פורום לתורה מאחלת לחו"ר וכל בית ישראל פורים שמח!

להגיד זיכר פעמיים באשרי מישהו שמע


ב. זעירא
הודעות: 688
הצטרף: 21 ינואר 2019, 22:36
נתן תודה: 727 פעמים
קיבל תודה: 351 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להגיד זיכר פעמיים באשרי מישהו שמע

שליחה על ידי ב. זעירא » 21 פברואר 2021, 11:40

לאחר שעיינתי ראיתי שהדבר נתון למחלוקת בדעת הגר"א,
יתכן שאותו אחד הוא מן המדקדקים באורחותיו, ואם כן הדרנא בי מרוב דבריי.


אליהוא
הודעות: 90
הצטרף: 08 מאי 2017, 16:15
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להגיד זיכר פעמיים באשרי מישהו שמע

שליחה על ידי אליהוא » 21 פברואר 2021, 12:44

מקור הקריאה הכפולה נידון בהרחבה במאמר של פנקובר בקובץ 'עיוני מקרא ופרשנות' חלק ד'
בעמוד 71 - 128. הנספחים בסוף המאמר עוסקים ב'יששכר' וגם בקריאות במגלה 'ולהרג', 'לפניהם'.

ראה גם מאמר של הרב מרדכי ברויאר על 'מקראות שיש להם הכרע', שמביא בקיצור מאין השבוש של
האשכנזים [כלומר שש נקודות]:
http://www.herzog.ac.il/vtc/tvunot/mega10_broyer.pdf
 


יושב אוהלים
הודעות: 5296
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 631 פעמים
קיבל תודה: 1208 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להגיד זיכר פעמיים באשרי מישהו שמע

שליחה על ידי יושב אוהלים » 21 פברואר 2021, 13:27

פרלמן משה כתב:
19 פברואר 2021, 13:16
בקידוש גם אומרים "זכר למעשה בראשית", גם שם הוא יגיד זכר זיכר?

(ברוח "משנכנס אדר...)
שמעתי על מחמיר אחד שראה בבית חבירו שטיח הקיר היה קלוף בשני מקומות, כזכר לחורבן.
כששאלוהו למה צריך שתיים, השיב לו חברו "אחד הוא זייכר לחורבן, ואחד הוא זכר לחורבן (בסגול)"

נהנה המחמיר מהחומרא החדשה שגילה, ובליל הסדר אכל פעמיים כורך, אחד בשביל "זייכר למקדש כהלל" ואחד בשביל זכר למקדש (בסגול).


גבריאל פולארד
הודעות: 794
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 1323 פעמים
קיבל תודה: 436 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להגיד זיכר פעמיים באשרי מישהו שמע

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 21 פברואר 2021, 14:56

יעקב שלם כתב:
19 פברואר 2021, 08:24
האם יש מקור לומר פעמיים זייכר באשרי בפסד"ז 
(כך נוהג שכני לספסל בית הכנסת)
כמו בקריאת זכור


זכורני שכן נהג הגרש"י בורנשטיין זצ''ל (גם באשרי של מנחה).
 


ראשון לציון
הודעות: 257
הצטרף: 23 אפריל 2019, 20:47
קיבל תודה: 83 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להגיד זיכר פעמיים באשרי מישהו שמע

שליחה על ידי ראשון לציון » 21 פברואר 2021, 22:30

מי שהתרגל לומר פעמיים למה שבמנחה יאמר אחרת?

יש עוד מלים שיש נוהגים לאומרם פעמיים בגלל מחלוקת בניקוד


אמלתרא
הודעות: 121
הצטרף: 04 מאי 2018, 16:18
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להגיד זיכר פעמיים באשרי מישהו שמע

שליחה על ידי אמלתרא » 22 פברואר 2021, 00:40

גם אנכי הכרתי אחד [הוא כבר שחל"ח] שהיה מתפלל במנין שלי בכל ליל שבת, הוא נהג לכפול ולומר בקול רם בברכת מעין שבע 'זכר למעשה בראשית' פעמיים, פעם בצירי ופעם בסגל...


לבי במערב
הודעות: 2050
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 1134 פעמים
קיבל תודה: 852 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להגיד זיכר פעמיים באשרי מישהו שמע

שליחה על ידי לבי במערב » 22 פברואר 2021, 00:46

זה כבר גובל בליצנות גרידא...


ב. גפנר
הודעות: 13
הצטרף: 21 פברואר 2021, 19:17
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 4 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: להגיד זיכר פעמיים באשרי מישהו שמע

שליחה על ידי ב. גפנר » 22 פברואר 2021, 01:12

שמעתי שפעם שאלו את הגרש"ז אורבך על זה, מדוע ב'אשרי' לא אומרים פעמיים, 'זייכר' ו'זכר,
הוא ענה: בעיקרון גם ב'זכור' לא צריך להגיד פעמיים.
שאלו אותו: אז למה אתה לא מורה כך?
ענה: זה קולא שאין הציבור יכול לעמוד בה...
ודפח"ח.


מ אלישע
הודעות: 618
הצטרף: 05 פברואר 2020, 15:11
נתן תודה: 185 פעמים
קיבל תודה: 114 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להגיד זיכר פעמיים באשרי מישהו שמע

שליחה על ידי מ אלישע » 22 פברואר 2021, 01:23

לבי במערב כתב:
22 פברואר 2021, 00:46
זה כבר גובל בליצנות גרידא...
גם חשש שיחה בברכת מעין שבע.
 


פותח הנושא
יעקב שלם
הודעות: 2263
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 795 פעמים
קיבל תודה: 807 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להגיד זיכר פעמיים באשרי מישהו שמע

שליחה על ידי יעקב שלם » 22 פברואר 2021, 08:13

ב. גפנר כתב:
22 פברואר 2021, 01:12
שמעתי שפעם שאלו את הגרש"ז אורבך על זה, מדוע ב'אשרי' לא אומרים פעמיים, 'זייכר' ו'זכר,
הוא ענה: בעיקרון גם ב'זכור' לא צריך להגיד פעמיים.
שאלו אותו: אז למה אתה לא מורה כך?
ענה: זה קולא שאין הציבור יכול לעמוד בה...
ודפח"ח.

אשמח למקור מדוייק


ב. גפנר
הודעות: 13
הצטרף: 21 פברואר 2021, 19:17
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 4 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: להגיד זיכר פעמיים באשרי מישהו שמע

שליחה על ידי ב. גפנר » 22 פברואר 2021, 14:03

יעקב שלם כתב:
22 פברואר 2021, 08:13
אשמח למקור מדוייק

אין לי מקור מדוייק. סיפור ששמעתי. יתכן שהיה ויתכן שלא. הווארט, ודאי מוצלח.


ב. זעירא
הודעות: 688
הצטרף: 21 ינואר 2019, 22:36
נתן תודה: 727 פעמים
קיבל תודה: 351 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להגיד זיכר פעמיים באשרי מישהו שמע

שליחה על ידי ב. זעירא » 22 פברואר 2021, 20:17

ב. גפנר כתב:
22 פברואר 2021, 01:12
שמעתי שפעם שאלו את הגרש"ז אורבך על זה, מדוע ב'אשרי' לא אומרים פעמיים, 'זייכר' ו'זכר,
הוא ענה: בעיקרון גם ב'זכור' לא צריך להגיד פעמיים.
שאלו אותו: אז למה אתה לא מורה כך?
ענה: זה קולא שאין הציבור יכול לעמוד בה...
ודפח"ח.
ואני שמעתי שאמר את זה על חיוב נשים בשמיעת זכור.
 


יושב אוהלים
הודעות: 5296
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 631 פעמים
קיבל תודה: 1208 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להגיד זיכר פעמיים באשרי מישהו שמע

שליחה על ידי יושב אוהלים » 22 פברואר 2021, 21:38

ב. זעירא כתב:
22 פברואר 2021, 20:17
ב. גפנר כתב:
22 פברואר 2021, 01:12
שמעתי שפעם שאלו את הגרש"ז אורבך על זה, מדוע ב'אשרי' לא אומרים פעמיים, 'זייכר' ו'זכר,
הוא ענה: בעיקרון גם ב'זכור' לא צריך להגיד פעמיים.
שאלו אותו: אז למה אתה לא מורה כך?
ענה: זה קולא שאין הציבור יכול לעמוד בה...
ודפח"ח.
ואני שמעתי שאמר את זה על חיוב נשים בשמיעת זכור.

פעם התפללתי בשבת זכור בביהכ"נ של ת"ח גדול אחד (הוא רב ביהכ"נ), ואחרי התפילה הביאו מבחוץ אברך תימני שיקרא את פרשת זכור בהברה תימנית, (למרות שלא היה בין המתפללים באותה ביהכ"נ שום תימני).
שאלתי את הרב הרי פ' זכור הוא דאורייתא רק לחלק מהראשונים, וק"ש הוא מה"ת לכל הדיעות, וא"כ למה בקריאת שמע לא חוששים לקרות גם בהברה תימנית? ענה לי הרב "אני לא יכול לקרות בהברה תימנית, ולא פשוט שאפשר לצאת ידי ק"ש מאחר. המשכתי ושאלתי אותו אם זה היה באמת חשש לכאורה היינו צריכים ללמוד איך לדבר בהברה זו, ועוד גם אם זה לא מוסכם שאפשר לצאת, למה לא נעשה כן כדי לחשוש לדיעה שכן אפשר.
והשיב לי הרב שזה טעות לחשוב שמה שאנו עושים חומרות כאלו ואחרות במצוות קריאת פרשת זכור הוא משום שחוששים שבלי זה אולי לא יצאנו ידי חובה. אלא בודאי גם בהברה אשכנזית יצאנו ידי חובה, אלא שמשום חביבות המצוה שהוא מצוה שאין מקיימים אותו כל יום משתדלים אנו לקיים המצוה בצורה הכי טובה שאפשר, (וכוונתנו הוא שאכן המצוה יתקיים בצורה הכי טובה).
וכן הוא לענין זכור וזייכר, גם אם לא צריכים להכפיל כך בפ' זכור עושים כן משום חביבות המצוה פעם בשנה, משא"כ באמירת אשרי שאומרים בכל יום.
 


מ אלישע
הודעות: 618
הצטרף: 05 פברואר 2020, 15:11
נתן תודה: 185 פעמים
קיבל תודה: 114 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להגיד זיכר פעמיים באשרי מישהו שמע

שליחה על ידי מ אלישע » 22 פברואר 2021, 23:08

בספרים כתוב (אולי בספר חרדים) שיש עניין לתפוס לעצמו מצוה מיוחדת ולקיימה בשלימות.
ומקורו מהגמ' בשבת

אדמו"ר אחד שיטט"א תפס לו את מצות קריאת זכור.
ובשבת הולך מבית כנסת לבית כנסת, עד ששומע כל צורות הקריאות.


תלמיד נאמן
הודעות: 612
הצטרף: 29 דצמבר 2020, 20:44
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 114 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להגיד זיכר פעמיים באשרי מישהו שמע

שליחה על ידי תלמיד נאמן » 22 פברואר 2021, 23:39

יושב אוהלים כתב:
22 פברואר 2021, 21:38
פעם התפללתי בשבת זכור בביהכ"נ של ת"ח גדול אחד (הוא רב ביהכ"נ), ואחרי התפילה הביאו מבחוץ אברך תימני שיקרא את פרשת זכור בהברה תימנית, (למרות שלא היה בין המתפללים באותה ביהכ"נ שום תימני).
שאלתי את הרב הרי פ' זכור הוא דאורייתא רק לחלק מהראשונים, וק"ש הוא מה"ת לכל הדיעות, וא"כ למה בקריאת שמע לא חוששים לקרות גם בהברה תימנית? ענה לי הרב "אני לא יכול לקרות בהברה תימנית, ולא פשוט שאפשר לצאת ידי ק"ש מאחר. המשכתי ושאלתי אותו אם זה היה באמת חשש לכאורה היינו צריכים ללמוד איך לדבר בהברה זו, ועוד גם אם זה לא מוסכם שאפשר לצאת, למה לא נעשה כן כדי לחשוש לדיעה שכן אפשר.
והשיב לי הרב שזה טעות לחשוב שמה שאנו עושים חומרות כאלו ואחרות במצוות קריאת פרשת זכור הוא משום שחוששים שבלי זה אולי לא יצאנו ידי חובה. אלא בודאי גם בהברה אשכנזית יצאנו ידי חובה, אלא שמשום חביבות המצוה שהוא מצוה שאין מקיימים אותו כל יום משתדלים אנו לקיים המצוה בצורה הכי טובה שאפשר, (וכוונתנו הוא שאכן המצוה יתקיים בצורה הכי טובה).
וכן הוא לענין זכור וזייכר, גם אם לא צריכים להכפיל כך בפ' זכור עושים כן משום חביבות המצוה פעם בשנה, משא"כ באמירת אשרי שאומרים בכל יום.

אני הייתי חושב שאולי ביקשו מתימני לקרוא כיון שלא כל המתפללים אשכנזים, וכלפי מה שגם האשכנזים מטים אוזן (מנצלים את ההזדמנות) אפשר לומר את הסברא דלעיל (וגם אפשר לומר שזה מוסיף כבוד עדה כלפי עדה), אבל בלי זה איך יתכן לשנות וגם להחמיר יותר מאבותינו ורבותינו.
איברא די"ל באופן אחר, שחוששים שהאשכנזי לא דייק כדבעי, וכ"ש כשאינו מבטא חי"ת ועי"ן.


אבי חי
הודעות: 1830
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 187 פעמים
קיבל תודה: 669 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להגיד זיכר פעמיים באשרי מישהו שמע

שליחה על ידי אבי חי » 23 פברואר 2021, 00:57

תלמיד נאמן כתב:
22 פברואר 2021, 23:39
איברא די"ל באופן אחר, שחוששים שהאשכנזי לא דייק כדבעי, וכ"ש כשאינו מבטא חי"ת ועי"ן.
בן אשכנז שאינו מבדיל בין ח' לכ' ובין ע' לא' - יפה עושה, כמנהג אבותיו ורבותיו. ולא כחדשים מקרוב באו לנהוג שלא כמסורתם בדבר התלוי במסורת.


תלמיד נאמן
הודעות: 612
הצטרף: 29 דצמבר 2020, 20:44
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 114 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להגיד זיכר פעמיים באשרי מישהו שמע

שליחה על ידי תלמיד נאמן » 23 פברואר 2021, 01:00

אבי חי כתב:
23 פברואר 2021, 00:57
תלמיד נאמן כתב:
22 פברואר 2021, 23:39
איברא די"ל באופן אחר, שחוששים שהאשכנזי לא דייק כדבעי, וכ"ש כשאינו מבטא חי"ת ועי"ן.
בן אשכנז שאינו מבדיל בין ח' לכ' ובין ע' לא' - יפה עושה, כמנהג אבותיו ורבותיו. ולא כחדשים מקרוב באו לנהוג שלא כמסורתם בדבר התלוי במסורת.

אינו מובן לכ', הרי בקריאת שמע אומרים נשבע בהטעמת העיי"ן.


כמו שחל
הודעות: 61
הצטרף: 11 נובמבר 2020, 10:08
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 43 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להגיד זיכר פעמיים באשרי מישהו שמע

שליחה על ידי כמו שחל » 23 פברואר 2021, 01:05

אבי חי כתב:
23 פברואר 2021, 00:57
בדבר התלוי במסורת
אין שום מסורת להגיד בדווקא כֿי"ת ואי"ן, אלא חוסר ידיעה (או עכ"פ קושי) לבטא כראוי, ופשוט


הולך ללמוד
הודעות: 102
הצטרף: 14 אפריל 2020, 02:13
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להגיד זיכר פעמיים באשרי מישהו שמע

שליחה על ידי הולך ללמוד » 23 פברואר 2021, 01:09

יעקב שלם כתב:
19 פברואר 2021, 08:24
האם יש מקור לומר פעמיים זייכר באשרי בפסד"ז 
(כך נוהג שכני לספסל בית הכנסת)
כמו בקריאת זכור

זה נראה לי חומרא תמוהה

בפרט שגם בזכור שזה דאורייתא ודאי יצא יד"ח גם בלי לחזור
נפגשתי פעם עם אחד שעושה כך
שאלתי אותו לפשר הדבר
אז הוא אמר לי 'ראיתי שאנשים נהנים מזה, למה לא לשמח אנשים'?

בקיצור, לך תדע מה עובר על אנשים...
 


אבי חי
הודעות: 1830
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 187 פעמים
קיבל תודה: 669 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להגיד זיכר פעמיים באשרי מישהו שמע

שליחה על ידי אבי חי » 23 פברואר 2021, 01:11

תלמיד נאמן כתב:
23 פברואר 2021, 01:00
אבי חי כתב:
23 פברואר 2021, 00:57
תלמיד נאמן כתב:
22 פברואר 2021, 23:39
 

אינו מובן לכ', הרי בקריאת שמע אומרים נשבע בהטעמת העיי"ן.


אומרים - מי שיודע איך לומר. בני אשכנז אינם יודעים. וכמו שאינם יודעים להבדיל בין ט' לת' דגושה, בין ת' רפויה לס', בין ב' רפויה לו', בין כ' דגושה לק', ובין ג' וד' רפויות לדגושות.

כמדו' שכת"ר מבוגר ממני בעשרות שנים - האם אבותיו ורבותיו הטעימו את העי"ן של נשבע?
כמובן שאני לא שואל באויר, אלא ע"פ מה ששמעתי מזקנים, ביניהם ממוהגרד"ל (אמנם לא שמעתי להדיא על נשבע, אלא באופן כללי)

 


כמו שחל
הודעות: 61
הצטרף: 11 נובמבר 2020, 10:08
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 43 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להגיד זיכר פעמיים באשרי מישהו שמע

שליחה על ידי כמו שחל » 23 פברואר 2021, 01:15

אבי חי כתב:
23 פברואר 2021, 00:57
בן אשכנז שאינו מבדיל בין ח' לכ' ובין ע' לא' - יפה עושה, כמנהג אבותיו ורבותיו.
אבי חי כתב:
23 פברואר 2021, 01:11
בני אשכנז אינם יודעים.
ומי שקרה לו ובטעות הוא נאלץ לשמוע מספרדים או תימנים חי"ת ועי"ן - מה יעשה?


אבי חי
הודעות: 1830
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 187 פעמים
קיבל תודה: 669 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להגיד זיכר פעמיים באשרי מישהו שמע

שליחה על ידי אבי חי » 23 פברואר 2021, 01:19

כמו שחל כתב:
23 פברואר 2021, 01:15
אבי חי כתב:
23 פברואר 2021, 00:57
בן אשכנז שאינו מבדיל בין ח' לכ' ובין ע' לא' - יפה עושה, כמנהג אבותיו ורבותיו.
אבי חי כתב:
23 פברואר 2021, 01:11
בני אשכנז אינם יודעים.
ומי שקרה לו ובטעות הוא נאלץ לשמוע מספרדים או תימנים חי"ת ועי"ן - מה יעשה?
כמובן שפיר דמי. גם אם שמע כן מאשכנזי. [יל"ע איפכא, באשכנזי שאמר או שמע על"ף או ח"ף, האם מעכב]
 


כמו שחל
הודעות: 61
הצטרף: 11 נובמבר 2020, 10:08
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 43 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להגיד זיכר פעמיים באשרי מישהו שמע

שליחה על ידי כמו שחל » 23 פברואר 2021, 01:24

אבי חי כתב:
23 פברואר 2021, 01:19
כמו שחל כתב:
23 פברואר 2021, 01:15
אבי חי כתב:
23 פברואר 2021, 00:57
בן אשכנז שאינו מבדיל בין ח' לכ' ובין ע' לא' - יפה עושה, כמנהג אבותיו ורבותיו.
אבי חי כתב:
23 פברואר 2021, 01:11
בני אשכנז אינם יודעים.
ומי שקרה לו ובטעות הוא נאלץ לשמוע מספרדים או תימנים חי"ת ועי"ן - מה יעשה?
כמובן שפיר דמי. גם אם שמע כן מאשכנזי. [יל"ע איפכא, באשכנזי שאמר או שמע על"ף או ח"ף, האם מעכב]

התכוונתי לומר, מה יעשה מי ששמע איך מבטאים ח' וע' ועכשיו הוא יודע לבטא אותן -
האם יבטא כראוי, או ימהר לשכוח, כמנהג אבותיו לא לדעת איך מבטאים את זה.


אבי חי
הודעות: 1830
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 187 פעמים
קיבל תודה: 669 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להגיד זיכר פעמיים באשרי מישהו שמע

שליחה על ידי אבי חי » 23 פברואר 2021, 01:27

כמו שחל כתב:
23 פברואר 2021, 01:24
התכוונתי לומר, מה יעשה מי ששמע איך מבטאים ח' וע' ועכשיו הוא יודע לבטא את זה.
האם יבטא כראוי, או ימהר לשכוח, כמנהג אבותיו לא לדעת איך מבטאים את זה.
ומה יעשה מי ששמע איך מבטאים ק' ת' רפויה או ג' דגושה?
יקנא בהם על מסורתם המפוארת, וימשיך בדרכו.


נצבים וילך
הודעות: 67
הצטרף: 27 דצמבר 2020, 00:29
נתן תודה: 36 פעמים
קיבל תודה: 5 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להגיד זיכר פעמיים באשרי מישהו שמע

שליחה על ידי נצבים וילך » 23 פברואר 2021, 01:31

יושב אוהלים כתב:
22 פברואר 2021, 21:38
טעות לחשוב שמה שאנו עושים חומרות כאלו ואחרות במצוות קריאת פרשת זכור הוא משום שחוששים שבלי זה אולי לא יצאנו ידי חובה.
וראה נטעי גבריאל פורים פרק כא בהערה, הביא שהאריז"ל היה מתפלל בבית כנסת ספרדי, ולא חש לשמוע זכור דוקא בהברה אשכנזית. ופשיטא שבכל אופן ששומע הקריאה יוצא יד"ח.
ויש להעיר, יש כאלו החוששים ושומעים בכמה הברות. אף שכנ"ל זה מיותר [ויש מקום לומר שאפילו אם רוצה להחמיר בזה אין לזה משמעות, שהרי לאחרי שיצא יד"ח בהברה הראשונה, שוב אינו מקיים בקריאה פעם נוספת את החובה של הקריאה. ויל"ע], אבל הרוצה לנהוג כן - האם טוב יותר לקרוא בהברה הנוספת לפני הברכה, כדי שלהצד שיש עדיפות בהברה זו ה"ז ג"כ יהיה קריאה בברכה, או שמא עדיף לקרוא דוקא לאחרי הברכה, מחשש הפסק?


אבי חי
הודעות: 1830
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 187 פעמים
קיבל תודה: 669 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להגיד זיכר פעמיים באשרי מישהו שמע

שליחה על ידי אבי חי » 23 פברואר 2021, 01:51

מעשה לסתור דברי דלעיל - ערה"ש סי' סב

ב ומזה הטעם אני אומר דלפי מבטא שלנו, שאין הפרש בין אל''ף לעי''ן, ובין חי''ת לכ''ף, ובין סמ''ך לתי''ו רפויה, ובין טי''ת לתי''ו דגושה – יצאו ידי חובתן כיון שלשונם כן הוא. והרי אנו רואים שהמדקדקים בזה בא להם ההפרש בטורח רב, ועדיין אין ההפרש כראוי.
וביחוד בין אל''ף לעי''ן יש כמו הפכים ממש, וכחירוף וגידוף חס ושלום. כמו בשמונה עשרה ''וטהר לבנו לעבדך באמת'', וכמו בקריאת שמע ''השמרו לכם... וסרתם ועבדתם...'', דכשאומר כמו באל''ף – הוי ממש ההיפוך חס ושלום. מכל מקום כיון דמבטא שלנו כן הוא – אין חשש בדבר. ורחמנא ליבא בעי, ורק המדקדק במצות יראה לדקדק בזה הרבה. וכן בכל התורה בשם ''עבודה'' דמיחזי לפי מבטא שלנו כמו ''אבידה'' – שכרו גדול כשמדקדק בזה.


אלו דברי הרב. וכמדומה שחלוקים עליו חבריו, וכנ"ל.


לבי במערב
הודעות: 2050
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 1134 פעמים
קיבל תודה: 852 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להגיד זיכר פעמיים באשרי מישהו שמע

שליחה על ידי לבי במערב » 23 פברואר 2021, 03:55

אי"צ להמציא 'מחלוקת' היכן שאינה קיימת.
אם לא ביטאו ח' וע' - ה"ז מפני קושי ההגי', ותול"מ [משא"כ גבי ג' דגושה ('ר'ימ"ל') שכזה לא נשמע בינותינו מעולם, ופשוט שאין מחויבים לקבל מסורתם].

אם כבר 'מחמירים' לשמוע בכמה הברות, היפך הנפסק שבכל הברה שהיא יוצאים י"ח -
ראוי תחילה לחזר אחר ס"ת בכל הכתבים הנהוגים, ובפרט - לחפש ס"ת תימני ('ויהי־ויהיו', ועוד ז' שינויים שאינם נוגעים למבטא).


תלמיד נאמן
הודעות: 612
הצטרף: 29 דצמבר 2020, 20:44
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 114 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להגיד זיכר פעמיים באשרי מישהו שמע

שליחה על ידי תלמיד נאמן » 23 פברואר 2021, 11:12

אבי חי כתב:
23 פברואר 2021, 01:11
תלמיד נאמן כתב:
23 פברואר 2021, 01:00
אבי חי כתב:
23 פברואר 2021, 00:57


אינו מובן לכ', הרי בקריאת שמע אומרים נשבע בהטעמת העיי"ן.


אומרים - מי שיודע איך לומר. בני אשכנז אינם יודעים. וכמו שאינם יודעים להבדיל בין ט' לת' דגושה, בין ת' רפויה לס', בין ב' רפויה לו', בין כ' דגושה לק', ובין ג' וד' רפויות לדגושות.

כמדו' שכת"ר מבוגר ממני בעשרות שנים - האם אבותיו ורבותיו הטעימו את העי"ן של נשבע?
כמובן שאני לא שואל באויר, אלא ע"פ מה ששמעתי מזקנים, ביניהם ממוהגרד"ל (אמנם לא שמעתי להדיא על נשבע, אלא באופן כללי)

 

מאבי קיבלתי להטעים העיי"ן של נשבע, מה כאו"א נהג אינני יודע, אבל באופן כללי גם האשכנזים הודו שעיי"ן אמיתית היא בהטעמה.


כמו שחל
הודעות: 61
הצטרף: 11 נובמבר 2020, 10:08
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 43 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להגיד זיכר פעמיים באשרי מישהו שמע

שליחה על ידי כמו שחל » 23 פברואר 2021, 11:40

לבי במערב כתב:
23 פברואר 2021, 03:55
אי"צ להמציא 'מחלוקת' היכן שאינה קיימת.
אם לא ביטאו ח' וע' - ה"ז מפני קושי ההגי', ותול"מ
פשוט
לבי במערב כתב:
23 פברואר 2021, 03:55
[משא"כ גבי ג' דגושה ('ר'ימ"ל') שכזה לא נשמע בינותינו מעולם, ופשוט שאין מחויבים לקבל מסורתם].
ג' דגושה הם קוראים 'ג'ימ"ל', ועל זה אפש"ל מה שכתבת
אבל ג' רפויה ('רימ"ל') - זה שלא נשמע בינותיכם מעולם - זה מפני קושי ההגי' (או חוסר ידיעה), ואי"צ להמציא 'מחלוקת' היכן שאינה קיימת


לבי במערב
הודעות: 2050
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 1134 פעמים
קיבל תודה: 852 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להגיד זיכר פעמיים באשרי מישהו שמע

שליחה על ידי לבי במערב » 23 פברואר 2021, 11:59

כיון שרי"ש דידן נשמעת כ'רימ"ל', אא"פ לומר שהטעם הוא קושי ההגי'.
ואה"נ, נכון הוא כלפי הדגושה והרפוי' יחדו.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “סידור התפילה”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח