רחמי צדקתך, או: רחמם, צדקתך תמיד גמלם?


פותח הנושא
יונה בן יעקב
משתמש ותיק
הודעות: 202
הצטרף: 07 ינואר 2016, 21:48
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 46 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

רחמי צדקתך, או: רחמם, צדקתך תמיד גמלם?

שליחה על ידי יונה בן יעקב » 28 אפריל 2020, 19:57

יש איזה ספר שהסביר לעומק את תוכן 'אנא בכח'?
וכן לגבי כללי הדקדוק שם.
תודה רבה.


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2389
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רחמי צדקתך, או: רחמם, צדקתך תמיד גמלם?

שליחה על ידי HaimL » 28 אפריל 2020, 20:18

יונה בן יעקב כתב:
28 אפריל 2020, 19:57
יש איזה ספר שהסביר לעומק את תוכן 'אנא בכח'?
וכן לגבי כללי הדקדוק שם.
תודה רבה.
לכאורה, צ"ל "רחמי צדקתך", שהרי בכל הפיוט ישנו חלק משפט של 4 מילים, ולאחריו 2 מילים, למעט קר"ע שט"ן
 


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2389
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רחמי צדקתך, או: רחמם, צדקתך תמיד גמלם?

שליחה על ידי HaimL » 28 אפריל 2020, 21:13

HaimL כתב:
28 אפריל 2020, 20:18
יונה בן יעקב כתב:
28 אפריל 2020, 19:57
יש איזה ספר שהסביר לעומק את תוכן 'אנא בכח'?
וכן לגבי כללי הדקדוק שם.
תודה רבה.
לכאורה, צ"ל "רחמי צדקתך", שהרי בכל הפיוט ישנו חלק משפט של 4 מילים, ולאחריו 2 מילים, למעט קר"ע שט"ן
בעצם, זה הולך קצת אחרת. טענתי היא שרק החרוז של קר"ע שט"ן נכתב בכוונה 3 ו 3 (ומכאן, רחמי צדקתך) יש לי עוד כמה תהיות בנוגע לפיסוק, אבל נראה לי שזה כך

אנא בכח גדולת ימינך (4) תתיר צרורה (2)
קבל רינת עמך (3) שגבנו טהרנו נורא (3)
נא גיבור (2) דורשי יחודך כבבת שמרם (4)
ברכם טהרם (2) רחמי צדקתך תמיד גמלם (4)
חסין קדוש (2) ברוב טובך נהל עדתך (4)
יחיד גאה (2) לעמך פנה זוכרי קדושתך (4)
שוועתנו קבל ושמע צעקתנו (4) יודע תעלומות (2)
ברוך שם כבוד מלכותו (4) לעולם ועד (2)

ייתכן שצריך לפסק
יחיד גאה לעמך פנה (4) זוכרי קדושתך (2), אבל נראה לי שהפיסוק הראשון נכון יותר


אליהו52
הודעות: 179
הצטרף: 10 פברואר 2019, 20:53
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 61 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רחמי צדקתך, או: רחמם, צדקתך תמיד גמלם?

שליחה על ידי אליהו52 » 28 אפריל 2020, 21:23

טען לי פעם מקובל אחד, שהר"ת זה שם 'מב' ולכן אומרים בסוף בשכמל"ו. וכדי שלא יאמרו את השם הדביקו לזה מילים,ואם כבר תפילה יפה...
אמנם בעצם מצד בשביל העניין שבדבר (שם מב) ניתן גם לומר אברהם ברוך גידל ידיד תרקוד צדיק!


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2389
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רחמי צדקתך, או: רחמם, צדקתך תמיד גמלם?

שליחה על ידי HaimL » 28 אפריל 2020, 21:31

אליהו52 כתב:
28 אפריל 2020, 21:23
טען לי פעם מקובל אחד, שהר"ת זה שם 'מב' ולכן אומרים בסוף בשכמל"ו. וכדי שלא יאמרו את השם הדביקו לזה מילים,ואם כבר תפילה יפה...
אמנם בעצם מצד בשביל העניין שבדבר (שם מב) ניתן גם לומר אברהם ברוך גידל ידיד תרקוד צדיק!
כמובן, ידוע שזה שמות הקדושים. אבל קיים הבדל אם ממלאים את הר"ת ב אבאל'ה, בוא, גבר! יש תירס צהוב, לבין הפיוט המיוחס לרבי נחוניה בן הקנה
 


אליהו52
הודעות: 179
הצטרף: 10 פברואר 2019, 20:53
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 61 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רחמי צדקתך, או: רחמם, צדקתך תמיד גמלם?

שליחה על ידי אליהו52 » 28 אפריל 2020, 21:36

HaimL כתב:
28 אפריל 2020, 21:31
אליהו52 כתב:
28 אפריל 2020, 21:23
טען לי פעם מקובל אחד, שהר"ת זה שם 'מב' ולכן אומרים בסוף בשכמל"ו. וכדי שלא יאמרו את השם הדביקו לזה מילים,ואם כבר תפילה יפה...
אמנם בעצם מצד בשביל העניין שבדבר (שם מב) ניתן גם לומר אברהם ברוך גידל ידיד תרקוד צדיק!
כמובן, ידוע שזה שמות הקדושים. אבל קיים הבדל אם ממלאים את הר"ת ב אבאל'ה, בוא, גבר! יש תירס צהוב, לבין הפיוט המיוחס לרבי נחוניה בן הקנה


נכון 
לא כתבתי אחרת (למתבונן) רק הזכרתי דבר שלא כל כך ידוע

אמנם למתייחסים לדבר כתפילה בלבד בלי לדעת מה העניין אולי עדיף שיגידו את הנוסח שלך...


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2389
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רחמי צדקתך, או: רחמם, צדקתך תמיד גמלם?

שליחה על ידי HaimL » 28 אפריל 2020, 21:43

אליהו52 כתב:
28 אפריל 2020, 21:36
HaimL כתב:
28 אפריל 2020, 21:31
אליהו52 כתב:
28 אפריל 2020, 21:23
טען לי פעם מקובל אחד, שהר"ת זה שם 'מב' ולכן אומרים בסוף בשכמל"ו. וכדי שלא יאמרו את השם הדביקו לזה מילים,ואם כבר תפילה יפה...
אמנם בעצם מצד בשביל העניין שבדבר (שם מב) ניתן גם לומר אברהם ברוך גידל ידיד תרקוד צדיק!
כמובן, ידוע שזה שמות הקדושים. אבל קיים הבדל אם ממלאים את הר"ת ב אבאל'ה, בוא, גבר! יש תירס צהוב, לבין הפיוט המיוחס לרבי נחוניה בן הקנה

נכון 
לא כתבתי אחרת (למתבונן) רק הזכרתי דבר שלא כל כך ידוע

אמנם למתייחסים לדבר כתפילה בלבד בלי לדעת מה העניין אולי עדיף שיגידו את הנוסח שלך...
ברור.

אבל דווקא במה שכתבת מה עדיף, אני לא בטוח שזה מוסכם על הכל. הגרש"ז בעל התניא כתב את סידורו באופן שתהא יד הכל ממשמשת בו, ולכן אין בו כוונות הנדפסות בין אותיות ותיבות התפילה (כמדומה שישנם סידורי האריז"ל בנוסחים שונים שכן נדפסו עם הכוונות). וידועים דברי הריב"ש (כמדומני) אני מתפלל לדעת זה התינוק. אולי עדיף לומר את הפיוט בתום לב, ולסמוך על יודע תעלומות שישמע צעקתנו, למרות שהיא צעקת הדל.
 


אליהו52
הודעות: 179
הצטרף: 10 פברואר 2019, 20:53
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 61 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רחמי צדקתך, או: רחמם, צדקתך תמיד גמלם?

שליחה על ידי אליהו52 » 28 אפריל 2020, 21:54

HaimL כתב:
28 אפריל 2020, 21:43
אליהו52 כתב:
28 אפריל 2020, 21:36
HaimL כתב:
28 אפריל 2020, 21:31
 

אבל דווקא במה שכתבת מה עדיף, אני לא בטוח שזה מוסכם על הכל. הגרש"ז בעל התניא כתב את סידורו באופן שתהא יד הכל ממשמשת בו, ולכן אין בו כוונות הנדפסות בין אותיות ותיבות התפילה (כמדומה שישנם סידורי האריז"ל בנוסחים שונים שכן נדפסו עם הכוונות). וידועים דברי הריב"ש (כמדומני) אני מתפלל לדעת זה התינוק. אולי עדיף לומר את הפיוט בתום לב, ולסמוך על יודע תעלומות שישמע צעקתנו, למרות שהיא צעקת הדל.

חונכתי אחרת ואת זה אני לא מבין מצטער.
ודאי שמי שאין לו עסק בכוונות שיכון בתפילה כצעקת הדל שכידוע היא גבוהה מאד תפילה לעני כי יעטוף ואכמ"ל
 


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2389
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רחמי צדקתך, או: רחמם, צדקתך תמיד גמלם?

שליחה על ידי HaimL » 28 אפריל 2020, 22:03

אליהו52 כתב:
28 אפריל 2020, 21:54
HaimL כתב:
28 אפריל 2020, 21:43
אליהו52 כתב:
28 אפריל 2020, 21:36
 

אבל דווקא במה שכתבת מה עדיף, אני לא בטוח שזה מוסכם על הכל. הגרש"ז בעל התניא כתב את סידורו באופן שתהא יד הכל ממשמשת בו, ולכן אין בו כוונות הנדפסות בין אותיות ותיבות התפילה (כמדומה שישנם סידורי האריז"ל בנוסחים שונים שכן נדפסו עם הכוונות). וידועים דברי הריב"ש (כמדומני) אני מתפלל לדעת זה התינוק. אולי עדיף לומר את הפיוט בתום לב, ולסמוך על יודע תעלומות שישמע צעקתנו, למרות שהיא צעקת הדל.
חונכתי אחרת ואת זה אני לא מבין מצטער.
ודאי שמי שאין לו עסק בכוונות שיכון בתפילה כצעקת הדל שכידוע היא גבוהה מאד תפילה לעני כי יעטוף ואכמ"ל
אין על מה להצטער. אני פשוט לא הסכמתי שמי שאינם יודעים שזה שמות הקדושים, וחושבים שזאת רק תפילה, זה חסרון. ומה לנו שהיא רק תפילה הרי יוסיף דעת יוסיף מכאוב כתיב. 

אגב תפילה והפסוק הנ"ל יש בדיחה על מי שרצה לצאת ידי נוסחים שונים. אז אמר וחננו מאתך דעה בינה והשכל,  וחזר ואמר חכמה בינה ודעת. אחר כך אמר והעלה רפואה שלמה לכל מכותינו, וחזר ואמר והעלה ארוכה ורפואה שלמה לכל מכאובינו ולכל מכותינו. קראו עליו, יוסיף "דעת" יוסיף "מכאוב" 
​​
 


שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “סידור התפילה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים