דף יד ר"ה יד:, מבואר ברש"י ועכ"פ במאירי שמי שאינו יודע מדרגת החכמים נקרא כסיל!

צדיק האמת

משתמש ותיק
ר"ה יד: "מחומרי ב"ש ומחומרי ב"ה,
עליו הכתוב אומר 'והכסיל בחשך הולך'
אלא אי כב"ש בקוליהון ובחומריהון אי כב"ה בקוליהון ובחומריהון"

וברש"י ד"ה מקולי - "והאוחז בחומרי שניהם כסיל - שאינו יודע על מי לסמוך"
וביאור דברי רש"י שיש דין בע"ז ז. "אם היה אחד גדול בחכמה ובמנין הלך אחריו"
ומי שאינו יודע על מי לסמוך
כיון שאינו יודע מי גדול בחכמה ובמנין
נחשב כסיל!!!

גם במאירי שם איתא 
שהצורה לברר כמו מי לנהוג היא ע"י הידיעה מי גדול בחכמה שכ':
"ואם בשניהם להחמיר נקרא כסיל וכו'
אלא יברור לו דעתו של אחד מהם
הא אם בירר לו דעתו של אחד לפי מה שהוא יודע במעלתו, אלא וכו'
אין זה בכלל המוזהר"
וא"כ לכאו' גם לדברי המאירי הסיבה שנקרא כסיל הוא כי אינו יודע מי גדול בחכמה.


ואבקש מאנשי הדעת
שיבארו ויבהירו את הענין
מפני מה מי שאינו יודע במעלת חכם על פני חבירו נקרא כסיל.

ואגב אציין כאן שזהו כנגד דעת ה'עולם',
ש"אין להשוות בין חכמים" וכיו"ב.

 
 

HaimL

משתמש ותיק
לא זה מה שהבנתי מדברי רש"י. אלא, הכסילות היא זה שאוחז מחומרי שניהם. ואינו יודע על מי לסמוך, אין הכוונה שהוא לא יודע להשוות בין השניים. אלא שהוא מתיירא מלסמוך על אחד הצדדים לקולא, מפני חסידותו. 

כך חשבתי לפני העיון. אבל לאחר העיון, כל זה נאמר רק במחלוקות שא"א לתפוס את שתי החומרות יחד, ואם כן ודאי האוחז מחומרות שניהם בזה הוא כסיל, ולא חסיד.

ואדרבה, מפורש בגמרא לעולם הלכה כב"ה והרוצה לעשות כב"ש יעשה 
 

צדיק האמת

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
אלא, הכסילות היא זה שאוחז מחומרי שניהם. ואינו יודע על מי לסמוך, אין הכוונה שהוא לא יודע להשוות בין השניים. אלא שהוא מתיירא מלסמוך על אחד הצדדים לקולא, מפני חסידותו. 
צריך לדקדק בדברי הראשונים!
א. רש"י אומר והאוחז בחומרי שניהם כסיל, שאינו יודע על מי לסמוך - ומשמע טעם למה הוא כסיל.
ב. רש"י אומר שאינו יודע על מי לסמוך, ולא "שהוא מתיירא".
 
 

HaimL

משתמש ותיק
צדיק האמת אמר:
HaimL אמר:
אלא, הכסילות היא זה שאוחז מחומרי שניהם. ואינו יודע על מי לסמוך, אין הכוונה שהוא לא יודע להשוות בין השניים. אלא שהוא מתיירא מלסמוך על אחד הצדדים לקולא, מפני חסידותו. 
צריך לדקדק בדברי הראשונים!
א. רש"י אומר והאוחז בחומרי שניהם כסיל, שאינו יודע על מי לסמוך - ומשמע טעם למה הוא כסיל.
ב. רש"י אומר שאינו יודע על מי לסמוך, ולא "שהוא מתיירא".
אבל רצוי לדקדק גם בדברי הגמרא. שהרי מפורש שם שהרוצה לעשות כב"ש עושה לעשות כב"ה עושה וכו'. משמע שעיקר הכסילות הוא לא מפני שלא ידע לפי מי ללכת, אלא שעומד נבוך, ופוסח על שתי הסעיפים, והוא מחמיר כשניהם
 
 

HaimL

משתמש ותיק
צדיק האמת אמר:
HaimL אמר:
אלא, הכסילות היא זה שאוחז מחומרי שניהם. ואינו יודע על מי לסמוך, אין הכוונה שהוא לא יודע להשוות בין השניים. אלא שהוא מתיירא מלסמוך על אחד הצדדים לקולא, מפני חסידותו. 
צריך לדקדק בדברי הראשונים!
א. רש"י אומר והאוחז בחומרי שניהם כסיל, שאינו יודע על מי לסמוך - ומשמע טעם למה הוא כסיל.
ב. רש"י אומר שאינו יודע על מי לסמוך, ולא "שהוא מתיירא".
אמת ויציב. רק שהמילים אינו יודע אין משמעותם כאן חסרון ידיעה. הלא יש בזה כללים (ובגמרא גופא מבואר שלעולם הלכה כב"ה), אלא אינו יודע הכוונה היא שהוא נבוך ומתלבט בזה  ומכריע לחומרה כשניהם
 
 

צדיק האמת

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
צדיק האמת אמר:
HaimL אמר:
אלא, הכסילות היא זה שאוחז מחומרי שניהם. ואינו יודע על מי לסמוך, אין הכוונה שהוא לא יודע להשוות בין השניים. אלא שהוא מתיירא מלסמוך על אחד הצדדים לקולא, מפני חסידותו. 
צריך לדקדק בדברי הראשונים!
א. רש"י אומר והאוחז בחומרי שניהם כסיל, שאינו יודע על מי לסמוך - ומשמע טעם למה הוא כסיל.
ב. רש"י אומר שאינו יודע על מי לסמוך, ולא "שהוא מתיירא".
אבל רצוי לדקדק גם בדברי הגמרא. שהרי מפורש שם שהרוצה לעשות כב"ש עושה לעשות כב"ה עושה וכו'. משמע שעיקר הכסילות הוא לא מפני שלא ידע לפי מי ללכת, אלא שעומד נבוך, ופוסח על שתי הסעיפים, והוא מחמיר כשניהם
כיוונת לשאלת הגמרא בעירובין ז.
הא גופא קשיא אמרת לעולם הלכה כב"ה והדר אמרת הרוצה לעשות כדברי ב"ש עושה
ל"ק כאן קודם בת קול (הרוצה עושה) כאן לאחר ב"ק (הלכה כב"ה)
ואיבעית אימא הא והא לאחר בת קול ו(הרוצה עושה)רבי יהושע היא דלא משגח בבת קול
ואיבעית אימא הכי קאמר כל היכא דמשכחת תרי תנאי ותרי אמוראי דפליגי אהדדי כעין מח' ב"ש וב"ה לא ליעבד כי קוליה דמר וכי קוליה דמר ולא כי חומריה דמר וכי חומריה דמר אלא או כי קוליה דמר וכחומריה עביד או כי קוליה דמר וכחומריה עביד


