ברכת המזון, "ולנוח בו באהבה כמצות רצונך"

רוצה לדעת

משתמש ותיק
לשבות בו ולנוח בו "באהבה" כמצות רצונך, היכן נצטוונו לשבות ולנוח "באהבה", והיכן ראינו רצונו ית' על ענין זה.
כמדו' כי שבת היא מתנה והקב"ה אמר למשה לך והודיעם כדאי' בשבת דף י' ובביצה דף ט"ז והמשל שהובא בגמ' שם הוא שהנותן מתנה לחבירו צריך להודיעו להרבות אהבה בין הנותן למקבל, וכמבואר ברש"י, וא"כ מעצם נתינת השבת באופן של מתנה [-לך והודיעם] מזה הוא שנצטוונו לנוח באהבה, ומשם ראינו רצונו ית' שננוח באהבה, ועי'.
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
פותח הנושא
והוסיף לזה הרב "אוריאל" שליט"א
שלכך הנוסח הוא כמצות "רצונך" ולא אומרים "כמצוותך",
לאמר,
כי מאופן בו נתנה השבת היינו "לך והודיעם" אנו רואים את "רצון ה'"
ונפלא עד מאוד
 

אלימלך

משתמש ותיק
אביא אגב את פי' הלבוש או"ח קפח' ו'
אומרים בשבת באהבה ולא ביום טוב, דשבת במרה נצטוו וקבלוהו באהבה ושאר המצות שקבלו בסיני לא קבלו באהבה, שהרי לא קבלו התורה בסיני עד שכפה עליהם ההר כגיגית, ויום טוב בכללם, לכך אין אומרים ביום טוב באהבה.
 

נבשר

משתמש ותיק
אלימלך אמר:
אביא אגב את פי' הלבוש או"ח קפח' ו'
אומרים בשבת באהבה ולא ביום טוב, דשבת במרה נצטוו וקבלוהו באהבה ושאר המצות שקבלו בסיני לא קבלו באהבה, שהרי לא קבלו התורה בסיני עד שכפה עליהם ההר כגיגית, ויום טוב בכללם, לכך אין אומרים ביום טוב באהבה.
נוגע לפורים שבאדר קבלוה מאהבה לא קאי על שבת, וכן מה שנצטוו במרה. אבל בין כך צ"ע שהרי ודאי שוב כפה עליהם שבת במעמד הר סיני, רק אולי קבלתם הראשונה שהיא מאהבה לא זזה, וכן בהרגשה שדבר זה מרצונם.
 
חלק עליון תַחתִית