שעון שבת

מנחם ציון

משתמש רגיל
בשבת קכ. יש את הסוגיא של גרם כיבוי והעמדת מים בפני הדליקה, וידוע שמכאן פינה ויתד לרבותינו האחרונים לגבי הזזת הזיזים של שעון שבת להקדים או לאחר את הכיבוי או את ההדלקה. 
יהא לי לתועלת אם אחד מחברי הפורום יש לו דבר מסוכם בקצרה בצדדים בנידון מרתק זה. 
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
השש"כ מתר להמשיך מצב קיים

הרבה מורה הוראה אומרים ( אני שמתי לפחות מאחד) גם אם זה נכון בלומדע'ס
אנחנו לא מתעסקים ולא מחקים בשעון בשבת

אבל זה ודאי נ"מ לשעה"ד
 

דרומאי

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
השש"כ מתר להמשיך מצב קיים

הרבה מורה הוראה אומרים ( אני שמתי לפחות מאחד) גם אם זה נכון בלומדע'ס
אנחנו לא מתעסקים ולא מחקים בשעון בשבת

אבל זה ודאי נ"מ לשעה"ד

שמעתי מר' עזריאל אויערבך בענין זה [בשם הרב אלישיב], שאם המצב הקיים הוא כבוי- פשוט וברור שמותר להאריך את המצב הקיים, דהיינו למנוע הדלקה.
אך אם המצב הקיים הוא דלוק- יש לחשוש דהוי כמו מוסיף שמן לנר, וגם מצד בונה יש אוסרין.

וכ"ז מדובר אם המצב הקיים הוא שהדלוק ללא טרמוסטט, כי אם יש טרמוסטט גם אם מאריך מצב קיים הרי גורם להדלקה מחודשת ואסור בודאי.
 
 

משיב כהלכה

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
השש"כ מתר להמשיך מצב קיים

הגר"ש משאש התיר גם לשנות את המצב, ולא רק להמשיך מצב קיים. כפשט הגמ' הנ"ל. בשו"ת תבואות שמש סימן ד' ומצ"ב מסקנתו. ניתן לקרוא כאן את כל התשובה:

https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20291&st=&pgnum=40&hilite=

הגר"ע יוסף התיר לשנות מצב לצורך מצווה או חולה.

הצג קובץ מצורף הגרש משאש גרם כיבוי או הדלקה.pdf
 
חלק עליון תַחתִית