אשמח אם יש לך מה להוסיף אחר דברי הגמרא
 

HaimL

משתמש ותיק
צדיק האמת אמר:
HaimL אמר:
צדיק האמת אמר:
צריך לדקדק בדברי הראשונים!
א. רש"י אומר והאוחז בחומרי שניהם כסיל, שאינו יודע על מי לסמוך - ומשמע טעם למה הוא כסיל.
ב. רש"י אומר שאינו יודע על מי לסמוך, ולא "שהוא מתיירא".
אבל רצוי לדקדק גם בדברי הגמרא. שהרי מפורש שם שהרוצה לעשות כב"ש עושה לעשות כב"ה עושה וכו'. משמע שעיקר הכסילות הוא לא מפני שלא ידע לפי מי ללכת, אלא שעומד נבוך, ופוסח על שתי הסעיפים, והוא מחמיר כשניהם
מה שהגמ' כותבת הרוצה לעשות כדברי ב"ש עושה כבר הקשו הראשונים
הריטב"א שם
הרמב"ן והר"ן בחולין מג
ועוד
ואכמ"ל
עכ"פ הפשט בגמ' לא משתנה מתירוצם.
אני לא יודע לאיזו קושיה ותירוץ כוונתך (ואני יכול לתאר לעצמי), אבל מוכח מהגמרא שאינו יודע, שבלשון רש"י, לא הכוונה לחסרון ידיעה כמו מי לפסוק (שהרי מבואר שיכול לפסוק כמו מי שירצה), אלא הכוונה שאינו גומר בדעתו להכריע כאחד מהם. ושוב וראה בטעם שפירש רש"י, שאם יתפוס את שתי החומרות, שנובעות מצד המציאות, משמע שהוא אוחז כמו 2 מציאויות הפוכות, וזאת היא כסילותו  
 
 

צדיק האמת

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
צדיק האמת אמר:
HaimL אמר:
אבל רצוי לדקדק גם בדברי הגמרא. שהרי מפורש שם שהרוצה לעשות כב"ש עושה לעשות כב"ה עושה וכו'. משמע שעיקר הכסילות הוא לא מפני שלא ידע לפי מי ללכת, אלא שעומד נבוך, ופוסח על שתי הסעיפים, והוא מחמיר כשניהם
מה שהגמ' כותבת הרוצה לעשות כדברי ב"ש עושה כבר הקשו הראשונים
הריטב"א שם
הרמב"ן והר"ן בחולין מג
ועוד
ואכמ"ל
עכ"פ הפשט בגמ' לא משתנה מתירוצם.
אני לא יודע לאיזו קושיה ותירוץ כוונתך (ואני יכול לתאר לעצמי), אבל מוכח מהגמרא שאינו יודע, שבלשון רש"י, לא הכוונה לחסרון ידיעה כמו מי לפסוק (שהרי מבואר שיכול לפסוק כמו מי שירצה), אלא הכוונה שאינו גומר בדעתו להכריע כאחד מהם. ושוב וראה בטעם שפירש רש"י, שאם יתפוס את שתי החומרות, שנובעות מצד המציאות, משמע שהוא אוחז כמו 2 מציאויות הפוכות, וזאת היא כסילותו  
ערכתי את הודעתי, בדוק שוב את דבריך.
הראשונים מדברים על נקודה אחרת, סליחה.


 
 

HaimL

משתמש ותיק
צדיק האמת אמר:
HaimL אמר:
צדיק האמת אמר:
מה שהגמ' כותבת הרוצה לעשות כדברי ב"ש עושה כבר הקשו הראשונים
הריטב"א שם
הרמב"ן והר"ן בחולין מג
ועוד
ואכמ"ל
עכ"פ הפשט בגמ' לא משתנה מתירוצם.
אני לא יודע לאיזו קושיה ותירוץ כוונתך (ואני יכול לתאר לעצמי), אבל מוכח מהגמרא שאינו יודע, שבלשון רש"י, לא הכוונה לחסרון ידיעה כמו מי לפסוק (שהרי מבואר שיכול לפסוק כמו מי שירצה), אלא הכוונה שאינו גומר בדעתו להכריע כאחד מהם. ושוב וראה בטעם שפירש רש"י, שאם יתפוס את שתי החומרות, שנובעות מצד המציאות, משמע שהוא אוחז כמו 2 מציאויות הפוכות, וזאת היא כסילותו  
ערכתי את הודעתי, בדוק שוב את דבריך.
ראיתי. עכ"פ, ראה נא את האריכות ברש"י עצמו, שהוא מפרש שבשתי מחלוקות שאין סתירה ביניהן, אין כסילות שיכול לסבור בהא כב"ה ובהא כב"ש. מפורש בדבריו שהכסילות היא רק היכא שתופס שתי חומרות סותרות
 
 

צדיק האמת

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
צדיק האמת אמר:
HaimL אמר:
אני לא יודע לאיזו קושיה ותירוץ כוונתך (ואני יכול לתאר לעצמי), אבל מוכח מהגמרא שאינו יודע, שבלשון רש"י, לא הכוונה לחסרון ידיעה כמו מי לפסוק (שהרי מבואר שיכול לפסוק כמו מי שירצה), אלא הכוונה שאינו גומר בדעתו להכריע כאחד מהם. ושוב וראה בטעם שפירש רש"י, שאם יתפוס את שתי החומרות, שנובעות מצד המציאות, משמע שהוא אוחז כמו 2 מציאויות הפוכות, וזאת היא כסילותו  
ערכתי את הודעתי, בדוק שוב את דבריך.
ראיתי. עכ"פ, ראה נא את האריכות ברש"י עצמו, שהוא מפרש שבשתי מחלוקות שאין סתירה ביניהן, אין כסילות שיכול לסבור בהא כב"ה ובהא כב"ש. מפורש בדבריו שהכסילות היא רק היכא שתופס שתי חומרות סותרות
פשוט למה, כי אז גם אם יודע ממעלתו של אחד, עכ"פ הוא מחמיר לנהוג כשניהם, ואינו כסיל כיון שיודע במעלת החכמים אלא שמחמיר כשניהם.
 
 

צדיק האמת

משתמש ותיק
פותח הנושא
הרב @HaimL  אולי נמחק את כל הדו שיח המיותר על דברי הגמ' "הרוצה לעשות כב"ש עושה"
מהשלב שלפני שהבאתי את הגמ' בעירובין?
 

HaimL

משתמש ותיק
צדיק האמת אמר:
הרב @HaimL  אולי נמחק את כל הדו שיח המיותר שהיה לפני שהבאתי את הגמ' בעירובין?
לא ברור לי מדוע אתה קורא לזה דו שיח מיותר אבל אני מעולם לא הכרחתי מישהו להתווכח איתי בניגוד לרצונו 
 
 

צדיק האמת

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
צדיק האמת אמר:
הרב @HaimL  אולי נמחק את כל הדו שיח המיותר שהיה לפני שהבאתי את הגמ' בעירובין?
לא ברור לי מדוע אתה קורא לזה דו שיח מיותר אבל אני מעולם לא הכרחתי מישהו להתווכח איתי בניגוד לרצונו 
חס וחלילה, מאד נהניתי מהדו שיח אתך,
חידדת את הדברים היטב!
התכוונתי שהנידון על דברי הגמ' הרוצה לעשות כב"ש עושה
הוא מיותר מחמת שהגמ' בעירובין בהדיא שואלת את זה
 
 

HaimL

משתמש ותיק
צדיק האמת אמר:
HaimL אמר:
צדיק האמת אמר:
הרב @HaimL  אולי נמחק את כל הדו שיח המיותר שהיה לפני שהבאתי את הגמ' בעירובין?
לא ברור לי מדוע אתה קורא לזה דו שיח מיותר אבל אני מעולם לא הכרחתי מישהו להתווכח איתי בניגוד לרצונו 
חס וחלילה, מאד נהניתי מהדו שיח אתך,
חידדת את הדברים היטב!
התכוונתי שהנידון על דברי הגמ' הרוצה לעשות כב"ש עושה
הוא מיותר מחמת שהגמ' בעירובין בהדיא שואלת את זה
אם כך, אז הכל בסדר.
עכ"פ, מבואר בלשון רש"י (בדיבור הארוך), שהכסילות היא דווקא היכא שתפיסת שתי החומרות היא סתירה מיניה וביה, והכסילות (וההליכה בחושך) היא שהוא לא מבין שלא ייתכן להחמיר בזה כשניהם.
 
 

צדיק האמת

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
אם כך, אז הכל בסדר.
עכ"פ, מבואר בלשון רש"י (בדיבור הארוך), שהכסילות היא דווקא היכא שתפיסת שתי החומרות היא סתירה מיניה וביה, 
צדיק האמת אמר:
פשוט למה, כי אז גם אם יודע ממעלתו של אחד, עכ"פ הוא מחמיר לנהוג כשניהם, ואינו כסיל כיון שיודע במעלת החכמים אלא שמחמיר כשניהם.
HaimL אמר:
הכסילות (וההליכה בחושך) היא שהוא לא מבין שלא ייתכן להחמיר בזה כשניהם.
לא נכון, הכסילות היא "שאינו יודע להבחין על מי לסמוך". דכיון שסתרי אהדדי א"א לומר "דסבירא ליה בהא כב"ש ובהא כב"ה" אלא מה שעושה כשניהם הוא כי אינו יודע על מי לסמוך.
וממשיך רש"י "אבל בב' מחלוקות שהקילו אלו בזו ואלו בזו אין כאן לא משום רשע ולא משום סכלות" דכיון שלא סתרי אהדדי א"כ מה שעושה כשניהם הוא משום "דסבירא ליה בהא כב"ש ובהא כבית הלל".

ציטוט רש"י הארוך:
מקולי ב"ש כו' - בעירובין מפרש לה במחלוקת אחת שיש מקום שנוטין בה דברי בית שמאי להקל ויש מקום שנוטין בה דברי בית הלל להקל כגון כמה חסרון בשדרה שלא תטמא באהל ב"ש אומרים ב' חוליות וב"ה אומרים חוליה אחת וכן לטרפה נמצאו דברי ב"ש מקילין בטריפה ואומר עד שתחסר שתי חוליות וב"ה מחמירין בה ומקילין לענין טומאה לומר שכיון שחסרה חוליא אחת אינה מטמאה והאוחז בזו קולי ב"ש וקולי ב"ה רשע שהרי דבריו סותרין זה את זה כדי להקל והאוחז בחומרי שניהם כסיל בחשך הולך הוא שאינו יודע להבחין על מי לסמוך אבל בב' מחלוקות שהקילו אלו בזו ואלו בזו אין כאן לא משום רשע ולא משום סכלות דסבירא ליה בהא כב"ש ובהא כבית הלל:
 

HaimL

משתמש ותיק
צדיק האמת אמר:
HaimL אמר:
לא נכון, הכסילות היא "שאינו יודע להבחין על מי לסמוך". דכיון שסתרי אהדדי א"א לומר "דסבירא ליה בהא כב"ש ובהא כב"ה" אלא מה שעושה כשניהם הוא כי אינו יודע על מי לסמוך.
וממשיך רש"י "אבל בב' מחלוקות שהקילו אלו בזו ואלו בזו אין כאן לא משום רשע ולא משום סכלות" דכיון שלא סתרי אהדדי א"כ מה שעושה כשניהם הוא משום "דסבירא ליה בהא כב"ש ובהא כבית הלל".
אבל אם כדבריך, שהכסילות הוא בזה שאינו יודע לסמוך על מי שראוי לסמוך עליו מצד מעלתו, אז גם במחלוקות דלא סתרי אהדדי אם מחמיר כשניהם צריך להיקרא כסיל, דהא שביק למיקל, שמצד מעלתו היה ראוי להקל כדבריו, ואזיל בתר המחמיר.
 
 

צדיק האמת

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
צדיק האמת אמר:
HaimL אמר:
לא נכון, הכסילות היא "שאינו יודע להבחין על מי לסמוך". דכיון שסתרי אהדדי א"א לומר "דסבירא ליה בהא כב"ש ובהא כב"ה" אלא מה שעושה כשניהם הוא כי אינו יודע על מי לסמוך.
וממשיך רש"י "אבל בב' מחלוקות שהקילו אלו בזו ואלו בזו אין כאן לא משום רשע ולא משום סכלות" דכיון שלא סתרי אהדדי א"כ מה שעושה כשניהם הוא משום "דסבירא ליה בהא כב"ש ובהא כבית הלל".
אבל אם כדבריך, שהכסילות הוא בזה שאינו יודע לסמוך על מי שראוי לסמוך עליו מצד מעלתו, אז גם במחלוקות דלא סתרי אהדדי אם מחמיר כשניהם צריך להיקרא כסיל, דהא שביק למיקל, שמצד מעלתו היה ראוי להקל כדבריו, ואזיל בתר המחמיר.
כסיל זה רק מי שאינו יודע על מי לסמוך!!!
הוא יודע על מי לסמוך רק שמחמיר אף כמי שלא נפסקה ההלכה כדבריו.
ומי שמחמיר יותר ממה שנפסקה הלכה הגמ' לא קוראת לו כסיל!
אין לי יותר מה להוסיף,
הדברים פשוטים וברורים.
 

HaimL

משתמש ותיק
צדיק האמת אמר:
HaimL אמר:
כסיל זה רק מי שאינו יודע על מי לסמוך!!!
הוא יודע על מי לסמוך רק שמחמיר אף כמי שלא נפסקה ההלכה כדבריו.
ומי שמחמיר יותר ממה שנפסקה הלכה הגמ' לא קוראת לו כסיל!
אין לי יותר מה להוסיף,
הדברים פשוטים וברורים.
נו טוב, אם הדברים פשוטים וברורים לך, ואין לך עוד מה להוסיף, אז כנראה שאתה צודק.
 
 

צדיק האמת

משתמש ותיק
פותח הנושא
צדיק האמת אמר:
פשוט למה, כי אז גם אם יודע ממעלתו של אחד, עכ"פ הוא מחמיר לנהוג כשניהם, ואינו כסיל כיון שיודע במעלת החכמים אלא שמחמיר כשניהם.
צדיק האמת אמר:
כסיל זה רק מי שאינו יודע על מי לסמוך!!!
הוא יודע על מי לסמוך רק שמחמיר אף כמי שלא נפסקה ההלכה כדבריו.
ומי שמחמיר יותר ממה שנפסקה הלכה הגמ' לא קוראת לו כסיל!
אין לי יותר מה להוסיף,
הדברים פשוטים וברורים.
יש לציין שברש"י לא כתב שהוא מחמיר כשניהם אלא:
צדיק האמת אמר:
וממשיך רש"י "אבל בב' מחלוקות שהקילו אלו בזו ואלו בזו אין כאן לא משום רשע ולא משום סכלות" דכיון שלא סתרי אהדדי א"כ מה שעושה כשניהם הוא משום "דסבירא ליה בהא כב"ש ובהא כבית הלל".

 
 

יוסף ה'

משתמש ותיק
לעניות דעתי העניין פשוט.

לא נכתב כאן שמי שלא יודע לברר מי יותר גדול מחבירו וכו' הוא שוטה או אין בו דעת וכיוצ"ב, אלא שניתן לקרוא לו כסיל, כמו שכסיל מחמת חסרון הבנתו וצמצום מוחו הרי זה הולך בחושך ואינו יודע להכריע שאלות העומדות לפתחו, כך גם אדם זה שאינו יודע להכריע כמו מי ללכת, הרי התוצאה היא שגם הוא ככסיל הולך בחושך.

או בקצרה, אדם זה נחשב ככסיל לא מחיסרון בדעתו, אלא מחמת שתוצאת חוסר הכרעתו היא תוצאה הקיימת בכסילים.
 

צדיק האמת

משתמש ותיק
פותח הנושא
יוסף ה' אמר:
לעניות דעתי העניין פשוט.

לא נכתב כאן שמי שלא יודע לברר מי יותר גדול מחבירו וכו' הוא שוטה או אין בו דעת וכיוצ"ב, אלא שניתן לקרוא לו כסיל, כמו שכסיל מחמת חסרון הבנתו וצמצום מוחו הרי זה הולך בחושך ואינו יודע להכריע שאלות העומדות לפתחו, כך גם אדם זה שאינו יודע להכריע כמו מי ללכת, הרי התוצאה היא שגם הוא ככסיל הולך בחושך.

או בקצרה, אדם זה נחשב ככסיל לא מחיסרון בדעתו, אלא מחמת שתוצאת חוסר הכרעתו היא תוצאה הקיימת בכסילים.
אם כן מה באה הגמ' לומר בזה
שהוא מזכיר כסיל שהולך בחושך?...
עוד יש לציין לדברי המאירי שם
"ואם עשה כן אם פסק בשניהם להקל נקרא רשע ואם בשניהם להחמיר נקרא כסיל"
 

תיובתא

משתמש ותיק
נניח שטענת פותח האשכול נכונה, אשמח לדעת היכן קונים את הצדקותמטר, למדידת גדולתם היחסית של גדולים שונים (כן אני מודה אני כסיל ובער, אנא תאלפוני בינה).
 

צדיק האמת

משתמש ותיק
פותח הנושא
תיובתא אמר:
נניח שטענת פותח האשכול נכונה, אשמח לדעת היכן קונים את הצדקותמטר, למדידת גדולתם היחסית של גדולים שונים (כן אני מודה אני כסיל ובער, אנא תאלפוני בינה).
אין שום טענה לפותח האשכול
וא"צ להניח שהדברים נכונים
כיון שכך כתוב בראשונים
דברים ברורים ומפורשים (במאירי ודאי מבואר כן)
עכ"פ להא שיש מושג של "לדעת על מי לסמוך"
"ולדעת ממעלתם"
(שים לב שלאורך האשכול לא היה ויכוח על הענין הזה)

לא מדובר כאן על צדקות
שלזה באמת צריך לפתח אפליקצייה מיוחדת...
אלא על גדלות בתורה
וכמו שאתה יודע מי מבין חבריך יותר גדול ממך בתורה
כך גם תלמידי החכמים יודעים מי יותר גדול ממי
הן בידיעת התורה הן בהבנת התורה והן בקניני התורה

ואם תרצה,
אולי זאת הכוונה בהכסיל בחושך הולך
שמי שאינו יודע מעלת החכמים
(אני מדבר על עצמי)
זה מחמת רוב המרחק שלו 
וחוסר הבנתו בתורה

בכלל, המושג של ידיעת הגדול
ודאי נצרך לכל בר ישראל
כדי לקיים הדין
המבואר בע"ז ונפסק בשולחן ערוך
"היו שנים אחד מטמא ואחד מטהר
אחד מתיר ואחד אוסר
אם היה אחד מהן גדול מחבירו בחכמה ובמנין 
הלך אחריו"
 
 

HaimL

משתמש ותיק
תיובתא אמר:
נניח שטענת פותח האשכול נכונה, אשמח לדעת היכן קונים את הצדקותמטר, למדידת גדולתם היחסית של גדולים שונים (כן אני מודה אני כסיל ובער, אנא תאלפוני בינה).
אמנם אני חולק קשות על טענת פותח הדיון, מכל מקום,
זה אינו שייך לצדקות. במניין פשוט סופרים כמה חכמים עומדים מכל צד. בחכמה, קצת יותר מורכב. אבל עדיין, אפשר למדוד חריפות, לפי עומק הסברות.
 
 

תיובתא

משתמש ותיק
צדיק האמת אמר:
תיובתא אמר:
נניח שטענת פותח האשכול נכונה, אשמח לדעת היכן קונים את הצדקותמטר, למדידת גדולתם היחסית של גדולים שונים (כן אני מודה אני כסיל ובער, אנא תאלפוני בינה).
אין שום טענה לפותח האשכול
וא"צ להניח שהדברים נכונים
כיון שכך כתוב בראשונים
דברים ברורים ומפורשים (במאירי ודאי מבואר כן)
עכ"פ להא שיש מושג של "לדעת על מי לסמוך"
"ולדעת ממעלתם"
(שים לב שלאורך האשכול לא היה ויכוח על הענין הזה)

לא מדובר כאן על צדקות
שלזה באמת צריך לפתח אפליקצייה מיוחדת...
אלא על גדלות בתורה
וכמו שאתה יודע מי מבין חבריך יותר גדול ממך בתורה
כך גם תלמידי החכמים יודעים מי יותר גדול ממי
הן בידיעת התורה הן בהבנת התורה והן בקניני התורה

ואם תרצה,
אולי זאת הכוונה בהכסיל בחושך הולך
שמי שאינו יודע מעלת החכמים
(אני מדבר על עצמי)
זה מחמת רוב המרחק שלו 
וחוסר הבנתו בתורה
היה מדוייק יותר לקרוא לאשכול "ר"ה יד:, מבואר ברש"י שמי שאינו יודע במדגה התורנית נקרא כסיל!" מכ"מ טוב שהבהרת.
 
 

עמנואל

משתמש ותיק
צדיק האמת אמר:
כסיל זה רק מי שאינו יודע על מי לסמוך!!!
הוא יודע על מי לסמוך רק שמחמיר אף כמי שלא נפסקה ההלכה כדבריו.
ומי שמחמיר יותר ממה שנפסקה הלכה הגמ' לא קוראת לו כסיל!
כדאי לסמוך על ר' @HaimL.
בגמרא בעירובין ו ב -ז א מבואר שהכסיל הוא זה שעושה שתי חומרות דסתרן.
 

צדיק האמת

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
אמנם אני חולק קשות על טענת פותח הדיון, מכל מקום,
זה אינו שייך לצדקות. במניין פשוט סופרים כמה חכמים עומדים מכל צד. בחכמה, קצת יותר מורכב. אבל עדיין, אפשר למדוד חריפות, לפי עומק הסברות.
צדיק האמת אמר:
אין שום טענה לפותח האשכול
וא"צ להניח שהדברים נכונים
כיון שכך כתוב בראשונים
דברים ברורים ומפורשים (במאירי ודאי מבואר כן)
עכ"פ להא שיש מושג של "לדעת על מי לסמוך"
"ולדעת ממעלתם"
(שים לב שלאורך האשכול לא היה ויכוח על הענין הזה)
על החלק הזה אתה ודאי לא חולק
 

צדיק האמת

משתמש ותיק
פותח הנושא
עמנואל אמר:
צדיק האמת אמר:
כסיל זה רק מי שאינו יודע על מי לסמוך!!!
הוא יודע על מי לסמוך רק שמחמיר אף כמי שלא נפסקה ההלכה כדבריו.
ומי שמחמיר יותר ממה שנפסקה הלכה הגמ' לא קוראת לו כסיל!
כדאי לסמוך על ר' @HaimL.
בגמרא בעירובין ו ב -ז א מבואר שהכסיל הוא זה שעושה שתי חומרות דסתרן.
עוד יותר כדאי לקרוא את כל האשכול (לפחות את פתיחת האשכול!!)
ולהבין שדבריך נכונים!
אלא שהסיבה שנקרא כסיל
הוא מפני שעושה כן כי אינו יודע על מי לסמוך
ולסמוך על רש"י הקדוש.
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
רש"י חולין מד. כתב: מחומרי בית שמאי ומחומרי בית הלל - מפרש בפ"ק דעירובין (דף ז) בתרי חומרי דסתרן אהדדי כגון הך דשדרה וגולגולת דאפלוג בית שמאי ובית הלל לגבי אהל דהוו להו בית שמאי לחומרא ואמרי עד שתחסר שתי חוליות מטמא באהל ובית הלל לקולא וקאמרינן וכן לטרפה דלבית הלל בחדא חוליא הוי חסרון וטרפה ולב"ש כשרה והוו להו ב"ש לקולא וב"ה לחומרא ומאן דעביד בטרפות כחומרי ב"ה ובטומאה כחומרי ב"ש כסיל הוא דהכא חשיב ליה חסרון והכא לא חשיב ליה חסרון והני דרבא נמי סתרן אהדדי דכיון דאמר נקובתו במשהו טעמא משום דמקום שחיטה הוא וחומרי דשמואל דאמר לאו מקום שחיטה הוא ואשתכח דסתרן מילתיה דרבא אהדדי:
 
חלק עליון תַחתִית