זמן ברכת הנטילה שלפני התפילה


פותח הנושא
שלומי טויסיג
משתמש ותיק
הודעות: 555
הצטרף: 16 ינואר 2020, 22:08
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 79 פעמים
קיבל תודה: 87 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

זמן ברכת הנטילה שלפני התפילה

שליחה על ידי שלומי טויסיג » 07 יוני 2020, 22:28

התוס' (פסחים ז:) ועוד ראשונים רבים הביאו שני טעמים מדוע אין ברכים את ברכת על נטילת ידים עובר לעשייתן קודם הנטילה, א. שכיון שלפעמים
הידים מזהמות וא״א לברך על נט״י, א״כ גם כשידיו נקיות יברך אחר הנטילה. ב. מפני שאפשר לברך עובר לעשייתן גם אם מברכים לאחר הנטילה, והוא ע״י שנברך קודם הניגוב שהיא גמר מצותה. ברור שתוס׳ צריכים את שני הטעמים הנ״ל, וכבר פסקו ההט״ז (סי׳ קנח סקי״ב), היעב״ץ (מור וקציעא סי׳ קנט) הרמ״ע מפאנו (אלפסי זוטא פסחים ז: דף קכא.), היד אהרון (שם), וכן נראה דעת הגר״א, שלאחר שכבר ניגב ידיו - אינו יכול לברך על הנט״י, (למרות דלא כהמג״א סקט״ז, האליה רבה סקכ״ג והערוה״ש סע׳ יז שכתבו שאפשר לברך אף לאחר הניגוב, אולם טעמם הוא משום דלא פלוג), לפ״ז נראה שלפי הטעם הנ״ל, אין שום טצדקי כלל וכלל, לברך בנטילת ידים שנוטל לפני התפילה, לאחר הנטילה, ולכאו׳ לפ״ז הוי ברכה לבטלה, שהרי בנטילה זו לכאו׳ אין דין ניגוב, ואכן כך מצאתי שפסק להדיא הגר״מ שטרנבוך בשו״ת תשובות והנהגות (ח״ג סי׳ ב) שם האריך בזה, וכתב ״נהגו להקדים ליטול ואח״כ לברך בכל הנטילות, בין לאכילה ובין לתפילה, ונראה לע״ד שלתפילה בבוקר, אם ידיו נקיות ונוטל ידיו רק כדי לקיים מצות נטילה שלפני תפילה, עליו לברך ואח״כ ליטול – דוקא...ולפי זה למעשה נלע״ד...אם ידיו נקיות וראוי לברכה, ונוטל ידיו קודם התפילה כדי לקיים מצות נטילה לתפילה – צריך לברך עליהן לפני הנטילה עובר לעשייתן כעיקר מצותן״ ע״ש, והדברים פשוטים. מאוד מעניין אותי אם ראיתם עוד מישהו שהתייחס לכך.

מעניין מנהג חב"ד בזה, שלא התפרש לי טעמו לגמרי:
בנטילת ידיים לסעודה - מברכים קודם הניגוב.
אבל בנטילת ידיים של שחרית (בנטילה הראשונה הסמוכה למיטה אין מברכים כלל, אלא בנטילה שאחרי היציאה לבית הכסא) מברכים אחרי הניגוב.
(יש עוד הבדלים בתנוחת הידיים בעת הברכות, אך זה מסתמא ענינים רוחניים יותר, שאין בהם צד הלכתי לכאורה).

  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “סידור התפילה”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח