ לדינא כסוגי'. (לא הבנתי לשיטתך ידע, ורק כאן לא ידע).
ורש"י מביא את זה כדרך לימוד.
HaimL כתב:
10 מאי 2020, 07:09
אבל ללמוד גמרא זה עצמו סביר, ואיך שייך ללמוד אותו בלי הבנה יסודית.
ב. רש"י מדבר שמעתתא מרביה ולכאו' היינו גמרא שהיא שמועות האמוראים שנכתבו אח"כ.
וכמובן אני מדבר על לימוד עם הבנת הפשט והדינים ורק לא להתעכב על ביאורים נוספים חוץ ממה שהבין בלימודו, וכן על קו' מדיוקים ומסוגיות אחרות.


אישאחד
הודעות: 24
הצטרף: 20 יוני 2019, 00:15
נתן תודה: 17 פעמים
קיבל תודה: 5 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שבת ס"ג - לימוד ש"ס מהיר בהספק ע"מ לחזור אח"כ בהבנה - מקור מהסוגיא

שליחה על ידי אישאחד » 10 מאי 2020, 13:17

avih כתב:
10 מאי 2020, 08:42
א. הדבר שאין מקרא יוצאי מידי פשוטו - הוא דבר שנוגע להלכות לצורך הבנת המקרא שבו התורה דיברה כשיש נפק"מ לדינא כסוגי'. (לא הבנתי לשיטתך ידע, ורק כאן לא ידע).
הכוונה שאין מקרא יוצא מידי פשוטו לא קאי על הבנת הפשט במקרא, שבדוגמא שבגמ' קריאת הפסוק כפשוטו לכשעצמו סותרת לכאורה את קריאתו בהקשר שלו עם כללות הפרק. מה שאומר כי מדובר באופן מסוים מאוד של אין מקרא יוצא מידי פשוטו, שימוש דווקני בכלל זה גם כשהוא לא מסתדר, ולמעשה זה דומה לדרשה ולא לפשט.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • שאלה בהבנה פסחים סב עמוד ב'
    על ידי תורה לשמה » 09 דצמבר 2019, 00:19 » ב פסחים
    1 תגובות
    277 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי HaimL
    09 דצמבר 2019, 07:24
  • טעות בהבנה
    על ידי איש קטן » 10 פברואר 2020, 12:32 » ב בית המדרש
    103 תגובות
    1173 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אליעזר ג
    05 אפריל 2020, 23:34
  • לימוד באוניברסיטה לאדם חרדי (או לימוד מקצוע בכלל) - מדברי הרבי מליובאוויטש
    על ידי משיב כהלכה » 20 מאי 2020, 17:12 » ב אקטואליה
    19 תגובות
    357 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי משיב כהלכה
    21 מאי 2020, 20:33
  • שבת קודש קדשים - מקור
    על ידי מתחזק » 15 אוגוסט 2019, 12:10 » ב שבת קודש
    5 תגובות
    216 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי ייעוץ תורני
    15 אוגוסט 2019, 22:47
  • ברכות כ"ז מתפלל אדם של שבת בערב שבת ואומר קדושה על הכוס
    על ידי פרלמן משה » 28 ינואר 2020, 23:09 » ב ברכות
    17 תגובות
    195 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי פרלמן משה
    31 ינואר 2020, 12:06

חזור אל “שבת”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח