היתכן לומר שבכל תפילת שמונה עשרה רגילה מקיימים יותר מחמישים מליון מצוות?

בן של רב

משתמש ותיק
:roll: :roll: אני מרגיש שזה מוזר אבל אין לי שום הסבר למה לא.
הנה כידוע נוסח התפילה הוא מכוון כלפי כל כלל ישראל
(וכ' הגר"א שאסור לכוין כונה מצומצמת חוץ מאלוקי נצור שנתקן עבור הצורך הזה להיות גם איש פרטי המתפלל את אשר על ליבו)
כמה זה כל כלל ישראל כיום?
כמה בקשות יש בתפילה?
כמה מצוות מקיימים כשמתפללים על כל יחיד? (חסד, תפילה, ואולי עוד?)

(לא התכונתי רק על דרך התעוררות... אלא יש מזה גם נ"מ להלכה)

תקנו אותי אם אני טועה.
 

אלימלך

משתמש ותיק
זה לא שאלה דוקא על תפילה אלא למשל על לימוד תורה שכתב החזו"א שזה ההטבה הגדולה עם כלל ישראל
או לפי דברי החזו"א שאדם שעוסק בזיכוי עצמו ובעליה רוחנית זה יותר גדול מכל זיכוי רבים אחר.
וכן אין השאלה דוקא על חסד אלא על שאר מצוות ואיסורים

גדר השאילה הוא, אדם שעושה מעשה אחד שע"י נעשים מספר דברים
לגבי איסור גזל כתב הפלא יועץ שאם גוזל מכמה אנשים עובר בכמה איסורים, אולם בלה"ר נראה מדבריו שאינו עובר בכמה איסורים אלא שזה עוון גדול יותר
ועיין בח"ח לאוין במ"ח ד' נראה מדבריו שזה תלוי במה שהקפידה התורה ולכן על איסור לה"ר לא עובר בכמה לאוים במספר לרבים ואילו בלא תשיא צ"ע
בכל אופן לא זכור לי שיש מי שכותב שזוכה בהרבה מצות כהאי גונא
 
A

Anonymous

Guest
ממש לא, התפילה גם כן אינה על כל יחיד ויחיד, אלא על כל כלל ישראל כגוף אחד.
 
אלימלך אמר:
זה לא שאלה דוקא על תפילה אלא למשל על לימוד תורה שכתב החזו"א שזה ההטבה הגדולה עם כלל ישראל
או לפי דברי החזו"א שאדם שעוסק בזיכוי עצמו ובעליה רוחנית זה יותר גדול מכל זיכוי רבים אחר.
וכן אין השאלה דוקא על חסד אלא על שאר מצוות ואיסורים

גדר השאילה הוא, אדם שעושה מעשה אחד שע"י נעשים מספר דברים
לגבי איסור גזל כתב הפלא יועץ שאם גוזל מכמה אנשים עובר בכמה איסורים, אולם בלה"ר נראה מדבריו שאינו עובר בכמה איסורים אלא שזה עוון גדול יותר
ועיין בח"ח לאוין במ"ח ד' נראה מדבריו שזה תלוי במה שהקפידה התורה ולכן על איסור לה"ר לא עובר בכמה לאוים במספר לרבים ואילו בלא תשיא צ"ע
בכל אופן לא זכור לי שיש מי שכותב שזוכה בהרבה מצות כהאי גונא
:roll: עדיין השאלה בתפילה היא יותר רצינית וייחודית כי זה לא רק הענין העקיף אלא הפעולה עצמה של בקשת רחמים - המדברת במפורש ממש על רבים וכאילו פירט ברפאנו
רפא נא את זונדל
רפא נא את געציל
וכן שמערל ובערל...
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
אף פעם לא הבנתי את עניין המספרים. וכי בביד של מעלה זה עובד עפ"י מונה? הסברא נותנת שזה תלוי באיכות ולא במספר.
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
הנה כידוע נוסח התפילה הוא מכוון כלפי כל כלל ישראל
(וכ' הגר"א שאסור לכוין כונה מצומצמת חוץ מאלוקי נצור שנתקן עבור הצורך הזה להיות גם איש פרטי המתפלל את אשר על ליבו)

היכן הגר"א המצוטט

שנים אני מסתפק בזה מה הכוונה של התפילה בלשון רבים
יש לי ראיה פשוטה לא כך בשים שלום הנוסח הוא עלינו ועל כל ישראל עמך ולדבריך זה פעמיים בקשה על כלל ישראל 
לדעתי התפילה בלשון רבים כי עיקר צורת תפילה שהש"ץ מתפלל עבור כל הציבור וממילא לשון רבים הכוונה המתפללים הנוכחים בביהכנ"ס

אגב, לדעתי זו דרגה גבוהה להתפלל באמת על כלל ישראל כי להבנתי תפילה זה משהו שכואב לך 
הכוונה היא לא מעלה בתפילה אלא היא מהות התפילה (ושנזכה גם לקיים..) 
ואם רח"ל אדם לא אכפת לו מכלל ישראל הוא הולך בעיר ולא כואב לו שכך נראים יהודים 
או למשל שיש מדינות שההתבוללות עברה את ה70% 
ואם זה לא מעניין אותו אז לדמיין שהוא מבקש על מיליוני ב"א זה נראה לי קצת אשליה
 

ירושלמי

משתמש רגיל
מצוות לא נשקלות בקילוגרמים. אין באמת בשמים משקל כזה עם קופה רושמת שסופרים שקלים של המצוות הקלות ודולרים של הגדולות וכו'. כל זה רק היה המחשה בשבילנו בחיידר. זה לא באמת עובד ככה.
וגם כשכתוב שאחד בצער כמאה שלא בצער או שלימוד בשבת שווה פי אלף, אלו ביטויים, ביטויים שאולי גם מבטאים משהו במספר, לאו דווקא שהם לאו דווקא, אבל הם ביטויים, לא מתמטיקה.
 

נושא למחשבה

משתמש רגיל
בהתייחסות לגוף השאלה,
אני חושב שיש להתבונן מה היא מהותה של תפילה,
יש חשיבה נפוצה להבין, שהתפילה זה כח שמסר הקב"ה בידינו לפעול בעולם, מתפללים ונושעים ומושיעים!
אך אני סבור בענ"ד שאין הדין כן. התפילה איננה כח ופעולה שנפעלת מצדנו כלל ועיקר
[וכי מה אנו חושבים לעצמנו, שאנו גוזרים והקב"ה הוא השליח שלנו שמבצע אמרתנו?!]
היסוד של תפילה הוא פשוט לעמוד בפני המלך, ולהתבונן במבט אמיתי על העולם.
הרי מה אנו אומרים בכך מהלך התפילה: "אתה חונן", "השיבנו", "סלח לנו", "גאלנו", "רפאנו", "ברך עלינו" וכו' וכו'
זאת אומרת שהביטוי של תפילה הוא להמחיש לעצמנו באופן מבורר, כי אנחנו כלומניקים, שום דבר אינו בהשג ידינו,
יש לנו רק מקור ישועה אחד - הרבוש"ע, הוא זה שמשפיע את כל הטובות של העולם, ורק הוא הפועל מצד עצמו בהכל.
נכון שצריך את התפילה מצדנו, אך אין זה אומר שאנו הפועלים בתפילה,
הפעולה הנכונה שלנו במהלך התפילה הוא פשוט להכיר באמת ותו לא, ואחרי חיזוק ההכרה באמת הנז',
הרי שאז הקב"ה מצד חסדו וטובו הגדול, משלים את צרכינו. ולא בתור שליחות למאמרינו, אלא אך ורק מתת ידו הרחבה, ותו לא מידי.
מעתה, אם אנו שואלים האם ע"י תפילה אנו עושים חסד עם מאות ואלפים ורבבות. התשובה לא ולא,
אנו אמנם עושים חסד, אך עם עצמנו, שאנו זוכים להכיר באמת של החיים, וזה למעשה תפקידנו לצעוד ע"פ האמת.
 

בן של רב

משתמש ותיק
פותח הנושא
אזי גם אדם הראשון לא עשה שום חסד עם העולם במה שביקש על הגשמים שמיד אחר כך ירדו והצמיחו את הפירות שהולידו את כל מה שבידינו היום.

האם הוא רק עזר לעצמו?
 

נושא למחשבה

משתמש רגיל
לפי איך שאני מבין, בודאי הוא לא פעל כלום לאף אחד, כי הוא באמת לא עשה בזה כלום.
וכי הוא זה שהצמיח את הפירות? הוא זה שהוריד את המטר? הוא שלח את הקב"ה לעשות בשבילו את רצונו?
הכל זה הקב"ה, והאדם הראשון עם כל מעלתו העצומה, פשוט עורר בעצמו את ההכרה שאין זולתו ית',
ועי"כ הטיב עמו השי"ת והוריד לו מטר והצמיח את עשב השדה. מדוע זה נשמע לך מופקע?
 
חלק עליון תַחתִית