קצת סדר במסכת
בגדול יש חמשה נושאים במסכת עירובין.
א. רשות מבוי ותקנתו (פרק א);
מפני שהמבוי דומה לרשות הרבים, שהרי הוא מקום להילוך מרה"ר לרה"י, ולא מקום שהייה או דיורין כחצר וקרפף, שינוהו חכמים מסתם רשה"י או כרמלית להצריך היכר מיוחד (או מחיצה) בינו לבין רשות הרבים (לחי/קורה/צורת הפתח/דלת/דלת ננעלת). יש הרבה דינים בצורת המבוי, האם, איך, והיכן יש להניח את התיקון.
ב. רשויות שונות והיתר טלטול מזה לזה (פרק ט);
יש דרגות וסוגים שונים של רשויות גם בתוך רשות היחיד - בית, חצר, גג, קרפף, מבוי. ויש דינים שונים בהיתר הטילטול מזה לזה. מלבד זה, בקרפף (מקום שלא הוקף לדירה) יש תנאים מיוחדים להיתר הטלטול בו (פרק א, ב).
ג. דיני מחיצות (פרק א, ב, ז, ט);
במסכת יש כמה דיני מחיצות בהקשרים שונים (נראה מבחוץ/פסים/רוב וכו' לגבי דין לחי; שיירא/צורת הפתח/שתי וערב/עומד מרובה/תל המתלקט/גוד אחית ועוד, לגבי גדירת רשות; כותל/חלון/חריץ ועוד לגבי עירובי חצרות; פסי ביראות (פרק ב), מחיצה מיוחדת, שמופיעה רק פעם אחת בהיסטוריה, סביב הבורות של עולי הרגלים).
ד. עירובי חצרות ושיתופי מבואות (פרק ו, ז, ח);
תקנת שלמה להחשיב חלוקת רשויות מכח בעלות, אף ששניהן רשות יחיד, כחלוקת רשות היחיד מרשות הרבים. ולכן אסור לטלטל מבית לבית ומחצר לחצר, ואף מבית לחצר כלים שלא שבתו בחצר, בגלל הרשות השניה השולטת בחצר. ותיקן גם להתיר את הטלטול על ידי עירוב. (יש בזה הרבה פרטי דינים; הן בצד האיסור, מי אוסר על מי, פנימית וחיצונה, אחת על יד השניה, דריסת הרגל, חצר ומרפסת וכו'. יש גם דין עם מי אפשר לערב, ואיזה רשות אוסרת בחצר, ומזה יצא דין גוי ומומר, שכירות וביטול רשות, שכירו ולקיטו וכו' (פרק ו). דינים נוספים לגבי אופן החיבור בין החצרות מבואר בפרק נוסף (ז), וכן דין מעשה העירוב עצמו, גביית הפת, שיעורה, תביעתה וכו' (פרק ח).
ה. עירובי תחומין (פרק ג, ד, ה);
שבו איש תחתיו אל יצא איש ממקומו.
חלק בלתי נפרד משביתת השבת, היא השביתה במקום מיוחד בלי לצאת ממנו. האדם תופס מקום של ד' אמות, וממנו יש לו ללכת אלפיים לכל רוח. חשבון האלפים הללו הם נושא לפרק אחד (ד), חכמים תיקנו אפשרות לשנות את מרכז השביתה על ידי הנחת "עירוב", דיני ההנחה וקניית השביתה מבוארים בפרק נוסף (ג), לעיר יש דין ד"א, וכל הדינים היוצאים מזה נידונים בפרק נפרד (ה).
יש לשים לב, ששלשה ענינים נקראים בשם 'עירוב', ועל פניו אין קשר ביניהם.
תיקון רשות מבוי, עירובי חצרות, ועירובי תחומין.