לבקשת רבים, עדכנו את כללי פורום הקורונה, לטובת כולנו - נא להקפיד לשמור עליהם
מעתה, בפורום קורונה הראשי יעלו נידונים תורניים בלבד, ובתת הפורום עדכונים נחוצים בלבד
נא לא לערב בין הפורומים, ונא לא להעלות כלל עדכונים שאינם נחוצים ושאר מילי דעלמא, פורומינו - פורום לתורה!
בתקווה להבנה, בברכת "והסירותי מחלה מקרבך"

עיר שיש בה חמש מאות איש רגלי

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
איש אל רעהו
משתמש ותיק
הודעות: 458
הצטרף: 24 ינואר 2020, 10:08
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

עיר שיש בה חמש מאות איש רגלי

שליחה על ידי איש אל רעהו » 26 מרץ 2020, 10:03

מבואר במשנה שרק בעיר שיש בה חמש מאות איש ומתים בה ג' אנשים בג' ימים.
לקוצר דעתי לא זכיתי להבין למה בעינן דווקא עיר שיש בה חמש מאות איש, ובפחות מכאן אינה נחשבת לדבר?


fantian
הודעות: 38
הצטרף: 10 מרץ 2020, 01:10
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עיר שיש בה חמש מאות איש רגלי

שליחה על ידי fantian » 26 מרץ 2020, 10:15

איש אל רעהו כתב:
26 מרץ 2020, 10:03
מבואר במשנה שרק בעיר שיש בה חמש מאות איש ומתים בה ג' אנשים בג' ימים.
לקוצר דעתי לא זכיתי להבין למה בעינן דווקא עיר שיש בה חמש מאות איש, ובפחות מכאן אינה נחשבת לדבר?

פחתו מחמש מאות איש ודאי נחשב לדבר, מק"ו. הכוונה היא פחות משלש מתים על כל חמש מאות איש כגון שיש רק שתי מתים על כל חמש מאות איש או 8 על 1500 איש.


fantian
הודעות: 38
הצטרף: 10 מרץ 2020, 01:10
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עיר שיש בה חמש מאות איש רגלי

שליחה על ידי fantian » 26 מרץ 2020, 10:18

ובחמש מאות איש, הכוונה הפוכה. שאם יש יותר מחמש מאות איש, ומתו רק שלשה, אינו דבר. (שהרי שלשה מתוך מיליון זה לא הרבה, אבל שלשה מתוך חמש מאות זה הרבה).


פותח הנושא
איש אל רעהו
משתמש ותיק
הודעות: 458
הצטרף: 24 ינואר 2020, 10:08
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עיר שיש בה חמש מאות איש רגלי

שליחה על ידי איש אל רעהו » 26 מרץ 2020, 10:20

fantian כתב:
26 מרץ 2020, 10:15
איש אל רעהו כתב:
26 מרץ 2020, 10:03
מבואר במשנה שרק בעיר שיש בה חמש מאות איש ומתים בה ג' אנשים בג' ימים.
לקוצר דעתי לא זכיתי להבין למה בעינן דווקא עיר שיש בה חמש מאות איש, ובפחות מכאן אינה נחשבת לדבר?

פחתו מחמש מאות איש ודאי נחשב לדבר, מק"ו. הכוונה היא פחות משלש מתים על כל חמש מאות איש כגון שיש רק שתי מתים על כל חמש מאות איש או 8 על 1500 איש.
כמובן שזה חשבתי במחשבה ראשונה, אבל מה לעשות שבכל המפרשים כתוב הפוך, הם אומרים שנשים וקטנים אינם מצטרפים למנין חמש מאות איש, [חוץ ממה שאין מצטרפים למנין המתים]
 


פותח הנושא
איש אל רעהו
משתמש ותיק
הודעות: 458
הצטרף: 24 ינואר 2020, 10:08
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עיר שיש בה חמש מאות איש רגלי

שליחה על ידי איש אל רעהו » 26 מרץ 2020, 10:24

fantian כתב:
26 מרץ 2020, 10:18
ובחמש מאות איש, הכוונה הפוכה. שאם יש יותר מחמש מאות איש, ומתו רק שלשה, אינו דבר. (שהרי שלשה מתוך מיליון זה לא הרבה, אבל שלשה מתוך חמש מאות זה הרבה).
זה אכן מפורש שלוש לחמש מאות ששה לאלף. ולכאורה הכוונה אחד לכל שליש מחמש מאות. 
 


fantian
הודעות: 38
הצטרף: 10 מרץ 2020, 01:10
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עיר שיש בה חמש מאות איש רגלי

שליחה על ידי fantian » 26 מרץ 2020, 10:25

איש אל רעהו כתב:
26 מרץ 2020, 10:20
fantian כתב:
26 מרץ 2020, 10:15
איש אל רעהו כתב:
26 מרץ 2020, 10:03
מבואר במשנה שרק בעיר שיש בה חמש מאות איש ומתים בה ג' אנשים בג' ימים.
לקוצר דעתי לא זכיתי להבין למה בעינן דווקא עיר שיש בה חמש מאות איש, ובפחות מכאן אינה נחשבת לדבר?

פחתו מחמש מאות איש ודאי נחשב לדבר, מק"ו. הכוונה היא פחות משלש מתים על כל חמש מאות איש כגון שיש רק שתי מתים על כל חמש מאות איש או 8 על 1500 איש.
כמובן שזה חשבתי במחשבה ראשונה, אבל מה לעשות שבכל המפרשים כתוב הפוך, הם אומרים שנשים וקטנים אינם מצטרפים למנין חמש מאות איש, [חוץ ממה שאין מצטרפים למנין המתים]


שוב, אינם מצטרפים לחמש מאות איש הכוונה שאם יש ביחד עם נשים ועבדים אלף איש, אז גם אם מתו שלש אנשים זה דבר, על אף שיש אלף איש מכיון שבלי הנשים ועבדים זה חמש מאות איש.


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 1379
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עיר שיש בה חמש מאות איש רגלי

שליחה על ידי HaimL » 26 מרץ 2020, 10:25

איש אל רעהו כתב:
26 מרץ 2020, 10:20
fantian כתב:
26 מרץ 2020, 10:15
איש אל רעהו כתב:
26 מרץ 2020, 10:03
מבואר במשנה שרק בעיר שיש בה חמש מאות איש ומתים בה ג' אנשים בג' ימים.
לקוצר דעתי לא זכיתי להבין למה בעינן דווקא עיר שיש בה חמש מאות איש, ובפחות מכאן אינה נחשבת לדבר?

פחתו מחמש מאות איש ודאי נחשב לדבר, מק"ו. הכוונה היא פחות משלש מתים על כל חמש מאות איש כגון שיש רק שתי מתים על כל חמש מאות איש או 8 על 1500 איש.
כמובן שזה חשבתי במחשבה ראשונה, אבל מה לעשות שבכל המפרשים כתוב הפוך, הם אומרים שנשים וקטנים אינם מצטרפים למנין חמש מאות איש, [חוץ ממה שאין מצטרפים למנין המתים]
איך שייכים נשים וקטנים למה שהוא כתב. בפשטות הם לא נמנים בכלל אנשי העיר, כי היו מועדים יותר לחלות.
 


fantian
הודעות: 38
הצטרף: 10 מרץ 2020, 01:10
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עיר שיש בה חמש מאות איש רגלי

שליחה על ידי fantian » 26 מרץ 2020, 10:26

איש אל רעהו כתב:
26 מרץ 2020, 10:24
fantian כתב:
26 מרץ 2020, 10:18
ובחמש מאות איש, הכוונה הפוכה. שאם יש יותר מחמש מאות איש, ומתו רק שלשה, אינו דבר. (שהרי שלשה מתוך מיליון זה לא הרבה, אבל שלשה מתוך חמש מאות זה הרבה).
זה אכן מפורש שלוש לחמש מאות ששה לאלף. ולכאורה הכוונה אחד לכל שליש מחמש מאות. 

גם לי נראה כמו שכתבת
 


פותח הנושא
איש אל רעהו
משתמש ותיק
הודעות: 458
הצטרף: 24 ינואר 2020, 10:08
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עיר שיש בה חמש מאות איש רגלי

שליחה על ידי איש אל רעהו » 26 מרץ 2020, 10:34

HaimL כתב:
26 מרץ 2020, 10:25
איש אל רעהו כתב:
26 מרץ 2020, 10:20
fantian כתב:
26 מרץ 2020, 10:15


פחתו מחמש מאות איש ודאי נחשב לדבר, מק"ו. הכוונה היא פחות משלש מתים על כל חמש מאות איש כגון שיש רק שתי מתים על כל חמש מאות איש או 8 על 1500 איש.
כמובן שזה חשבתי במחשבה ראשונה, אבל מה לעשות שבכל המפרשים כתוב הפוך, הם אומרים שנשים וקטנים אינם מצטרפים למנין חמש מאות איש, [חוץ ממה שאין מצטרפים למנין המתים]
איך שייכים נשים וקטנים למה שהוא כתב. בפשטות הם לא נמנים בכלל אנשי העיר, כי היו מועדים יותר לחלות.
לא הבנתי, מבואר שם שאין מצטרפין למנין אנשי העיר, גם אם המתים היו מהבריאים.
ובאמת צריך עיון מה הסברא בזה, בשלמא אם הם המתים מובן, אבל להיפך, אם המתים הם הבריאים למה לא יצטרפו למנין אנשי העיר?
וכעת ראיתי בלחם משנה דבר תמוה שנוקט בפשיטות שמיעוט הקטנים והזקנים הוא רק ממנין אנשי העיר אבל לא ממנין המתים, ז"א שאם מעיר של חמש מאות רגלי מתו ג' קטנים גם כן הוי דבר וצ"ע. 
 


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 1379
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עיר שיש בה חמש מאות איש רגלי

שליחה על ידי HaimL » 26 מרץ 2020, 10:57

איש אל רעהו כתב:
26 מרץ 2020, 10:34
HaimL כתב:
26 מרץ 2020, 10:25
איש אל רעהו כתב:
26 מרץ 2020, 10:20

כמובן שזה חשבתי במחשבה ראשונה, אבל מה לעשות שבכל המפרשים כתוב הפוך, הם אומרים שנשים וקטנים אינם מצטרפים למנין חמש מאות איש, [חוץ ממה שאין מצטרפים למנין המתים]
איך שייכים נשים וקטנים למה שהוא כתב. בפשטות הם לא נמנים בכלל אנשי העיר, כי היו מועדים יותר לחלות.
לא הבנתי, מבואר שם שאין מצטרפין למנין אנשי העיר, גם אם המתים היו מהבריאים.
וצריך עיון מה באמת הסברא בזה, בשלמא אם הם המתים מובן, אבל להיפך, אם המתים הם הבריאים למה לא יצטרפו למנין אנשי העיר?

כי יש סברה הפוכה מאחר ודרכו של האיש לצאת לשדה וכו', והאישה מצויה בבית, וגם הקטנים, הרי קטני קטנים כרוכים אצל אימותיהם, וקטנים סתם יושבים לפני רבם, אז אומרים שזה שלא מתו הוא מפני זה (שהרי מפורש בתורה שדבר מצוי דווקא מחוץ לבתים).
 


fantian
הודעות: 38
הצטרף: 10 מרץ 2020, 01:10
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עיר שיש בה חמש מאות איש רגלי

שליחה על ידי fantian » 26 מרץ 2020, 10:59

איש אל רעהו כתב:
26 מרץ 2020, 10:34
לא הבנתי, מבואר שם שאין מצטרפין למנין אנשי העיר, גם אם המתים היו מהבריאים.
ובאמת צריך עיון מה הסברא בזה, בשלמא אם הם המתים מובן, אבל להיפך, אם המתים הם הבריאים למה לא יצטרפו למנין אנשי העיר?

כי גם תצרף אותם הרי שמתוך יותר מחמש מאות מתו רק שלש, וזה כבר לא דבר.
 


fantian
הודעות: 38
הצטרף: 10 מרץ 2020, 01:10
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עיר שיש בה חמש מאות איש רגלי

שליחה על ידי fantian » 26 מרץ 2020, 11:03

HaimL כתב:
26 מרץ 2020, 10:57
איש אל רעהו כתב:
26 מרץ 2020, 10:34
לא הבנתי, מבואר שם שאין מצטרפין למנין אנשי העיר, גם אם המתים היו מהבריאים.
וצריך עיון מה באמת הסברא בזה, בשלמא אם הם המתים מובן, אבל להיפך, אם המתים הם הבריאים למה לא יצטרפו למנין אנשי העיר?
כי יש סברה הפוכה מאחר ודרכו של האיש לצאת לשדה וכו', והאישה מצויה בבית, וגם הקטנים, הרי קטני קטנים כרוכים אצל אימותיהם, וקטנים סתם יושבים לפני רבם, אז אומרים שזה שלא מתו הוא מפני זה (שהרי מפורש בתורה שדבר מצוי דווקא מחוץ לבתים).

יש כאן שני עניינם שונים. א. מדוע לא ספרנו גם אותם, ונגיד שלש על כל חמש מאות בין אם הם נשים בין אם לא, ובזה כתבת יפה.
ב. מדוע בעיר של פחות מחמש מאות איש אין זה דבר (לפי דעת איש אל רעהו) והביא ראיה לזה מאי צירוף נשים וקטנים. ושם הפירכא היא כמו שכתבתי.


פותח הנושא
איש אל רעהו
משתמש ותיק
הודעות: 458
הצטרף: 24 ינואר 2020, 10:08
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עיר שיש בה חמש מאות איש רגלי

שליחה על ידי איש אל רעהו » 26 מרץ 2020, 11:05

fantian כתב:
26 מרץ 2020, 10:59
איש אל רעהו כתב:
26 מרץ 2020, 10:34
לא הבנתי, מבואר שם שאין מצטרפין למנין אנשי העיר, גם אם המתים היו מהבריאים.
ובאמת צריך עיון מה הסברא בזה, בשלמא אם הם המתים מובן, אבל להיפך, אם המתים הם הבריאים למה לא יצטרפו למנין אנשי העיר?
כי גם תצרף אותם הרי שמתוך יותר מחמש מאות מתו רק שלש, וזה כבר לא דבר.
לא הבנתי דבריך, ישנם אלף נפשות, חמש מאות בריאים וחמש מאות זקנים וקטנים, ומתו ג' בריאים הרי זה דבר, ואם יש אלף בריאים אינו דבר?
מה ההגיון?
 


fantian
הודעות: 38
הצטרף: 10 מרץ 2020, 01:10
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עיר שיש בה חמש מאות איש רגלי

שליחה על ידי fantian » 26 מרץ 2020, 12:29

איש אל רעהו כתב:
26 מרץ 2020, 11:05
fantian כתב:
26 מרץ 2020, 10:59
איש אל רעהו כתב:
26 מרץ 2020, 10:34
לא הבנתי, מבואר שם שאין מצטרפין למנין אנשי העיר, גם אם המתים היו מהבריאים.
ובאמת צריך עיון מה הסברא בזה, בשלמא אם הם המתים מובן, אבל להיפך, אם המתים הם הבריאים למה לא יצטרפו למנין אנשי העיר?
כי גם תצרף אותם הרי שמתוך יותר מחמש מאות מתו רק שלש, וזה כבר לא דבר.
לא הבנתי דבריך, ישנם אלף נפשות, חמש מאות בריאים וחמש מאות זקנים וקטנים, ומתו ג' בריאים הרי זה דבר, ואם יש אלף בריאים אינו דבר?
מה ההגיון?
ודאי, כי מתוך חמש מאות בריאים שימותו ג' בריאים זה הרבה, זה 3/500 (=1/166.66 שזה 0.6%) מתוך הבריאים. ואילו שלש מתוך אלף בריאים זה הרבה פחות, זה 3/1000 (=1/333.33 שזה 0.3) מתוך הבריאים. וזה מתמטיקה פשוטה, שבאחוזים (%) זה פחות בריאים שמתו, וע"כ זה לא דבר.

 


fantian
הודעות: 38
הצטרף: 10 מרץ 2020, 01:10
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עיר שיש בה חמש מאות איש רגלי

שליחה על ידי fantian » 26 מרץ 2020, 12:37

כלל הדברים, כל שמתו יותר מ 0.6% מתוך הבריאים בתוך שלש ימים, הרי זה דבר. פחות מכאן אינו דבר.


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 471
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 136 פעמים
קיבל תודה: 303 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עיר שיש בה חמש מאות איש רגלי

שליחה על ידי ספר וסופר » 26 מרץ 2020, 12:49

מה שקשה להרב @איש אל רעהו זה למה הנשים והקטנים שלא מתו לא מצטרפים למעט את הסטטיסטיקה, וכי הם גרועים מבריאים?

אולם התשובה לכך, לכאורה, היא כמו שאמר @HaimL שענין הנשים והקטנים זה שהם לא בכלל 'רגלי', וענין ה'רגלי' הוא מה שקובע במגיפה, וכמו שכתוב 'דבר בעיר - כנס רגליך', והאחרים הם לא מאלו שמסתובבים בעיר, ולכן הם לא מצטרפים לסטטיסטיקה.


fantian
הודעות: 38
הצטרף: 10 מרץ 2020, 01:10
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עיר שיש בה חמש מאות איש רגלי

שליחה על ידי fantian » 26 מרץ 2020, 13:06

ספר וסופר כתב:
26 מרץ 2020, 12:49
מה שקשה להרב @איש אל רעהו זה למה הנשים והקטנים שלא מתו לא מצטרפים למעט את הסטטיסטיקה, וכי הם גרועים מבריאים?

אולם התשובה לכך, לכאורה, היא כמו שאמר @HaimL שענין הנשים והקטנים זה שהם לא בכלל 'רגלי', וענין ה'רגלי' הוא מה שקובע במגיפה, וכמו שכתוב 'דבר בעיר - כנס רגליך', והאחרים הם לא מאלו שמסתובבים בעיר, ולכן הם לא מצטרפים לסטטיסטיקה.
נכון לגמרי. וכבר כתבתי שיש כאן שתי שאלות שונות ששאל הרב @איש אל רעהו, אני דיברתי על ההוכחה שלו לכך שפחות מכאן קאי על פחות מחמש מאות, וביארתי שלא אלא הפחות מכאן קאי על פחות מ0.6% (שלש מתוך חמש מאות) והרב @HaimL תירץ את הקושיה שהבאת עכשיו.
 


fantian
הודעות: 38
הצטרף: 10 מרץ 2020, 01:10
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עיר שיש בה חמש מאות איש רגלי

שליחה על ידי fantian » 26 מרץ 2020, 13:10

ומה שהוא שאל פה
fantian כתב:
26 מרץ 2020, 12:29
איש אל רעהו כתב:
26 מרץ 2020, 11:05
לא הבנתי דבריך, ישנם אלף נפשות, חמש מאות בריאים וחמש מאות זקנים וקטנים, ומתו ג' בריאים הרי זה דבר, ואם יש אלף בריאים אינו דבר?
מה ההגיון?
התירוץ כמו שכתבתי, ש3 מתוך אלף בריאים זה פחות אחוזים (0.3%) מאשר 3 מתוך 500 (0.6%) ופשוט.
 


פותח הנושא
איש אל רעהו
משתמש ותיק
הודעות: 458
הצטרף: 24 ינואר 2020, 10:08
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עיר שיש בה חמש מאות איש רגלי

שליחה על ידי איש אל רעהו » 26 מרץ 2020, 13:26

fantian כתב:
26 מרץ 2020, 13:10
ומה שהוא שאל פה
fantian כתב:
26 מרץ 2020, 12:29
איש אל רעהו כתב:
26 מרץ 2020, 11:05
לא הבנתי דבריך, ישנם אלף נפשות, חמש מאות בריאים וחמש מאות זקנים וקטנים, ומתו ג' בריאים הרי זה דבר, ואם יש אלף בריאים אינו דבר?
מה ההגיון?
התירוץ כמו שכתבתי, ש3 מתוך אלף בריאים זה פחות אחוזים (0.3%) מאשר 3 מתוך 500 (0.6%) ופשוט.
אני רואה שלא הבנת את שאלתי. שאלתי כשיש אלף נפשות, ומתוכם חמש מאות זקנים וקטנים שנשארו בריאים לגמרי, ורק שלושה מתוך הבריאים מתו, אז זה נחשב דבר, ואם יש אלף בריאים אז אינו דבר. הרי אדרבה הדבר אמור לפגוע יותר בזקנים וקטנים מאשר בריאים, וזה הרי הסברא שאינם נחשבים ממנין המתים, אבל באופן שהם נשארו בריאים אז זה אמור לכאורה להוכיח שאין כאן דבר וק"ו מאלף בריאים.
 


פותח הנושא
איש אל רעהו
משתמש ותיק
הודעות: 458
הצטרף: 24 ינואר 2020, 10:08
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עיר שיש בה חמש מאות איש רגלי

שליחה על ידי איש אל רעהו » 26 מרץ 2020, 13:30

HaimL כתב:
26 מרץ 2020, 10:57
איש אל רעהו כתב:
26 מרץ 2020, 10:34
HaimL כתב:
26 מרץ 2020, 10:25

איך שייכים נשים וקטנים למה שהוא כתב. בפשטות הם לא נמנים בכלל אנשי העיר, כי היו מועדים יותר לחלות.
לא הבנתי, מבואר שם שאין מצטרפין למנין אנשי העיר, גם אם המתים היו מהבריאים.
וצריך עיון מה באמת הסברא בזה, בשלמא אם הם המתים מובן, אבל להיפך, אם המתים הם הבריאים למה לא יצטרפו למנין אנשי העיר?
כי יש סברה הפוכה מאחר ודרכו של האיש לצאת לשדה וכו', והאישה מצויה בבית, וגם הקטנים, הרי קטני קטנים כרוכים אצל אימותיהם, וקטנים סתם יושבים לפני רבם, אז אומרים שזה שלא מתו הוא מפני זה (שהרי מפורש בתורה שדבר מצוי דווקא מחוץ לבתים).
צריך מקור לסברא זו. ולמה שתקו כולם מלכותבה לאחר שהיא בדיוק הפוכה מהסברא שאינם נמנים בכלל המתים.
 


fantian
הודעות: 38
הצטרף: 10 מרץ 2020, 01:10
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עיר שיש בה חמש מאות איש רגלי

שליחה על ידי fantian » 26 מרץ 2020, 15:04

איש אל רעהו כתב:
26 מרץ 2020, 13:26
fantian כתב:
26 מרץ 2020, 13:10
ומה שהוא שאל פה
fantian כתב:
26 מרץ 2020, 12:29
 
התירוץ כמו שכתבתי, ש3 מתוך אלף בריאים זה פחות אחוזים (0.3%) מאשר 3 מתוך 500 (0.6%) ופשוט.
אני רואה שלא הבנת את שאלתי. שאלתי כשיש אלף נפשות, ומתוכם חמש מאות זקנים וקטנים שנשארו בריאים לגמרי, ורק שלושה מתוך הבריאים מתו, אז זה נחשב דבר, ואם יש אלף בריאים אז אינו דבר. הרי אדרבה הדבר אמור לפגוע יותר בזקנים וקטנים מאשר בריאים, וזה הרי הסברא שאינם נחשבים ממנין המתים, אבל באופן שהם נשארו בריאים אז זה אמור לכאורה להוכיח שאין כאן דבר וק"ו מאלף בריאים.

זה קושיה טובה, ועל זה ענה HaimL וטענת עליו שצריך מקור לסברא זו, אבל לא זה מה שכתבת, כתבת "אלף בריאים". (שזה היה ההוכחה שלך למה שטענת בתחילת האשכול שפחות מכאן קאי אפחות מה' מאות)


פותח הנושא
איש אל רעהו
משתמש ותיק
הודעות: 458
הצטרף: 24 ינואר 2020, 10:08
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עיר שיש בה חמש מאות איש רגלי

שליחה על ידי איש אל רעהו » 27 מרץ 2020, 15:53

לאחר עיון בסוגיא ובמפרשים, נראה להדיא שצריך דווקא חמש מאות איש אבל בפחות מחמש מאות איש אין מתענין וצריך עיון הטעם.
עוד יש לדון אם מה שאמרו ג' בני אדם לחמש מאות וששה לאלף, אם הכוונה שמחמש מאות ומעלה כבר צריך ד' מתים [ולכל שליש מחמש מאות בעי עוד מת] או שעד אלף עדיין סגי בג' מתים ורק מאלף צריך ששה מתים וצ"ע.


פותח הנושא
איש אל רעהו
משתמש ותיק
הודעות: 458
הצטרף: 24 ינואר 2020, 10:08
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עיר שיש בה חמש מאות איש רגלי

שליחה על ידי איש אל רעהו » 29 מרץ 2020, 19:31

איש אל רעהו כתב:
27 מרץ 2020, 15:53
לאחר עיון בסוגיא ובמפרשים, נראה להדיא שצריך דווקא חמש מאות איש אבל בפחות מחמש מאות איש אין מתענין וצריך עיון הטעם.
עוד יש לדון אם מה שאמרו ג' בני אדם לחמש מאות וששה לאלף, אם הכוונה שמחמש מאות ומעלה כבר צריך ד' מתים [ולכל שליש מחמש מאות בעי עוד מת] או שעד אלף עדיין סגי בג' מתים ורק מאלף צריך ששה מתים וצ"ע.
וכן לשון הלחם משנה פ"ב מתעניות הלכה ה':  שמנין האנשים של החמש מאות איש יהיו לבד מנשים וקטנים וזקנים וכו'.  כמדומה שלשון זה משמע להדיא דאם יש פחות מחמש מאות איש גדולים אין זה נחשב לדבר. וצע"ג הטעם בזה.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “תענית”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח