באמת אמרו החזן רואה היכן תינוקות קוראין אבל הוא לא יקרא מכאן ראיה שמותר לקרוא פרסומות בשבת

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
סלקא דעתך
הודעות: 113
הצטרף: 31 ינואר 2018, 00:41
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

באמת אמרו החזן רואה היכן תינוקות קוראין אבל הוא לא יקרא מכאן ראיה שמותר לקרוא פרסומות בשבת

שליחה על ידי סלקא דעתך » 18 מרץ 2020, 01:12

הנה פעמים רבות עוברים ברחוב ורואים פרסומת עם אותיות קידוש לבנה בהנף עין וכן שמות חנויות וגם כותרות תחת תמונות בעיתון ובכל אלו אולי יש לחשוש לקריאת שטרי הדיוטות.
ונראה שאפשר להוכיח משבת יא. שמותר.
"באמת אמרו החזן רואה היכן תינוקות קוראין אבל הוא לא יקרא".
ברש"י פי' רואה היכן יתחילו למחר.
ובר' פרחיה כתב משום שאינו דורש עיון.
ובפהמ"ש כ' דשניים ושלושה מילים.
ולכל זה קוראת המשנה שהחזן לא יקרא אף שקורא קצת, ש"מ אין זה נחשב קריאה.


עמנואל
משתמש ותיק
הודעות: 354
הצטרף: 11 אפריל 2019, 21:55
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 72 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: באמת אמרו החזן רואה היכן תינוקות קוראין אבל הוא לא יקרא מכאן ראיה שמותר לקרוא פרסומות בשבת

שליחה על ידי עמנואל » 18 מרץ 2020, 02:30

לכאורה נסתר ממ"ש שז טו
דיוקאנות שכתובים מתחתיהן זו צורה של פלוני אסור לקרוא בהם.



פותח הנושא
סלקא דעתך
הודעות: 113
הצטרף: 31 ינואר 2018, 00:41
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: באמת אמרו החזן רואה היכן תינוקות קוראין אבל הוא לא יקרא מכאן ראיה שמותר לקרוא פרסומות בשבת

שליחה על ידי סלקא דעתך » 18 מרץ 2020, 09:53

עמנואל כתב:
18 מרץ 2020, 02:30
לכאורה נסתר ממ"ש שז טו
דיוקאנות שכתובים מתחתיהן זו צורה של פלוני אסור לקרוא בהם.
נכון, מ"מ צריך יישוב לראייתי, ואולי דיוקנאות שכתובין תחתיהן מיירי בתבליט או חקיקה שלפעמים קשה לקרוא ולא בצבעים זוהרים ומנצנצים שאינם דורשים כל פעולה.
פראנק כתב:
18 מרץ 2020, 06:59
ש"מ בכמה מילים אין חשש שמה יטה.

לא רק שבכמה מילים אין חשש אלא המשנה קוראת לזה "הוא לא יקרא"!


עמנואל
משתמש ותיק
הודעות: 354
הצטרף: 11 אפריל 2019, 21:55
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 72 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: באמת אמרו החזן רואה היכן תינוקות קוראין אבל הוא לא יקרא מכאן ראיה שמותר לקרוא פרסומות בשבת

שליחה על ידי עמנואל » 18 מרץ 2020, 18:48

סלקא דעתך כתב:
18 מרץ 2020, 09:53
ולא בצבעים זוהרים ומנצנצים
הראיה אכן נפלאה.

ולגבי מה שכתבתם, בבדיחותא אציין שמלמדי התינוקות (בלשון חז"ל: החזנים) שבימינו אכן קוראים בצבעים זוהרים ומנצנצים, אך פעם זה היה אחרת.

מ"מ כדי לומר כפי שפירשתם צריך להניח גם שכך הייתה מציאות הכתב שתחת הצורות. וכן יל"ע מדוע התלמוד קמט א לא הקשה למ"ד שמא ימחק מההיא דדיוקנאות, דהא שמא ימחק ליכא ושמא יקרא נמי ליכא לכאורה, דלא מיחלף בשטרי הדיוטות. וצ"ע.

ומ"מ ההשוואה בין הדינים דורשת עיון רב בדברי רבותינו - הראבי"ה (תשד"מ) אכן הוכיח מהיתר ראית החזן שעיון ללא קריאה בשטרי הדיוטות מותר, ולעומתו הריטב"א (קמח ב) הוכיח מדין שמא יטה להיפך - לדעתו כשם שקריאה לאור הנא היא לאו דווקא, שאף ההרהור ללא הקריאה בפה אסור בתכלית לדעתו. והחילוק לפי דבריו בין קריאת התינוקות לבין ראיית החזן יהיה בין עיון ארוך אף ללא קריאה ממש, לבין הסתכלות בעלמא. אולם מעתה נראה שלפי דבריו אסור לקרוא אפילו קריאת מילים בודדות, וכדמשמע מדבריו לעניין כתב שתחת הצורה. והא לך תצלום דבריו
לכידה.PNG
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


רב תועלת
הודעות: 39
הצטרף: 16 מרץ 2020, 19:43
נתן תודה: 117 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: באמת אמרו החזן רואה היכן תינוקות קוראין אבל הוא לא יקרא מכאן ראיה שמותר לקרוא פרסומות בשבת

שליחה על ידי רב תועלת » 18 מרץ 2020, 19:04

אגב יש מי שהביא מכאן ראיה שהילדים היו לומדים לפי פרשת השבוע...

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “שבת”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח