דילמא הנחה אי"צ מקום ד' אבל עקירה בעי

בן עזאי

משתמש ותיק
שבת ד:
בחידושי הרשב"א מבאר שאלת הגמ' "דילמא הנחה הוא דלא בעי הא עקירה בעי" דהוא מסברא בעלמא דעקירה צריך יותר חשיבות, וכן מבו' מהתו"י לעיל דף ג'.

ולכאו' צ"ב לפי"ז בהא דסבר רבא תוך ג' בעי הנחה ע"ג משהו דלא כברייתא דף צ"ז מכח ר' יהודה בעירובין צ"ח, [כדפי' תוס' דף פ' והראשונים לק' דף צ"ז], מה המקור ללמוד מר' יהודה דאיירי בעקירה לגבי הנחה ולחלוק מכח זה על ברייתא דדף צ"ז.
 

משיב דבר

משתמש ותיק
בן עזאי אמר:
שבת ד:
בחידושי הרשב"א מבאר שאלת הגמ' "דילמא הנחה הוא דלא בעי הא עקירה בעי" דהוא מסברא בעלמא דעקירה צריך יותר חשיבות, וכן מבו' מהתו"י לעיל דף ג'.

ולכאו' צ"ב לפי"ז בהא דסבר רבא תוך ג' בעי הנחה ע"ג משהו דלא כברייתא דף צ"ז מכח ר' יהודה בעירובין צ"ח, [כדפי' תוס' דף פ' והראשונים לק' דף צ"ז], מה המקור ללמוד מר' יהודה דאיירי בעקירה לגבי הנחה ולחלוק מכח זה על ברייתא דדף צ"ז.
לרבא מה דבעי ע"ג משהו הוא משו' דבל"ז אי"ז הנחה, ונחשב כמו שלא נח. משא"כ מקום ד' אינו דין דבל"ז אין עקירה והנחה אלא דהוא רק ענין חשיבות ובזה עקירה עדיפא. 
 
 

בן עזאי

משתמש ותיק
פותח הנושא
משיב דבר אמר:
לרבא מה דבעי ע"ג משהו הוא משו' דבל"ז אי"ז הנחה, ונחשב כמו שלא נח. משא"כ מקום ד' אינו דין דבל"ז אין עקירה והנחה אלא דהוא רק ענין חשיבות ובזה עקירה עדיפא.
אבל אולי טעמיה דר"י אינו משום דצריך הנחה ע"ג משהו, אלא משום דבעינן מקום ד' [ואם תענה ע"ז, יש עוד מה לשאול].
 

שפת הים

משתמש ותיק
גם מי שסובר שצריך הנחה ע"ג דע"ד יכול לסבור דתוך ג"ט חשיב כמונח, [וכמובן שהמקום בקרקע הוא דע"ד], ואם ר"י אומר שכל ולא נח ממש ל"ח הנחה בהכרח דפליג על לבוד זה.
 

בן עזאי

משתמש ותיק
פותח הנושא
שפת הים אמר:
גם מי שסובר שצריך הנחה ע"ג דע"ד יכול לסבור דתוך ג"ט חשיב כמונח, [וכמובן שהמקום בקרקע הוא דע"ד]
ופה מתעוררת השאלה, למה מונחות של תוך ג"ט חייבת להיות מוחלטת או שהיא נותנת דין דע"ד או שאי"ז הנחה כלל, ואולי ישנה אפשרות שלישית שזה מונחות אבל אינה מונחות חשובה, [וכמו"כ לענין קכש"ה הרי אמרי' דהוי כמונח אלא שאי"ז נחשב מקום דע"ד, ובזה מחלקינן בין עקירה להנחה].
 

שפת הים

משתמש ותיק
ג"ט עניינם במה שקרובים לקרקע ושעד שם מקום הקרקע, ומה"ט אין מקום לחלק שלא נחשב להנחה ע"ג דע"ד.
משא"כ קלוטה [לצד של"ח כמקום ד'] הביאור הוא שאי"ז בכלל קשור לקרקע,
[ולמפלפל שלא כך, מ"מ ודאי יודה שכל עיקר הענין בקלוטה הוא במה שגם באוויר יש את מעלת הקרקע שתחתיו, ודלא כבתוך ג"ט שזהו כל עניינם - מה שסמוכים לקרקע].
 
חלק עליון תַחתִית