לרגל פרשת נשא, הנני מציע מהלך פשוט של ג' שלבים במה שה' מתחבר אלינו, וחלקו ע"פ הרש"ר הירש שמתבסס על דרשות חז"ל:
ה' נותן לנו שפע גשמי ומעמיד את חיינו באופן של ברכה
ברכה ראשונה (יברכך וישמרך) - שפע חומרי והגנה מהנטפלים לשדדו.
ה' בוחר בנו להתגלות דרכנו ומשפיע לנו מעלות רוחניות
ברכה שניה (יאר ויחונך) - יחס של ה' אלינו (יאר פניו) שמביא לשפע רוחני של בינה והשכלה (וכמו שלשון חנינה נאמר בתפילה על בינה).
ה' מקבע את הקשר איתנו ומעמיד מנגנון שיפתור את בעיית החטא
ברכה שלישית (ישא וישם שלום) - כבישת הכעס כמ"ש רש"י, דהיינו קשר קבוע עם ה' שמשכין שכינתו כאן, וזה מתאפשר רק בכח כבישת הכעס ומחילת העוון. והתוצאה אצל האדם שהשכינה שורה בו בקביעות, הוא שלום.
והוא כנגד שלוש ברכות של בהמ"ז:
ברכה ראשונה - על השפע החומרי.
ברכה שניה - בחירה בעם ישראל שמביאה לו שפע רוחני, א"י ברית ותורה.
ברכה שלישית - ירושלים ומקדש, היינו שהשכינה קובעת לה דירה בינינו, וזה בכח כפרת העוון (לכפר על כל עוונותינו). .
ה' נותן לנו שפע גשמי ומעמיד את חיינו באופן של ברכה
ברכה ראשונה (יברכך וישמרך) - שפע חומרי והגנה מהנטפלים לשדדו.
ה' בוחר בנו להתגלות דרכנו ומשפיע לנו מעלות רוחניות
ברכה שניה (יאר ויחונך) - יחס של ה' אלינו (יאר פניו) שמביא לשפע רוחני של בינה והשכלה (וכמו שלשון חנינה נאמר בתפילה על בינה).
ה' מקבע את הקשר איתנו ומעמיד מנגנון שיפתור את בעיית החטא
ברכה שלישית (ישא וישם שלום) - כבישת הכעס כמ"ש רש"י, דהיינו קשר קבוע עם ה' שמשכין שכינתו כאן, וזה מתאפשר רק בכח כבישת הכעס ומחילת העוון. והתוצאה אצל האדם שהשכינה שורה בו בקביעות, הוא שלום.
והוא כנגד שלוש ברכות של בהמ"ז:
ברכה ראשונה - על השפע החומרי.
ברכה שניה - בחירה בעם ישראל שמביאה לו שפע רוחני, א"י ברית ותורה.
ברכה שלישית - ירושלים ומקדש, היינו שהשכינה קובעת לה דירה בינינו, וזה בכח כפרת העוון (לכפר על כל עוונותינו). .