צדיק האמת
משתמש ותיק
ר"ה יד: "מחומרי ב"ש ומחומרי ב"ה,
עליו הכתוב אומר 'והכסיל בחשך הולך'
אלא אי כב"ש בקוליהון ובחומריהון אי כב"ה בקוליהון ובחומריהון"
וברש"י ד"ה מקולי - "והאוחז בחומרי שניהם כסיל - שאינו יודע על מי לסמוך"
וביאור דברי רש"י שיש דין בע"ז ז. "אם היה אחד גדול בחכמה ובמנין הלך אחריו"
ומי שאינו יודע על מי לסמוך
כיון שאינו יודע מי גדול בחכמה ובמנין
נחשב כסיל!!!
גם במאירי שם איתא
שהצורה לברר כמו מי לנהוג היא ע"י הידיעה מי גדול בחכמה שכ':
"ואם בשניהם להחמיר נקרא כסיל וכו'
אלא יברור לו דעתו של אחד מהם
הא אם בירר לו דעתו של אחד לפי מה שהוא יודע במעלתו, אלא וכו'
אין זה בכלל המוזהר"
וא"כ לכאו' גם לדברי המאירי הסיבה שנקרא כסיל הוא כי אינו יודע מי גדול בחכמה.
ואבקש מאנשי הדעת
שיבארו ויבהירו את הענין
מפני מה מי שאינו יודע במעלת חכם על פני חבירו נקרא כסיל.
ואגב אציין כאן שזהו כנגד דעת ה'עולם',
ש"אין להשוות בין חכמים" וכיו"ב.
עליו הכתוב אומר 'והכסיל בחשך הולך'
אלא אי כב"ש בקוליהון ובחומריהון אי כב"ה בקוליהון ובחומריהון"
וברש"י ד"ה מקולי - "והאוחז בחומרי שניהם כסיל - שאינו יודע על מי לסמוך"
וביאור דברי רש"י שיש דין בע"ז ז. "אם היה אחד גדול בחכמה ובמנין הלך אחריו"
ומי שאינו יודע על מי לסמוך
כיון שאינו יודע מי גדול בחכמה ובמנין
נחשב כסיל!!!
גם במאירי שם איתא
שהצורה לברר כמו מי לנהוג היא ע"י הידיעה מי גדול בחכמה שכ':
"ואם בשניהם להחמיר נקרא כסיל וכו'
אלא יברור לו דעתו של אחד מהם
הא אם בירר לו דעתו של אחד לפי מה שהוא יודע במעלתו, אלא וכו'
אין זה בכלל המוזהר"
וא"כ לכאו' גם לדברי המאירי הסיבה שנקרא כסיל הוא כי אינו יודע מי גדול בחכמה.
ואבקש מאנשי הדעת
שיבארו ויבהירו את הענין
מפני מה מי שאינו יודע במעלת חכם על פני חבירו נקרא כסיל.
ואגב אציין כאן שזהו כנגד דעת ה'עולם',
ש"אין להשוות בין חכמים" וכיו"ב.