מה ההבדל בין "יראה" ל"פחד"

שומע כעונה

משתמש רגיל
במושכל ראשון, היראה הינה "פחד" מן הדבר הידוע, דהיינו כמו מורא רבו, היינו שצריך לנהוג ברבו מנהג של כבוד ורוממות בצורה של מורא [אני מקווה שהכיוון מובן], משא"כ פחד שהוא בפשטות פחד מפני הלא נודע, כאדם המפחד שמא יארע לו דבר מה.
 

מי זה

משתמש חדש
מלבי''ם ישעיהו נג, יא בביאור המילות:
"ותיראי מאנוש, ותפחד".
היראה, הוא מפני עצם ידוע, והפחד הוא בעצם המפחד שתפול עליו פחד מפני עצם בלתי ידוע.
סבת הפחד הוא בעצם המשיג, וסבת היראה היא בעצם המושג.

רש"י על הפסוק "פחדכם ומוראכם" (דברים יא כה):
והלא פחד הוא מורא אלא פחדכם על הקרובים ומוראכם על הרחוקים.

נראה שזה מתאים עם דברי המלבי''ם.
האומות הקרובות אינם במצב של שיקול הדעת שנותנת להם את האפשרות להגיע ליראה רציונלית, הפחד שלהם הוא פתאומי ומאיים.
לעומת הרחוקים, הם נמצאים במורא שלא מגיע כ''כ מאיבוד עשתונות אלא מנתונים עובדתיים.
 

אלימלך

משתמש ותיק
נ"ל שיראה היא מצד המידות הטובות ופחד מצד המידות הרעות על כן יש פחד בלילות. ולעיתים יש לעבוד את ה' גם בזה
וזה גורם לכמה חילוקים, יראה היא יותר שכלית ופחד פחות, יראה לא מצערת את האדם ופחד כן וכו'
 

בן של רב

משתמש ותיק
על חרדה - שמסלקת דמים אומרת הגמ' נדה ט שזה נקרא "פחדא".
דהיינו פחד מתמיד.
ובשונה מביעתותא שזה פתאום וזה ותתחלחל המלכה מאוד - שפירסה נדה.
אמנם יל"ע מהפסוק "אל תירא מפחד פתאום", וצ"ע.
 
חלק עליון תַחתִית