תענית ל"א ע"א - מט"ו באב תשש כוחה של חמה

סתם יעקב

משתמש ותיק
בס"ד

איתא בתענית ל"א ע"א דתניא רבי אליעזר הגדול אומר מחמשה עשר באב ואילך תשש כחה של חמה ולא היו כורתין עצים למערכה לפי שאינן יבשין.

1. לדעת רבי אליעזר הגדול מט"ו באב ואילך תשש כוחה של חמה.
2. ט"ו באב התשס"ה חל בתאריך 20/8/2005.
3. ט"ו באב התשע"ג חל בתאריך 22/7/2013.
4. שעות היום ושעות הלילה משלימים ל-24 שעות, לכן כאשר היום מתקצר הלילה מתארך, וכאשר היום מתארך הלילה מתקצר.
5. היום הארוך בשנה הינו 21/6 והיום הקצר בשנה הינו 21/12, אם כן הימים מתקצרים מ-21/6 ועד ה-21/12.
6. מטענה 5 וטענה 2 וטענה 3 נובע כי לא ייתכן שפירוש המושג 'תשש כוחה של חמה' מוסב על התקצרות שעות היום והתארכות שעות הלילה, שהרי נקודת המפנה שבה היום מתקצר והלילה מתארך הינה 21/6 שהינו תאריך שלעולם לא יחול בו ט"ו באב.
7. הטמפרטורה הממוצעת בחודש יולי (למשל בירושלים 29.0 מעלות צלזיוס ביום) נמוכה במעט מהטמפרטורה הממוצעת של חודש אוגוסט (למשל בירושלים 29.4 מעלות צלזיוס ביום). והטמפרטורה הממוצעת של חודש ספטמבר (למשל בירושלים 28.2 מעלות צלזיוס ביום) נמוכה משל חודש אוגוסט.
https://www.israelweather.co.il/page3.asp?topic_id=76&topic2_id=73&page_id=61
8. מטענה 7 נובע כי בחודש אוגוסט חם יותר (מבחינת מעלות צלזיוס) מחודש יולי. ובחודש ספטמבר קר יותר מבחודש אוגוסט.
9. מטענה 8 נובע כי לא ייתכן שפירוש המושג 'תשש כוחה של חמה' מוסב על החום (במעלות צלזיוס) המופק מהשמש, שהרי נקודת המפנה שבה הטמפרטורה (במעלות) קרה יותר הינה בין חודש אוגוסט לספטמבר, ולפי טענה 3 יש מקרים בהם ט"ו באב חל בחודש יולי, ולבטח חודש יולי אינו נקודת המפנה.
10. הלחות הממוצעת המינימאלית בחודש יולי (למשל בירושלים מינימום 79 אחוזי לחות ביום לעומת מינימום 83 אחוזי לחות בתל אביב ביום) גבוהה בכל חלקי הארץ, למעט מישור החוף שבו הלחות נמוכה במעט, מהלחות הממוצעת המינימאלית של חודש אוגוסט (למשל בירושלים מינימום 82 אחוזי לחות ביום לעומת מינימום 82 אחוזי לחות בתל אביב ביום).
https://www.israelweather.co.il/page3.asp?topic_id=76&topic2_id=73&page_id=59
11. עומס החום (כמה לא נוח לנו עקב החום) תלוי בטמפרטורה ובלחות, ככל שהלחות גבוהה יותר עומס החום יהיה גבוה יותר.
12. מטענה 10 וטענה 11 נובע כי עומס החום באוגוסט יהיה גדול יותר מעומס החום ביולי בכל חלקי הארץ, למעט במישור החוף שבו עומס החום יהיה נמוך במעט.
13. מטענה 12 נובע כי לא ייתכן שפירוש המושג 'תשש כוחה של חמה' מוסב על עומס החום, שהרי עומס החום באוגוסט גדול יותר מעומס החום ביולי, ולפי טענה 3 יש מקרים בהם ט"ו באב חל בחודש יולי, ולבטח חודש יולי אינו נקודת המפנה. (לגבי מישור החוף - נוכיח מטענה 2 המראה כי ט"ו באב יכול לחול ב-20/8 ולגבי מישור החוף נק' המפנה כבר היתה בחודש יולי)
14. מטענה 9 וטענה 13 נובע כי המושג 'תשש כוחה של חמה' אינו מוסב תחילת החלשות של כוח החמה (שהוא החום שפולטת השמש).

(פוק חזא מה עמא דבר - אין כיום אף אחד שמפסיק להפעיל את המזגן בביתו באמצע חודש יולי, רובם מפסיקים להפעיל את המזגן בתחילת אוקטובר או נובמבר)

15. לדעת רבי אליעזר מט"ו באב ואילך העצים אינן יבשין לכן אין כורתין אותם.
16. לחות העץ תלוייה בכמות המים שנמצאת בתוך העץ שהם אותם המים שהעץ יונק מהאדמה ולא מהלחות הנמצאת באויר, וכפי שהלחות באויר תלוייה בכמות אדי המים שיש באוויר - כך הלחות של העץ תלוייה בכמות המים שמכיל העץ בעצמו.
17. מטענה 16 נובע כי דווקא בחודשי הקיץ יוני יולי אוגוסט העצים יהיו יבשים יותר ואילו לקראת חודש ספטמבר שאז יתחילו לרדת גשמים שירטיבו את העצים ולחות העצים תגדל מספיגת מי הגשמים. לכן עד חודש ספטמבר העצים יבשים וזאת בניגוד לדברי רבי אליעזר שבטענה 15.

לכן יש לפרש את דברי רבי אליעזר כך:

18. עץ לח הינו עץ המכיל בתוכו מים בכמות ניכרת, ואילו עץ יבש הינו עץ שלא מכיל בתוכו מים בכמות ניכרת. מקובל לומר כי עץ יבש הינו עץ בעל לחות של 20% ומטה, וככל שהלחות יותר קטנה העץ יותר יבש.
19. עץ לח הינו עץ גרוע לבעירה מכמה סיבות:
(א) עץ לח אינו נדלק מהר מכיוון שהוא מכיל בתוכו מיים המבצים פעולה הפוכה של בעירה, עץ לח יידלק רק לאחר 20 דקות.
(ב) עץ לח לא ייתן חימום מירבי מכיוון וחלק מהארנגיה של הבעירה תתבזבז על מנת לאדות את המים שבתוך העץ.
(ג) עץ לח יפלוט עשן סמיך בעת בעירתו מחמת המים המתאדים מהעץ. (כפי שברגע ששופכים מים על המנגל).
(ד) עץ לח יפלוט ריחות רעים של שריפה בעת בעירתו.
20. עץ יבש הינו עץ אידיאלי לבעירה, שהרי מכיל כמות קטנה של מים ולכן כל החסרונות של עץ לח לא מתקיימות בו. ויידלק תוך 2 דקות וייתן חימום מירבי בלי עשן סמיך ובלי ריחות רעים.
21. על מנת לקבל עץ יבש צריכים לייבש את העץ לאחר שנכרת בין 6 חודשים ל-9 חודשים באוויר הפתוח. ולאחר מינימום 6 חודשי ייבוש העץ יהיה מתאים לבעירה. (את זאת יודע כל אחד שיש לו קמין בבית ומשתשמש להסקת ביתו בעצים)
22.מטענה 21 נובע כי עץ שנכרת בט"ו באב יהיה מתאים לבעירה רק בט"ו באדר.
23. 'באחד באדר משמעין על השקלים' ופירש רבינו עובדיה מברטנורא  - בית דין שולחים בכל ערי ישראל ומכריזין שיביאו שקליהן. לפי שבאחד בניסן צריך להביא קרבנות צבור מתרומה חדשה, דכתיב זאת עולת חודש בחדשו לחדשי השנה. חדש והבא קרבן מתרומה חדשה עכ"ל. אם כן מכריזין על השקלים על מנת לקנות את קורבנות הציבור ולשכנם בלשכת הטלאים, וכן את עצי המערכה ולשכנם בלשכת העצים.
24. מטענה 22 וטענה 23 נובע כי עץ שנכרת לאחר ט"ו באב לא יימכר לעצי המערכה מכיוון שהוא לא יהיה יבש דיו.
25. מטענה 24 נובע כי אין כל טעם לכרות עצים לעצי המערכה מט"ו באב ואילך מכיוון שלא יספיקו להיות יבשים עד אדר שהוא עת מכירתם לעצי המערכה.
26. ואם תאמר - נכרות עצים לאחר ט"ו באב על מנת למוכרם בשנה הבאה (לאחר שנה וחצי), על זאת עונה רש"י כי חוששים מתולעים, שהרי לאחר שהעץ יבש ישנה סכנה שתולעים וחרקים ייכנסו לתוכו, לכן לא כורתים עצים על מנת לייבשם שנה וחצי.

אם כן פירוש דברי רבי אליעזר יהיה כך:

מט"ו באב ואילך - מט"ו באב שהוא 6 חודשים קודם אדר.
תשש כוחה של חמה - אין מספיק כוח, כלומר אין מספיק ימים חמים עד לחודש אדר, על מנת לייבש את העץ שיהיה ראוי לבעירה.
ולא היו כורתין עצים למערכה - לא היו כורתין עצים על מנת למוכרם או להשתמש בהן לשם עצי המערכה.
לפי שאינן יבשין - שהרי עץ שנכרת הינו לח מחמת המים ששתה מהאדמה, ועצים שנכרתו לאחר ט"ו באב לא יספיקו להתייבש עד חודש אדר על מנת לאחסנם בלשכת העצים לשם עצי מערכה.

וכעת מובנים על בוריין כל דבריו המדוייקים של רש"י על הגמרא - לפי שהן לחין ומאותו הזמן אין כח בחמה לייבשן וחיישינן מפני התולעת


 
 
חלק עליון תַחתִית