פרוש על לכה דודי


פותח הנושא
יהודי יהודי
הודעות: 11
הצטרף: 26 מרץ 2020, 13:53
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 1 פעמים
סטטוס: לא מחובר

פרוש על לכה דודי

שליחה על ידי יהודי יהודי » 15 מאי 2020, 12:32

אשמח אם מישהו יכתוב כאן על איזה פירוש לפיוט לכה דודי שמבאר באופן ברור ומובן את ענינו וביאור מילותיו של הפיוט


מיץ תפוחים
הודעות: 14
הצטרף: 19 אפריל 2020, 19:43
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: פרוש על לכה דודי

שליחה על ידי מיץ תפוחים » 15 מאי 2020, 12:35

בשו"ת שערי ציון בוארון יש לו ביאור על פיוט זה


בחור צעיר
משתמש ותיק
הודעות: 313
הצטרף: 17 אפריל 2020, 01:57
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 118 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרוש על לכה דודי

שליחה על ידי בחור צעיר » 15 מאי 2020, 12:36

יהודי יהודי כתב:
15 מאי 2020, 12:32
אשמח אם מישהו יכתוב כאן על איזה פירוש לפיוט לכה דודי שמבאר באופן ברור ומובן את ענינו וביאור מילותיו של הפיוט

זה פיוט מאד ברור ופשוט, בסגנון ספרדי מבואר, ולא אשכנזי מתוחכם ומפולפל. רק צריך לקרוא במתינות וכולו מובן.


מיץ תפוחים
הודעות: 14
הצטרף: 19 אפריל 2020, 19:43
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: פרוש על לכה דודי

שליחה על ידי מיץ תפוחים » 15 מאי 2020, 12:37

וכן בספר רזא דשבת כץ


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1874
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 439 פעמים
קיבל תודה: 509 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרוש על לכה דודי

שליחה על ידי איש ווילנא » 15 מאי 2020, 12:39

בחור צעיר כתב:
15 מאי 2020, 12:36
יהודי יהודי כתב:
15 מאי 2020, 12:32
אשמח אם מישהו יכתוב כאן על איזה פירוש לפיוט לכה דודי שמבאר באופן ברור ומובן את ענינו וביאור מילותיו של הפיוט

זה פיוט מאד ברור ופשוט, בסגנון ספרדי מבואר, ולא אשכנזי מתוחכם ומפולפל. רק צריך לקרוא במתינות וכולו מובן.


אתה לא חי בדור המתיבתא 
שכל דבר צריך פירוש מפורט ופירוש לפירוש... 
והעיקר עשות ספרים הרבה. 


יפה מראה
הודעות: 198
הצטרף: 03 אפריל 2019, 21:23
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרוש על לכה דודי

שליחה על ידי יפה מראה » 15 מאי 2020, 13:13

לענ"ד לכה דודי זה שיר עמוק, וכמו הרבה שירים מהראשונים הקדמונים שהטמינו מרגליות יקרות במילים ספורות.

דוגמה א':

שמור וזכור בדיבור אחד - צ"ע מה הכוונה ומה המעלה בזה האם מה שה' התברך אמר שני דברים בב"א או שיש כאן עוד איזה עומק.

השמענו א-ל המיוחד - לכאורה זה כפשוטו.

ה' אחד ושמו אחד - כאן שוב צ"ע מה הכוונה ה' אחד ומה הכוונה שמו אחד, עוד יש לעיין מזה קשור להתחלה "לשמור וזכור בדיבור אחד".

דוגמה ב':

לקראת שבת לכו ונלכה כי היא מקור הברכה - לכאורה זה כפשוטו.

מראש מקדם נסוכה סוף מעשה במחשבה תחילה - צ"ע מה הכוונה.


 

סמל אישי של משתמש

פיילוט 0.4
משתמש ותיק
הודעות: 399
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 11:02
מיקום: פריפריה צפונית
נתן תודה: 230 פעמים
קיבל תודה: 157 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרוש על לכה דודי

שליחה על ידי פיילוט 0.4 » 15 מאי 2020, 14:05

יש ספר שלם שיצא על הפיוט ע''י אחד וייס, לא זוכר את שם הספר.
הוא הביא שם גם חיבורים קודמים שחוברו עוד בדור שקודם השואה.

אבל באמת, בואו נעצור רגע-
מדובר בפיוט. פיוט יפה. ואפילו עמוק.
אבל אם מחברי הפיוטים מלפני 400 שנה היו רואים את התעשיה המוגזמת שיש היום סביב ביאורי כוונותיהם ורמזיהם וכו' היו חוזרים לאחוריהם...


משה אהרן
הודעות: 12
הצטרף: 07 אוגוסט 2019, 17:53
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: פרוש על לכה דודי

שליחה על ידי משה אהרן » 15 מאי 2020, 14:47

א. השאלה הנשאלת למה לא כתב זכור ושמור, כפי הסדר בתורה. יתרו - ואתחנן.
ב. מרמזים בזה שבשבת תשמור ותזכור לדבר רק דיבור אחד, כלומר למעט בדיבור


יפה מראה
הודעות: 198
הצטרף: 03 אפריל 2019, 21:23
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרוש על לכה דודי

שליחה על ידי יפה מראה » 15 מאי 2020, 14:58

משה אהרן כתב:
15 מאי 2020, 14:47
א. השאלה הנשאלת למה לא כתב זכור ושמור, כפי הסדר בתורה. יתרו - ואתחנן.
ב. מרמזים בזה שבשבת תשמור ותזכור לדבר רק דיבור אחד, כלומר למעט בדיבור
אולי אפשר לומר שמכיון ששמור וזכור בדיבור אחד נאמרו א"כ באמת א"א להקדים זכור לשמור או שמור לזכור, ולכן כנגד מה שהתורה הקדימה את הזכור לשמור בא הפייטן והפך כדי להורות שבאמת שניהם נאמרו בב"א ולא בזה אחר זה.
 


וחי בהם
משתמש ותיק
הודעות: 486
הצטרף: 13 נובמבר 2019, 23:07
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 160 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרוש על לכה דודי

שליחה על ידי וחי בהם » 15 מאי 2020, 14:58

כמדומה שסידור המפורש מבאר הפיוט טוב מאוד.


והאיש משתאה
הודעות: 75
הצטרף: 27 אפריל 2020, 03:30
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרוש על לכה דודי

שליחה על ידי והאיש משתאה » 15 מאי 2020, 15:00

פיילוט 0.4 כתב:
15 מאי 2020, 14:05
אבל באמת, בואו נעצור רגע-
מדובר בפיוט. פיוט יפה. ואפילו עמוק.
אבל אם מחברי הפיוטים מלפני 400 שנה היו רואים את התעשיה המוגזמת שיש היום סביב ביאורי כוונותיהם ורמזיהם וכו' היו חוזרים לאחוריהם...
הפיוט נכתב ע"י ר"ש אלקבץ שהיה מקובל גדול ודבריו נכתבו ברוח זו וראוי להתייחס לדבריו בכובד ראש לענ"ד
מצורף ערכו במכלול
https://www.hamichlol.org.il/%D7%A8%D7% ... 7%91%D7%A5
אגב ההזכרה של ירושלים בפיוט זה לדוג' צריכה ביאור


וחי בהם
משתמש ותיק
הודעות: 486
הצטרף: 13 נובמבר 2019, 23:07
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 160 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרוש על לכה דודי

שליחה על ידי וחי בהם » 15 מאי 2020, 15:05

והאיש משתאה כתב:
15 מאי 2020, 15:00
אגב ההזכרה של ירושלים בפיוט זה לדוג' צריכה ביאור
למקובלים הענין פשוט:
ירושלים הכוונה לשכינה הקדושה מדת מלכות, וכידוע שבת הוא זמן עליית השכינה.
ובכלל כל הפיוט הוא מלא בעיני קבלה, ראה קצת בפע"ח (שער השבת פ"ח), ומכאן תוכחה למי שזלזל בזה.
וכאן המקום לעורר על רבים מהפיוטים מהקדמונים שנעשו ברוה"ק, מי מדבר על פיוטי ר"א הקליר (שיש אומרים שהוא ר"א ברשב"י - וע"ע תשובה מאהבה סי' א), אבל אפילו פיוטים אחרים כגון 'מצאה נפשי' אמר החת"ס שמרומזים בו עשרת הספירות (כמדומה שזה ניכר קצת למתבונן) והיה שר רק פיוט זה בליל שבת בחרדת קודש.


והאיש משתאה
הודעות: 75
הצטרף: 27 אפריל 2020, 03:30
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרוש על לכה דודי

שליחה על ידי והאיש משתאה » 15 מאי 2020, 15:07

רק עוררתי לענין


ד.מ.
הודעות: 142
הצטרף: 03 מרץ 2020, 20:58
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרוש על לכה דודי

שליחה על ידי ד.מ. » 15 מאי 2020, 15:22

לקרב קצת אל אלה שאינם מקובלים, הרי נודע כי שבת היא מעין עוה"ב, והיינו ימות השבוע הם כנגד סדרי העולם דשית אלפי שנין הוי עלמא שהוא משך זמן העבודה והאלף השביעי הוא התכלית וקבלת השכר אשר זהו סוף מעשה במחשבה תחילה דהמחשבה תחילה היא ענין ההטבה והוא בעוה"ב ויבא בסוף כל המעשה אשר נעשה תחת השמש, והנה כל משך השית אלפי שנין ההתגלות של מלכות ה' בעולם אינה כתיקונה והיא עבודתינו לגלות בעולם את הקב"ה, ולעתיד לבא ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים, וזה הביאור במ"ש הרב וחי בהם שהנושא כאן הוא מידת מלכותו ית', שאנו מתפללים על מלכותו שתתגלה בעולם ותצא השכינה מתוך ההפיכה, התעוררי התעוררי כי בא אורך קומי אורי, וירושלים הוא מקום השלמות ששם הוא מקום ההתגלות של הקב"ה בעולם והשראת השכינה, ובכל יום שבת אי"ז רק רמז בעלמא אל אותם מושגים, אלא יש בחי' אמיתית של מעין עוה"ב והתעוררות מלכותו בעולם, וזה הכוונה ששבת הוא זמן עליית השכינה שהיינו שהמציאות מתעלה ומוארת באור עוה"ב

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • ברח דודי
    על ידי עמיקא וטמירא » 20 אפריל 2020, 00:24 » ב פסח
    3 תגובות
    67 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי בעל אוצר
    20 אפריל 2020, 09:09

חזור אל “סידור התפילה”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח