וקרא זה אל זה ואמר


פותח הנושא
שאול
הודעות: 128
הצטרף: 29 נובמבר 2015, 00:41
נתן תודה: 41 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

וקרא זה אל זה ואמר

שליחה על ידי שאול » 03 ינואר 2016, 23:04

יש מקור ל'ויפן כה וכה' באמירת וקרא זה אל זה ואמר? שמעתי בשם הגר"ח קניבסקי שאין לזה מקור, אבל אולי בכ"ז. וכן ב'בואי כלה' בלכה דודי.

ערכים:


חקרן
הודעות: 28
הצטרף: 27 דצמבר 2015, 21:29
מיקום: ארץ אשר עיני ה' אלוקיך בה מראשית השנה ועד אחרית השנה
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקרא זה אל זה ואמר

שליחה על ידי חקרן » 03 ינואר 2016, 23:12

בצעירתי אמרתי דאולי מקור ה"ויפן כה וכה" בקדושה, נובע מהכריעה בעושה שלום שנהגו כך.
אבל בבואי כלה הוא דבר שמצאתי כתוב בספרים אבל כעת אינן תח"י, אי"ה לשיהיה הספר תח"י אכתוב לכם המקור.


פותח הנושא
שאול
הודעות: 128
הצטרף: 29 נובמבר 2015, 00:41
נתן תודה: 41 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקרא זה אל זה ואמר

שליחה על ידי שאול » 03 ינואר 2016, 23:16

חקרן כתב:בצעירתי אמרתי דאולי מקור ה"ויפן כה וכה" בקדושה, נובע מהכריעה בעושה שלום שנהגו כך.
אבל בבואי כלה הוא דבר שמצאתי כתוב בספרים אבל כעת אינן תח"י, אי"ה לשיהיה הספר תח"י אכתוב לכם המקור.
מה דמיון יש לכריעה בעושה שלום עם 'זה אל זה ואמר'?


חקרן
הודעות: 28
הצטרף: 27 דצמבר 2015, 21:29
מיקום: ארץ אשר עיני ה' אלוקיך בה מראשית השנה ועד אחרית השנה
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקרא זה אל זה ואמר

שליחה על ידי חקרן » 03 ינואר 2016, 23:18

כוונתי על הויפן כה וכה (כלשונכם) בעושה שלום במרומיו.


יאיר
משתמש ותיק
הודעות: 1106
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 252 פעמים
קיבל תודה: 311 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקרא זה אל זה ואמר

שליחה על ידי יאיר » 04 ינואר 2016, 00:16

אלא שכתבו שלמרות שאין מקור ל'ויפן' בקדושה, בכ"ז יש הבדל בינו ל'ויפן' שב'עושה שלום' למי שכן נוהג כן.

שבקדושה יפנה קודם לימין ואח"כ לשמאל משא"כ ב'עושה בשלום'.


חקרן
הודעות: 28
הצטרף: 27 דצמבר 2015, 21:29
מיקום: ארץ אשר עיני ה' אלוקיך בה מראשית השנה ועד אחרית השנה
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקרא זה אל זה ואמר

שליחה על ידי חקרן » 04 ינואר 2016, 12:31

יאיר כתב:אלא שכתבו שלמרות שאין מקור ל'ויפן' בקדושה, בכ"ז יש הבדל בינו ל'ויפן' שב'עושה שלום' למי שכן נוהג כן.

שבקדושה יפנה קודם לימין ואח"כ לשמאל משא"כ ב'עושה בשלום'.
ר' יאיר מה המקור לויפן בוקרא זה אל זה?


עפר ואפר
משתמש ותיק
הודעות: 627
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 19:15
נתן תודה: 278 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקרא זה אל זה ואמר

שליחה על ידי עפר ואפר » 04 ינואר 2016, 16:37

אגב גם מקור להניף אצבעו כנגד הגבהת ס"ת הוא דבר בלי מקור (לפחות כמעט), וכן שמעתי בשם הרב וואזנר זצ"ל


פותח הנושא
שאול
הודעות: 128
הצטרף: 29 נובמבר 2015, 00:41
נתן תודה: 41 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקרא זה אל זה ואמר

שליחה על ידי שאול » 04 ינואר 2016, 22:37

חקרן כתב:כוונתי על הויפן כה וכה (כלשונכם) בעושה שלום במרומיו.
הבינותי, אבל למה ב'מודים דרבנן' למשל לא עושים כן... במה נתייחד וקרא זה אל זה


אריך
משתמש ותיק
הודעות: 1158
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 332 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקרא זה אל זה ואמר

שליחה על ידי אריך » 04 ינואר 2016, 22:46

עפר ואפר כתב:אגב גם מקור להניף אצבעו כנגד הגבהת ס"ת הוא דבר בלי מקור (לפחות כמעט), וכן שמעתי בשם הרב וואזנר זצ"ל
ראיתי מביאים: בספר מנהג ישראל תורה (קלד, ב) כתב שלא ידוע לו מקור. ובמעם לועז (כי תבא כו-כז. עמ' תתרלז. מחבר כרך זה הוא ר' יצחק ארגואיטי, די קדמון) כתב שנוהגים להצביע עם הזרת.
ובשם הגרח"ק מובא שהדגיש שצריך להצביע עם האצבע, שכן כתוב בר' חיים פלאג'י.


יאיר
משתמש ותיק
הודעות: 1106
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 252 פעמים
קיבל תודה: 311 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקרא זה אל זה ואמר

שליחה על ידי יאיר » 04 ינואר 2016, 22:47

חקרן כתב:
יאיר כתב:אלא שכתבו שלמרות שאין מקור ל'ויפן' בקדושה, בכ"ז יש הבדל בינו ל'ויפן' שב'עושה שלום' למי שכן נוהג כן.

שבקדושה יפנה קודם לימין ואח"כ לשמאל משא"כ ב'עושה בשלום'.
ר' יאיר מה המקור לויפן בוקרא זה אל זה?
אין מקור! אלא שראיתי מי שכתב שאעפ"כ מי שנוהג כן צריך לפנות קודם לימין.


יאיר
משתמש ותיק
הודעות: 1106
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 252 פעמים
קיבל תודה: 311 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקרא זה אל זה ואמר

שליחה על ידי יאיר » 04 ינואר 2016, 22:48

עפר ואפר כתב:אגב גם מקור להניף אצבעו כנגד הגבהת ס"ת הוא דבר בלי מקור (לפחות כמעט), וכן שמעתי בשם הרב וואזנר זצ"ל
שם המנהג נובע מהפס' שאומרים "וזאת התורה וכו' " (כל מקום שנאמר 'זה' [כ]מורה באצבע).


יאיר
משתמש ותיק
הודעות: 1106
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 252 פעמים
קיבל תודה: 311 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקרא זה אל זה ואמר

שליחה על ידי יאיר » 04 ינואר 2016, 22:50

שאול כתב:
חקרן כתב:כוונתי על הויפן כה וכה (כלשונכם) בעושה שלום במרומיו.
הבינותי, אבל למה ב'מודים דרבנן' למשל לא עושים כן... במה נתייחד וקרא זה אל זה
ה'מנהגים' נובעים הרבה פעמים מטעות בהבנה וכמו כאן בגלל המילים 'זה אל זה'.
(וכמ"ש שיש נוהגים כך ב'לכה דודי' במילים 'ימין ושמאל'...)


מוטי
משתמש ותיק
הודעות: 276
הצטרף: 11 אוקטובר 2015, 21:03
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 105 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקרא זה אל זה ואמר

שליחה על ידי מוטי » 06 ינואר 2016, 14:19

וקרא זה אל.png
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


פותח הנושא
שאול
הודעות: 128
הצטרף: 29 נובמבר 2015, 00:41
נתן תודה: 41 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקרא זה אל זה ואמר

שליחה על ידי שאול » 06 ינואר 2016, 22:35

אגב, בשאלתי הזכרתי גם את 'בואי כלה',האם יש לכך מקור??


נהר שלום
הודעות: 43
הצטרף: 03 ינואר 2016, 05:10
מיקום: חו"ל
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 23 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקרא זה אל זה ואמר

שליחה על ידי נהר שלום » 07 ינואר 2016, 01:14

זכור לי שהגרב"ץ מוצפי שליט"א כותב על כך ספרו, שצריך לפנות כה וכה ב"וקרא זה אל זה ואמר". [הספר איננו תחת ידי כעת]


נהר שלום
הודעות: 43
הצטרף: 03 ינואר 2016, 05:10
מיקום: חו"ל
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 23 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקרא זה אל זה ואמר

שליחה על ידי נהר שלום » 07 ינואר 2016, 01:20

שאול כתב:וכן ב'בואי כלה' בלכה דודי.
ראה ספר שיבת ציון ח"א עמ' קס"ג ע"פ הסוד.


פותח הנושא
שאול
הודעות: 128
הצטרף: 29 נובמבר 2015, 00:41
נתן תודה: 41 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקרא זה אל זה ואמר

שליחה על ידי שאול » 08 ינואר 2016, 14:06

היכן אמצא ספר זה?


אמת וצדק
הודעות: 44
הצטרף: 19 ינואר 2016, 02:17
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקרא זה אל זה ואמר

שליחה על ידי אמת וצדק » 20 ינואר 2016, 23:47

אריך כתב:
עפר ואפר כתב:אגב גם מקור להניף אצבעו כנגד הגבהת ס"ת הוא דבר בלי מקור (לפחות כמעט), וכן שמעתי בשם הרב וואזנר זצ"ל
ובמעם לועז (כי תבא כו-כז. עמ' תתרלז. מחבר כרך זה הוא ר' יצחק ארגואיטי, די קדמון) כתב שנוהגים להצביע עם הזרת.
ובשם הגרח"ק מובא שהדגיש שצריך להצביע עם האצבע, שכן כתוב בר' חיים פלאג'י.
המעם לועז על פרשה זו הוא מבן דורנו ר' שמואל ירושלמי.

דברי הר"ח פלאגי נמצאים בספרו 'ספר חיים' ס"ג סעיף ו בשם הדברי מרדכי, ובשניהם מוזכר הדבר כמנהג פשוט.
אין שום ענין בזרת או באצבע בדוקא כיעו"ש.
מצו"ב קישור לשני הספרים.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =&pgnum=29
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... t=&pgnum=8


אריך
משתמש ותיק
הודעות: 1158
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 332 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקרא זה אל זה ואמר

שליחה על ידי אריך » 21 ינואר 2016, 08:43

אמת וצדק כתב:
אריך כתב:ובמעם לועז (כי תבא כו-כז. עמ' תתרלז. מחבר כרך זה הוא ר' יצחק ארגואיטי, די קדמון) כתב שנוהגים להצביע עם הזרת.
המעם לועז על פרשה זו הוא מבן דורנו ר' שמואל ירושלמי.
תודה על התיקון. אם כן אפוא יש טעות באוצר החכמה, שכן על כרך זה (דברים ג') כתוב ברשימת הספרים שמחברו הוא ר' יצחק הנ"ל.


מוטי
משתמש ותיק
הודעות: 276
הצטרף: 11 אוקטובר 2015, 21:03
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 105 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקרא זה אל זה ואמר

שליחה על ידי מוטי » 21 ינואר 2016, 08:51

אם אני זוכר טוב, הרב שמואל קרויזר (המכונה "ירושלמי") רק תירגם וערך את ה"מעם לועז" על התורה, אבל הכתיבה נעשתה ע"י קדמונים לו.
וז"ל ויקיפדיה (ערך ילקוט מעם לועז):
תחילתה של הסדרה בחיבור בשפת הלאדינו של החכם רבי יעקב כולי, על ספר בראשית ומחצית ספר שמות עד פרשת תרומה. על משקל ספר זה, המשיכו את החיבור חכמים שונים: ר' יצחק מאגריסו השלים את היצירה על ספר שמות וכתב את היצירה על ספר ויקרא ובמדבר (ככל הנראה על פי רשימות שהותיר רבי יעקב כולי). ר' יצחק ארגואיטי חיבר את הפירוש לספר דברים. ובתקופתנו, בה תורגמו הספרים לעברית, הסתיימה עריכת הסדרה על ידי הרב שמואל קרויזר-ירושלמי.
עוד שם:
לעברית תורגם הספר במלואו על ידי הרב שמואל קרויזר וכונה "ילקוט מעם לועז" ונדפס לראשונה בירושלים החל משנת ה'תשכ"ז. הרב קרויזר כתב גם את המשך סדרת הספרים על רוב חלקי הנ"ך, ובסך הכל מפעלו הגדול מסתכם ב-32 כרכים.


אמת וצדק
הודעות: 44
הצטרף: 19 ינואר 2016, 02:17
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקרא זה אל זה ואמר

שליחה על ידי אמת וצדק » 21 ינואר 2016, 09:55

מעם לועז על התורה נתחבר ע"י מחברים שונים.
מבראשית עד פרשת משפטים ע"י ר' יעקב כולי.
מפרשת תרומה ועד סוף חומש במדבר ע"י ר' יצחק מאגריסו.
מפרשת דברים עד פרשת עקב ע"י ר' יצחק ארגואיטי.
ומפרשת ראה עד סוף החומש ע"י ר' שמואל ירושלמי. [כולל פרשת כי תבוא המדוברת].
הוא גם תרגם את כל המעם לועז שחיברו קודמיו בלאדינו לעברית, וכן חיבר על רוב ספרי הנ"ך. [על יהושע אסתר ואבות חיברו אחרים, על דברי הימים יחזקאל ואיוב לא חובר כלל. לפני כשנה חיבר מישהו מעם לועז על איוב].

כל זה מתברר בספרי מעם לועז עצמם.


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 975
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 293 פעמים
קיבל תודה: 305 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: וקרא זה אל זה ואמר

שליחה על ידי הכהן » 21 ינואר 2016, 10:17

מה המקור ל'קפיצה' אחרי 'עושה שלום'?


משולש
הודעות: 30
הצטרף: 18 ינואר 2016, 14:30
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקרא זה אל זה ואמר

שליחה על ידי משולש » 23 ינואר 2016, 21:26

בשו"ע המקוצר מכנה את מנהג "וקרא זה אל זה" כמנהג ספרדי, שלא היה נהוג אצלם, ואני מוסיף שככל הנראה גם האשכנזים לא נהגו בו.

ואגב, הפניה כה וכה נפוצה אצל הספרדים (לפחות בזמננו) גם במהלך הקדיש כמה פעמים, כמו "בחייכון (ימינה) וביומיכון (שמאלה) ובחיי דכל בית ישראל (קדימה)"


גאון הדור
הודעות: 104
הצטרף: 18 ינואר 2016, 23:54
מיקום: למרגלות הר הבית
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 34 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקרא זה אל זה ואמר

שליחה על ידי גאון הדור » 30 ינואר 2016, 20:19

שאול כתב:יש מקור ל'ויפן כה וכה' באמירת וקרא זה אל זה ואמר?
כתב הגר"י טשזנר שליט"א בספרו שיח תפילה עמוד קנה ט' וז"ל
"ויש המסובבים את הראש לימין ולשמאל כשאומרים וקרא זה אל זה ואמר ואין מקור ברור לזה ולא הובא דבר בגדולי הפוסקים וכן בספר מנהג ישראל תורה כתב שלא מצא מקור לזה ואף אם ימצא איזה מקור אולם מנהג שלא הובא ברוב הפוסקים אינו מחייב כלל ע"כ אין צריך לדקדק בזה"


ישראל
הודעות: 16
הצטרף: 09 ינואר 2016, 22:23
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקרא זה אל זה ואמר

שליחה על ידי ישראל » 03 פברואר 2016, 13:59

דרך אגב, בהגבהת ס"ת יש דבר שלא כולם עושים. מנהג זה מובא ברמב"ן על הפס' "ארור אשר לא יקים את דברי התורה הזאת" [דברים פרק כז פסוק כו], ז"ל:
ואמרו על דרך אגדה, זה החזן, שאינו מקים ספרי התורה להעמידן כתקנן שלא יפלו - ולי נראה, על החזן שאינו מקים ספר תורה על הצבור להראות פני כתיבתו לכל, כמו שמפורש במסכת סופרים (יד יד) שמגביהין אותו ומראה פני כתיבתו לעם העומדים לימינו ולשמאלו ומחזירו לפניו ולאחריו, שמצוה לכל אנשים והנשים לראות הכתוב ולכרוע ולומר וזאת התורה אשר שם משה וגו'(לעיל ד מד), וכן נוהגין:


גאון הדור
הודעות: 104
הצטרף: 18 ינואר 2016, 23:54
מיקום: למרגלות הר הבית
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 34 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקרא זה אל זה ואמר

שליחה על ידי גאון הדור » 03 פברואר 2016, 14:47

ומה מקור מנהג ההצבעה לכיון הס"ת כשאומרים וזאת התורה?


משולש
הודעות: 30
הצטרף: 18 ינואר 2016, 14:30
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקרא זה אל זה ואמר

שליחה על ידי משולש » 03 פברואר 2016, 21:40

גאון הדור כתב:ומה מקור מנהג ההצבעה לכיון הס"ת כשאומרים וזאת התורה?
הביאו באיזה מקום שחשבו שזה ר' יעקב כולי מח"ס מעם לועז, אבל האמת שאת הקטע שבו זה מוזכר שם חיבר בן דורנו.
לכאורה אין לזה מקום.
ויציבא בארעא שכתוב לכרוע כנגד הכתב ואת זה לא מקיימים.


יונה בן יעקב
הודעות: 196
הצטרף: 07 ינואר 2016, 21:48
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 43 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקרא זה אל זה ואמר

שליחה על ידי יונה בן יעקב » 08 פברואר 2016, 22:09

ישראל כתב:דרך אגב, בהגבהת ס"ת יש דבר שלא כולם עושים. מנהג זה מובא ברמב"ן על הפס' "ארור אשר לא יקים את דברי התורה הזאת" [דברים פרק כז פסוק כו], ז"ל:
ואמרו על דרך אגדה, זה החזן, שאינו מקים ספרי התורה להעמידן כתקנן שלא יפלו - ולי נראה, על החזן שאינו מקים ספר תורה על הצבור להראות פני כתיבתו לכל, כמו שמפורש במסכת סופרים (יד יד) שמגביהין אותו ומראה פני כתיבתו לעם העומדים לימינו ולשמאלו ומחזירו לפניו ולאחריו, שמצוה לכל אנשים והנשים לראות הכתוב ולכרוע ולומר וזאת התורה אשר שם משה וגו'(לעיל ד מד), וכן נוהגין:
דבר זה נפסק בשו"ע סי' קל"ד ס"ב.


אמת וצדק
הודעות: 44
הצטרף: 19 ינואר 2016, 02:17
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקרא זה אל זה ואמר

שליחה על ידי אמת וצדק » 09 פברואר 2016, 07:04

גאון הדור כתב:ומה מקור מנהג ההצבעה לכיון הס"ת כשאומרים וזאת התורה?
הובאו מקורות למנהג הזה באשכול למעלה משנים מחכמי ספרד המזכירים זאת כמנהג פשוט. ראה בהודעתי לעיל.


כבוד שמים
משתמש ותיק
הודעות: 1069
הצטרף: 07 מרץ 2016, 13:54
נתן תודה: 143 פעמים
קיבל תודה: 144 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקרא זה אל זה ואמר

שליחה על ידי כבוד שמים » 09 מרץ 2016, 14:48

בואי כלה זה מבו' בגמ' ב"ק ל"ב שצריך לצאת לקראת כלה, ומכח זה כל המנהגים שעושים לקראת שבת תנועות של קבלת פנים, והכל מדינא דגמ' של "קבלת שבת"

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “סידור התפילה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אשרי יושבי | 2 אורחים