תפילת שלמה בחרוזות

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
ובכן
הודעות: 344
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 85 פעמים
קיבל תודה: 226 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

תפילת שלמה בחרוזות

שליחה על ידי ובכן » 05 אפריל 2021, 00:24

אחר שמצאתי שאלה זו
בית לה' כתב:
20 דצמבר 2020, 14:51
...והיכן מצינו שאנשי כנסת הגדולה חרזו חרוזים?
גבריאל פולארד כתב:
23 דצמבר 2020, 14:53
...ובכלל אני שואל, האם מצאנו בתקופת אנשי כנה"ג חריזה?
אמרתי לשתף ברעיון נחמד ששמעתי ממאן דהוא [אם כי נראה כחידודא בעלמא], ששלמה המלך בתפילתו (מלכים א ח, נז-נט), דקדק לחרוז מילות הברכה, וזו תוארה:
יְהִי ה' א'להינו עִמָּנוּ
כַּאֲשֶׁר הָיָה עִם אֲבֹתֵינוּ
אַל יַעַזְבֵנוּ
וְאַל יִטְּשֵׁנוּ:
לְהַטּוֹת לְבָבֵנוּ אֵלָיו
לָלֶכֶת בְּכָל דְּרָכָיו
וְלִשְׁמֹר מִצְוֹתָיו וְחֻקָּיו וּמִשְׁפָּטָיו
אֲשֶׁר צִוָּה אֶת אֲבֹתֵינוּ:
 
וְיִהְיוּ דְבָרַי אֵלֶּה
אֲשֶׁר הִתְחַנַּנְתִי לִפְנֵי ה'
קְרֹבִים אֶל ה'
א'להינו יוֹמָם וָלָיְלָה
לַעֲשׂוֹת מִשְׁפַּט עַבְדּוֹ וּמִשְׁפַּט עַמּוֹ
יִשְׂרָאֵל דְּבַר יוֹם בְּיוֹמוֹ:
כאן זה יותר ברור
image.png
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


אור זורח
הודעות: 1858
הצטרף: 07 פברואר 2021, 13:15
נתן תודה: 1398 פעמים
קיבל תודה: 497 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילת שלמה בחרוזות

שליחה על ידי אור זורח » 07 אפריל 2021, 14:01

להרב ובכן שליט''א
יישר כח מאוד מאוד

כתוב שבת פרעה הכניסה לו אלף מיני זמר
גם כתב את שיר השירים


HaimL
הודעות: 5720
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 993 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילת שלמה בחרוזות

שליחה על ידי HaimL » 07 אפריל 2021, 14:19

החריזה המוצעת בזה, קשה לומר שהיא חריזה מעלייתא, בגלל שהיא, לדוגמה, מכריחה הפסקה באמצע פסוק, ואפילו בדלא פסיק עניינא. והחריזה בהטיות של הגופים (לנו, אנחנו וכדומה) היא גם לא אמצעי חריזה מקובל.


אבוה דשמואל
הודעות: 75
הצטרף: 03 ינואר 2021, 11:50
נתן תודה: 80 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילת שלמה בחרוזות

שליחה על ידי אבוה דשמואל » 07 אפריל 2021, 14:25

השורה 'אלוקינו יומם ולילה',
משונה מאוד.
ודאי שתיבת 'אלוקינו' צריכה לעלות שורה, גם במחיר אי-התחרזות עם השורה הקודמת.
גם 'ישראל דבר יום ביומו'.


לבי במערב
הודעות: 3638
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 1821 פעמים
קיבל תודה: 1563 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילת שלמה בחרוזות

שליחה על ידי לבי במערב » 07 אפריל 2021, 14:43

HaimL כתב:
07 אפריל 2021, 14:19
החריזה המוצעת בזה, קשה לומר . . 
אבוה דשמואל כתב:
07 אפריל 2021, 14:25
משונה מאוד.
ובכן כתב:
05 אפריל 2021, 00:24
[אם כי נראה כחידודא בעלמא]


גופא דעובדא
הודעות: 143
הצטרף: 23 דצמבר 2019, 21:06
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילת שלמה בחרוזות

שליחה על ידי גופא דעובדא » 07 אפריל 2021, 15:42

נראה מן הדברים שהדברים נידונו כבר באשכול אחר. אודות זמן המצאת החרוזים בעמינו.
והנני לצרף כאן ידיעה נכבדה מהאברבנאל (שמות ט"ו א') וז"ל
יש אתנו עם בני ישראל שלשה מינים מהשירים. המין האחד הוא מהמאמרים הנעשים במדה במשקל ובמשורה אף ע"פ שיהיו נקראים מבלי ניגון לפי שענין השיר בהם אינו אלא בהסכמת הדבורי' והדמותם והשתוות' בסוף המאמרים רוצה לומר בקצוות בתי השירים שנדמו זה לזה בשלש אותיות אחרונות או בשתים כפי נקודם ואופן קריאתם עם שמירת משקלי המלכים והתנועות עם צחות הלשון ונפילתו על לשון פסוק מכתבי הקדש ונקראו השירים ההם חרוזים לפי שהם שבילים מסודרים מלשון צוארך בחרוזים שהם אבנים טובות ומרגליות נקודות מחוברות ומסודרות בסדר ותבנית ישר. וכן בדברי חז"ל (ב"מ יח) מחרוזות של דגים שהם שורות של דגים מחוברים זה לזה בסדור קשורים בחוטמיהם בגמי ומפני הדמוי הזה נקראו השירים מזה המון חרוזים להיותם שורות שוות ומתיחסות כי היו הדברים בזה המין מהשיר שקולים בענין המלכים והעבדים אשר בנקודות. והמלאכה הזאת בזה המין מהשירים שקולים היא מלאכה משובחת והם מתוקים מדבש ונופת צופים ונעשו בלשוננו הקדוש העברי בשלימות גדול מה שלא נמצא כמוהו בלשון אחר.
הן אמת שמזה המין מהשירים לא מצאנו דבר בדברי הנביאים וגם לא מחכמי המשנה והגמרא כי היתה התחלתו בגלותנו בין חכמי ישראל שהיו בארצות הישמעאלים שלמדו ממעשיהם במלאכת השיר הזה ויעשו גם המה בחכמה בלשוננו המקודש ויתר שאת ויתר עז ממה שעשו הישמעאלים בלשונם וגם בין חכמי לשון הלאטי"ן ובלשון עם לועז עם ועם כלשונו נמצאו ג"כ מאלו השירים השקולים אבל לא באותו שלמות מופלג שנעשו בלשון העברי ואח"כ נעתקה המלאכה היקרה הזאת אל חכמי עמנו שהיו בארץ פרובינצייא וקאטילונייא וגם במלכות אראגון ומלכות קאשטילייא וידברו באלהים ובכל חכמה ודעת כפלים לתושיה מה מתוק מדבש ומה עז מארי. ולהיות המין הזה מהשירים מחודש בגלות והם חדשים מקרוב באו לא שערום נביאינו וחכמינו הראשונים ז"ל לכן אין לנו במקום הזה צורך לדבר מהם כי לא היתה מהם שירת הים: 

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
ובכן
הודעות: 344
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 85 פעמים
קיבל תודה: 226 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילת שלמה בחרוזות

שליחה על ידי ובכן » 07 אפריל 2021, 16:04

אור זורח כתב:
07 אפריל 2021, 14:01
כתוב שבת פרעה הכניסה לו אלף מיני זמר
גם כתב את שיר השירים


לדידי, זה לא אומר דבר.

מיני זמר, דומה לי שהכוונה לכלי נגינה, ולא לשירה במובן של פיוט ומליצה.

שיר השירים הינה אכן שירה. אולם ראוי לתת לב, שהמרכיב המרכזי בשירה אינו בכלל החריזה, או האקרוסטיכון, אלא המטאפורה והכפילויות והשימוש במילים נרדפות.
האקרוסטיכון והחריזה הינם עיטורי נוי בשירה העיקרית. רעיון האקרוסטיכון כבר מופיע במפורש במקרא, במזמורי תהלים ובאיכה ובסוף משלי, שנסדרו פסוקים בסדר א' ב'.
אולם החריזה (או הסיומות במילה אחת, כמו ב'ויהי בחצי הלילה'), מופיעה בפירוש רק בפיוט המאוחר, מתקופת הגאונים.

זה חידוש גדול בעקרון לומר שכבר חרזו בימי שלמה.

עיטורים אחרים שאנו מוצאים בשירה במקרא, הוא כגון 'גד גדוד יגודנו והוא יגוד עקב'. או 'כי צו לצו' וגו'.

[וכאן אשיחה אשר עם ליבי, שבדורות האחרונים שמים דגש רק על החרוזים (וגם אלו נראים כפי שנראים...), ואילו על עיקר השיר ורוחו הנשגבה מוותרים.]

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
ובכן
הודעות: 344
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 85 פעמים
קיבל תודה: 226 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילת שלמה בחרוזות

שליחה על ידי ובכן » 07 אפריל 2021, 16:08

גופא דעובדא כתב:
07 אפריל 2021, 15:42
נראה מן הדברים שהדברים נידונו כבר באשכול אחר. אודות זמן המצאת החרוזים בעמינו.
והנני לצרף כאן ידיעה נכבדה מהאברבנאל 
דברי האברבנאל אמורים כלפי השירים השקולים, שנלקח מן הישמעאלים.

החריזה בסוף המשפט, לדעתי קשה יותר לדעת מנין לוקח.
 

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
ובכן
הודעות: 344
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 85 פעמים
קיבל תודה: 226 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילת שלמה בחרוזות

שליחה על ידי ובכן » 07 אפריל 2021, 16:13

HaimL כתב:
07 אפריל 2021, 14:19
היא, לדוגמה, מכריחה הפסקה באמצע פסוק, ואפילו בדלא פסיק עניינא.
משכיל כמוך ודאי יודע שהדברים קיימים בשירי מעלייתא, דוגמת שיר היחוד ושיר הכבוד.
HaimL כתב:
07 אפריל 2021, 14:19
והחריזה בהטיות של הגופים (לנו, אנחנו וכדומה) היא גם לא אמצעי חריזה מקובל.
לא ידעתי דבריך מנין. כמובן, שפייטן שמשתמש רק באלו - מן הקלים ייחשב. אבל הדבר מצוי. [אלקים יסעדנו, ברכה במאודנו, וזבד טוב יזבדנו, בכל משלח ידינו. למוצאי שבת].

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
ובכן
הודעות: 344
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 85 פעמים
קיבל תודה: 226 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילת שלמה בחרוזות

שליחה על ידי ובכן » 07 אפריל 2021, 16:18

אבוה דשמואל כתב:
07 אפריל 2021, 14:25
השורה 'אלוקינו יומם ולילה',
משונה מאוד.
ודאי שתיבת 'אלוקינו' צריכה לעלות שורה, גם במחיר אי-התחרזות עם השורה הקודמת.
גם 'ישראל דבר יום ביומו'.
כפי שכבר כתבתי להרב @HaimL, הדבר מצוי, כמו בשיר הייחוד (ליום שבת): ובמצרים החלות, להודיע כי מאד נעלית. על כל אלהים בעשותך בהם, שפטים גדולים ובאלהיהם. כשהפיסוק לפי המשמעות הוא, ובמצרים החלות, להודיע כי מאד נעלית על כל אלהים. בעשותך בהם שפטים גדולים, ובאלהיהם.
 

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
ובכן
הודעות: 344
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 85 פעמים
קיבל תודה: 226 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילת שלמה בחרוזות

שליחה על ידי ובכן » 07 אפריל 2021, 16:20

לבי במערב כתב:
07 אפריל 2021, 14:43
HaimL כתב:
07 אפריל 2021, 14:19
החריזה המוצעת בזה, קשה לומר . . 
אבוה דשמואל כתב:
07 אפריל 2021, 14:25
משונה מאוד.
ובכן כתב:
05 אפריל 2021, 00:24
[אם כי נראה כחידודא בעלמא]
החידודא נראה גם בזה שהוא מקדים את זמנו בזמן רב.
 


חייל של הרבי
הודעות: 1475
הצטרף: 15 יולי 2020, 08:17
מיקום: קריית מלאכי
נתן תודה: 2072 פעמים
קיבל תודה: 695 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילת שלמה בחרוזות

שליחה על ידי חייל של הרבי » 07 אפריל 2021, 16:22

ובכן כתב:
07 אפריל 2021, 16:18
אבוה דשמואל כתב:
07 אפריל 2021, 14:25
השורה 'אלוקינו יומם ולילה',
משונה מאוד.
ודאי שתיבת 'אלוקינו' צריכה לעלות שורה, גם במחיר אי-התחרזות עם השורה הקודמת.
גם 'ישראל דבר יום ביומו'.
כפי שכבר כתבתי להרב @HaimL, הדבר מצוי, כמו בשיר הייחוד (ליום שבת): ובמצרים החלות, להודיע כי מאד נעלית. על כל אלהים בעשותך בהם, שפטים גדולים ובאלהיהם. כשהפיסוק לפי המשמעות הוא, ובמצרים החלות, להודיע כי מאד נעלית על כל אלהים. בעשותך בהם שפטים גדולים, ובאלהיהם.

אינו דומה לדעתי
 

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
ובכן
הודעות: 344
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 85 פעמים
קיבל תודה: 226 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילת שלמה בחרוזות

שליחה על ידי ובכן » 07 אפריל 2021, 16:24

מה שיש עוד לדון בזה, הוא בחריזת 'אלה' עם 'לילה'. ל' סגולה עם ל' קמוצה.

ושייך לאשכול זה

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
ובכן
הודעות: 344
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 85 פעמים
קיבל תודה: 226 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילת שלמה בחרוזות

שליחה על ידי ובכן » 07 אפריל 2021, 16:26

חייל של הרבי כתב:
07 אפריל 2021, 16:22
אינו דומה לדעתי
בכבוד.
תשתף אותנו למה אולי?


חייל של הרבי
הודעות: 1475
הצטרף: 15 יולי 2020, 08:17
מיקום: קריית מלאכי
נתן תודה: 2072 פעמים
קיבל תודה: 695 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילת שלמה בחרוזות

שליחה על ידי חייל של הרבי » 07 אפריל 2021, 16:30

ובכן כתב:
07 אפריל 2021, 16:26
חייל של הרבי כתב:
07 אפריל 2021, 16:22
אינו דומה לדעתי
בכבוד.
תשתף אותנו למה אולי?
מה שציטטת משיר הייחוד (בפיסוק המתחרז) נשמע לי יפה מאוד, והמשפט - "קרובים אל ה' (פסיק), אלקינו יומם ולילה" נשמע לי לא הגיוני.
אין לי את הידע המקצועי להוריד לך את זה לשפה של חוקים לשוניים ותחביריים, אבל המוחש לא יוכחש.

(נ.ב. עצם הרעיון שהעלית הוא חביב מאוד)

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
ובכן
הודעות: 344
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 85 פעמים
קיבל תודה: 226 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילת שלמה בחרוזות

שליחה על ידי ובכן » 07 אפריל 2021, 16:38

חייל של הרבי כתב:
07 אפריל 2021, 16:30
מה שציטטת משיר הייחוד (בפיסוק המתחרז) נשמע לי יפה מאוד, והמשפט - "קרובים אל ה' (פסיק), אלקינו יומם ולילה" נשמע לי לא הגיוני.
אין לי את הידע המקצועי להוריד לך את זה לשפה של חוקים לשוניים ותחביריים, אבל המוחש לא יוכחש.
'על כל אלהים בעשותך בהם' - מה זה?

ויעידו נא יודעי פיוט שביננו, שיותר ממה שציטטתי לפני מצוי הוא בפיוטים השונים.

נביא מהפייטן הגדול, מרנא ר' אברהם אבן עזרא: בו אמצא תמיד נופש לנפשי, הנה לדור ראשון נתן קדושי, מופת בתת לחם בששי. המשפט לפי המשמעות: 'נתן קדושי מופת'.
 
חייל של הרבי כתב:
07 אפריל 2021, 16:30
(נ.ב. עצם הרעיון שהעלית הוא חביב מאוד)
אם המחמאה מכוונת לי, הרי שכוונתך שהעלאת הרעיון לפורום חביבה היא... שכן הרעיון גופו אינו שלי... ;-)


לבי במערב
הודעות: 3638
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 1821 פעמים
קיבל תודה: 1563 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילת שלמה בחרוזות

שליחה על ידי לבי במערב » 07 אפריל 2021, 16:44

ודאי שאין שום הגיון בחריזת הפיוטים, ולא נחלקו דונש ומנחם אלא על פיצול מילים(!).


חייל של הרבי
הודעות: 1475
הצטרף: 15 יולי 2020, 08:17
מיקום: קריית מלאכי
נתן תודה: 2072 פעמים
קיבל תודה: 695 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילת שלמה בחרוזות

שליחה על ידי חייל של הרבי » 07 אפריל 2021, 16:46

ובכן כתב:
07 אפריל 2021, 16:38
חייל של הרבי כתב:
07 אפריל 2021, 16:30
מה שציטטת משיר הייחוד (בפיסוק המתחרז) נשמע לי יפה מאוד, והמשפט - "קרובים אל ה' (פסיק), אלקינו יומם ולילה" נשמע לי לא הגיוני.
אין לי את הידע המקצועי להוריד לך את זה לשפה של חוקים לשוניים ותחביריים, אבל המוחש לא יוכחש.
'על כל אלהים בעשותך בהם' - מה זה?

ויעידו נא יודעי פיוט שביננו, שיותר ממה שציטטתי לפני מצוי הוא בפיוטים השונים.

נביא מהפייטן הגדול, מרנא ר' אברהם אבן עזרא: בו אמצא תמיד נופש לנפשי, הנה לדור ראשון נתן קדושי, מופת בתת לחם בששי. המשפט לפי המשמעות: 'נתן קדושי מופת'.
 
חייל של הרבי כתב:
07 אפריל 2021, 16:30
(נ.ב. עצם הרעיון שהעלית הוא חביב מאוד)
אם המחמאה מכוונת לי, הרי שכוונתך שהעלאת הרעיון לפורום חביבה היא... שכן הרעיון גופו אינו שלי... ;-)


אנסה להסביר.
בדוגמאות שהבאת מפיוטים ידועים, אכן הדרך הרגילה היא לומר את צמד המילים בהבלעה אחת, אבל ההפסק ביניהן אינו צורם, כי הן אינן צמד מוכרח כ"כ כמו 'השם אלוקינו' שזה ממש כמו 'אבי מורי' 'בנו יחידו' 'משה רבינו' וכו' וכו', שצמדים כאלה לדעתי לא תמצא מפוסקים באף פיוט.
 

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
ובכן
הודעות: 344
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 85 פעמים
קיבל תודה: 226 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילת שלמה בחרוזות

שליחה על ידי ובכן » 07 אפריל 2021, 16:50

לבי במערב כתב:
07 אפריל 2021, 16:44
ודאי שאין שום הגיון בחריזת הפיוטים, ולא נחלקו דונש ומנחם אלא על פיצול מילים(!).
כלומר, הנך מצדד שחריזה כזו תתכן.

נשמח אבל לביאור דבריך יותר, גם אודות פיצול מילים.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
ובכן
הודעות: 344
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 85 פעמים
קיבל תודה: 226 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילת שלמה בחרוזות

שליחה על ידי ובכן » 07 אפריל 2021, 16:57

חייל של הרבי כתב:
07 אפריל 2021, 16:46
 כמו 'אבי מורי' 'בנו יחידו' 'משה רבינו' וכו' וכו', שצמדים כאלה לדעתי לא תמצא מפוסקים באף פיוט.
כבודו ממש מכריח אותי לחפש את הדוגמאות הקיצוניות...

אז ככה. לא כל כך רחוק. בשבתות שבין פסח לעצרת נהגו לפייט יוצרות עם אהבות וגאולות. באהבה דשבת זו - שבת ראשונה שאחר הפסח, מופיע כך:

אלקי, סברי בך שתי ומתי מתאות, נפשי ואין דורשי ובלבבי מכות, אש על הר קדשי ששמם ונות, בית קן אין לה אומללה דות, לי אומרים בגודל ובגאות, רוח על רוח תבטחי ותוותרי בשבי כצבי מודח ומה תקות, עם נענה אענה על דבר אמת וענות, צדק ועל עיקר דת וכל יקר שות, אל תרבו תדברו אלי בני נעות, סורו ממני מרעים ואצרה מצות, אלקי.

אני משאיר לך לפסק לפי המשמעות...


לבי במערב
הודעות: 3638
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 1821 פעמים
קיבל תודה: 1563 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילת שלמה בחרוזות

שליחה על ידי לבי במערב » 07 אפריל 2021, 17:42

ובכן כתב:
07 אפריל 2021, 16:50
נשמח אבל לביאור דבריך יותר, גם אודות פיצול מילים.
היתה ביניהם מחלוקת גדולה אודות החדרת המשקל הערבי לשירה העברית (דבר הקשור בקשר הדוק לנדון האשכול. בפועל, גם תלמידי מנחם חרזו שירתם ונתנוה במשקל).
כמדומני, שבלהט הויכוח עלה שם גם נדון פיצול מילים לשם החרוז, אך אינני בטוח בכך.


אור זורח
הודעות: 1858
הצטרף: 07 פברואר 2021, 13:15
נתן תודה: 1398 פעמים
קיבל תודה: 497 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילת שלמה בחרוזות

שליחה על ידי אור זורח » 07 אפריל 2021, 18:35

ובכן כתב:
07 אפריל 2021, 16:04
לדידי, זה לא אומר דבר.

מיני זמר, דומה לי שהכוונה לכלי נגינה, ולא לשירה במובן של פיוט ומליצה.

שיר השירים הינה אכן שירה. אולם ראוי לתת לב, שהמרכיב המרכזי בשירה אינו בכלל החריזה, או האקרוסטיכון, אלא המטאפורה והכפילויות והשימוש במילים נרדפות.
כוונתי רק היתה שכבר ראינו שהיה לשלמה שייכות לשירה


בת עין
הודעות: 252
הצטרף: 15 נובמבר 2020, 19:10
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 224 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילת שלמה בחרוזות

שליחה על ידי בת עין » 07 אפריל 2021, 23:53

אם כבר דיברו כאן מענייני חרוזים, כדאי להעתיק כאן את דברי הגמרא במסכת כלה רבתי (פ"ג),

כתיב בספר בן סירא,
הוי רחים לשלמא דעליה קם עלמא.
רחים כל עמא ואיזדהר מגיאותא דלא יבא לכל גברא
מבערא אפין מעקרא סיפין.ומבניא אילון חלף תופין. יליף ממלכין ואלופין וסעתהון למסגד תורפין וסיפא ביקוד טריפין.
רחים עינוותא דלא תיתי לענייתא. דהיא מאיסא ובסירא קדם יקרא
לא יאיא אלהין למאן דהוה כדין עבד גבורן דלא סבירן
אלפא אלפי אלפיא מלאכין ושרפיא נקשן גפיא משמען כמתתפפיא
והוא מרישא איתגאי כיומיה עטיף גיותא בגלימיה והוא לבושיה כל יומיה ברם למצפצפין בשמיה מכיך רומיה
ומשמי שמיא מטפיל לענייא ויתמיא מה משבח ויאיא הוה נבייא דאישתבח מפום בריא לית כעבדי נבייא מאן בניין מיניכו אחסין בתר מלכו ריש חכמה וסברא מדחול מקמא מרא.
ולא יימרינך לבך דהא לא כן (או בן) רובך ולא תצית לרובך דטמיר בגובך.
אסתכל ואהני נפשך יומא דכל אפא חשך כד יקוד גוף ונפש משך:


יושב בשבת תחכמוני
הודעות: 749
הצטרף: 27 יולי 2020, 23:33
נתן תודה: 205 פעמים
קיבל תודה: 391 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילת שלמה בחרוזות

שליחה על ידי יושב בשבת תחכמוני » 08 אפריל 2021, 00:08

קצת יותר קדום:
בראשית פרק ד
וַיֹּ֨אמֶר לֶ֜מֶךְ לְנָשָׁ֗יו
עָדָ֤ה וְצִלָּה֙ שְׁמַ֣עַן קוֹלִ֔י / נְשֵׁ֣י לֶ֔מֶךְ הַאְזֵ֖נָּה אִמְרָתִ֑י
כִּ֣י אִ֤ישׁ הָרַ֙גְתִּי֙ לְפִצְעִ֔י / וְיֶ֖לֶד לְחַבֻּרָתִ֖י
כִּ֥י שִׁבְעָתַ֖יִם יֻקַּם־קָ֑יִן / וְלֶ֖מֶךְ שִׁבְעִ֥ים וְשִׁבְעָֽה

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
ובכן
הודעות: 344
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 85 פעמים
קיבל תודה: 226 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילת שלמה בחרוזות

שליחה על ידי ובכן » 08 אפריל 2021, 10:09

בת עין כתב:
07 אפריל 2021, 23:53
אם כבר דיברו כאן מענייני חרוזים, כדאי להעתיק כאן את דברי הגמרא במסכת כלה רבתי...
יפה.
אלא שיש לדון אימת נתחבר גמרא זו שעל מסכת כלה. דאי בזמן הגאונים, הרי שזהו הזמן שבאמת הופיעו החרוזים. [וכפי שכבר כתבתי לעיל, שלדעתי החרוזה לא לוקחה מן הישמעלים כמשקלים השווים].


אבר כיונה
הודעות: 1404
הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
נתן תודה: 378 פעמים
קיבל תודה: 570 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילת שלמה בחרוזות

שליחה על ידי אבר כיונה » 08 אפריל 2021, 11:02

חייל של הרבי כתב:
07 אפריל 2021, 16:46
צמדים כאלה

ובכן כתב:
07 אפריל 2021, 16:57
הדוגמאות הקיצוניות
עוד דוגמאות:

בפיוט ליו"כ קטן:
בִּהְיוֹת מִזְבְּחִי וּמִקְדָּשִׁי עַל מְכוֹנוֹ וּגְבוּלוֹ / הָיוּ מְכַפְּרִים עָלֵינוּ בִּשְֹעִירִים הָעוֹלִים לְגוֹרָלוֹ / וְעַתָּה בְּאַשְׁמָתֵנוּ לוּ חָפֵץ ה' לַהֲמִיתֵנוּ - לֹא / לָקַח מִיָּדֵנוּ עוֹלָה וּמִנְחָה:

מה יפית, זמירות לליל שבת:
רְאֵה וְקַדֵּשׁ בְּיוֹם קוֹדֶשׁ. עֲלֵי יַיִן / זָכְרֵהוּ. וְאִם אַיִן / עֲלֵי לֶחֶם בְּצַע. בְּעַיִן / יָפָה לְקַדְּשׁוֹ:

בשיר 'לדוד שיר ומזמור' (ר' דוד חסין) החרוז מחלק את המילה לשתיים:
נוֹרָא תְּהִלּוֹת עוֹשֶׂה / פֶּלֶא קַבֵּץ נִדְחֵי שֶׂה / פְּזוּרָה יִשְׂרָאֵל סְ- / בִיבוֹת יְרוּשָׁלַיִם
סַנְהֶדְרִין בַּהֲמֻלָּה / יוֹשְׁבֵי גֹרֶן עֲגֻלָּה / עִמָּם כָּל הַכָּתוּב לַ- / חַיִּים בִּירוּשָׁלַיִם
הָהָר חָמַד לְשִׁבְתּוֹ / שָׁם יַשְׁרֶה שְׁכִינָתוֹ / בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ בְּתוֹ- / כֵכִי יְרוּשָׁלַיִם

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
ובכן
הודעות: 344
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 85 פעמים
קיבל תודה: 226 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילת שלמה בחרוזות

שליחה על ידי ובכן » 08 אפריל 2021, 12:02

אבר כיונה כתב:
08 אפריל 2021, 11:02
עוד דוגמאות: ...
צפיתי להשתתפותו של מר, שתפרה ותרבה את דיוננו, בהראות כוחך וחילך ברזי השיר והפיוט.
 

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
ובכן
הודעות: 344
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 85 פעמים
קיבל תודה: 226 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילת שלמה בחרוזות

שליחה על ידי ובכן » 08 אפריל 2021, 12:04

לבי במערב כתב:
07 אפריל 2021, 16:44
... ולא נחלקו דונש ומנחם אלא על פיצול מילים(!).
לבי במערב כתב:
07 אפריל 2021, 17:42
ובכן כתב:
07 אפריל 2021, 16:50
נשמח אבל לביאור דבריך יותר, גם אודות פיצול מילים.
כמדומני, שבלהט הויכוח עלה שם גם נדון פיצול מילים לשם החרוז, אך אינני בטוח בכך.
אבר כיונה כתב:
08 אפריל 2021, 11:02
בשיר 'לדוד שיר ומזמור' (ר' דוד חסין) החרוז מחלק את המילה לשתיים:
נוֹרָא תְּהִלּוֹת עוֹשֶׂה / פֶּלֶא קַבֵּץ נִדְחֵי שֶׂה / פְּזוּרָה יִשְׂרָאֵל סְ- / בִיבוֹת יְרוּשָׁלַיִם
סַנְהֶדְרִין בַּהֲמֻלָּה / יוֹשְׁבֵי גֹרֶן עֲגֻלָּה / עִמָּם כָּל הַכָּתוּב לַ- / חַיִּים בִּירוּשָׁלַיִם
הָהָר חָמַד לְשִׁבְתּוֹ / שָׁם יַשְׁרֶה שְׁכִינָתוֹ / בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ בְּתוֹ- / כֵכִי יְרוּשָׁלַיִם


בת עין
הודעות: 252
הצטרף: 15 נובמבר 2020, 19:10
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 224 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילת שלמה בחרוזות

שליחה על ידי בת עין » 08 אפריל 2021, 16:04

ובכן כתב:
08 אפריל 2021, 10:09
בת עין כתב:
07 אפריל 2021, 23:53
אם כבר דיברו כאן מענייני חרוזים, כדאי להעתיק כאן את דברי הגמרא במסכת כלה רבתי...
יפה.
אלא שיש לדון אימת נתחבר גמרא זו שעל מסכת כלה. דאי בזמן הגאונים, הרי שזהו הזמן שבאמת הופיעו החרוזים. [וכפי שכבר כתבתי לעיל, שלדעתי החרוזה לא לוקחה מן הישמעלים כמשקלים השווים].

אך הרי מצטטים מהספר 'בן סירא' הקדום!


לבי במערב
הודעות: 3638
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 1821 פעמים
קיבל תודה: 1563 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילת שלמה בחרוזות

שליחה על ידי לבי במערב » 08 אפריל 2021, 16:11

כמדומה שצ"ל:
בת עין כתב:
08 אפריל 2021, 16:04
מצטטים מ[התרגום הארמי (הקדום?) ל]הספר 'בן סירא' הקדום!

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “סידור התפילה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים