מדוע להתחיל את היום עם לעולם יהא אדם...


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 796
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 334 פעמים
קיבל תודה: 216 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מדוע להתחיל את היום עם לעולם יהא אדם...

שליחה על ידי במבי » 12 דצמבר 2018, 23:28

ראיתי פעם בספר ברוך שאמר של ר' ברוך הלוי אפשטיין שאלה מדוע להתחיל את היום עם האמירה מה אנו מה חיינו... שהרי זה שובר את לב האדם.

וא"ל ע"פ הגמ' בסוטה ה: שכותבת כמה גדולים נמוכי הרוח לפני ה' שמעלה עליהם הכתוב כאילו הקריבו את כל הקרבנות כולם.

וא"כ אין יותר מתאים מלהתחיל את הקרבנות עם אמירה זו !!!

(ואף אם בסוף המתפלל לא זכה להספיק להגיד את כל סדר הקרבנות, כבר נחשב כלפי שמיא כאילו הקריבם כולם...)


עם חכם ונבון
הודעות: 52
הצטרף: 17 נובמבר 2018, 20:33
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 7 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע להתחיל את היום עם לעולם יהא אדם...

שליחה על ידי עם חכם ונבון » 13 דצמבר 2018, 23:34

בדרך אגב אי איירינן ב"לעולם יהא אדם", מפורסם הביאור שביארוהו "לעולם יהא אדם" קודם כל אדם ואח"כ "ירא שמים"


רמתים צופים
משתמש ותיק
הודעות: 369
הצטרף: 31 דצמבר 2017, 18:29
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 60 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע להתחיל את היום עם לעולם יהא אדם...

שליחה על ידי רמתים צופים » 14 דצמבר 2018, 04:39

בדרך אגב אי איירינן ב"לעולם יהא אדם", ראוי לשים לב שהמילים "לעולם יהא אדם ירא שמים ... וישכם ויאמר" אינו חלק מעצם האמירה, ואינו אלא ציטוט מתנא דבי אליהו, אבל האמירה עצמו אינו אלא מ"ריבון כל העולמים". וכעין מה שכתוב בסידור לפני ברוך שאמר "לוקחים את הציצית ביד ואומרים" שאינו חלק מהאמירה, אלא ההוראה לומר כן.וצ"ע.


עם חכם ונבון
הודעות: 52
הצטרף: 17 נובמבר 2018, 20:33
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 7 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע להתחיל את היום עם לעולם יהא אדם...

שליחה על ידי עם חכם ונבון » 14 דצמבר 2018, 14:29

עם חכם ונבון כתב:בדרך אגב אי איירינן ב"לעולם יהא אדם", מפורסם הביאור שביארוהו "לעולם יהא אדם" קודם כל אדם ואח"כ "ירא שמים"
בהמשך לעניין, שמעתי פעם ווארט נפלא, אומרים בליל שבת ש"נמצא חן בעיניך ובעיני כל אדם וחוה ובעיני כל רואינו לעבודתך".
וקשה תרתי א. כבר אמרנו אדם וחוה ואת מי באים להוסיף?
ב. למה לא כתוב אדם?
ושמעתי לבאר בווארט חזק (ונכון), אדם מגיע לבית הכנסת בבוקר יש שני סוגי אנשים, יש אנשים שניגשים ושואלים 'נו יענקל שתית קפה אכלת משהו', אלו הם בני אדם
ויש סוג אחר שישאל 'נו יענקל האסט שוין גדאוונט האנט' (התפללת היום כבר)וכו' אלו לא בני אדם אלו "כל רואינו לעבודתך".
וע"ז מבקשים' "ובעיני כל אדם וחוה" נמצא חן ואנו מבקשים שנמצא חן גם "בעיני הרואינו לעבודתך" אבל הוא לא נכלל בכלל אדם...


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 796
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 334 פעמים
קיבל תודה: 216 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע להתחיל את היום עם לעולם יהא אדם...

שליחה על ידי במבי » 14 דצמבר 2018, 14:40

עם חכם ונבון כתב:
עם חכם ונבון כתב:בדרך אגב אי איירינן ב"לעולם יהא אדם", מפורסם הביאור שביארוהו "לעולם יהא אדם" קודם כל אדם ואח"כ "ירא שמים"
בהמשך לעניין, שמעתי פעם ווארט נפלא, אומרים בליל שבת ש"נמצא חן בעיניך ובעיני כל אדם וחוה ובעיני כל רואינו לעבודתך".
וקשה תרתי א. כבר אמרנו אדם וחוה ואת מי באים להוסיף?
ב. למה לא כתוב אדם?
ושמעתי לבאר בווארט חזק (ונכון), אדם מגיע לבית הכנסת בבוקר יש שני סוגי אנשים, יש אנשים שניגשים ושואלים 'נו יענקל שתית קפה אכלת משהו', אלו הם בני אדם
ויש סוג אחר שישאל 'נו יענקל האסט שוין גדאוונט האנט' (התפללת היום כבר)וכו' אלו לא בני אדם אלו "כל רואינו לעבודתך".
וע"ז מבקשים' "ובעיני כל אדם וחוה" נמצא חן ואנו מבקשים שנמצא חן גם "בעיני הרואינו לעבודתך" אבל הוא לא נכלל בכלל אדם...
אם בעניין קפה עסקינן שמעתי לפני שנים רבות ווארט שאומרים בשם ר' לוי יצחק מברדיצ'ב שכוס קפה לפני התפילה זה כמו מקווה.
מכיוון שקפה באידיש זה "קווה" ואם נוסיף חלב שהוא מ' בגי' יוצא "מקווה".

ואמרתי ע"ז שידוע בשם האריזל שמקווה מבטל כעס (שניהם 150 בגי') וא"כ עפ"ז גם כוס קפה מבטל כעס.
וגדול מאמר חז"ל בעירובין כל המתפתה ביינו יש בו מדעת קונו ועיינו מהרש"א שם שביינו דייקא שאינו מצפה שחבירו הפוגע בו יזמינו ליין אלא שותה משל עצמו.


יוסף יוסף
משתמש ותיק
הודעות: 404
הצטרף: 23 יולי 2018, 02:05
נתן תודה: 78 פעמים
קיבל תודה: 139 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע להתחיל את היום עם לעולם יהא אדם...

שליחה על ידי יוסף יוסף » 15 דצמבר 2018, 18:54

עם חכם ונבון כתב:
עם חכם ונבון כתב:אומרים בליל שבת ש"נמצא חן בעיניך ובעיני כל אדם וחוה ובעיני כל רואינו לעבודתך".
היכן אומרים זאת בליל שבת?
אני מעולם לא אמרתי כזאת :cry:


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 796
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 334 פעמים
קיבל תודה: 216 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע להתחיל את היום עם לעולם יהא אדם...

שליחה על ידי במבי » 15 דצמבר 2018, 19:37

יוסף יוסף כתב:
עם חכם ונבון כתב:
עם חכם ונבון כתב:אומרים בליל שבת ש"נמצא חן בעיניך ובעיני כל אדם וחוה ובעיני כל רואינו לעבודתך".
היכן אומרים זאת בליל שבת?
אני מעולם לא אמרתי כזאת :cry:
ברבון כל העולמים לאחר "שלום עליכם"

שמעתי שבבעלז' לא אומרים זאת אשמח אם מישהו יאשר.

וגם שהיעב"ץ התנגד לאמירתו כי אין מבקשים בקשות בשבת ואמרו לי שכותב בסידורו שכנראה המנהג היה לאמרו לפני שבת כי אז התפללו ערבית קודם השקיעה ולכן אומרים שם "ואשנה ואשלש עוד להעיד על כוסי"

גם אמרו לי שהטור מביא ברכה זו.
וכמו שפתחתי בתחילה גם התימנים אומרים זאת, אשמח אם משהו יאשר גם את זה.


רמתים צופים
משתמש ותיק
הודעות: 369
הצטרף: 31 דצמבר 2017, 18:29
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 60 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע להתחיל את היום עם לעולם יהא אדם...

שליחה על ידי רמתים צופים » 16 דצמבר 2018, 10:27

במבי כתב:
יוסף יוסף כתב:
עם חכם ונבון כתב:אומרים בליל שבת ש"נמצא חן בעיניך ובעיני כל אדם וחוה ובעיני כל רואינו לעבודתך".
היכן אומרים זאת בליל שבת?
אני מעולם לא אמרתי כזאת :cry:
ברבון כל העולמים לאחר "שלום עליכם"

שמעתי שבבעלז' לא אומרים זאת אשמח אם מישהו יאשר.

וגם שהיעב"ץ התנגד לאמירתו כי אין מבקשים בקשות בשבת ואמרו לי שכותב בסידורו שכנראה המנהג היה לאמרו לפני שבת כי אז התפללו ערבית קודם השקיעה ולכן אומרים שם "ואשנה ואשלש עוד להעיד על כוסי"

גם אמרו לי שהטור מביא ברכה זו.
וכמו שפתחתי בתחילה גם התימנים אומרים זאת, אשמח אם משהו יאשר גם את זה.
מקור התפילה שייכת לפני תפילת מנחה, וכמו שאומרים "ובאתי לביתך להפיל תחינתי" (ולא והלכתי לביתך), דהיינו שנמצאים כעת בביהכ"נ להפיל תחינה, וכן מבקשים "ויברכוני בבואם לביתי ביום קדשנו", דהיינו שאכתי עדיין אינו "יום קדשנו" אבל כשיגיע יום קדשנו ויבואו המלאכים אל תוך ביתי אז יברכוני. וכמו"כ "וזכנו לקבל שבתות מתוך רוב שמחה" אינו אלא תפילה טרם קבלת שבת. וכן כל הלשון משתמע שעדיין אינו שבת ומתפללים על יום השבת, כגון "ואעיד על כוסי בתוך שמחתי"; "בו אשבות כאשר צויתני". גם הסיום אינו אלא הקדמה לתפילה כמו שמבקשים "ואתפלל כדת כראוי וכנכון". [נדמה לי שכן המנהג גם בבעלז, לאומרו לפני מנחה.]
אלא שבעל התיקוני שבת הכניס את זה לתוך הזמירות שאומרים לפני קידוש מהטעם הכמוס עמו, וע"ז יצאו כמה פוסקים לערער ע"ז שאין מבקשים בקשות אישיות בעצם יום השבת.
אלא ששמעתי פעם לימוד זכות על אלו שנוהגים לומר תחינה זו בשב"ק, שבשני מקומות התירו בשבת להתחנן בתפילות פרטיות, בפתיחת הארון בשעת הוצאות הס"ת (תפילת 'בריך שמיה') ולפני קידוש בליל שבת (תפילת 'ויהא רעוא'), כי שני הזמנים האלו הם זמנים מסוגלים לעורר רצון העליון, והוי כעין דבר האבוד שהתירו גם בשבת.


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 1058
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 229 פעמים
קיבל תודה: 237 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע להתחיל את היום עם לעולם יהא אדם...

שליחה על ידי שמעיה » 16 דצמבר 2018, 16:06

וזה נכון שבבעלזא אומרים זאת בער''ש קודם מנחה.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1866
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 283 פעמים
קיבל תודה: 537 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע להתחיל את היום עם לעולם יהא אדם...

שליחה על ידי שאר לעמו » 25 אפריל 2019, 10:21

רמתים צופים כתב:
14 דצמבר 2018, 04:39
בדרך אגב אי איירינן ב"לעולם יהא אדם", ראוי לשים לב שהמילים "לעולם יהא אדם ירא שמים ... וישכם ויאמר" אינו חלק מעצם האמירה, ואינו אלא ציטוט מתנא דבי אליהו, אבל האמירה עצמו אינו אלא מ"ריבון כל העולמים". וכעין מה שכתוב בסידור לפני ברוך שאמר "לוקחים את הציצית ביד ואומרים" שאינו חלק מהאמירה, אלא ההוראה לומר כן.וצ"ע.
אמנם הנוסח וישכם ויאמר מופיע גם בנוסחאות עתיקות כחלק מהנאמר, אך בפשוטו מי שלא אומרו עושה נכון. (ועוד להעיר שהנוסח הנכון הוא 'ירא שמים בסתר'. ללא הוספת 'ובגלוי' ולא משנה ה'פשעטלאך' שניתנו על זה).


טעם ודעת
משתמש ותיק
הודעות: 232
הצטרף: 03 אפריל 2019, 15:29
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע להתחיל את היום עם לעולם יהא אדם...

שליחה על ידי טעם ודעת » 09 מאי 2019, 19:42

הראבי"ה - מגדולי ראשוני אשכנז - מביא לתפילה זו מקור מהתלמוד הירושלמי. בגרסתו של הראבי"ה, מופיע בירושלמי כך: "בשעה שהקב"ה מביט בבתי תיטריות ובבתי קרקסיות יושבות בטח ושאנן ושלוה ובית מקדשו חרב, הוא אפילון [= מאיים] לעולמו להחריבו. וכיוון שישראל נכנסין שחרית וערבית לבתי כנסיות ולבתי מדרשות ומייחדים שמו ואומרים 'שמע ישראל ה'' וגו', מתקבצים כל מלאכי השרת אצל הקב"ה ואומרים לפניו: אתה הוא עד שנברא העולם ואתה הוא משנברא העולם, אתה הוא בעולם הזה ואתה הוא לעולם הבא. קדש את שמך על מקדישי שמך, ברוך אתה ה' מקדש את שמך ברבים. מיד נוחה דעתו. הדא הוא דכתיב: 'ואתה קדוש יושב תהילות ישראל' - שמיישב דעתו בשביל תהילות ישראל".

לפי גרסתו של הראבי"ה, תפילה זו היא תפילתם של מלאכי השרת לאחר שישראל מתכנסים בבתי כנסיות ומייחדים את שמו ית' ברבים. שמו של הקב"ה מתחלל כאשר בתי תיאטראות של גויים יושבים בטח בעוד בית המקדש חרב, אמירת "שמע ישראל" ע"י עם ישראל מקדשת את השם ברבים ומתקנת את חילול השם, ועל כך מברכים המלאכים (ואנו בעקבותיהם) "מקדש את שמך ברבים". מכאן הקשר ההדוק שבין תפילה זו לבין קריאת שמע, וזוהי הסיבה לכך שאנו מברכים את הברכה לאחר קריאת שמע.

בעל "שיבולי הלקט", אף הוא מראשוני אשכנז, מביא לתפילה זו מקור אחר - ממדרש תנא-דבי-אליהו. הוא פותח בשאלה על הנוסח "לעולם יהא אדם ירא שמיים בסתר" - "וכי בסתר יהא אדם ירא שמים ולא בגלוי?", ומשיב: "ור' בנימין אחי נר"ו כתב שראוי לומר 'בסתר', שלא אמרו... אלא כנגד דורו של שמד, שגזרו שלא לקרוא את שמע ולא היו יכולין להיות יראין בגלוי, על כן הזהירם וזירזם לקבל עליהם עול מלכות שמים בסתר... על כן אומר: 'ברוך המקדש שמו ברבים' , לפי שבשעת השמד אין שמו מקודש ברבים אלא בסתר". לדבריו, ברכה זו אינה ברכת השבח על קידוש השם בהווה, אלא בקשה על העתיד - "קדש את שמך (בעתיד) על מקדישי שמך (בסתר) וקדש את שמך בעולמך (לעיני כל)", ומהווה כפרה על כך שקידוש השם בהווה נעשה רק בסתר.


דגש קל
הודעות: 8
הצטרף: 21 אוגוסט 2019, 10:06
נתן תודה: 1 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע להתחיל את היום עם לעולם יהא אדם...

שליחה על ידי דגש קל » 09 ספטמבר 2019, 09:15

אגב - מה הפטש לפי הגירסה שאומרים "בסתר ובגלוי" בשלמא אומרים לבן אדם תמשע גם בסתר ככה שאף אחד לא רואה תהיה יר"ש ותזכור את בוראך, ניחא - אך להזהירו בגלוי ?! וכי בשופטני עסקינן ??. אלא שמעתי שבספר "סדר היום" מפרש שהיות ואדם נכנס לעקביות מסוימת יכול לבוא לידי אדישות ושיהא "מלומדה" -- בא והזהיר "גם בגלוי" תהיא ירא שמים ואל תעשה זאת משום אתמול ומשוום אבא שלך וסבא רבא שלך אלא משום היותך יהודי יר"ש !!!
בספר "סדר היום - שבט הלוי" שיצ"ל לפני שנה לערך כתב שם שהר"ש וואזנר זצוק"ל אמר שגם אשה שאיננה אומרת את כל הקרבנות (עי' בבאוה"ל בזה ריש ברכות התורה) אך שתאמר "לעולם יהא אדם" וזה מוסר גדול שאדם צריך לשננו תמיד בכל יום.


דגש קל
הודעות: 8
הצטרף: 21 אוגוסט 2019, 10:06
נתן תודה: 1 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע להתחיל את היום עם לעולם יהא אדם...

שליחה על ידי דגש קל » 09 ספטמבר 2019, 09:20

שמעיה כתב:
16 דצמבר 2018, 16:06
וזה נכון שבבעלזא אומרים זאת בער''ש קודם מנחה.
אך ישתנה הגירסאות כלהלן - ורבים ממדפיסי הזמירות אינן ערים לטעות זו - אומרים שם "ואשנה ואשלש" - האם צריך לאומרו בשו"א או בפת"ח ?
תלוי אם הפעולה עתידית כמו בבעלז שאומרים זאת קודם מחנה מריך לומר הכל בפתח אך אם אומרים זאת סמוך לקידוש צ"ל בשו"א ורק תחת "ואשלש" לאמר בהברת פתח כי השילוש הינו עתה בקידוש.  
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח