ותן ברכה - למה לא מזכירים בקיץ את הטל בברכת השנים?


פותח הנושא
יעקב ר
הודעות: 19
הצטרף: 18 אפריל 2018, 22:12
מיקום: ירושלים עיה"ק
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 4 פעמים
סטטוס: לא מחובר

ותן ברכה - למה לא מזכירים בקיץ את הטל בברכת השנים?

שליחה על ידי יעקב ר » 12 מאי 2020, 20:26

בברכת מחיה מתים מזכירים גבורות גשמים, בחורף. ובקיץ, לרוב הנוסחאות, מזכירים טל.
לעומת זאת, בברכת השנים, בחורף מזכירים גם טל וגם מטר, לברכה. בקיץ רק 'ותן ברכה'.
מדוע?
(יש עמדי השערה מסוימת, אבל ארצה לשמוע את דעת הרבנים כאן)


רק מה'
הודעות: 27
הצטרף: 30 מרץ 2020, 16:24
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ותן ברכה - למה לא מזכירים בקיץ את הטל בברכת השנים?

שליחה על ידי רק מה' » 12 מאי 2020, 20:31

משום שהלשון דומה בלשון בקשה ושיגרא דלישנא שאנשים ימשיכו ומטר.
משא"כ במחיה המתים שהוא לשון אחר "משיב" "מוריד".


פותח הנושא
יעקב ר
הודעות: 19
הצטרף: 18 אפריל 2018, 22:12
מיקום: ירושלים עיה"ק
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 4 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: ותן ברכה - למה לא מזכירים בקיץ את הטל בברכת השנים?

שליחה על ידי יעקב ר » 12 מאי 2020, 20:36

רק מה' כתב:
12 מאי 2020, 20:31
משום שהלשון דומה בלשון בקשה ושיגרא דלישנא שאנשים ימשיכו ומטר.
משא"כ במחיה המתים שהוא לשון אחר "משיב" "מוריד".
האם הסברא שמא יטעו בלשון היא סיבה מספקת לא להזכיר טל בברכה?
תמיהני.
ואגב, יש נוסחאות (צאנז, ואולי עוד) שגם בקיץ אומרים 'משיב הרוח ומוריד הטל'. ע"פ הגמרא בתענית שטל* לעולם אינו פוסק.
[*עריכה: צ"ל רוח]


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 1504
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 544 פעמים
קיבל תודה: 480 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ותן ברכה - למה לא מזכירים בקיץ את הטל בברכת השנים?

שליחה על ידי יעקב שלם » 12 מאי 2020, 20:59

רק אציין שלפי מה שזכור לי הזכרת טל במחיה מתים לא צחוייבת
ומי שלא אמר ל"צ לחזור

וכן בחו"ל לא אומרים

תקנו אותי אם אני טועה


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2389
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ותן ברכה - למה לא מזכירים בקיץ את הטל בברכת השנים?

שליחה על ידי HaimL » 12 מאי 2020, 21:05

יעקב ר כתב:
12 מאי 2020, 20:36
רק מה' כתב:
12 מאי 2020, 20:31
משום שהלשון דומה בלשון בקשה ושיגרא דלישנא שאנשים ימשיכו ומטר.
משא"כ במחיה המתים שהוא לשון אחר "משיב" "מוריד".
האם הסברא שמא יטעו בלשון היא סיבה מספקת לא להזכיר טל בברכה?
תמיהני.
ואגב, יש נוסחאות (צאנז, ואולי עוד) שגם בקיץ אומרים 'משיב הרוח ומוריד הטל'. ע"פ הגמרא בתענית שטל לעולם אינו פוסק.
לא זהו מה שטען המגיב, לפי הבנתי. אני לא בטוח שאני ירדתי לסוף דעתו, אבל אכתוב מה אני חושב, וכמדומני שלכך כיוון. 

ברכת השנים היא שאלה, ועיקרה בחורף הוא שאלת גשמים. אבל מאחר ומזכירים כבר מטר, תיקנו להזכיר טל אגב הגשם. אבל בקיץ, שאין שואלים גשמים, אומרים ותן ברכה סתם. ובזה לא חשו לתקן שיזכירו טל, כיוון דטל לא מיעצר ואין שואלים גשם שנזכיר טל אגביה

אבל בברכה השנייה מזכירים גבורות השם, ולא שואלים איזה דבר. ולכן שם שייך להזכיר מה שהקב"ה מוריד טל תמיד, ואינו נעצר 
 


פותח הנושא
יעקב ר
הודעות: 19
הצטרף: 18 אפריל 2018, 22:12
מיקום: ירושלים עיה"ק
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 4 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: ותן ברכה - למה לא מזכירים בקיץ את הטל בברכת השנים?

שליחה על ידי יעקב ר » 12 מאי 2020, 21:52

יעקב שלם כתב:
12 מאי 2020, 20:59
רק אציין שלפי מה שזכור לי הזכרת טל במחיה מתים לא צחוייבת
ומי שלא אמר ל"צ לחזור

וכן בחו"ל לא אומרים

תקנו אותי אם אני טועה

אכן, וכיוונתי לכך בדבריי:
ובקיץ, לרוב הנוסחאות, מזכירים טל


יעקוב
הודעות: 118
הצטרף: 22 דצמבר 2019, 09:45
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 15 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ותן ברכה - למה לא מזכירים בקיץ את הטל בברכת השנים?

שליחה על ידי יעקוב » 12 מאי 2020, 22:36

בירושלמי כתוב שבקיץ אומרים ברך שנתינו טללי ברכה, ובירושלמי גם המקור שצריך לאמר מוריד הטל ומשמע שם שזה חיוב כמו מוריד הגשם ולפי"ז נראה שבא"י צריך להזכיר מוריד הטל וגם לשאול טל ואילו בחו"ל הזכרת טל היא רשות ואין עניין בשאילת טל.

והביאור בשינוי הוא שבא"י יש טל מיוחד של ברכה שאין אותו בחו"ל וכמו שכתוב באליהו שטל לא נעצר אבל טל ברכה כן נעצר. וכן יש בא"י כנגד הטללי ברכה -טללים רעים שמניפים את העומר לעצור אותם משא"כ בחו"ל שאין אותם ולכן בחו"ל הטל לעולם טוב כמו שאמרו חז"ל תיזל כטל אמרתי, שהוא תמיד טוב משא"כ גשם שלעיתים הוא בעריפה, ומה שאמרו קשה כי כתוב שם - אף שמיו יערפו טל, והתי' הוא שזה רק בא"י. אבל משה שהיא בחו"ל אמר תיזל כטל.
 


עם חכם ונבון
הודעות: 88
הצטרף: 17 נובמבר 2018, 20:33
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ותן ברכה - למה לא מזכירים בקיץ את הטל בברכת השנים?

שליחה על ידי עם חכם ונבון » 12 מאי 2020, 23:38

יעקב ר כתב:
12 מאי 2020, 20:36
רק מה' כתב:
12 מאי 2020, 20:31
משום שהלשון דומה בלשון בקשה ושיגרא דלישנא שאנשים ימשיכו ומטר.
משא"כ במחיה המתים שהוא לשון אחר "משיב" "מוריד".
האם הסברא שמא יטעו בלשון היא סיבה מספקת לא להזכיר טל בברכה?
תמיהני.
ואגב, יש נוסחאות (צאנז, ואולי עוד) שגם בקיץ אומרים 'משיב הרוח ומוריד הטל'. ע"פ הגמרא בתענית שטל לעולם אינו פוסק.
 

אמנם יש פסקי תוספות בתענית אות ב שכתב וז"ל אמר משיב הרוח בימות החמה גוערין בו ומוחין לבל יעשהו עוד ע"כ
וא"ע צ"ע על המנהג (גם מנהגינו לומר כן)


עם חכם ונבון
הודעות: 88
הצטרף: 17 נובמבר 2018, 20:33
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ותן ברכה - למה לא מזכירים בקיץ את הטל בברכת השנים?

שליחה על ידי עם חכם ונבון » 13 מאי 2020, 10:19

עם חכם ונבון כתב:
12 מאי 2020, 23:38
יעקב ר כתב:
12 מאי 2020, 20:36
רק מה' כתב:
12 מאי 2020, 20:31
משום שהלשון דומה בלשון בקשה ושיגרא דלישנא שאנשים ימשיכו ומטר.
משא"כ במחיה המתים שהוא לשון אחר "משיב" "מוריד".
האם הסברא שמא יטעו בלשון היא סיבה מספקת לא להזכיר טל בברכה?
תמיהני.
ואגב, יש נוסחאות (צאנז, ואולי עוד) שגם בקיץ אומרים 'משיב הרוח ומוריד הטל'. ע"פ הגמרא בתענית שטל לעולם אינו פוסק.
 

אמנם יש פסקי תוספות בתענית אות ב שכתב וז"ל אמר משיב הרוח בימות החמה גוערין בו ומוחין לבל יעשהו עוד ע"כ
וא"ע צ"ע על המנהג (גם מנהגינו לומר כן)

ושו"ר בשו"ת דברי יציב או"ח ח"א סימן ס"ז שישב מנהג זה

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “סידור התפילה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים