יושב אוהלים
משתמש ותיק
בגמ' תענית דף ה: א"ר יוחנן יעקב אבינו לא מת, א"ל וכי בכדי ספדו ספדנייא וחנטו חנטייא וקברו קברייא ,א"ל מקרא אני דורש שנאמר (ירמיהו ל, י) ואתה אל תירא עבדי יעקב נאם ה' ואל תחת ישראל כי הנני מושיעך מרחוק ואת זרעך מארץ שבים מקיש הוא לזרעו מה זרעו בחיים אף הוא בחיים:
וברש"י מקרא אני דורש - והאי דחנטו חנטיא סבורים היו שמת:
היינו שלמרות שעל פי ראיית הרופאים במציאות הוא הוא מת, אין זה קושיא לל, כי הוא דורש בפסוק שיעקב אבינו לא מת, ולא הפסוק קשה אלא קביעתם של המציאות היתה מוטעית.
ובגמ' להלן דף ט: תניא ר' אליעזר אומר כל העולם כולו ממימי אוקיינוס הוא שותה שנאמר {בראשית ב-ו} ואד יעלה מן הארץ והשקה את כל פני האדמה, אמר לו רבי יהושע והלא מימי אוקיינוס מלוחין הן, אמר לו ממתקין בעבים.
וברש"י שם מלוחין הן. ואין תבואה גדילה מהן:
ובגליון הש"ס שם להגרע"א הקשה בדברי רש"י וז"ל רש"י ד"ה מלוחים - ואין תבואה גדילה מהן - לא ידעתי למאי צריך לזה, ולא כפשוטו שאנו רואים בחוש שאינם מלוחים, עכ"ל רעק"א.
וצ"ע איך אפשר להקשות ממה "שאנו רואים בחוש" הרי ר"א "מקרא הוא דורש", וכבר אמרנו לעיל שאין מקשין מן המציאות אם יש פסוק, שהרי הפסוק אומר שזה כך.
והתינח לפי דברי רש"י י"ל שהקושיא הוא מתוך הפסוק עצמו שבפסוק כתוב שמימי האקינוס משקים את האדמה, וקשה למה ישקה את הארץ במים מהאקינוס הלא מים מלוחים אין תבואה גדילה מהם, אבל מזה שאנו רואים בחוש שהמים אינם מלוחים זה לא קושיא על מה שדרש מהפסוק, שהרי אם כך כתוב בפסוק אז בע"כ אתה טועה במציאות ולא בפסוק.
וברש"י מקרא אני דורש - והאי דחנטו חנטיא סבורים היו שמת:
היינו שלמרות שעל פי ראיית הרופאים במציאות הוא הוא מת, אין זה קושיא לל, כי הוא דורש בפסוק שיעקב אבינו לא מת, ולא הפסוק קשה אלא קביעתם של המציאות היתה מוטעית.
ובגמ' להלן דף ט: תניא ר' אליעזר אומר כל העולם כולו ממימי אוקיינוס הוא שותה שנאמר {בראשית ב-ו} ואד יעלה מן הארץ והשקה את כל פני האדמה, אמר לו רבי יהושע והלא מימי אוקיינוס מלוחין הן, אמר לו ממתקין בעבים.
וברש"י שם מלוחין הן. ואין תבואה גדילה מהן:
ובגליון הש"ס שם להגרע"א הקשה בדברי רש"י וז"ל רש"י ד"ה מלוחים - ואין תבואה גדילה מהן - לא ידעתי למאי צריך לזה, ולא כפשוטו שאנו רואים בחוש שאינם מלוחים, עכ"ל רעק"א.
וצ"ע איך אפשר להקשות ממה "שאנו רואים בחוש" הרי ר"א "מקרא הוא דורש", וכבר אמרנו לעיל שאין מקשין מן המציאות אם יש פסוק, שהרי הפסוק אומר שזה כך.
והתינח לפי דברי רש"י י"ל שהקושיא הוא מתוך הפסוק עצמו שבפסוק כתוב שמימי האקינוס משקים את האדמה, וקשה למה ישקה את הארץ במים מהאקינוס הלא מים מלוחים אין תבואה גדילה מהם, אבל מזה שאנו רואים בחוש שהמים אינם מלוחים זה לא קושיא על מה שדרש מהפסוק, שהרי אם כך כתוב בפסוק אז בע"כ אתה טועה במציאות ולא בפסוק.