מלבי''ם ישעיהו נג, יא בביאור המילות:
"ותיראי מאנוש, ותפחד".
היראה, הוא מפני עצם ידוע, והפחד הוא בעצם המפחד שתפול עליו פחד מפני עצם בלתי ידוע.
סבת הפחד הוא בעצם המשיג, וסבת היראה היא בעצם המושג.
רש"י על הפסוק "פחדכם ומוראכם" (דברים יא כה):
והלא פחד הוא מורא אלא פחדכם על הקרובים ומוראכם על הרחוקים.
נראה שזה מתאים עם דברי המלבי''ם.
האומות הקרובות אינם במצב של שיקול הדעת שנותנת להם את האפשרות להגיע ליראה רציונלית, הפחד שלהם הוא פתאומי ומאיים.
לעומת הרחוקים, הם נמצאים במורא שלא מגיע כ''כ מאיבוד עשתונות אלא מנתונים עובדתיים.