אמר אביי: אם אמרה לי אם, קריב כותחא, לא תנאי.

במבי

משתמש ותיק
אפשר אולי לבאר ביאור מחודש של הגמ' בעירובין סה.

נקדים ש"כותח" הינו לחם המבושל בחלב.
ועפ"ז י"ל שאביי הבין מאימו שהיום לא אוכלים "בשרי", אמר א"כ לא תנאי... 
(עיין מעשה הט"ז וחותנו)
וכן הגמ' בפסחים כותבת שכותח מטמטם את הלב (דף קיב.)
 

כרם

משתמש ותיק
כותח הוא לא לחם מבושל בחלב, הוא חלב שהוחמץ ע"י הלחם שבו.
קריב אין הכונה שהוא יאכל, אלא שיביא לה את הכותח כדי שהיא תאכל.
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אה"נ אך ברגע שהיא אמרה לו זאת מתברר לו מה יאכל כעת.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
אין המדובר שאמו (המאמצת) אמרה לו כן בפועל, כ"א שאילו אמרה לו כן - לא הי' מגיע לדרגתו בידיעת והשגת התוה"ק.
ופשוט.
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אגב טעיתי הגמ' שכותח מטמטם את הלב נמצאת בפסחים מב.
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
במבי אמר:
אפשר אולי לבאר ביאור מחודש של הגמ' בעירובין סה.

נקדים ש"כותח" הינו לחם המבושל בחלב.
ועפ"ז י"ל שאביי הבין מאימו שהיום לא אוכלים "בשרי", אמר א"כ לא תנאי... 
(עיין מעשה הט"ז וחותנו)
וכן הגמ' בפסחים כותבת שכותח מטמטם את הלב (דף קיב.)

קריב לי כותחא פירושו שביקשה להגיש לה את הכותח 
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
פרלמן משה אמר:
במבי אמר:
אפשר אולי לבאר ביאור מחודש של הגמ' בעירובין סה.

נקדים ש"כותח" הינו לחם המבושל בחלב.
ועפ"ז י"ל שאביי הבין מאימו שהיום לא אוכלים "בשרי", אמר א"כ לא תנאי... 
(עיין מעשה הט"ז וחותנו)
וכן הגמ' בפסחים כותבת שכותח מטמטם את הלב (דף קיב.)

קריב לי כותחא פירושו שביקשה להגיש לה את הכותח 

אמרתי זאת על דרך ההלצה.
אך יש בדל רצינות שהרי מה מיוחד דווקא בכותח משאר מלאכות?!
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
במבי אמר:
פרלמן משה אמר:
במבי אמר:
אפשר אולי לבאר ביאור מחודש של הגמ' בעירובין סה.

נקדים ש"כותח" הינו לחם המבושל בחלב.
ועפ"ז י"ל שאביי הבין מאימו שהיום לא אוכלים "בשרי", אמר א"כ לא תנאי...
(עיין מעשה הט"ז וחותנו)
וכן הגמ' בפסחים כותבת שכותח מטמטם את הלב (דף קיב.)

קריב לי כותחא פירושו שביקשה להגיש לה את הכותח

אמרתי זאת על דרך ההלצה.
אך יש בדל רצינות שהרי מה מיוחד דווקא בכותח משאר מלאכות?!
אולי זה מה שנהגו לאכול אז
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
פרלמן משה אמר:
במבי אמר:
פרלמן משה אמר:
קריב לי כותחא פירושו שביקשה להגיש לה את הכותח

אמרתי זאת על דרך ההלצה.
אך יש בדל רצינות שהרי מה מיוחד דווקא בכותח משאר מלאכות?!
אולי זה מה שנהגו לאכול אז
ואכן כבר הבאתי שנאמר עליו שהוא מטמטם את הלב וכן זכור לי שר' יוחנן מדבר נגדו, א"כ דברי לא מופקעים כלל.
 
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
במבי אמר:
אפשר אולי לבאר ביאור מחודש של הגמ' בעירובין סה.

נקדים ש"כותח" הינו לחם המבושל בחלב.
ועפ"ז י"ל שאביי הבין מאימו שהיום לא אוכלים "בשרי", אמר א"כ לא תנאי... 
(עיין מעשה הט"ז וחותנו)
וכן הגמ' בפסחים כותבת שכותח מטמטם את הלב (דף קיב.)

וניתן לחזק ווארט זה ע״פ הגמ׳

אוי לו לבית שהלפת עוברת בתוכו. איני והא אמר ליה רבא לשמעיה כי חזית ליפתא בשוקא לא תימא לי במאי  כרכת ריפתא, אמר אביי מבלי בשר רבא אמר מבלי יין וכו׳ (ברכות מד:)

 
 

HaimL

משתמש ותיק
קצת זכר לדבר, שהוא משום חלישות, דרבא אמר אי קרצתן כינה לא תנאי. ואי משום צער הכינה, הל"ל לשון אחר, אלא קרצתן דייקא, משמע שפצעתו, ושמא הוא דומה במעט מזעיר להקזת דם.
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
קצת זכר לדבר, שהוא משום חלישות, דרבא אמר אי קרצתן כינה לא תנאי. ואי משום צער הכינה, הל"ל לשון אחר, אלא קרצתן דייקא, משמע שפצעתו, ושמא הוא דומה במעט מזעיר להקזת דם.

קרץ מצפון בא פירש רש״י לשון חיתוך
 

HaimL

משתמש ותיק
במבי אמר:
HaimL אמר:
קצת זכר לדבר, שהוא משום חלישות, דרבא אמר אי קרצתן כינה לא תנאי. ואי משום צער הכינה, הל"ל לשון אחר, אלא קרצתן דייקא, משמע שפצעתו, ושמא הוא דומה במעט מזעיר להקזת דם.

קרץ מצפון בא פירש רש״י לשון חיתוך
בדיוק מזה רואים שהכינה התיאורטית פצעה את רבא, ולא סתם רחשה על בשרו.
 
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אפשר אולי לבאר ביאור מחודש של הגמ' בעירובין סה.

נקדים ש"כותח" הינו לחם המבושל בחלב.
ועפ"ז י"ל שאביי הבין מאימו שהיום לא אוכלים "בשרי", אמר א"כ לא תנאי...
(עיין מעשה הט"ז וחותנו)
וכן הגמ' בפסחים כותבת שכותח מטמטם את הלב (דף קיב.)

רַבִּי יוֹחָנָן כַּד הֲוָה אָכֵיל חֲלוּטִין הֲוָה אֲמַר לָא אֲכָלִית מָזוֹן יוֹמָא דָא (ב"ר צד)

רש"י

כד הוה אכל חליטא. כדגרסינן התם פת חלוט של בעלי בתים:
 
חלק עליון תַחתִית