וקונה הכל. באיזה קנין הוא קונה? והאם כל בעלות שבעולם היא רק שעבוד שני?


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1447
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 640 פעמים
קיבל תודה: 295 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

וקונה הכל. באיזה קנין הוא קונה? והאם כל בעלות שבעולם היא רק שעבוד שני?

שליחה על ידי בן של רב » 12 יוני 2019, 04:17

בברכת אבות אנו אומרים: וקונה הכל. 
ונסתפקתי אם הקנין של ה' הוא קנין יצירה הראשוני,
או מה שבכל רגע אין לזה קיום מבלעדיו, (כמו הלשון קונה=בכל רגע) ואולי בכלל משהו שלישי. 

אם אכן זה קנין יצירה - האם זהו קנין שידוע רק מסברא או מקרא. 
ונ"מ כששנים עושים קנין באותו רגע, ממש. 
​​​​​​האחד עושה קנין רגיל, ואילו השני פשוט מייצר את זה תוך כדי. 

ואמנם מסתבר שהיוצר יותר חזק, אבל אשמח להתעדכן במקורות. 

בכל מקרה נראה שמבואר בסידור שכל בעלות של אדם היא כמו מה שקוראים היום "שעבוד שני"... שהבעלים העיקרי הוא ה'.
ו​​​​​​כל בעלות שאנו מכירים אצל האדם היא רק במה שהוא ית' כעת משחרר לו סמכויות - בתנאי שה' לא יחזור בו... 

​​​​​​(התעוררתי לזה מתוך שיחה בלימוד עם הגאון רבי יוסף שרייבר שליט"א
אבל זו רק דעתי האישית ולא בטוח שזה מה שהוא חושב)


עניין
הודעות: 178
הצטרף: 07 מאי 2019, 00:02
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקונה הכל. באיזה קנין הוא קונה? והאם כל בעלות שבעולם היא רק שעבוד שני?

שליחה על ידי עניין » 16 יוני 2019, 08:31

עיין רמב"ן שם בראשית יד יט, לפי איך שאני הבנתי הרי הוא מסביר את כך: שע"י עשייתן עשאן להיות שלו,
והיינו כשעושים משהו הרי זה עושה מציאות של שלו, דהיינו בלא קנין ובלא כוונה של לעשותו שלו אלא זה המציאות של הנעשה שהוא של עושהו,
וזה אין ראיה שיהיה לנו כזה אופן שהרי אין אנו יכולים לעשות יש מאין. 


זקן ויושב בישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 1133
הצטרף: 15 אוקטובר 2018, 21:40
נתן תודה: 73 פעמים
קיבל תודה: 115 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקונה הכל. באיזה קנין הוא קונה? והאם כל בעלות שבעולם היא רק שעבוד שני?

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 16 יוני 2019, 08:48

בן של רב כתב:
12 יוני 2019, 04:17
בברכת אבות אנו אומרים: וקונה הכל. 
ונסתפקתי אם הקנין של ה' הוא קנין יצירה הראשוני,
או מה שבכל רגע אין לזה קיום מבלעדיו, (כמו הלשון קונה=בכל רגע) ואולי בכלל משהו שלישי. 

אם אכן זה קנין יצירה - האם זהו קנין שידוע רק מסברא או מקרא. 
ונ"מ כששנים עושים קנין באותו רגע, ממש. 
​​​​​​האחד עושה קנין רגיל, ואילו השני פשוט מייצר את זה תוך כדי. 

ואמנם מסתבר שהיוצר יותר חזק, אבל אשמח להתעדכן במקורות. 

בכל מקרה נראה שמבואר בסידור שכל בעלות של אדם היא כמו מה שקוראים היום "שעבוד שני"... שהבעלים העיקרי הוא ה'.
ו​​​​​​כל בעלות שאנו מכירים אצל האדם היא רק במה שהוא ית' כעת משחרר לו סמכויות - בתנאי שה' לא יחזור בו... 

​​​​​​(התעוררתי לזה מתוך שיחה בלימוד עם הגאון רבי יוסף שרייבר שליט"א
אבל זו רק דעתי האישית ולא בטוח שזה מה שהוא חושב)
לא יודע 'מה שקוראים היום', אבל לא הבנתי מה חדש לך?
 


אליהו52
הודעות: 121
הצטרף: 10 פברואר 2019, 20:53
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקונה הכל. באיזה קנין הוא קונה? והאם כל בעלות שבעולם היא רק שעבוד שני?

שליחה על ידי אליהו52 » 16 יוני 2019, 19:44

ספר אבודרהם שמונה עשרה
קונה הכל על שם (שם) קונה שמים וארץ וכן (ישעיה מה ז) אני ה' עושה כל אלה כדמתרגמינן עשה לי את החיל הזה (דברים ח, יז) קנה לי ית כל נכסיא האלין.
מדבריו משמע שזה העשיה הראשונית


היודע כל דבר
הודעות: 22
הצטרף: 19 מאי 2019, 14:17
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 1 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקונה הכל. באיזה קנין הוא קונה? והאם כל בעלות שבעולם היא רק שעבוד שני?

שליחה על ידי היודע כל דבר » 17 יולי 2019, 12:54

בסידורים המבוארים של כוונת הלב ביאר את שתי הביאורים האלו עיין שם מה המקורות שלו לכל פירוש


yosf
משתמש ותיק
הודעות: 283
הצטרף: 23 פברואר 2019, 21:48
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 101 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקונה הכל. באיזה קנין הוא קונה? והאם כל בעלות שבעולם היא רק שעבוד שני?

שליחה על ידי yosf » 18 יולי 2019, 09:15

בן של רב כתב:
12 יוני 2019, 04:17
בכל מקרה נראה שמבואר בסידור שכל בעלות של אדם היא כמו מה שקוראים היום "שעבוד שני"... שהבעלים העיקרי הוא ה'.
ו​​​​​​כל בעלות שאנו מכירים אצל האדם היא רק במה שהוא ית' כעת משחרר לו סמכויות - בתנאי שה' לא יחזור בו...
השמים שמים לה' והארץ נתן לבנ"א, [קטו טז] וידוע הגמ' כאן קודם ברכה כאן אחר ברכה [כיצד מברכין], וידוע קושיית האו"ח ותירוצו וכו'.
עכ"פ מבואר דאין מציאות ליהות של האדם כלום בלתי ברכה, ומה ש'אנו' קוראים כאן קניין... זה רק 'אנו' קוראים.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1755
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 259 פעמים
קיבל תודה: 515 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקונה הכל. באיזה קנין הוא קונה? והאם כל בעלות שבעולם היא רק שעבוד שני?

שליחה על ידי שאר לעמו » 18 יולי 2019, 12:25

אני פרשתי לעצמי מזה שנים, קונה הכל, כמו 'לקונה עבדיו בדין'.
כלומר אחר שהוא גומל חסדים טובים, בזה אנו קנין שלו.
שאם קונה הכל ביצירתו, מה זה שייך לשבח שלפניו ושלאחריו.


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1447
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 640 פעמים
קיבל תודה: 295 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקונה הכל. באיזה קנין הוא קונה? והאם כל בעלות שבעולם היא רק שעבוד שני?

שליחה על ידי בן של רב » 18 יולי 2019, 13:46

yosf כתב:
18 יולי 2019, 09:15
בן של רב כתב:
12 יוני 2019, 04:17
בכל מקרה נראה שמבואר בסידור שכל בעלות של אדם היא כמו מה שקוראים היום "שעבוד שני"... שהבעלים העיקרי הוא ה'.
ו​​​​​​כל בעלות שאנו מכירים אצל האדם היא רק במה שהוא ית' כעת משחרר לו סמכויות - בתנאי שה' לא יחזור בו...
השמים שמים לה' והארץ נתן לבנ"א, [קטו טז] וידוע הגמ' כאן קודם ברכה כאן אחר ברכה [כיצד מברכין], וידוע קושיית האו"ח ותירוצו וכו'.
עכ"פ מבואר דאין מציאות ליהות של האדם כלום בלתי ברכה, ומה ש'אנו' קוראים כאן קניין... זה רק 'אנו' קוראים.
נו, אז מה הבעיה לגנוב?


חבלזון
הודעות: 42
הצטרף: 10 מאי 2018, 10:50
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקונה הכל. באיזה קנין הוא קונה? והאם כל בעלות שבעולם היא רק שעבוד שני?

שליחה על ידי חבלזון » 18 יולי 2019, 15:12

רבינו בחיי בהקדמה לפרשת וארא:
וזהו שאמר ה' קנני ראשית דרכו אומרת החכמה שהוא ראשית ה' קנני כלומר המקור העליון הנסתר המציאני כי הוא הממציא הראשון והוא מקור החכמה אשר החכמה נמצאת ממנו ונמשכה מאתו והוא לבדו המקור, ומלת קנני מלשון קן שהוא היסוד הראשון בהוית העופות, וביאר בכאן כי המקור הוא סיבת החכמה שהוא הקן הראשון, והחכמה שהיא הקן סיבת כל המפעלים כשם שהקן סיבת האפרוחים, וגילה לך הכתוב הזה כי המפעלים כולם נמצאים בסיבת החכמה שהיא ראשית, והחכמה נמצאת בסיבת המקור העליון.
ההבנה שלי- קנין הוא מלשון קן, והוא מקור והויה של דבר. כאשר אדם עושה קנין זהו מקור למשהו חדש שמתחיל, למשל שהוא הבעלים של הדבר הנקנה, או למשל שהאשה מקודשת וכו' (מתחיל = חלות). ובודאי שיצירה ממש ובריאה בפועל - זה קנין ממש, זוהי היצירה וההתחלה הכי חזקה...

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח