מהלך בג' הברכות של ברכת כהנים

אריך

משתמש ותיק
לרגל פרשת נשא, הנני מציע מהלך פשוט של ג' שלבים במה שה' מתחבר אלינו, וחלקו ע"פ הרש"ר הירש שמתבסס על דרשות חז"ל:

ה' נותן לנו שפע גשמי ומעמיד את חיינו באופן של ברכה
ברכה ראשונה (יברכך וישמרך) - שפע חומרי והגנה מהנטפלים לשדדו.

ה' בוחר בנו להתגלות דרכנו ומשפיע לנו מעלות רוחניות
ברכה שניה (יאר ויחונך) - יחס של ה' אלינו (יאר פניו) שמביא לשפע רוחני של בינה והשכלה (וכמו שלשון חנינה נאמר בתפילה על בינה).

ה' מקבע את הקשר איתנו ומעמיד מנגנון שיפתור את בעיית החטא
ברכה שלישית (ישא וישם שלום) - כבישת הכעס כמ"ש רש"י, דהיינו קשר קבוע עם ה' שמשכין שכינתו כאן, וזה מתאפשר רק בכח כבישת הכעס ומחילת העוון. והתוצאה אצל האדם שהשכינה שורה בו בקביעות, הוא שלום.

והוא כנגד שלוש ברכות של בהמ"ז:

ברכה ראשונה - על השפע החומרי.
ברכה שניה - בחירה בעם ישראל שמביאה לו שפע רוחני, א"י ברית ותורה.
ברכה שלישית - ירושלים ומקדש, היינו שהשכינה קובעת לה דירה בינינו, וזה בכח כפרת העוון (לכפר על כל עוונותינו). .
 

יצחק

משתמש ותיק
הגר"ח קמיל הקשה שבגמ' מבואר ש"נתינה" יש לה שיעור אבל "שימה" מקיימים בכל שהוא, וקשה למה אמר וישם לך שלום דמשמע שימה כל דהו.
אבל התירוץ הוא כפי שהבאתם שברכת ישא ה' פניו הוא כבישת הכעס ואז אפשר לבקש רק שימה כל דהו לא נתינה עם שיעור וז"פ.
 

ברית מלח

משתמש רגיל
ומבואר לפי זה שכרונולוגיה הזו קיימת גם בברכה (ברכת כהנים) וגם בבקשה (ברכהמ"ז).
 

ישי בן ישראל

משתמש ותיק
מעין אותם שלבים אנו רואים בברכות של בחוקותי:
"אם בחקתי תלכו ואת מצותי תשמרו ועשיתם אתם
א (ברכת הגשם והבטחת השמירה): ונתתי גשמיכם בעתם ונתנה הארץ יבולה ועץ השדה יתן פריו ה והשיג לכם דיש את בציר ובציר ישיג את זרע ואכלתם לחמכם לשבע וישבתם לבטח בארצכם ו ונתתי שלום בארץ ושכבתם ואין מחריד והשבתי חיה רעה מן הארץ וחרב לא תעבר בארצכם ז ורדפתם את איביכם ונפלו לפניכם לחרב ח ורדפו מכם חמשה מאה ומאה מכם רבבה ירדפו ונפלו איביכם לפניכם לחרב
ב (מאור פני השי"ת אלינו והקשר בינינו): ופניתי אליכם והפריתי אתכם והרביתי אתכם והקימתי את בריתי אתכם
ג (שכינת השי"ת בתוכינו וההבטחה שלא יסתלק מחמת פגמים): ונתתי משכני בתוככם ולא תגעל נפשי אתכם והתהלכתי בתוככם והייתי לכם לאלהים ואתם תהיו לי לעם
 
חלק עליון תַחתִית