'ונודה לשמו בכל יום תמיד מעין הברכות"


פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1232
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 595 פעמים
קיבל תודה: 409 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

'ונודה לשמו בכל יום תמיד מעין הברכות"

שליחה על ידי אוריאל » 13 יולי 2019, 21:34

'ונודה לשמו בכל יום תמיד מעין הברכות' (ברכת מעין שבע).
מה הכוונה במילים "מעין הברכות"?


חגי פאהן
משתמש ותיק
הודעות: 307
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 109 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'ונודה לשמו בכל יום תמיד מעין הברכות"

שליחה על ידי חגי פאהן » 13 יולי 2019, 21:49

בתוך 'מעין שבע' יש מעין כל ברכות תפילת עמידה:
מגן אבות בדברו - מגן אברהם
מחיה מתים במאמרו - מחיה המתים
הא-ל הקדוש שאין כמוהו - האל הקדוש
המניח...להניח להם - אתה קדשת
לפניו נעבוד ביראה ופחד - העבודה
ונודה לשמו... א-ל ההודאות - הודאה
אדון השלום - שים שלום

א"כ קשה מה זה 'בכל יום', והרי ביום חול לא אומרים מעין הברכות.


פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1232
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 595 פעמים
קיבל תודה: 409 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'ונודה לשמו בכל יום תמיד מעין הברכות"

שליחה על ידי אוריאל » 13 יולי 2019, 21:54

חגי פאהן כתב:
13 יולי 2019, 21:49
בתוך 'מעין שבע' יש מעין כל ברכות תפילת עמידה:
מגן אבות בדברו - מגן אברהם
מחיה מתים במאמרו - מחיה המתים
הא-ל הקדוש שאין כמוהו - האל הקדוש
המניח...להניח להם - אתה קדשת
לפניו נעבוד ביראה ופחד - העבודה
ונודה לשמו... א-ל ההודאות - הודאה
אדון השלום - שים שלום

א"כ קשה מה זה 'בכל יום', והרי ביום חול לא אומרים מעין הברכות.
נכון.
לכשעצמי חשבתי שאולי הפירוש, שהרי הברכות שיש כל יום חלוקות זו מזו, יש שהן שבח, ויש שהן בקשה, ויש שהן הודאה. אבל כל הברכות כולן מסתיימות בהודאה, למשל "חננו מאתך" זו בקשה, אבל "ברוך אתה ה' חונן הדעת", זה שבח והודאה, והרי ידוע הדין שצריך לחתום מעין הפתיחה ומעין הברכה, וא"כ אולי זה הכוונה ונודה לשמו בכל יום תמיד, מעין הברכות.

 


אליהוא
הודעות: 59
הצטרף: 08 מאי 2017, 16:15
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'ונודה לשמו בכל יום תמיד מעין הברכות"

שליחה על ידי אליהוא » 13 יולי 2019, 22:26

בתלמוד הירושלמי, וכן בנוסחי סידור [תימן במיוחד] אין 'מעין הברכות', אלא במקומו יש שם סיום המשפט, וההמשך מתחיל 'מעון הברכות': ראה בספר 'מעון הברכות' על מסכת ברכות של ראובן קמפנינו.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1118
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 228 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'ונודה לשמו בכל יום תמיד מעין הברכות"

שליחה על ידי נבשר » 13 יולי 2019, 23:38

פעם חשבתי לא יודע אם נכון, ע"פ הגמ' בברכות מ' ע"א שדעת ר' יהודה ש"שברוך ה' יום יום" כל יום ויום מעין ברכותיו, היינו שלכל יום יש ברכה בפ"ע, וכן לכל מין מעין ברכותיו ואולי זה מעין הברכות, מעין ברכותיו של כל יום ויום. שזה לשון הגמ' "מעין".


אסף
משתמש ותיק
הודעות: 220
הצטרף: 20 פברואר 2019, 01:36
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 98 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'ונודה לשמו בכל יום תמיד מעין הברכות"

שליחה על ידי אסף » 14 יולי 2019, 00:08

עיין בישורון ח"ג מאמרו של הגרמ"צ ברגמן שליט"א בענין ברכה מעין שבע שהביא כמה פירושים


פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1232
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 595 פעמים
קיבל תודה: 409 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'ונודה לשמו בכל יום תמיד מעין הברכות"

שליחה על ידי אוריאל » 14 יולי 2019, 00:14

נבשר כתב:
13 יולי 2019, 23:38
פעם חשבתי לא יודע אם נכון, ע"פ הגמ' בברכות מ' ע"א שדעת ר' יהודה ש"שברוך ה' יום יום" כל יום ויום מעין ברכותיו, היינו שלכל יום יש ברכה בפ"ע, וכן לכל מין מעין ברכותיו ואולי זה מעין הברכות, מעין ברכותיו של כל יום ויום. שזה לשון הגמ' "מעין".
באמת יומתקו הדברים שכתבת עם מה שפירש רש"י שם מעין כל יום ויום - 'בשבת מעין שבת, ביו"ט מעין יו"ט', ולכן אומרים זאת בליל שבת, לאות ולסימן על שינוי מהות הברכות מיום חול לשבת.
מה שיש לבדוק ולעיין, דהא לענין מה שאמר רבי יהודה שגם לכל מין ומין יש ברכה בפ"ע, לא נפסקה הלכה כמותו, ומשמע שם דתלי זה במה שאמר שכל יום ויום יש לו ברכה בפני עצמו, וצל"ע.

עיינתי בקובץ ישורון אליו ציין @אסף, וראיתי שמביא שם בשם הסידור או"ה שפירש כמוך, עפ"י דברי רבי יהודה הנ"ל, ושם דיבר בזה.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1118
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 228 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'ונודה לשמו בכל יום תמיד מעין הברכות"

שליחה על ידי נבשר » 14 יולי 2019, 00:33

אוריאל כתב:
14 יולי 2019, 00:14
נבשר כתב:
13 יולי 2019, 23:38
פעם חשבתי לא יודע אם נכון, ע"פ הגמ' בברכות מ' ע"א שדעת ר' יהודה ש"שברוך ה' יום יום" כל יום ויום מעין ברכותיו, היינו שלכל יום יש ברכה בפ"ע, וכן לכל מין מעין ברכותיו ואולי זה מעין הברכות, מעין ברכותיו של כל יום ויום. שזה לשון הגמ' "מעין".
באמת יומתקו הדברים שכתבת עם מה שפירש רש"י שם מעין כל יום ויום - 'בשבת מעין שבת, ביו"ט מעין יו"ט', ולכן אומרים זאת בליל שבת, לאות ולסימן על שינוי מהות הברכות מיום חול לשבת.
מה שיש לבדוק ולעיין, דהא לענין מה שאמר רבי יהודה שגם לכל מין ומין יש ברכה בפ"ע, לא נפסקה הלכה כמותו, ומשמע שם דתלי זה במה שאמר שכל יום ויום יש לו ברכה בפני עצמו, וצל"ע.

עיינתי בקובץ ישורון אליו ציין @אסף, וראיתי שמביא שם בשם הסידור או"ה שפירש כמוך, עפ"י דברי רבי יהודה הנ"ל, ושם דיבר בזה.
אפשר שפליגי אם ילפינן מיום יום לכל מין ומין.
מה זה או"ה.
 


פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1232
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 595 פעמים
קיבל תודה: 409 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'ונודה לשמו בכל יום תמיד מעין הברכות"

שליחה על ידי אוריאל » 14 יולי 2019, 00:46

נבשר כתב:
14 יולי 2019, 00:33
אפשר שפליגי אם ילפינן מיום יום לכל מין ומין.
מה זה או"ה.
מסתמא אתה צודק, וכך משמע ממה שהטור או"ח סי' מ"ו מביא הא דכל יום ויום תן לו מעין ברכותיו, אע"פ שלענין כל מין ומין אין הלכה כרבי יהודה [בפרט שלפי מה שפירש רש"י, הרי בודאי כן הוא שנוסח התפילות שונה ביום חול, בשבת ויו"ט].
סידור או"ה, באמת אני לא יודע למי הוא מתכוון, אבל כך הוא מביא בשמו.


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 652
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 186 פעמים
קיבל תודה: 212 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'ונודה לשמו בכל יום תמיד מעין הברכות"

שליחה על ידי הכהן » 14 יולי 2019, 01:32

המעניין הוא שבסוכה מו: איפסיקא בהא הלכה כר"י.


פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1232
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 595 פעמים
קיבל תודה: 409 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'ונודה לשמו בכל יום תמיד מעין הברכות"

שליחה על ידי אוריאל » 14 יולי 2019, 01:39

הכהן כתב:
14 יולי 2019, 01:32
המעניין הוא שבסוכה מו: איפסיקא בהא הלכה כר"י.
באמת מעניין, והרי גם בסוכה וגם בברכות הסבירו בדעת רבי יהודה שהוא כמו הדרשה של תן לו מעין ברכותיו של כל יום ויום, והנה בברכות פוסקים דלא כרבי יהודה, אבל בסוכה כן כרבי יהודה, והיינו על כרחך שזה ענין של שיקול הדעת, שלדרוש שיש חילוק ברכה בין כל מין ומין כמו כל יום ויום, בזה אין פוסקים כן, ואין מדמין זאת לכל יום ויום, אבל לענין שכל מצוה ומצוה טעונה ברכה בפני עצמה בזה כן פוסקים כרבי יהודה ומדמין זה לכל יום ויום.
ובאמת זה ג"כ מוכיח שכו"ע מודו לעיקר הענין שצריך להודות מעין כל יום ויום, ורק הנושא מה לדמות לזה, כמו שהסביר @נבשר, בטוטו"ד.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים