יומא ס"ב ע"ב - שנים ליום כנגד היום

כהן

משתמש ותיק
צ"ע שהרי שחיטת התמיד היתה בעלות השחר קודם הנץ החמה כמבואר במסכת תמיד ובעוד מקומות, וא"כ מה הנפק"מ אם שוחטים בצד מערב או בצד מזרח, הרי בכל מקרה אין זה כנגד השמש שעדיין לא זרחה?
 

כהן

משתמש ותיק
פותח הנושא
שוב ראיתי שכן הקשה בספר מקדש דוד קדשים סימן לב וז"ל
וכתב בפ"א מהל' תמידין הלכה ב' דהתמיד היה נשחט קודם שתעלה החמה לאחר שהאיר המזרח. והנה יש לעיין נהי דמשהאיר המזרח קודם נץ החמה הוי יום, דלענין יום אינו תלוי בשמש רק באור כדאמרינן במגילה (כ' ע"ב), מ"מ שחיטת התמיד לבד שצריך להיות ביום צריך ג"כ להיות כנגד השמש כדאמרינן בתמיד (ל"א ב) שנים ליום כנגד היום, ומש"ה תמיד של שחר היה נשחט בקרן צפונית מערבית ותמיד של בין הערבים על קרן צפונית מזרחית ע"ש, א"כ נהי דקודם נץ החמה כבר הוא יום אבל ליכא כנגד השמש ע"כ.
נשמח לתשובות מחברי הפורום
 

בן יהוידע

משתמש ותיק
וכי מוכרחין לומר דהפי' כנגד השמש הכוונה ממש כנגד?
בפירוש הרא"ש על מסכת תמיד דף לא: כנגד היום, במקום שיאיר היום: דהיינו נגד מקום השמש (והרי אפשר לפרש את קיצור שאר הראשונים באותו אופן)
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
בן יהוידע אמר:
וכי מוכרחין לומר דהפי' כנגד השמש הכוונה ממש כנגד?
בפירוש הרא"ש על מסכת תמיד דף לא: כנגד היום, במקום שיאיר היום: דהיינו נגד מקום השמש (והרי אפשר לפרש את קיצור שאר הראשונים באותו אופן)
נכון לק''מ וכדכתבת.
 
 

כהן

משתמש ותיק
פותח הנושא
בן יהוידע אמר:
בפירוש הרא"ש על מסכת תמיד דף לא: כנגד היום, במקום שיאיר היום: דהיינו נגד מקום השמש
אם כך מה יש בטבעת השניה בצד מערב או בצד מזרח - השמש תאיר בכל הטבעות במשך היום.
וגם רש"י כותב שפונה את ראשו לכיוון השמש עי"ש, ואם אין שמש בפועל מה התועלת בזה?
 

יצחק

משתמש ותיק
בפשוטו הכוונה שהיו שוחטים דווקא באופן שיראה את השמש, אבל ע' מאירי בתמיד רפ"ד כתב שאדרבה רוצים להשפיל את ענין השמש ולא לשחוט בצד שלה, וכוונתו כמש"כ הר"מ במו"נ ג - מה שענין שכינה במערב היינו שבורחים מצד מזרח, כי כל העולם העתיק עובדי האלילים היו פונים למזרח בגלל ציפייתם לעלית השמש.
ובאמת הקושיא של פותח האשכול נכונה גם אם היו שוחטים אחרי הנץ החמה כי רש"י ביומא שלכן מרחיקים לטבעת המערבית כדי להתרחק מן הצל של כותל המזרח, ואינו מובן, כי גם אם היו שוחטים אחרי הנץ החמה עדין לוקח זמן עד שהשמש עולה לגובה.
 

בן יהוידע

משתמש ותיק
כהן אמר:
אם כך מה יש בטבעת השניה בצד מערב או בצד מזרח - השמש תאיר בכל הטבעות במשך היום.
וגם רש"י כותב שפונה את ראשו לכיוון השמש עי"ש, ואם אין שמש בפועל מה התועלת בזה?
שוחטים במערב כי זה נגד ׳מקום׳ זריחת השמש בבוקר (ולא סתם איפה שיזרח מתישהו).
ומה התועלת בזה?
לא יודע, גם אם הכוונה ממש נגד השמש עצמו אינני יודע ׳מה התועלת׳.
בכל אופן זה כנראה גזירת הכתוב.
 
 
חלק עליון תַחתִית