מהות כלל ברכת הטוב והמטיב


פותח הנושא
תיובתא
הודעות: 1066
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 564 פעמים
קיבל תודה: 295 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מהות כלל ברכת הטוב והמטיב

שליחה על ידי תיובתא » 14 פברואר 2020, 10:21

הערה בעניין ברכת הטוב והמטיב:
בָּרוּךְ אַתָּה ... ...מֶלֶךְ הָעוֹלָם. הָאֵל. אָבִינוּ. מַלְכֵּנוּ. אַדִּירֵנוּ. בּוֹרְאֵנוּ. גּוֹאֲלֵנוּ. יוֹצְרֵנוּ. קְדוֹשֵׁנוּ קְדוֹשׁ יַעֲקב. רוֹעֵנוּ רוֹעֵה יִשְׂרָאֵל. הַמֶּלֶךְ הַטּוֹב וְהַמֵּטִיב לַכּל. שֶׁבְּכָל יוֹם וָיוֹם הוּא הֵטִיב הוּא מֵטִיב הוּא יֵיטִיב לָנוּ. הוּא גְמָלָנוּ הוּא גוֹמְלֵנוּ הוּא יִגְמְלֵנוּ לָעַד לְחֵן וּלְחֶסֶד וּלְרַחֲמִים וּלְרֶוַח. הַצָּלָה וְהַצְלָחָה. בְּרָכָה וִישׁוּעָה. נֶחָמָה. פַּרְנָסָה וְכַלְכָּלָה. וְרַחֲמִים וְחַיִּים וְשָׁלוֹם וְכָל טוֹב. וּמִכָּל טוּב לְעוֹלָם אַל יְחַסְּרֵנוּ:
לכאורה בפשטות לשון הברכה מראשיתה ועד סופה, נראית כברכת שבח ללא כל מרכיב של בקשה.
גם "הוא יגמלנו וכו'", וגם "ומכל טוב לעולם אל יחסרנו", הם חלק משבחיו של הקב"ה.

בהנחה שהדברים אכן כך, ולא מדובר בבקשות, יוצא שיש לנו ביטוח, שמכל טוב לעולם אל יחסרנו. וא"ת כיצד חסרים לנו דברים?
יש לבאר בזה שהקב"ה הוא מקור הטוב, אלא שלא תמיד מבינים מהו הטוב.

ערכים:


HaimL
הודעות: 5219
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 840 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהות כלל ברכת הטוב והמטיב

שליחה על ידי HaimL » 14 פברואר 2020, 11:02

אם להודות על האמת, מעולם לא הבנתי את האמירה הזאת, כי אז אין משמעות כלל למילה "טוב".
כלומר, אם כל מה שהקב"ה עושה = טוב, אז מיותר בכלל לומר שהקב"ה עושה טוב, כי זה פשוט לקרוא לאותו הדבר במילים שונות (או בניסוח לוגי, זאת טאוטולוגיה).


יושב אוהלים
הודעות: 4660
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 574 פעמים
קיבל תודה: 952 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מהות כלל ברכת הטוב והמטיב

שליחה על ידי יושב אוהלים » 21 פברואר 2020, 02:32

תיובתא כתב:
14 פברואר 2020, 10:21
וא"ת כיצד חסרים לנו דברים?
יש לבאר בזה שהקב"ה הוא מקור הטוב, אלא שלא תמיד מבינים מהו הטוב.

פעם נפל מרן שה"ת תגר"ח קנייבסקי שליט"א באמצע שמו"ע של תפילת ותיקין , ונשברה ידו, ושאלו אחד המתפללים, הרי אמרו חז"ל (ברכות ט:) רבי יוסי בן אליקים מעיד בשם "קהלא קדישא דבירושלים", שהסומך גאולה לתפילה אינו ניזוק כל אותו היום. והתוספות שם מסבירים, שהמדובר בסמיכת גאולה לתפילה כותיקין (וכן הוא ברא"ש שם)וא"כ איך ניזוק מרן שליט"א ועוד תוך כדי תפילת ותיקין.
והשיב לו מרן הגר"ח שליט"א מיניה וביה, "ממקום שבאת" מאותו גמרא שממנו שאלת משם מוכח שמה שקרא לי אין זה נזק, שהרי אמרו חז"ל אינו ניזוק כל אותו היום, וע"כ שזה רק נראה לנו כנזק אבל בודאי ובודאי לא נוזקתי!"


מה אדבר
הודעות: 656
הצטרף: 09 יולי 2020, 14:59
מיקום: ירושלים
קיבל תודה: 131 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהות כלל ברכת הטוב והמטיב

שליחה על ידי מה אדבר » 10 דצמבר 2020, 09:14

תיובתא כתב:
14 פברואר 2020, 10:21
הערה בעניין ברכת הטוב והמטיב:
בָּרוּךְ אַתָּה ... ...מֶלֶךְ הָעוֹלָם. הָאֵל. אָבִינוּ. מַלְכֵּנוּ. אַדִּירֵנוּ. בּוֹרְאֵנוּ. גּוֹאֲלֵנוּ. יוֹצְרֵנוּ. קְדוֹשֵׁנוּ קְדוֹשׁ יַעֲקב. רוֹעֵנוּ רוֹעֵה יִשְׂרָאֵל. הַמֶּלֶךְ הַטּוֹב וְהַמֵּטִיב לַכּל. שֶׁבְּכָל יוֹם וָיוֹם הוּא הֵטִיב הוּא מֵטִיב הוּא יֵיטִיב לָנוּ. הוּא גְמָלָנוּ הוּא גוֹמְלֵנוּ הוּא יִגְמְלֵנוּ לָעַד לְחֵן וּלְחֶסֶד וּלְרַחֲמִים וּלְרֶוַח. הַצָּלָה וְהַצְלָחָה. בְּרָכָה וִישׁוּעָה. נֶחָמָה. פַּרְנָסָה וְכַלְכָּלָה. וְרַחֲמִים וְחַיִּים וְשָׁלוֹם וְכָל טוֹב. וּמִכָּל טוּב לְעוֹלָם אַל יְחַסְּרֵנוּ:
לכאורה בפשטות לשון הברכה מראשיתה ועד סופה, נראית כברכת שבח ללא כל מרכיב של בקשה.
גם "הוא יגמלנו וכו'", וגם "ומכל טוב לעולם אל יחסרנו", הם חלק משבחיו של הקב"ה.

בהנחה שהדברים אכן כך, ולא מדובר בבקשות, יוצא שיש לנו ביטוח, שמכל טוב לעולם אל יחסרנו. וא"ת כיצד חסרים לנו דברים?
יש לבאר בזה שהקב"ה הוא מקור הטוב, אלא שלא תמיד מבינים מהו הטוב.
אתה יכול להקשות גם "בורא נפשות רבות וחסרונן", שהרי אינו בורא את כל חסרונן.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “סידור התפילה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים