קדישים לכאורה מיותרים - מה הטעם לקדישים הללו?


פותח הנושא
מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 456
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 265 פעמים
קיבל תודה: 116 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

קדישים לכאורה מיותרים - מה הטעם לקדישים הללו?

שליחה על ידי מבין ענין » 26 אוגוסט 2018, 09:56

ישנם גם אצל הספרדים וגם אצל הליטאים קדיש שקשה לי להבין את נחיצותו.

אצל הליטאים - נוסח אשכנז - מדובר בקדיש שלאחר "מזמור שיר חנוכת הבית לדוד" בשחרית. הרי זה עתה סיימנו קרבנות וקדיש על ישראל, מה מקום לומר מזמור אחד ומיד אחריו קדיש נוסף - יהא שלמא?
כל מי ששמע קדיש מרגיש מיד ב"צפיפות" לקדיש הקודם. [בפרט כשהחזן הוא "מפרח(ח)י הטייס"...].

אצל הספרדים - האמונים על דברי הבא"ח שאין להרבות בקדישים - לא מובן לי הקדיש שלאחר הסליחות. זה עתה אמרו קדיש תתקבל, ומיד אחריו "שיר המעלות" ומיד - עוד פעם קדיש יהא שלמא.
גם כאן הצפיפות מאד מורגשת.

תודה לכל מי שיאיר עיני!

ערכים:


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1755
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 259 פעמים
קיבל תודה: 515 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדישים לכאורה מיותרים - מה הטעם לקדישים הללו?

שליחה על ידי שאר לעמו » 26 אוגוסט 2018, 11:14

אכן במעשה רב כתוב לא להרבות בקדישים, ובכללם לכאו' קדיש של אחר שש"י וקטורת, וכל אלו שאינם מהתפילה עצמה.
אגב, 'מ"ש חנוכת הבית' אינו מסדר התפילה כלל ועיקר, והגר"א לא היה אומרו. ובישיבת חברון לא אומרים אותו. התפילה מתחילה ב'ברוך שאמר'.
אמנם נהגו לזכות יתומים בקדיש, ואולי זו סיבה לא להפסיק זאת..
אבל ריבוי הקדישים גורם לזלזול בכוונה ובערכה של התפילה הנשגבה.
לא יודע מה הם דבריו של הבא"ח, אבל אצל אחינו הספרדים מרבים מדי באמירת קדישים.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1344
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 226 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדישים לכאורה מיותרים - מה הטעם לקדישים הללו?

שליחה על ידי דרומאי » 26 אוגוסט 2018, 21:09

מבין ענין כתב:ישנם גם אצל הספרדים וגם אצל הליטאים קדיש שקשה לי להבין את נחיצותו.


אצל הספרדים - האמונים על דברי הבא"ח שאין להרבות בקדישים - לא מובן לי הקדיש שלאחר הסליחות. זה עתה אמרו קדיש תתקבל, ומיד אחריו "שיר המעלות" ומיד - עוד פעם קדיש יהא שלמא.
בכל תפילת ערבית גם אומרים שיר למעלות ושוב קדיש, וזה לא חשיב קדיש מיותר כיון שהוא מסדר התפילה לדידהו. וה''נ גבי סליחות תיקנו לומר מזמור לאחר הסליחות.


פותח הנושא
מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 456
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 265 פעמים
קיבל תודה: 116 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדישים לכאורה מיותרים - מה הטעם לקדישים הללו?

שליחה על ידי מבין ענין » 26 אוגוסט 2018, 21:42

דרומאי כתב:
מבין ענין כתב:ישנם גם אצל הספרדים וגם אצל הליטאים קדיש שקשה לי להבין את נחיצותו.


אצל הספרדים - האמונים על דברי הבא"ח שאין להרבות בקדישים - לא מובן לי הקדיש שלאחר הסליחות. זה עתה אמרו קדיש תתקבל, ומיד אחריו "שיר המעלות" ומיד - עוד פעם קדיש יהא שלמא.
...וה''נ גבי סליחות תיקנו לומר מזמור לאחר הסליחות.
למה?


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1344
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 226 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדישים לכאורה מיותרים - מה הטעם לקדישים הללו?

שליחה על ידי דרומאי » 27 אוגוסט 2018, 00:07

מבין ענין כתב:
דרומאי כתב:
מבין ענין כתב:ישנם גם אצל הספרדים וגם אצל הליטאים קדיש שקשה לי להבין את נחיצותו.


אצל הספרדים - האמונים על דברי הבא"ח שאין להרבות בקדישים - לא מובן לי הקדיש שלאחר הסליחות. זה עתה אמרו קדיש תתקבל, ומיד אחריו "שיר המעלות" ומיד - עוד פעם קדיש יהא שלמא.
...וה''נ גבי סליחות תיקנו לומר מזמור לאחר הסליחות.
למה?
אני לא יודע למה- אבל זה לא שונה מתפילת ערבית


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 512 פעמים
קיבל תודה: 696 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדישים לכאורה מיותרים - מה הטעם לקדישים הללו?

שליחה על ידי סבא » 27 אוגוסט 2018, 00:17

כדאי לראות דבר הרב הענקין בעניין-
קדיש מהרב רבי יוסף אליהו הנקין.jpg
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


פותח הנושא
מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 456
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 265 פעמים
קיבל תודה: 116 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדישים לכאורה מיותרים - מה הטעם לקדישים הללו?

שליחה על ידי מבין ענין » 27 אוגוסט 2018, 00:21

דרומאי כתב: ...וה''נ גבי סליחות תיקנו לומר מזמור לאחר הסליחות.
למה?[/quote]

אני לא יודע למה- אבל זה לא שונה מתפילת ערבית[/quote]
בתפילת ערבית הטעם לקדיש הוא על פי סוד [חיי משה ח"ג בשם ליקוטי מהרי"ח, כה"ח רל"ז סק"ג] והיות ואומרים קדיש' הנהיג האריז"ל לומר פסוקים קודם כדי שלא יהיה הקדיש ריקם אלא על אותם הפסוקים [פע"ח].
כאן עדיין לא ברור לי למה המזמור ולמה הקדיש? או מי גרר את מי?


פותח הנושא
מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 456
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 265 פעמים
קיבל תודה: 116 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדישים לכאורה מיותרים - מה הטעם לקדישים הללו?

שליחה על ידי מבין ענין » 27 אוגוסט 2018, 00:23

סבא כתב:כדאי לראות דבר הרב הענקין בעניין-
קדיש מהרב רבי יוסף אליהו הנקין.jpg
תשים לב שהוא כתב אחר הקורבנות או אחר מזמור שיר חנוכת הבית, ולא גם וגם.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1344
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 226 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדישים לכאורה מיותרים - מה הטעם לקדישים הללו?

שליחה על ידי דרומאי » 27 אוגוסט 2018, 00:25

מבין ענין כתב: בתפילת ערבית הטעם לקדיש הוא על פי סוד, והיות ואומרים קדיש הנהיג האריז"ל לומר פסוקים קודם כדי שלא יהיה הקדיש ריקם אלא על אותם הפסוקים.
מה המקור?


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 512 פעמים
קיבל תודה: 696 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדישים לכאורה מיותרים - מה הטעם לקדישים הללו?

שליחה על ידי סבא » 27 אוגוסט 2018, 00:27

מבין ענין כתב:
סבא כתב:כדאי לראות דבר הרב הענקין בעניין-
קדיש מהרב רבי יוסף אליהו הנקין.jpg
תשים לב שהוא כתב אחר הקורבנות או אחר מזמור שיר חנוכת הבית, ולא גם וגם.
זה אכן אחד הטעמים שהבאתי את דבריו [וכמובן גם כדי לראות שכתב שבסידורים הקודמים לא היה כתוב כלל הקדיש השני, וגם כדי לראות התייחסותו הכללית שהכל נתקן כדי שימהרו לבוא לתפילה...]


פותח הנושא
מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 456
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 265 פעמים
קיבל תודה: 116 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדישים לכאורה מיותרים - מה הטעם לקדישים הללו?

שליחה על ידי מבין ענין » 27 אוגוסט 2018, 01:28

דרומאי כתב:
מבין ענין כתב: בתפילת ערבית הטעם לקדיש הוא על פי סוד, והיות ואומרים קדיש הנהיג האריז"ל לומר פסוקים קודם כדי שלא יהיה הקדיש ריקם אלא על אותם הפסוקים.
מה המקור?
הוספתי כעת מקור בהודעה לעיל.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1344
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 226 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדישים לכאורה מיותרים - מה הטעם לקדישים הללו?

שליחה על ידי דרומאי » 27 אוגוסט 2018, 01:50

מבין ענין כתב:
דרומאי כתב:
מבין ענין כתב: בתפילת ערבית הטעם לקדיש הוא על פי סוד, והיות ואומרים קדיש הנהיג האריז"ל לומר פסוקים קודם כדי שלא יהיה הקדיש ריקם אלא על אותם הפסוקים.
מה המקור?
הוספתי כעת מקור בהודעה לעיל.
כמדומה דהתם מיירי בפסוקים שקודם מעריב, ואני הלא דברתי בשיר למעלות שאומרים אחר התפילה, כדוגמת שיר המעלות שאחר סליחות.


פותח הנושא
מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 456
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 265 פעמים
קיבל תודה: 116 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדישים לכאורה מיותרים - מה הטעם לקדישים הללו?

שליחה על ידי מבין ענין » 27 אוגוסט 2018, 01:58

דרומאי כתב: כמדומה דהתם מיירי בפסוקים שקודם מעריב, ואני הלא דברתי בשיר למעלות שאומרים אחר התפילה.
חשבתי שדיברתם על "שיר המיילעס" שאומרים החסידים קודם ערבית, כמו ה' צבקות כו' שאומרים הספרדים.


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 654
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 186 פעמים
קיבל תודה: 213 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדישים לכאורה מיותרים - מה הטעם לקדישים הללו?

שליחה על ידי הכהן » 27 אוגוסט 2018, 08:55

שאר לעמו כתב:אכן במעשה רב כתוב לא להרבות בקדישים, ובכללם לכאו' קדיש של אחר שש"י וקטורת, וכל אלו שאינם מהתפילה עצמה.
באותו מעשה רב כתוב שלא אומרים כלום אחר שש"י


איש בנימין
הודעות: 151
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 11:24
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדישים לכאורה מיותרים - מה הטעם לקדישים הללו?

שליחה על ידי איש בנימין » 18 אוקטובר 2018, 15:48

[quote="שאר לעמו"]אכן במעשה רב כתוב לא להרבות בקדישים, ובכללם לכאו' קדיש של אחר שש"י וקטורת, וכל אלו שאינם מהתפילה עצמה.
אגב, 'מ"ש חנוכת הבית' אינו מסדר התפילה כלל ועיקר, והגר"א לא היה אומרו. ובישיבת חברון לא אומרים אותו. התפילה מתחילה ב'ברוך שאמר'.
אמנם נהגו לזכות יתומים בקדיש, ואולי זו סיבה לא להפסיק זאת..
מזמור שיר חנוכת הבית הוא ייבוא מאוחר מנוסח האריז"ל (הנקרא בינינו נוסח ספרד). ובמקורו הוא נועד להעלות את הניצוצות שנפלו ב"הודו" או משהו בדומה לזה. וממילא מובן שאין בנוסח אשכנז מקום לאמרו כלל. ובאמת בנוסח ספרד שכן אומרים מזמור שיר, יוצא שהקדיש שלאחריו הוא גם על הודו, דהיינו קדיש שמפסיק בין המזמורים שאומרים קודם התפילה ובין פסוד"ז. ובאמת בסידורי אשכנז הישנים לא מוזכר כלל מזמור שיר. ועי' בסי' אזור אליהו מש"כ בזה.
עוד לגבי ריבוי בקדישים, וקדיש יתום יש כמה מאמרים נפלאים של הרב משה קוטקס שליט"א ב"מוריה" בשנים האחרונות עיי"ש ותרוה נחת. (ואינו תח"י כדי לציין מ"מ מדויק)


רמתים צופים
משתמש ותיק
הודעות: 369
הצטרף: 31 דצמבר 2017, 18:29
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 60 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדישים לכאורה מיותרים - מה הטעם לקדישים הללו?

שליחה על ידי רמתים צופים » 18 אוקטובר 2018, 16:15

בנוגע למקור אמירת מזמור שיר חנוכת

במקורו בנוסחאות הספרדים הקדומים היה זה חלק מהליקוט של פסוקי תהלים שאומרים אחרי 'הודו', ואף לא היו מתחילים בפסוק 'מזמור שיר חנוכת' וגו', אלא רק בתוכן המזמור, מפסוק 'ארומימך ה' כי דליתנו'. שהרי עיקר אמירתו אינו נובע מאמירת 'פרק תהלים', אלא שכאילו השתמשו בפסוקים שבפרק זה כהמשך לפסוקים שלפני זה.

ואבאר קצת כוונתי:
בסידורים של ימינו נמשך פרק 'הודו' עד פסוק 'כי גמל עלי', ואין זה אלא טעות גס, הפרק של הודו בעצם מסתיימת בפסוק "ואמרו הושיענו ... ואמר כל העם אמן והלל לה'".
משם מתחיל לקט פסוקים המשתלבים זו אחר זו, כל פסוק כמעט דומה לפסוק שלפניה (כעין קטע 'לך ה' הגדולה' שאומרים בתחילת סליחות בימי הסליחות).
אם נתעמק קצת ונתבונן, נראה שגם שני פסוקי 'רוממו' שאומרים מיד אחרי הודו שייכים ללפניה, כעין שני פסוקי 'אשרי' שאומרים לפני פרק 'תהילה לדוד'.
אבל מפסוק 'והוא רחום' מתחיל רצף של פסוקים זו אחר זו, שכולם התוכן שבהם אחיד ודומים, וכלום פסוקי רחמים וחסד של ה' כלפי ישראל עמו -'והוא רחום' 'אתה ה' לא תכלה רחמיך' 'זכור רחמיך' וכן הלאה.
כהמשך לכך נהגו לפי נוסח ספרד להמשיך גם בפסוקי 'ארוממך' (שבפרק 'מזמור שיר חנוכת') שגם בה רואים את חסד ורחמי ה'.
ויסוד לכך היא כעין פסוקי 'והוא רחום' שלפני תפילת ערבית, אלא שבשונה מתפילת ערבית (שהיא תפילה קצרה ורשות) שבה מקצרים ואין אומרים אלא שני פסוקים, כאן בתפילת שחרית (שהיא חובה וארוכה ועיקר התפילה היומית) הנוסח יותר ארוך בכעשרים פסוקים. אבל שורשם אחד.

אח"כ הוסיפו המעתיקים את הפסוק הראשון של מזמור 'ארוממך', דהיינו פסוק 'מזמור שיר חנוכת הבית לדוד', ובזה הצליחו להפריד את פסוקי ארוממך מיתר פסוקי דרחמי שלפני זה.
לאחרונה אף הוסיפו בנוסח אשכנז להוסיף פרק זה, כאילו ישנו מנהג או יסוד לאמירת פרק זה כל יום. והיות ועפ"י נוסח אשכנז אומרים 'הודו' אחרי ברוך שאמר, ולא רצו להוסיף עד פרק [בלי מקור] בין ברכת 'ברוך שאמר' ו'ישתבח' לכן הוסיפו אותו לפני ברוך שאמר, ובאמת אין לזה שום טעם ויסוד לאומרו שם.


איש בנימין
הודעות: 151
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 11:24
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדישים לכאורה מיותרים - מה הטעם לקדישים הללו?

שליחה על ידי איש בנימין » 18 אוקטובר 2018, 16:34

יש"כ להרה"ג רמ"צ על הבקיאות הנפלאה. והעולה מכל זה, שמה שכתבו בסידור אזור אליהו שאין כלל מקום לאמירת מזמור שיר בנוסח אשכנז, אינו מדויק. כיון שאינו תקנה חדשה של האריז"ל, אלא מסתמא האריז"ל נתן טעם לאמירתו, מה שהיה נהוג אצל הספרדים זה מכבר. ואולי המנהג לומר פסוקי מזמור שיר, חלקם או כולם, השתרש גם בנוסח אשכנז ולאו מטעמיה דהאריז"ל. אלא הוא פתיחה לפסוד"ז מטעם אחר. ובאמת צריך לברר באופן מדויק מתי ואיך נשתרבב מזמור שיר לנוסח אשכנז. כי לא מסתבר שביום בהיר אחד העתיקו מהחסידים את מזמור שיר, והוסיפו עוד קדיש. וככל שכח חקירתי מגיע, בדקתי שהמנהג הוא די מוקדם, עוד לפני שהתחילה השפעת החסידים על הפרושים בא"י. אלא עו בליטא היו שאמרו מזמור שיר.


פותח הנושא
מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 456
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 265 פעמים
קיבל תודה: 116 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדישים לכאורה מיותרים - מה הטעם לקדישים הללו?

שליחה על ידי מבין ענין » 18 אוקטובר 2018, 19:17

נראה לי שקצת הפלגנו מהשאלה המקורית - מה קרה שאומרים קדיש, מזמור - ושוב קדיש? למה זה נצרך?


גבריאל פולארד
משתמש ותיק
הודעות: 350
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 599 פעמים
קיבל תודה: 195 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדישים לכאורה מיותרים - מה הטעם לקדישים הללו?

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 18 אוקטובר 2018, 20:01

מבין ענין כתב:
סבא כתב:כדאי לראות דבר הרב הענקין בעניין-
קדיש מהרב רבי יוסף אליהו הנקין.jpg
תשים לב שהוא כתב אחר הקורבנות או אחר מזמור שיר חנוכת הבית, ולא גם וגם.
עי' גם לשון המשנ''ב סי' נא סק''י. והוא מהמ''א שם סק''ג בשם כנה''ג.
כמדומני שראיתי (ואולי רק שמעתי) בשם הגרשז''א שאמר שאמירת שני קדישים- גם אחר מזמור שיר וגם אחר רבי ישמעאל, הוא שיבוש ושילוב של שני מנהגים חלוקים.
אולי בהליכות שלמה?


עפר ואפר
משתמש ותיק
הודעות: 464
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 19:15
נתן תודה: 170 פעמים
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדישים לכאורה מיותרים - מה הטעם לקדישים הללו?

שליחה על ידי עפר ואפר » 18 אוקטובר 2018, 21:21

החומר הכי טוב נמצא לוודאי ב"לוח ההלכות והמנהגים" (המשובח).


פותח הנושא
מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 456
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 265 פעמים
קיבל תודה: 116 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדישים לכאורה מיותרים - מה הטעם לקדישים הללו?

שליחה על ידי מבין ענין » 18 אוקטובר 2018, 23:12

גבריאל פולארד כתב:
מבין ענין כתב:
סבא כתב:כדאי לראות דבר הרב הענקין בעניין-
קדיש מהרב רבי יוסף אליהו הנקין.jpg
תשים לב שהוא כתב אחר הקורבנות או אחר מזמור שיר חנוכת הבית, ולא גם וגם.
עי' גם לשון המשנ''ב סי' נא סק''י. והוא מהמ''א שם סק''ג בשם כנה''ג.
כמדומני שראיתי (ואולי רק שמעתי) בשם הגרשז''א שאמר שאמירת שני קדישים- גם אחר מזמור שיר וגם אחר רבי ישמעאל, הוא שיבוש ושילוב של שני מנהגים חלוקים.
אולי בהליכות שלמה?
פלא לומר שרוב הליטאים השתבשו בזה??


רפאל זהבי
הודעות: 19
הצטרף: 01 ינואר 2018, 21:54
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדישים לכאורה מיותרים - מה הטעם לקדישים הללו?

שליחה על ידי רפאל זהבי » 04 דצמבר 2018, 22:57

הגר"י סץ בהגהותיו לסדרע"ג כ' כך והנה לפני ברוך שאמר בסידורי אשכנז דפולין של היום מודפס מזמור שיר חנוכת הבית לדוד עפ"י האריז"ל ואינו בסידורי אשכנז ופולין הקדומים, וא"כ נולדה שאלה חדשה לנוהגים לקיים את דברי האר"י בקדיש בין העולמות האם לאומרו אחר איזהו מקומן קודם למזמור שיר, או לאומרו אחר מזמור שיר קודם ב"ש, וכ' שם שבמטה אפרים בהל' ר"ה סי' תקפ"ד סעי' ז' כ' וז"ל ואח"כ יאמר איזהו וברייתא דר"י ואחריו קדיש דרבנן וכו' ואח"כ יברך על עטיפת הטלית ויתחיל מזמור שיר ופסוד"ז וכו' ומשמע מדבריו שאין קדיש אחר מזמור שיר חנוכת, ולעומת זאת מצאנו בליקוטי מהרי"ח ח"א עמ' נ' בשם ספר זכרון יהודא (אמרי אש רבי מאיר ב"ר יהודה איזנשטט הנזכר למעלה והוא תלמיד החת"ס) דלפי מנהג אשכנז שאומרין קדיש אחר מזמור שיר חנוכת לא יאמרו קדיש לאחר איזהו כי לדעתם שם נקרא בין עולם לעולם.
אמנם כ' שם שבבאה"ל נמצא מקור לאמירת קדיש לאחר מזמור שיר חנוכת הבית שכ' בסי' קל"ב במאמר הקדישין 'אבל קדיש שלתהילים או של מזמור שיר חנוכת הבית הוא לאבלי י"ב חודש' וכ' והוסיף שם הגר"י סץ שדברי הבאה"ל שם לקוחים משו"ת כנסת יחזקאל (שכך מציין שם הבאה"ל) אמנם לבד מתיבות אלו 'ושל מזמור חנוכת' שהם הוספת הבאה"ל בעצמו, וכ' הגר"י סץ שחיפש בכל המ"ב ולא מצא שמזכיר אמירת קדיש דרבנן אחר איזהו מקומן וברייתא דר"י, והוסיף שם עוד ששמע מאחד מתלמידי ישיבתו של הח"ח בראדין שלא אמרו קדיש דרבנן והש"ץ התחיל מזור שיר חנוכת.


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 381
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 152 פעמים
קיבל תודה: 79 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדישים לכאורה מיותרים - מה הטעם לקדישים הללו?

שליחה על ידי שניאור » 24 יוני 2019, 10:29

איש בנימין כתב:
18 אוקטובר 2018, 15:48
מזמור שיר חנוכת הבית הוא ייבוא מאוחר מנוסח האריז"ל (הנקרא בינינו נוסח ספרד). ובמקורו הוא נועד להעלות את הניצוצות שנפלו ב"הודו" או משהו בדומה לזה. וממילא מובן שאין בנוסח אשכנז מקום לאמרו כלל. ובאמת בנוסח ספרד שכן אומרים מזמור שיר, יוצא שהקדיש שלאחריו הוא גם על הודו, דהיינו קדיש שמפסיק בין המזמורים שאומרים קודם התפילה ובין פסוד"ז. ובאמת בסידורי אשכנז הישנים לא מוזכר כלל מזמור שיר. ועי' בסי' אזור אליהו מש"כ בזה.
כמתפלל בנוסח הנקרא "נוסח ספרד" (שאני קורא לו נוסח אשכנז של החסידים ע"פ חלק ממנהגי האר"י) לא ראיתי אף פעם שאומרים קדיש אחר מזמור שיר חנוכת, וכשהתפללתי בבחרותי פעם ראשונה במניין של נוסח אשכנז אני זוכר שתמהתי מאוד על הקדיש ושאלתי כמה זקנים שהתפללו שם ואף אחד לא הסביר לי מה זה הקדיש הלכאורה מיותר הזה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח