נוכח ונסתר בתפילת שמונה עשרה


פותח הנושא
מוטי
משתמש ותיק
הודעות: 282
הצטרף: 11 אוקטובר 2015, 21:03
נתן תודה: 75 פעמים
קיבל תודה: 101 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

נוכח ונסתר בתפילת שמונה עשרה

שליחה על ידי מוטי » 29 מאי 2019, 20:22

סקירה של כל תפילות השמו"ע, בחול שבת ומועד, מגלה, שכולן נאמרו בלשון נוכח. 
וכך יאה, כיון שעומד לפני המלך.
יוצאים מן הכלל:
א) "למען שמו באהבה" - דבר זה גורם להסתפק שמא ברכת אבות כולה, מלבד פתיחתה, בלשון נסתר נתקנה (כי מ"ואלקי אבותינו" היא אמורה בלשון "נייטרלית"). 
ב) "ומקיים אמונתו לישני עפר" - גם זה גורם להסתפק שמא גם מה שקדם למשפט זה אמור בלשון נסתר (כי מ"מחיה מתים אתה" הדברים אמורים בלשון "נייטרלית").
ג) חתימות הברכות: יש האמורות בלשון "נייטרלית", ויש האמורות בלשון נסתר (לדוגמא: "עמו ישראל"). היוצאת מן הכלל היא חתימת "מודים" - "הטוב שמך ולך נאה להודות", וחתימת ה"עבודה" המיוחדת "שאותך לבדך ביראה נעבוד".

אשמח לעזר בפשר דבר.


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 526
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 243 פעמים
קיבל תודה: 118 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכח ונסתר בתפילת שמונה עשרה

שליחה על ידי שניאור » 03 יוני 2019, 08:01

כמדומה לי שראיתי פעם מביאים בשם הרשב"א שבכל ברכה ארוכה הנוסח מתחלף בין נוכח לנסתר כדי לשים על לבנו שאנו עומדים לפני המלך ומצד שני להרגיש איזושהו ריחוק ודרך ארץ.


חגי פאהן
משתמש ותיק
הודעות: 343
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 118 פעמים
קיבל תודה: 115 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכח ונסתר בתפילת שמונה עשרה

שליחה על ידי חגי פאהן » 03 יוני 2019, 09:40

א) ברכת אבות מ'אתה' בלשון נייטרלית.
ב) בברה"מ ברכה ראשונה כולה (חוץ מ'ברוך אתה') בגוף נסתר, וברכה שניה כולה בגוף נוכח.


שף ויתיב
הודעות: 88
הצטרף: 08 יוני 2017, 01:00
קיבל תודה: 27 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכח ונסתר בתפילת שמונה עשרה

שליחה על ידי שף ויתיב » 03 יוני 2019, 23:47

עיין בסידור תפילת יוסף בתחילתו.


בבא קמא
משתמש ותיק
הודעות: 319
הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 68 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכח ונסתר בתפילת שמונה עשרה

שליחה על ידי בבא קמא » 11 אוקטובר 2019, 15:44

פעם ראיתי מישהו מבאר, כי כשאומרים בברכה ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם אשר קדשנו לדוגמא, יש לומר שאין זה לשון נסתר, אלא זה הכל המשך אחד: אתה ה' שקידש אותנו, אתה ה' שברא פרי העץ.


zxc
הודעות: 156
הצטרף: 30 אוגוסט 2019, 00:36
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 52 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכח ונסתר בתפילת שמונה עשרה

שליחה על ידי zxc » 12 אוקטובר 2019, 23:44

לפי הידוע לי (ואולי אני טועה, אשמח לדעת) הכלל הוא (כמעט) תמיד:
ברכה המתחלת ב"ברוך אתה!" ממשכת בנסתר.
ברכה שאינה מתחלת בברוך, (סמוכה לחברתה) ממשיכה בנוכח.
הכלל הוא גם לגבי חתימת הברכה (חוץ מהטוב שמך ועוד).
איני יודע הסבר ל'איפכא מסתברא' הזה


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 778
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 229 פעמים
קיבל תודה: 246 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכח ונסתר בתפילת שמונה עשרה

שליחה על ידי הכהן » 13 אוקטובר 2019, 00:23

כמעט תמיד ברכה שאינה פותחת בברוך יש בה הודיה ישירה (נודה לך וכדו') או בקשה, ולכן זה בנוכח


zxc
הודעות: 156
הצטרף: 30 אוגוסט 2019, 00:36
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 52 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכח ונסתר בתפילת שמונה עשרה

שליחה על ידי zxc » 13 אוקטובר 2019, 01:19

הכהן כתב:
13 אוקטובר 2019, 00:23
כמעט תמיד ברכה שאינה פותחת בברוך יש בה הודיה ישירה (נודה לך וכדו') או בקשה, ולכן זה בנוכח
אבל "ברוך אתה" הרבה יותר נוכח משאר הפניות


אליהוא
הודעות: 64
הצטרף: 08 מאי 2017, 16:15
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכח ונסתר בתפילת שמונה עשרה

שליחה על ידי אליהוא » 15 אוקטובר 2019, 19:11

נראה לי כי חז"ל לא קבלו את הדקדוק המקראי.
במקרה שלפנינו אנחנו מרשים לעצמנו סטייה בכך שמערבים נוכח ונסתר.
במקרא אין כמעט דבר כזה.
אלא, כאשר פונים למישהו ממשיכים לכנות אותו 'אתה' וכדו'.

מצאתי גם בזמירות 'אלהא די ליה', וזאת כנראה הגרסה המקורית עד כמה שבדקתי.
כמובן היה צריך לכתוב 'אלהא די לך', כפי שנמצא בגרסות מאוחרות יותר.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: Bing [Bot] | 1 אורח