שבת סוף דף עה: - כיון דחלשא לא מצנע ליה

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1206
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 215 פעמים
קיבל תודה: 238 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

שבת סוף דף עה: - כיון דחלשא לא מצנע ליה

שליחה על ידי יושב אוהלים » 20 מאי 2020, 19:08

שבת דף עה:
דם נדה מצנע ליה לשונרא  - ואידך כיון דחלשא לא מצנע ליה.
ופירש"י המאכיל דם האדם לחתול נעשה חלש אותו אדם:

יש לעיין המאכיל דם של אדם אחר לחתול, ועי"ז נעשה אותו אדם (שהיה הדם ממנו) חלש, האם חייב אדם זה שהאכיל את הדם לחתול לשלם לניזק משום אדם המזיק, או אולי הוא נחשב רק גרמא בנזקין?
 


מחשבות
משתמש ותיק
הודעות: 716
הצטרף: 19 מאי 2019, 15:44
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שבת סוף דף עה: - כיון דחלשא לא מצנע ליה

שליחה על ידי מחשבות » 20 מאי 2020, 19:38

יש סימן שלם בקהילות יעקב על זה
לדבריו נחשב מזיק
וההורג נפש בסגולה נחשב רוצח
לענ"ד אינו כן וכבר קדמוני גדולים
שבחלק מדבריהם דן בסי' זה.


פותח הנושא
יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1206
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 215 פעמים
קיבל תודה: 238 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: שבת סוף דף עה: - כיון דחלשא לא מצנע ליה

שליחה על ידי יושב אוהלים » 20 מאי 2020, 19:44

מחשבות כתב:
20 מאי 2020, 19:38
ש סימן שלם בקהילות יעקב על זה

על מקרה זה ממש? איפה הקהילת יעקב?


למה זה תשאל לשמי
משתמש ותיק
הודעות: 234
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 174 פעמים
קיבל תודה: 79 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: שבת סוף דף עה: - כיון דחלשא לא מצנע ליה

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 20 מאי 2020, 19:46

ב"ק סי' מה או מט - תלוי במהדורה


פותח הנושא
יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1206
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 215 פעמים
קיבל תודה: 238 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: שבת סוף דף עה: - כיון דחלשא לא מצנע ליה

שליחה על ידי יושב אוהלים » 20 מאי 2020, 19:49

למה זה תשאל לשמי כתב:
20 מאי 2020, 19:46
ב"ק סי' מה או מט - תלוי במהדורה


הוא מדבר במפורש על מאכיל דם לחתול?


למה זה תשאל לשמי
משתמש ותיק
הודעות: 234
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 174 פעמים
קיבל תודה: 79 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: שבת סוף דף עה: - כיון דחלשא לא מצנע ליה

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 20 מאי 2020, 20:01

בדקתי מקופיא וככה''נ לא.


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2729
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 744 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שבת סוף דף עה: - כיון דחלשא לא מצנע ליה

שליחה על ידי נדיב לב » 20 מאי 2020, 20:18

יושב אוהלים כתב:
20 מאי 2020, 19:08
שבת דף עה:
דם נדה מצנע ליה לשונרא  - ואידך כיון דחלשא לא מצנע ליה.
ופירש"י המאכיל דם האדם לחתול נעשה חלש אותו אדם:

יש לעיין המאכיל דם של אדם אחר לחתול, ועי"ז נעשה אותו אדם (שהיה הדם ממנו) חלש, האם חייב אדם זה שהאכיל את הדם לחתול לשלם לניזק משום אדם המזיק, או אולי הוא נחשב רק גרמא בנזקין?
 

כבר ציינו כאן מקורות ברורים. ובכל מקרה חשבתי קצת להביא ראיה ממה דמצאנו בנוגע לרפוי אכילת איסור דרך סגולה שנפסק ברמב"ם כדעת חכמים שאסור להאכיל כלב שוטה כשנשך אע"פ שראוי מצד הסגולה לרפאות ופירש הרמב"ם [פיה"מ יומא פ"ח מ"ו] וז"ל: ואין הלכה בזה שהוא מתיר להאכיל לאדם הכבד של כלב שוטה כשנשך, כי זה אינו מועיל אלא בדרך סגולה. וחכמים סוברים כי אין עוברין על המצות אלא ברפואה בלבד, ר"ל בדברים המרפאין בטבע והוא דבר אמיתי הוציאו הדעת והנסיון הקרוב לאמת. אבל להתרפאות בדברים שהם מרפאים בסגולתן אסור, כי כחם חלוש אינו מצד הדעת ונסיונו רחוק והיא טענה חלושה מן הטועה, וזה העיקר דעהו וזכרהו כי הוא עיקר גדול ע"כ.
וא"כ אפשר ללמוד מהרמב"ם לעניננו, דכל ענין סגולי 'כחו חלוש ואינו מצד הדעת ונסיונו רחוק והוא טענה חלושה ויש בכח "המזיק" לטעון עפ"י האמור שאין הוכחה שההיזק בא על ידו. אם כי אפשר לחלק בין איסור אכילת איסור שסגולותו לרפאות ובין היזק באמצעות דבר המסוגל להזיק.



פותח הנושא
יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1206
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 215 פעמים
קיבל תודה: 238 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: שבת סוף דף עה: - כיון דחלשא לא מצנע ליה

שליחה על ידי יושב אוהלים » 20 מאי 2020, 22:04

נדיב לב כתב:
20 מאי 2020, 20:18
יש בכח "המזיק" לטעון עפ"י האמור שאין הוכחה שההיזק בא על ידו. אם כי אפשר לחלק בין איסור אכילת איסור שסגולותו לרפאות ובין היזק באמצעות דבר המסוגל להזיק.
הגמ' שם אומרת שהמוציא דם נדה אינו חייב כיון שאינו מצניעו לחתול, כיון שזה מחליש את האדם, אז יש לעיין מה הדין אם מישהו הוציא דם אדם, ואח"כ האכילו לחתול, וזה הזיק, האם הוא יכול לפטור עצמו מחיוב חטאת בטענה שזה "דבר שאינו מצניעו" מפני שמזיק לאדם אם יאכילהו לחתול, ואח"כ לפטור עצמו מלשלם בטענה שהנזק לא בא ממנו, לכאורה הוא סותר דברי עצמו.


למה זה תשאל לשמי
משתמש ותיק
הודעות: 234
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 174 פעמים
קיבל תודה: 79 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: שבת סוף דף עה: - כיון דחלשא לא מצנע ליה

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 21 מאי 2020, 00:15

נדיב לב כתב:
20 מאי 2020, 20:18
יושב אוהלים כתב:
20 מאי 2020, 19:08
 
וא"כ אפשר ללמוד מהרמב"ם לעניננו, דכל ענין סגולי 'כחו חלוש ואינו מצד הדעת ונסיונו רחוק והוא טענה חלושה ויש בכח "המזיק" לטעון עפ"י האמור שאין הוכחה שההיזק בא על ידו. אם כי אפשר לחלק בין איסור אכילת איסור שסגולותו לרפאות ובין היזק באמצעות דבר המסוגל להזיק.
האם זה תואם לדעת הרמב"ם בכל מקום על רפואה סגולית 'שאינו מועיל כלום'? א''כ ליכא למשמע מינה אלא לדעת הרמב''ם. 
 


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2729
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 744 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שבת סוף דף עה: - כיון דחלשא לא מצנע ליה

שליחה על ידי נדיב לב » 21 מאי 2020, 00:25

למה זה תשאל לשמי כתב:
21 מאי 2020, 00:15
נדיב לב כתב:
20 מאי 2020, 20:18
יושב אוהלים כתב:
20 מאי 2020, 19:08
 
וא"כ אפשר ללמוד מהרמב"ם לעניננו, דכל ענין סגולי 'כחו חלוש ואינו מצד הדעת ונסיונו רחוק והוא טענה חלושה ויש בכח "המזיק" לטעון עפ"י האמור שאין הוכחה שההיזק בא על ידו. אם כי אפשר לחלק בין איסור אכילת איסור שסגולותו לרפאות ובין היזק באמצעות דבר המסוגל להזיק.
האם זה תואם לדעת הרמב"ם בכל מקום על רפואה סגולית 'שאינו מועיל כלום'? א''כ ליכא למשמע מינה אלא לדעת הרמב''ם. 
 

נכון שהרמב"ם ידועה בגישתו המסתייגת מסגולות וכיו"ב וכשמצאם בחז"ל פירשם על פן אחר או השמיטם בידו החזקה, אבל בסוגיא ביומא כמדומני שהרמב"ם הוא לא היחיד שפסק כדעת חכמים, שאין מאכילים אדם שננשך בכבד של כלב שוטה מצד הסגולה, וצריך לבדוק.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “שבת”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אליעזר ג | 2 אורחים