שבת דף עג. נתכוון לזרוק שתים וזרק ארבע דארבע בלא תרתי לא מיזרקא ליה

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1231
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 220 פעמים
קיבל תודה: 258 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

שבת דף עג. נתכוון לזרוק שתים וזרק ארבע דארבע בלא תרתי לא מיזרקא ליה

שליחה על ידי יושב אוהלים » 18 מאי 2020, 11:44

שבת דף עג.
בגמ' וצריכא דאי אשמעינן קמייתא בההוא קאמר רבא דהא לא קמיכוין לחתיכה דאיסורא, אבל נתכוון לזרוק שתים וזרק ארבע דארבע בלא תרתי לא מיזרקא ליה אימא מודה ליה לאביי.
וברש"י דארבע בלא תרתי לא מזדריק. וזה שנתכוין לשתים וזרק ארבע נעשית מחשבתו, דהא יש בכלל ד' שתים הלכך לאו מתעסק הוא:

צריך ביאור, למה קס"ד שבנתכוון לזרוק שתים וזרק ארבע כיון שנעשית מחשבתו לזרוק שתים, שבכלל ארבע יש גם שתים, לא נקרא מתעסק, הרי לכאורה במתעסק הנידון הוא בכוונת מעשה האיסור ובכוונת האיסור, (ובזה נחלקו אביי ורבא), וכלשון הגמ' דלא קמכוין לחתיכה דאיסורא, אבל אם נתכוון לעשות מעשה שאינו אסור, מה איכפת לי שנתקיימה מחשבתו, הרי בזה שנתקיים מחשבתו אין זה כוונה על מעשה האיסור, שהרי מעשה האיסור הוא לזרוק ארבע, לא לזרוק שתים, ולגבי מעשה האיסור לא היה לו כונה כלל לעשותו, וא"כ למה קס"ד שיודה רבא לאביי דזה לא נקרא מתעסק, רק בגלל שהדבר שהוא התכוון אליו, נעשתה לבסוף, הרי אין כאן מלאכת מחשבת כלל לגבי מעשה האיסור.


פותח הנושא
יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1231
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 220 פעמים
קיבל תודה: 258 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שבת דף עג. נתכוון לזרוק שתים וזרק ארבע דארבע בלא תרתי לא מיזרקא ליה

שליחה על ידי יושב אוהלים » 18 מאי 2020, 12:57

יושב אוהלים כתב:
18 מאי 2020, 11:44
שבת דף עג.
בגמ' וצריכא דאי אשמעינן קמייתא בההוא קאמר רבא דהא לא קמיכוין לחתיכה דאיסורא, אבל נתכוון לזרוק שתים וזרק ארבע דארבע בלא תרתי לא מיזרקא ליה אימא מודה ליה לאביי.
וברש"י דארבע בלא תרתי לא מזדריק. וזה שנתכוין לשתים וזרק ארבע נעשית מחשבתו, דהא יש בכלל ד' שתים הלכך לאו מתעסק הוא:

צריך ביאור, למה קס"ד שבנתכוון לזרוק שתים וזרק ארבע כיון שנעשית מחשבתו לזרוק שתים, שבכלל ארבע יש גם שתים, לא נקרא מתעסק, הרי לכאורה במתעסק הנידון הוא בכוונת מעשה האיסור ובכוונת האיסור, (ובזה נחלקו אביי ורבא), אבל אם נתכוון לעשות מעשה שאינו אסור, מה איכפת לי שנתקיימה מחשבתו, הרי בזה שנתקיים מחשבתו אין זה כוונה על מעשה האיסור, שהרי מעשה האיסור הוא לזרוק ארבע, לא לזרוק שתים, ולגבי מעשה האיסור לא היה לו כונה כלל לעשותו, וא"כ למה קס"ד שיודה רבא לאביי דזה לא נקרא מתעסק, רק בגלל שהדבר שהוא התכוון אליו, נעשתה לבסוף, הרי אין כאן מלאכת מחשבת כלל לגבי מעשה האיסור.

ולכאורה בלית ברירה חייבים לפרש, שכיון שארבע בלא תרתי לא מזדריק, ובכלל ארבע חייב להיות גם שתיים, א"כ קס"ד דאם התכוון לזרוק שתיים, ולבסוף השתים האלו נהיו חלק ממעשה מלאכת איסור של זריקת ארבע, והוא חלק כזה שלא שייך שיתקיים מעשה האיסור ללא השתיים שהוא התכוון לזרוק, קס"ד שזה נקרא "קמכוין לחתיכה דאיסורה", כיון שבמלאכה שנעשית לבסוף כן הי' לו כוונה בחלק שהוא בלתי נפרד ממעשה מלאכה זו האסורה,  וקס"ד דרק בלא נתכוין כלל לחתיכה דאיסורא, פליג רבא וס"ל דזה נקרא מתעסק, משא"כ בנתכוין לזרוק שתים וזרק ארבע, שכן היה לו כונה בחתיכה דאיסורא מודה לי' לאביי דלא הוה מתעסק קמ"ל דעד שלא כיוון לעצם מעשה המלאכה של איסור לא נקרא מתעסק לרבא.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “שבת”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים