למה ברכת מעין שבע מסתיימת בברכת השבת ולא בברכת השלום


פותח הנושא
יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1231
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 220 פעמים
קיבל תודה: 258 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

למה ברכת מעין שבע מסתיימת בברכת השבת ולא בברכת השלום

שליחה על ידי יושב אוהלים » 05 מאי 2020, 07:10

יש שני טעמים שונים שתקנו לומר ברכת מעיןשבע בלילישבתות:
לדעת הבבלי (שבת דף כ"ד:) תקנוהו משום המאחרים לבא לבית הכנסת בליל שבת, כדי שלא יצטרכו לחזור לבד בלילה, (ובימי חול היו מתפללים בביתם ולא בביהכ"נ), ולדעת הירושלמי (ברכות פ"ח ה"א (יא)) תקנו ברכה זו להיות תחליף לקידוש עבור אנשים שאין להם יין.

נוסח ברכה זו הוא קיצור של תפילת ליל שבת.מתחיל כמו בתחילת ברכת אבות, "בא"י או"א א-להי אברהם א-להי יצחק וא-להי יעקב, הא-ל הגדול הגבור הנורא, א-ל עליון, קונה שמים וארץ". 
ולאחריו יש ברכה קטע הכולל את שבע הברכות שבתפילת שבת :
1. "מגן אבות" כנגד 
ברכת אבות ("מגן אברהם").
2. "מחיה מתים" כנגד ברכת גבורות ("מחיה המתים")  
3. "האל הקדוש" כנגד ברכת קדושת השם ("האל הקדוש") 
4. "המניח לעמו" כנגד ברכת קדושת היום ("רצה במנוחתנו")
5. "לפניו נעבוד" כנגד ברכת העבודה ("רצה")
6. "ונודה לשמו" כנגד ברכת הודאה ("מודים")
7. "אדון השלום" כנגד ברכת השלום ("שים שלום" או "שלום רב").
ואחריו אומרים או"א רצה במנוחתנו כבכל תפילות שבת עד לחתימה "בא"י מקדש השבת":

וצ"ע דהתינח לטעם הירושלמי שתקנוהו במקום קידוש על היין, מובן למה מסיימים בברכת מקדש השבת,כמו בקידוש, אבל לטעם הבבלי שתקנוהו מעין "חזרת הש"ץ", בגלל המאחרים, (אף שבמעריב בדרך כלל אין חזרת הש"ץ), למה חותמים בברכת מקדש השבת, לכאורה היו צריכים לסיים בברכת המברך את עמו ישראל בשלום, כמו בתפילת ליל שבת הרגילה.


 


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2389
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה ברכת מעין שבע מסתיימת בברכת השבתולא בברכת השלום

שליחה על ידי HaimL » 05 מאי 2020, 07:25

בפשטות, כמו מעין י"ח שחותמים בעיקר דאמצעיות, שהוא סוף דאמצעיות, היינו שומע תפילה, ה"נ חותם באמצעית, היינו קדושת היום (למ"ד ברכה אחת במעין י"ח)


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2389
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה ברכת מעין שבע מסתיימת בברכת השבתולא בברכת השלום

שליחה על ידי HaimL » 05 מאי 2020, 07:34

תשובה נוספת בדא"פ, שהבבלי לא חולק על הירושלמי, רק ס"ל דאי מטעם קידוש בלבד, סגי לן בברכת הקידוש, אלא משום תרתי טעמי, ולכן תיקנוהו מעין שבע, וחותם בקדושת היום, דהיא עיקר


פותח הנושא
יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1231
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 220 פעמים
קיבל תודה: 258 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה ברכת מעין שבע מסתיימת בברכת השבתולא בברכת השלום

שליחה על ידי יושב אוהלים » 05 מאי 2020, 09:25

HaimL כתב:
05 מאי 2020, 07:34
בפשטות, כמו מעין י"ח שחותמים בעיקר דאמצעיות, שהוא סוף דאמצעיות, היינו שומע תפילה, ה"נ חותם באמצעית, היינו קדושת היום (למ"ד ברכה אחת במעין י"ח)
................................................
תשובה נוספת בדא"פ, שהבבלי לא חולק על הירושלמי, רק ס"ל דאי מטעם קידוש בלבד, סגי לן בברכת הקידוש, אלא משום תרתי טעמי, ולכן תיקנוהו מעין שבע, וחותם בקדושת היום, דהיא עיקר

יפה כתבת. התירוץ הראשון הוא יותר לפי הפשטות, אבל הוא מיישב רק לחד מ"ד (ברכה א' במעין י"ח), וכדבריך. ובאמת יש לעיין למה לגבי ברכת מעין ז' לא פליגי רב ושמואל כדהתם, ומ"מ אולי י"ל כיון דבזה כו"ע מודה דמברכין ברכה אחת מעין ז', מודה ג"כ (רב) דחותמים בעיקר (האמצע) שהוא ברכת השבת.
והתירוץ השני לאו בפלוגתא תליא, [וגם מבאר דלא פליגי הבבלי והירושלמי], רק אין זה הפשטות.
לא ראי זה כראי זה והאי מינייהו מפקית, ויבואו שניהם.
יישר כחכם

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “סידור התפילה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים