ויתקיים בנו מקרא שכתוב ובקשו את ה' אלוקיהם...

ושכנתי בתוכם

משתמש ותיק
אומרים בנוסח קידוש החודש )אשכנזי(: ויהי רצון מלפניך.. למלאת פגימת הלבנה ולא יהיה בה שום מעוט ויהי אור הלבנה כאור החמה וכאור שבעת ימי בראשית כמו שהיתה קודם מעוטה.. ויתקיים בנו מקרא שכתוב ובקשו את ה' אלוקיהם ואת דוד מלכם אמן.

וצריך ביאור פשר הבקשה ש'יתקיים בנו מקרא שכתוב ובקשו את ה' אלוקיהם', דלכאו' אין הדבר תלוי אלא בנו ומה שייך לבקש 'שיתקיים בנו'?

ועוד, נראה כאן שקיום 'ובקשו' יהיה רק כשתתמלא פגימת הלבנה ויהיה אורה כאור החמה, דהיינו שכנסת ישראל תהיה בשלמותה, וקודם לכן לא יהיה, וקשה הרי אמרו חז"ל )ילקוט שמעוני שמואל א' ח' רמז ק"ו, ועיי' רש"י הושע ג' ה'( שאין ישראל רואין סימן גאולה עד שידרשו מלכות שמים ומלכות בית דוד ובית המקדש ולמדו כן מפסוק זה, הרי שזה תנאי לגאולה ולא יבוא בעקבותיה???
 

הצדיקים מבקשים

משתמש רגיל
לגבי השאלה הא'. מ"מ, הפסוק נאמר כהבטחה לאחרית הימים.
וגם לגבי השאלה הב', נוכל להבין שלפי הפשט זה חלק מתהליך הגאולה, אך הדרש רואה בזה תנאי.
 

המצפה לישועת ה'

משתמש ותיק
כמו שכבר כתבו, יש מדרשים חלוקים, ושפיר אפשר לפרש את הכתוב גם לגבי ימות המשיח בעצמם.

ולגבי עצם השאלה, הבקשה היא שיהי אור הלבנה כאור החמה ממש, כלומר שהמלכות של עם ישראל, דהיינו מלכות בית דוד, תהיה מאירה במלוא יפעתה, ותאיר את מלכות ה' בעולם בצורה גלויה ובהירה.
ונוכל לדרוש (כביכול) בשווה את ה' אלקינו ואת דוד מלכנו, כלומר שמלכות דוד תהיה שווה למלכות ה', ויאירו שניהם יחד בשווה ממש, ונוכל לדרוש את שניהם בצורה שקולה ממש.

וזו כוונת הכתוב "ובקשו את ה' אלקיהם ואת דוד מלכם", דהיינו שיהיה זה ממש בשווה, וילכו שניהם יחדיו.
 

ושכנתי בתוכם

משתמש ותיק
פותח הנושא
המצפה לישועת ה' אמר:
כמו שכבר כתבו, יש מדרשים חלוקים, ושפיר אפשר לפרש את הכתוב גם לגבי ימות המשיח בעצמם.

ולגבי עצם השאלה, הבקשה היא שיהי אור הלבנה כאור החמה ממש, כלומר שהמלכות של עם ישראל, דהיינו מלכות בית דוד, תהיה מאירה במלוא יפעתה, ותאיר את מלכות ה' בעולם בצורה גלויה ובהירה.
ונוכל לדרוש (כביכול) בשווה את ה' אלקינו ואת דוד מלכנו, כלומר שמלכות דוד תהיה שווה למלכות ה', ויאירו שניהם יחד בשווה ממש, ונוכל לדרוש את שניהם בצורה שקולה ממש.

וזו כוונת הכתוב "ובקשו את ה' אלקיהם ואת דוד מלכם", דהיינו שיהיה זה ממש בשווה, וילכו שניהם יחדיו.
זה וורט יפה, אבל וורט, כי הפשטות שמבקשים שיתקיים 'ובקשו' ולא שיהיו שניהם בשווה )גם אם זה בכלל מה שנאמר..(
 
 
חלק עליון תַחתִית