למה משנים מ'הא-ל ל 'המלך' בעשי"ת רק בברכה שלישית ולא בברכה ראשונה


פותח הנושא
יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1231
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 220 פעמים
קיבל תודה: 258 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

למה משנים מ'הא-ל ל 'המלך' בעשי"ת רק בברכה שלישית ולא בברכה ראשונה

שליחה על ידי יושב אוהלים » 20 מאי 2020, 12:04

שאלה:
למה משנים, בעשרת ימי תשובה, בברכה שלישית של שמונה עשרה (עמידה) מ'הא-ל הקדוש' ל'המלך הקדוש', ולא משנים גם בברכה ראשונה מ 'הא-ל הגדול...'
ל 'המלך הגדול' , וכן מ 'א-ל עליון' ל 'מלך עליון'?


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 3156
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 483 פעמים
קיבל תודה: 954 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה משנים מ'הא-ל ל 'המלך' בעשי"ת רק בברכה שלישית ולא בברכה ראשונה

שליחה על ידי שאר לעמו » 20 מאי 2020, 12:47

משום שיש שם סיבה מיוחדת למה שינו דוקא שם.
והסיבה היא, ואולי כאן המקום לבארה, שמטבע 'המלך הקדוש' שונה לגמרי במהותו ממטבע 'הא-ל הקדוש', וא"ז רק הזכרת תוספת שבח מלכות שבימי המשפט;
'האל הקדוש' היינו החזק, הנעלה מהשגתנו.
'המלך הקדוש' זה לא ביטוי חשוב יותר אלא אחר במהותו, והוא מחובר לשבח שלפניו - שתקנו לומר בימים הנוראים 'קדוש אתה ונורא שמך וכו' והאל הקדוש נקדש בצדקה'.
ועל זה משבחים שהמלך היושב על המשפט הוא קדוש ונבדל מהשגתנו במה שהוא עושה צדקה בתוך המשפט עצמו, ולא מכלה החוטאים - וזהו הקדושה הנזכרת ב'המלך הקדוש'.
(וכ"ה ב'המלך המשפט').

ממילא ברור שאינו ענין לכל מקום שכתוב 'ה-אל' להופכו ל'המלך'.


פותח הנושא
יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1231
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 220 פעמים
קיבל תודה: 258 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה משנים מ'הא-ל ל 'המלך' בעשי"ת רק בברכה שלישית ולא בברכה ראשונה

שליחה על ידי יושב אוהלים » 20 מאי 2020, 13:00

שאר לעמו כתב:
20 מאי 2020, 12:47
משום שיש שם סיבה מיוחדת למה שינו דוקא שם.
סיכום: השאלה היתה למה משנים דוקא שם?
ותשובתך היא: משום שיש שם סיבה מיוחדת למה שינו דוקא שם.

חשבתי שברור לכל שהבנתי שמשנים דוקא שם משום שיש סיבה, ושכוונת שאלתי היתה מהי אותה סיבה.

.
שאר לעמו כתב:
20 מאי 2020, 12:47
שתקנו לומר בימים הנוראים 'קדוש אתה ונורא שמך וכו' והאל הקדוש נקדש בצדקה'.
גם אומרים בימים נוראים "מלך עליון", ובכל זאת בתפילת שמו"ע לא משנים מ'א-ל עליון ל 'מלך עליון'.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 3156
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 483 פעמים
קיבל תודה: 954 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה משנים מ'הא-ל ל 'המלך' בעשי"ת רק בברכה שלישית ולא בברכה ראשונה

שליחה על ידי שאר לעמו » 20 מאי 2020, 13:06

כמדומה לא הבנת, או לא עיינת במה שכתבתי.
כל מהות ברכת 'קדוש אתה' (הברכה השלישית) היא על קדושתו ית' והנהגתו, המופרשת מהשגת בני אדם.
ומשכך מובן שכאן הוא המקום שתיקנו חז"ל להוסיף בשבח ימי המשפט שהוא המלך הקדוש. שהנהגתו במשפט מתגלית בקדושה נוספת, ונפרשת עוד יותר מהשגתנו - במה שהוא מגביה עצמו במשפט ונקדש בצדקה שבתוך המשפט.

מה זה קשור לומר בברכת אבות, תחת 'אל עליון' 'מלך עליון' ? במה מתבטאת פה המלכות?
(שלא לדבר על מהות השבח שהבריות יכולות לשבח בו והוא 'האל הגדול הגבור והנורא' - זה ואין בלתו. מי יהין לשנותו. ומדוע?)

מלך עליון - הוא פיוט לימים נוראים. מה מוקשה משם?


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2389
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה משנים מ'הא-ל ל 'המלך' בעשי"ת רק בברכה שלישית ולא בברכה ראשונה

שליחה על ידי HaimL » 20 מאי 2020, 13:21

בפשטות, מפני שהיא חתימת הברכה, ובזה אדם שם לב


פותח הנושא
יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1231
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 220 פעמים
קיבל תודה: 258 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה משנים מ'הא-ל ל 'המלך' בעשי"ת רק בברכה שלישית ולא בברכה ראשונה

שליחה על ידי יושב אוהלים » 20 מאי 2020, 18:01

שאר לעמו כתב:
20 מאי 2020, 12:47
זהו הקדושה הנזכרת ב'המלך הקדוש'.
(וכ"ה ב'המלך המשפט').

ממילא ברור שאינו ענין לכל מקום שכתוב 'ה-אל' להופכו ל'המלך'.
גם כשאנו אומרים הא-ל הקדוש אין אנו מדברים על מלכותו שהוא קדוש ומרומם מהשגתינו, אלא על אלקותו. ובכל זאת בעשי"ת הפכו את זה להמלך הקדוש.
[ואין להביא לכאן את המלך המשפט שגם בשנה אנו מדברים שם על מלכותו, מלך אוהב צדקה ומשפט.]


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 3156
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 483 פעמים
קיבל תודה: 954 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה משנים מ'הא-ל ל 'המלך' בעשי"ת רק בברכה שלישית ולא בברכה ראשונה

שליחה על ידי שאר לעמו » 20 מאי 2020, 18:39

אינני מבין הערתך, ומה זה מעיב על הבנת הדברים דלעיל.
מלכותו ואלוקותו - המקודשת, הנבדלת מאתנו, היינו הנהגתו בעולמו (וזהו 'ושמך קדוש'. לאפוקי מהשבח 'אתה קדוש' דקאי עצמותו א"ס, שאינה בהשגת הברואים, וזהו שבחו).


פותח הנושא
יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1231
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 220 פעמים
קיבל תודה: 258 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה משנים מ'הא-ל ל 'המלך' בעשי"ת רק בברכה שלישית ולא בברכה ראשונה

שליחה על ידי יושב אוהלים » 20 מאי 2020, 18:51

שאר לעמו כתב:
20 מאי 2020, 18:39
אינני מבין הערתך, ומה זה מעיב על הבנת הדברים דלעיל.
הסברת שיותר מתאים להגיד המלך הקדוש בברכה שלישית כיון ששם מדברים על גודל מלכותו ושהוא למעלה מהשגשינו, משא"כ בברכה ראשונה.
אמרתי שגם בברכה שלישית כשאומרים הק-ל הקדוש אין אנו מדברים על מלכותו אלא על אלקותו,


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 3156
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 483 פעמים
קיבל תודה: 954 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה משנים מ'הא-ל ל 'המלך' בעשי"ת רק בברכה שלישית ולא בברכה ראשונה

שליחה על ידי שאר לעמו » 20 מאי 2020, 18:57

אסביר שוב דברי (כי רק רמזתי).
מלכות ואלוקות היינו הך - שניהם זו שבח הנהגתו. ולא עצמותו ח"ו
מלכות = אין מלך בלא עם. זה ההנהגה שיש ברואים שמהללים הבורא.
אלוקות = השגחתו.

ושם מוסיפים שבח בהנהגתו המיוחדת בימי המשפט - לא 'האל הקדוש' דרך כללות, אלא 'המלך הקדוש' בפרטות, שמהותו "והאל הקדוש נקדש בצדקה", כלומר שאמנם הוא יושב כמלך, אבל קדושתו מתבטאת בכך שנקדש בצדקה בעיצומו של המשפט.


פותח הנושא
יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1231
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 220 פעמים
קיבל תודה: 258 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה משנים מ'הא-ל ל 'המלך' בעשי"ת רק בברכה שלישית ולא בברכה ראשונה

שליחה על ידי יושב אוהלים » 20 מאי 2020, 19:41

שאר לעמו כתב:
20 מאי 2020, 18:57
אסביר שוב דברי (כי רק רמזתי).
מלכות ואלוקות היינו הך - שניהם זו שבח הנהגתו. ולא עצמותו ח"ו
מלכות = אין מלך בלא עם. זה ההנהגה שיש ברואים שמהללים הבורא.
אלוקות = השגחתו.

ושם מוסיפים שבח בהנהגתו המיוחדת בימי המשפט - לא 'האל הקדוש' דרך כללות, אלא 'המלך הקדוש' בפרטות, שמהותו "והאל הקדוש נקדש בצדקה", כלומר שאמנם הוא יושב כמלך, אבל קדושתו מתבטאת בכך שנקדש בצדקה בעיצומו של המשפט.
עכשיו קשה לי עוד קושיא, למה אומרים ברראש השנה עצמו ""והאל הקדוש נקדש בצדקה"" ולא והמלך הקדוש נקדש בצדקה!??
 


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 3156
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 483 פעמים
קיבל תודה: 954 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה משנים מ'הא-ל ל 'המלך' בעשי"ת רק בברכה שלישית ולא בברכה ראשונה

שליחה על ידי שאר לעמו » 20 מאי 2020, 21:26

אכן, זוהי כוונת אנשי כנסת הגדולה;
שהשבח שאנו משבחים אותו ית' בכל יום בתחימת הברכה השלישית 'האל' הקדוש' - בימי המשפט הוא מתעלה יותר מכך - שהוא המלך (היושב על המשפט) הקדוש (בצדקה שבמשפט).
וכעת מובן שהאל הקדוש נקדש בצדקה (בצדקה שבמלכות/משפט), ועל זה באה החתימה 'המלך הקדוש'.

שוין, אתה גורם להרהורי תשובה.
פעם סיפר הג"ר גרשון אידלשטיין שליט"א שהיה יהודי פשוט ברמת השרון, שכל השנה הלך ללא כיפה, ובימים נוראים לבש הכל לבן וקנה עליה בממון רב. ושאל את אביו הרב אודות התופעה הזו, השיבו: הוא למד אצל הנצי"ב בוולאז'ין, ימים נוראים הוא לא יוכל לשכוח כל ימי חייו...


פותח הנושא
יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1231
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 220 פעמים
קיבל תודה: 258 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה משנים מ'הא-ל ל 'המלך' בעשי"ת רק בברכה שלישית ולא בברכה ראשונה

שליחה על ידי יושב אוהלים » 20 מאי 2020, 21:55

שאר לעמו כתב:
20 מאי 2020, 21:26
שוין, אתה גורם להרהורי תשובה.
פעם סיפר הג"ר גרשון אידלשטיין שליט"א שהיה יהודי פשוט ברמת השרון, שכל השנה הלך ללא כיפה, ובימים נוראים לבש הכל לבן וקנה עליה בממון רב. ושאל את אביו הרב אודות התופעה הזו, השיבו: הוא למד אצל הנצי"ב בוולאז'ין, ימים נוראים הוא לא יוכל לשכוח כל ימי חייו...

פעם הלכתי למכלת באמצע ימי בין הזמנים של חודש אב לקנות כמה גביעי לב"ן למשפחתי, וכשבדקתי את תאריך התפוגה ראיתי שכתוב עליהם "ד' אלול" - והרגשתי שפשוט "הלך לי כל הבין הזמנים!"


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 3156
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 483 פעמים
קיבל תודה: 954 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה משנים מ'הא-ל ל 'המלך' בעשי"ת רק בברכה שלישית ולא בברכה ראשונה

שליחה על ידי שאר לעמו » 20 מאי 2020, 22:04

נו, זכיתְ!

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “סידור התפילה”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח