וקונה הכל. באיזה קנין הוא קונה? והאם כל בעלות שבעולם היא רק שעבוד שני?


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1498
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 673 פעמים
קיבל תודה: 331 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

וקונה הכל. באיזה קנין הוא קונה? והאם כל בעלות שבעולם היא רק שעבוד שני?

שליחה על ידי בן של רב » 12 יוני 2019, 04:17

בברכת אבות אנו אומרים: וקונה הכל. 
ונסתפקתי אם הקנין של ה' הוא קנין יצירה הראשוני,
או מה שבכל רגע אין לזה קיום מבלעדיו, (כמו הלשון קונה=בכל רגע) ואולי בכלל משהו שלישי. 

אם אכן זה קנין יצירה - האם זהו קנין שידוע רק מסברא או מקרא. 
ונ"מ כששנים עושים קנין באותו רגע, ממש. 
​​​​​​האחד עושה קנין רגיל, ואילו השני פשוט מייצר את זה תוך כדי. 

ואמנם מסתבר שהיוצר יותר חזק, אבל אשמח להתעדכן במקורות. 

בכל מקרה נראה שמבואר בסידור שכל בעלות של אדם היא כמו מה שקוראים היום "שעבוד שני"... שהבעלים העיקרי הוא ה'.
ו​​​​​​כל בעלות שאנו מכירים אצל האדם היא רק במה שהוא ית' כעת משחרר לו סמכויות - בתנאי שה' לא יחזור בו... 

​​​​​​(התעוררתי לזה מתוך שיחה בלימוד עם הגאון רבי יוסף שרייבר שליט"א
אבל זו רק דעתי האישית ולא בטוח שזה מה שהוא חושב)


עניין
הודעות: 183
הצטרף: 07 מאי 2019, 00:02
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקונה הכל. באיזה קנין הוא קונה? והאם כל בעלות שבעולם היא רק שעבוד שני?

שליחה על ידי עניין » 16 יוני 2019, 08:31

עיין רמב"ן שם בראשית יד יט, לפי איך שאני הבנתי הרי הוא מסביר את כך: שע"י עשייתן עשאן להיות שלו,
והיינו כשעושים משהו הרי זה עושה מציאות של שלו, דהיינו בלא קנין ובלא כוונה של לעשותו שלו אלא זה המציאות של הנעשה שהוא של עושהו,
וזה אין ראיה שיהיה לנו כזה אופן שהרי אין אנו יכולים לעשות יש מאין. 


זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: וקונה הכל. באיזה קנין הוא קונה? והאם כל בעלות שבעולם היא רק שעבוד שני?

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 16 יוני 2019, 08:48

בן של רב כתב:
12 יוני 2019, 04:17
בברכת אבות אנו אומרים: וקונה הכל. 
ונסתפקתי אם הקנין של ה' הוא קנין יצירה הראשוני,
או מה שבכל רגע אין לזה קיום מבלעדיו, (כמו הלשון קונה=בכל רגע) ואולי בכלל משהו שלישי. 

אם אכן זה קנין יצירה - האם זהו קנין שידוע רק מסברא או מקרא. 
ונ"מ כששנים עושים קנין באותו רגע, ממש. 
​​​​​​האחד עושה קנין רגיל, ואילו השני פשוט מייצר את זה תוך כדי. 

ואמנם מסתבר שהיוצר יותר חזק, אבל אשמח להתעדכן במקורות. 

בכל מקרה נראה שמבואר בסידור שכל בעלות של אדם היא כמו מה שקוראים היום "שעבוד שני"... שהבעלים העיקרי הוא ה'.
ו​​​​​​כל בעלות שאנו מכירים אצל האדם היא רק במה שהוא ית' כעת משחרר לו סמכויות - בתנאי שה' לא יחזור בו... 

​​​​​​(התעוררתי לזה מתוך שיחה בלימוד עם הגאון רבי יוסף שרייבר שליט"א
אבל זו רק דעתי האישית ולא בטוח שזה מה שהוא חושב)
לא יודע 'מה שקוראים היום', אבל לא הבנתי מה חדש לך?
 


אליהו52
הודעות: 124
הצטרף: 10 פברואר 2019, 20:53
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקונה הכל. באיזה קנין הוא קונה? והאם כל בעלות שבעולם היא רק שעבוד שני?

שליחה על ידי אליהו52 » 16 יוני 2019, 19:44

ספר אבודרהם שמונה עשרה
קונה הכל על שם (שם) קונה שמים וארץ וכן (ישעיה מה ז) אני ה' עושה כל אלה כדמתרגמינן עשה לי את החיל הזה (דברים ח, יז) קנה לי ית כל נכסיא האלין.
מדבריו משמע שזה העשיה הראשונית


היודע כל דבר
הודעות: 27
הצטרף: 19 מאי 2019, 14:17
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקונה הכל. באיזה קנין הוא קונה? והאם כל בעלות שבעולם היא רק שעבוד שני?

שליחה על ידי היודע כל דבר » 17 יולי 2019, 12:54

בסידורים המבוארים של כוונת הלב ביאר את שתי הביאורים האלו עיין שם מה המקורות שלו לכל פירוש


yosf
משתמש ותיק
הודעות: 293
הצטרף: 23 פברואר 2019, 21:48
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 111 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקונה הכל. באיזה קנין הוא קונה? והאם כל בעלות שבעולם היא רק שעבוד שני?

שליחה על ידי yosf » 18 יולי 2019, 09:15

בן של רב כתב:
12 יוני 2019, 04:17
בכל מקרה נראה שמבואר בסידור שכל בעלות של אדם היא כמו מה שקוראים היום "שעבוד שני"... שהבעלים העיקרי הוא ה'.
ו​​​​​​כל בעלות שאנו מכירים אצל האדם היא רק במה שהוא ית' כעת משחרר לו סמכויות - בתנאי שה' לא יחזור בו...
השמים שמים לה' והארץ נתן לבנ"א, [קטו טז] וידוע הגמ' כאן קודם ברכה כאן אחר ברכה [כיצד מברכין], וידוע קושיית האו"ח ותירוצו וכו'.
עכ"פ מבואר דאין מציאות ליהות של האדם כלום בלתי ברכה, ומה ש'אנו' קוראים כאן קניין... זה רק 'אנו' קוראים.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 2064
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 316 פעמים
קיבל תודה: 586 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקונה הכל. באיזה קנין הוא קונה? והאם כל בעלות שבעולם היא רק שעבוד שני?

שליחה על ידי שאר לעמו » 18 יולי 2019, 12:25

אני פרשתי לעצמי מזה שנים, קונה הכל, כמו 'לקונה עבדיו בדין'.
כלומר אחר שהוא גומל חסדים טובים, בזה אנו קנין שלו.
שאם קונה הכל ביצירתו, מה זה שייך לשבח שלפניו ושלאחריו.


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1498
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 673 פעמים
קיבל תודה: 331 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקונה הכל. באיזה קנין הוא קונה? והאם כל בעלות שבעולם היא רק שעבוד שני?

שליחה על ידי בן של רב » 18 יולי 2019, 13:46

yosf כתב:
18 יולי 2019, 09:15
בן של רב כתב:
12 יוני 2019, 04:17
בכל מקרה נראה שמבואר בסידור שכל בעלות של אדם היא כמו מה שקוראים היום "שעבוד שני"... שהבעלים העיקרי הוא ה'.
ו​​​​​​כל בעלות שאנו מכירים אצל האדם היא רק במה שהוא ית' כעת משחרר לו סמכויות - בתנאי שה' לא יחזור בו...
השמים שמים לה' והארץ נתן לבנ"א, [קטו טז] וידוע הגמ' כאן קודם ברכה כאן אחר ברכה [כיצד מברכין], וידוע קושיית האו"ח ותירוצו וכו'.
עכ"פ מבואר דאין מציאות ליהות של האדם כלום בלתי ברכה, ומה ש'אנו' קוראים כאן קניין... זה רק 'אנו' קוראים.
נו, אז מה הבעיה לגנוב?


חבלזון
הודעות: 49
הצטרף: 10 מאי 2018, 10:50
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקונה הכל. באיזה קנין הוא קונה? והאם כל בעלות שבעולם היא רק שעבוד שני?

שליחה על ידי חבלזון » 18 יולי 2019, 15:12

רבינו בחיי בהקדמה לפרשת וארא:
וזהו שאמר ה' קנני ראשית דרכו אומרת החכמה שהוא ראשית ה' קנני כלומר המקור העליון הנסתר המציאני כי הוא הממציא הראשון והוא מקור החכמה אשר החכמה נמצאת ממנו ונמשכה מאתו והוא לבדו המקור, ומלת קנני מלשון קן שהוא היסוד הראשון בהוית העופות, וביאר בכאן כי המקור הוא סיבת החכמה שהוא הקן הראשון, והחכמה שהיא הקן סיבת כל המפעלים כשם שהקן סיבת האפרוחים, וגילה לך הכתוב הזה כי המפעלים כולם נמצאים בסיבת החכמה שהיא ראשית, והחכמה נמצאת בסיבת המקור העליון.
ההבנה שלי- קנין הוא מלשון קן, והוא מקור והויה של דבר. כאשר אדם עושה קנין זהו מקור למשהו חדש שמתחיל, למשל שהוא הבעלים של הדבר הנקנה, או למשל שהאשה מקודשת וכו' (מתחיל = חלות). ובודאי שיצירה ממש ובריאה בפועל - זה קנין ממש, זוהי היצירה וההתחלה הכי חזקה...


ספר וסופר
הודעות: 188
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 73 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקונה הכל. באיזה קנין הוא קונה? והאם כל בעלות שבעולם היא רק שעבוד שני?

שליחה על ידי ספר וסופר » 13 ספטמבר 2019, 14:16

לפני שמוציאים את השבח המיוחד הזה על בורא עולם, לאזור של שאלות ישיבתיות על הלכות קנינים [הערה: כאשר עושים זאת כלפי בורא עולם, יש לעשות זאת במלא הדרך ארץ הראויה, ובכובד ראש - אם אתה באמת משוכנע שהשאלה הזאת מציקה לך], אע"פ שבודאי נכון להחיל את כל דיני התורה על בורא עולם, בראש ובראשונה צריך לברר מה השבח הזה בא לומר, ואולי גם כך ניתן לפתור בסוף את השאלות האלו.

השאלות הפשוטות הם:
למה הוא צריך 'לקנות' את העולם, והרי הכל שלו ממילא - ומה המשמעות של הקנין הזה? ומה השבח בזה שהוא קונה הכל?
עוד כמה שאלות על קניינים בתורה -
נאמר באבות: 'חמשה קניינים קנה הקב"ה בעולם - אברהם קנין אחד, שמים וארץ, תורה, ישראל, בית המקדש. מה זה? ומה היחס בין המשנה הזאת לבין האמור בתפילה - קונה הכל.
עוד:
התורה נקנית במ"ח קניינים, וכמו כן כהונה בכ"ד קניינים שפירושם מתנות כהונה, אם כן לפי זה מה משמעות הקניינים של התורה?

מה זה קנין?!

בשביל התחלה, אומר, שלכאורה יש הנהגה אצל הבורא, שהעולם לא שלו באופן ישר, כי הארץ נתן לבני אדם, ובכל אופן ההנהגה היא שהכל בסוף מגיע אליו.
ויש כאן שתי נקודות שבח בהנהגה זו.
א. שאע"פ שהדברים לא עומדים אליו בצורה ישרה, בסוף הכל מביא אליו, והכל מתברר כשלו, וזה נקרא שהוא 'קונה' את זה, כי מלא שלו זה נהפך להיות שלו. ואולי זה שייך לסוגיה של 'גילוי הייחוד' באחד מהשלבים שלה.
ב. שהוא קונה ה כ ל , והיינו שכל בעל מקצוע או כל אחד שיש לו איזה תחום של שליטה בעולם הוא 'קונה' רק דברים שיש לו לעשות איתם משהו, [נגר לא קונה צמר, וחייט לא קונה עצים] אולם מי שהוא 'קונה הכל' זאת אומרת - שבשביל ה'ביזנס' שלו [לכאורה: כבוד שמים], עם כל דבר יש לו מה לעשות, ויהיה לו דרך להשתמש בזה.
וזה תקוה גדולה לכל יהודי שבכל מצב שהוא, יש לבורא עולם, כביכול, מה לעשות אתו ולהוציא ממנו כבוד שמים.


אברהם העברי
הודעות: 83
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקונה הכל. באיזה קנין הוא קונה? והאם כל בעלות שבעולם היא רק שעבוד שני?

שליחה על ידי אברהם העברי » 06 אוקטובר 2019, 16:27

בפירוש ר' אברהם בן הגר"א ביאר שהכוונה מתקן הכל


לבי במערב
הודעות: 98
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקונה הכל. באיזה קנין הוא קונה? והאם כל בעלות שבעולם היא רק שעבוד שני?

שליחה על ידי לבי במערב » 30 אוקטובר 2019, 07:07

קונה דהכא ל' יצירה הוא (וכמ"ש כבר כמה).


י'שי
הודעות: 118
הצטרף: 05 נובמבר 2018, 08:25
נתן תודה: 70 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקונה הכל. באיזה קנין הוא קונה? והאם כל בעלות שבעולם היא רק שעבוד שני?

שליחה על ידי י'שי » 30 אוקטובר 2019, 11:44

בראשית יד: 'קונה שמים וארץ'

רש"י: 'קונה שמים וארץ - כמו (תהלים קמו) עושה שמים וארץ ע"י עשייתן קנאן להיות שלו'

רד"ק: 'קונה, אינו לשון קונה מאחר, אלא הרי הוא כאילו אמר עושה או ממציא, וכן קניתי איש (לעיל ד, א) כמו שפרשתי'

רמב"ן: 'קונה שמים וארץ כתב רש"י קונה כמו עושה, על ידי עשייתו קנאן להיות לו ואלה שני פנים הם ואולי כן הדבר שיבא לשון קנין בענין העשייה, וכן כי אתה קנית כליותי (תהלים קלט יג), שיכפול תסוכני בבטן אמי, וכן הלא הוא אביך קנך הוא עשך ויכוננך (דברים לב ו) כי הלשון יאמר "קנין" בעשייה וההפך אשר עשו בחרן (לעיל יב ה), קנו ומאשר לאבינו עשה (להלן לא א):
והנכון מה שאמר עוד קנאן להיות לו, כי כל אשר לאדם יקרא קנינו - ויקראו הצאן "מקנה" בעבור היותו עיקר רכוש האדם ולשון חכמים (ב"מ י) המגביה מציאה לחבירו קנה חבירו הבטה בהפקר קניא (שם קיח) חצרו של אדם קונה לו שלא מדעתו (שם יא) וכן בכל מקום תבוא להם במקום זכיה, כלומר שהוא שלו ולזה נתכוין אונקלוס שתרגם דקניניה, ולא אמר "קנה"'

רבינו בחיי: 'קונה שמים וארץ. אין להבין קונה ממוכר, אבל פירוש קונה זוכה, מלשון חז"ל בהרבה מקומות קנה חבירו כלומר זכה לעצמו, כלשון המגביה מציאה לחבירו קנה חבירו (בבא מציעא י.), אין הכוונה בו שקנה מאחר:
ודע כי כל יש קנין, כי האין אינו קנין, ולפי שהוא יתברך הוציא העולם יש מאין הזכיר הכתוב לשון קנין, קונה שמים וארץ, ואם כן ביאור מלת קונה ששם אותן לישראל. אבל בבראשית רבה נראה שהבינו החכמים מלת קונה כפשוטו שקנאן מאחר, והוא החומר הראשון שממנו ברא הכל, והוא שדרשו (מג, ז) קונה שמים וארץ ממי קנאן, כהדין דאמר פלניא עינוהי יאי, שערוהי לא יאי, בתמיה. וביאור זה כי ממה ששיבח את העינים לא תבין מזה שאין שערו נאה, כי כולו נאה, אבל לא בא סיפור השבח אלא במה שהיה מדבר. וכן בבריאת העולם כשהוא אמר קונה שקנאן מהחומר, לא תבין שאותו חומר קדמון היה אצלו מתחילה, כי גם החומר מחדש בראו וחידשו מאין'

ובגור אריה כתב על דברי רש"י: ' 'על ידי עשייתן קנאן להיות שלו'. לא ידעתי מי הכריח אותו לזה הפירוש, כי אין זה דעת רז"ל שאמרו (פסחים פז ע"ב) ד' קניינים קנה הקב"ה בעולמו - כך, דאם כן כל מידי שברא ועשה נקרא 'קנין' שלו, אבל עיקר הדבר כי נקרא 'קנין' הדבר שהוא לגמרי שלו, שעל זה יפול קנין - דבר שנקנה לו, כמו האשה שנקנה לבעלה. ואלו ארבעה דברים הם קנין שלו, כי שאר דברים אף על גב שהם שלו גם כן, כי הים שלו כדכתיב (תהלים צה, ה) "אשר לו הים", ואין זה 'קנין', מפני שאין הים מצד עצמו לבד שלו, רק עם דבר אחר, כדכתיב (שם) "ויבשת ידיו יצרו", כי הים חלק דבר, ולא נקרא דבר זה 'קנין', שהרי אינו מצד שהוא בלבד הוא שלו. וכן היבשה גם כן אינו שלו מצד שהוא יבשה בלבד, רק היבשה והים ביחד הם שלו. וכן הכסף הוא של הקב"ה, שנאמר (חגי ב, ח) "לי הכסף", אבל אין הכסף מצד שהוא כסף הוא שלו, שהרי נאמר גם כן (שם) "ולי הזהב", וכן כל הדברים. אמנם אלו ארבע דברים הם אחד ואין שתוף להם עם זולתם, ואם כן הם שלו מצד עצמם בלבד, וזה נקרא 'קנין'. כי התורה היא של הקב"ה, ואין דבר משותף עמה, ולפיכך היא קנין להקב"ה - נקנה לו. וכן השמים והארץ, לא תמצא דבר עם שמים וארץ, והם נקראים קנין להקב"ה. וכן בית המקדש שהוא יחיד, שאין עוד אחד, הוא קנינו של הקב"ה. וכן ישראל הם עם אחד, הם קנינו של הקב"ה. והרי הדבר מבואר כי 'קנין' נקרא דבר שהוא שלו קנוי לו לגמרי מצד עצמו, וזה הם אלו דברים אשר הם נקנים לו יתברך מצד עצמם, ומפני זה הם נקנים לו לגמרי, אחר שמצד עצמם הם שלו. ולפיכך כתיב "קונה שמים וארץ", כי שמים וארץ נקראים קנין להקב"ה שהם קנוים לו לגמרי מצד עצמם, לא כמו שאר דבר שהם שלו, ולא מצד עצמם. ודבר זה הוא דבר מופלג בחכמה למי שמבין דברים אלו'

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח