ושבענו מטובך או מטובה?


ספרא אמר
הודעות: 28
הצטרף: 05 אוגוסט 2018, 02:45
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ושבענו מטובך או מטובה?

שליחה על ידי ספרא אמר » 19 מאי 2020, 12:06

אחת ההוכחות החזקות לדעת הגר"א לומר מטובה כפי הזכור לי
היא מתפילת הביננו ששם אומרים כנגד ברכת השנים "ודשננו בנאות ארצך"
הרי שברכת השנים הולכת על א"י


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2389
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ושבענו מטובך או מטובה?

שליחה על ידי HaimL » 19 מאי 2020, 12:19

ספרא אמר כתב:
19 מאי 2020, 12:06
אחת ההוכחות החזקות לדעת הגר"א לומר מטובה כפי הזכור לי
היא מתפילת הביננו ששם אומרים כנגד ברכת השנים "ודשננו בנאות ארצך"
הרי שברכת השנים הולכת על א"י
אל"ף, אי אפשר להביא ראיה מתפילת הביננו לתפילת 18, כי הואיל והיא קצרה, צריך לומר שכללו בה הרבה דברים בקיצור נמרץ, משא"כ 18 שנוסחה מפורש כל דבר לעניינו (אני גם לא זוכר אם הביננו היא מיסוד אנשי כנה"ג).

בי"ת, ועיקר, ארצך שפיר קאי על כל הארץ (כמ"ש כי לי כל הארץ, והיו עומדים אז במדבר סיני). אבל ארץ בשם הלוואי הארץ הטובה, ארץ חמדה וכו', ע"כ קאי על אר"י. ואף שכתוב בנביא ותבואו ותטמאו את ארצי וגו' שם מוכרח להיות אר"י כדמוכח מתוכן הפסוק. אבל סתם ארצך, מי אמר שלא קאי על כל הארץ, וכי אנשי חו"ל אינם צריכים פרנסה דשנה
 


ספרא אמר
הודעות: 28
הצטרף: 05 אוגוסט 2018, 02:45
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ושבענו מטובך או מטובה?

שליחה על ידי ספרא אמר » 19 מאי 2020, 13:17

א. אינני מבין הלא אם רק זה מה שראו לציין בברכת הביננו זאת אומרת שהבינו שזה עיקר הבקשה שיהיה דשננו בנאות ארצך ומה זה משנה אם זה אנשי כנה"ג או תנאים אחרים או אמוראים ודאי שזה היה בזמן הגמרא וע"כ שכן הם הבינו את ברכת השנים
ב. הוא דוחק גדול  לומר דכינוי ארצך סתם הוא לא על ארץ ישראל  ועוד שאנו מבקשים שבחו"ל נדשן מהארץ שם ובד"כ כשמדברים על ארץ ה' סתם מדברים על ארץ ישראל 
אגב זה לא הוכחה של אלא של הגר"א קוטלר


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2389
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ושבענו מטובך או מטובה?

שליחה על ידי HaimL » 19 מאי 2020, 15:57

ספרא אמר כתב:
19 מאי 2020, 13:17
א. אינני מבין הלא אם רק זה מה שראו לציין בברכת הביננו זאת אומרת שהבינו שזה עיקר הבקשה שיהיה דשננו בנאות ארצך ומה זה משנה אם זה אנשי כנה"ג או תנאים אחרים או אמוראים ודאי שזה היה בזמן הגמרא וע"כ שכן הם הבינו את ברכת השנים
ב. הוא דוחק גדול  לומר דכינוי ארצך סתם הוא לא על ארץ ישראל  ועוד שאנו מבקשים שבחו"ל נדשן מהארץ שם ובד"כ כשמדברים על ארץ ה' סתם מדברים על ארץ ישראל 
אגב זה לא הוכחה של אלא של הגר"א קוטלר
א. זאת לא עיקר טענתי (ובפרט לא מי תיקן את הביננו), אבל אולי אתייחס לזה בהמשך.

ב. הרבה פעמים מצינו ארץ בשייכות לקב"ה שהיא ארץ ישראל, ומארצו יצאו, שמחה לארצך וכולי. אבל גם יש ארצך שהיא כל הארץ, כמו על כל יושבי תבל ארצך. והוא דבר הלמד מעניינו.

וזה שהראיה היא בשם מרן הגר"א קוטלר זצ"ל לא אמור להפחיד אותי. בדיוק שפכתי את מררתי בדיון אחר (אך כמובן ללא הועיל) על כך שאם אדם פשוט כמוני אומר משהו, זה לא טוב. אבל אם גאון מפורסם אומר משהו, זה קדש קדשים. זה כמובן לא אומר שאני בהכרח צודק, אבל מראש ההתייחסות היא מבזה. מילא, אני אמשיך בשלי.
 


ספרא אמר
הודעות: 28
הצטרף: 05 אוגוסט 2018, 02:45
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ושבענו מטובך או מטובה?

שליחה על ידי ספרא אמר » 20 מאי 2020, 01:36

לא התכוונתי להפחיד אלא האומר דבר בשם אומרו וכו'


ספרא אמר
הודעות: 28
הצטרף: 05 אוגוסט 2018, 02:45
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ושבענו מטובך או מטובה?

שליחה על ידי ספרא אמר » 20 מאי 2020, 01:42

שו"ת הרא"ש
אוצר החכמה_146794.jpg
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא

חזור אל “סידור התפילה”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח