האם נכון להמציא "הלכות טקט" ע"פ המכנה המשותף של הלכות תפילה וביהכ"נ.


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1446
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 640 פעמים
קיבל תודה: 293 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

האם נכון להמציא "הלכות טקט" ע"פ המכנה המשותף של הלכות תפילה וביהכ"נ.

שליחה על ידי בן של רב » 14 יולי 2019, 01:32

הייתי מגדיר זאת כ"הלכות טקט".
הלכות - שגם בין אנשים זה הגיון טבעי ומתבקש להרגיש דרך ארץ למי שיראים ממנו ובאים לביתו לבקש ממנו טובות.
ולכאורה רוב הלכות תפילה וביהכ"נ אומרות בסה"כ דבר אחד:
נא להתנהג ב'טקט'...

למשל: הדין שלא לחזור מיד אחרי שפוסעים 3 פסיעות בסוף התפילה - הוא ענין של דרך ארץ לא להיות ככלב שב על קיאו.

וכן: לא לגהק ולפהק ולא לירוק (סי' צז)

שיכור גם בשכרות קלה של שתיית רביעית אל יתפלל עד שיסיר יינו
(אפילו שהוא עירני ומרוכז ואדרבה כך הוא דוקא יותר מתפלל בשמחה...)
כי זה חוסר טקט לבוא כך למלך ומעיד על העדר יראה ודרך ארץ.

לא לחשוב שראוי הוא שתתקבל התפילה כי אדרבה זה מזכיר עוונותיו.

וכן ה'שלד' העיקרי של כל תפילה גם לפני הנוסח שסידרו אנכנה"ג:
שבח בקשה והודאה.
כלומר:
לא שייך לפתוח בתפילה בלי לומר שבחים, וכן לא יפה לסיים בלי הודאה.

לא להתפלל במקום מטונף ולא בגוף שאינו נקי ולא בבגדים מלוכלכים.

ועוד ועוד, אינני רוצה להעמיס.
(וכן מהאי טעמא בינתיים לא התחלתי עם דוגמאות מהלכות ביהכ"נ)



השאלה: האם כל דבר שנראה לנו כ>לא טקטי< לעשות בתפילה/חזרת הש"ץ גם יהיה אסור כמו מה שכבר מוזכר?

(למרות שאפשר לתת דוגמאות בשפע - השארתי לכם את התפקיד.
כי זה תלוי בניואנסים, ולא אני הוא זה שיקבע לכו--לם מה מכובד ומה לא)


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1207
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 133 פעמים
קיבל תודה: 137 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם נכון להמציא "הלכות טקט" ע"פ המכנה המשותף של הלכות תפילה וביהכ"נ.

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 14 יולי 2019, 01:38

לגבי צורת הנחת הידים כ׳ המ"ב שכל מקום כמו שעומדים שם לפני המלך


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 713
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 315 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם נכון להמציא "הלכות טקט" ע"פ המכנה המשותף של הלכות תפילה וביהכ"נ.

שליחה על ידי במבי » 14 יולי 2019, 02:25

שמעתי פעם מר' אריה לייב שפירא שליט"א שהקשה מדוע נענשו זכרי עמון ומואב על דבר אשר לא קדמו אתכם בלחם ומים והרי אין זה מז' מצוות בני נח והביא תירוץ שאמנם טין זה מז' המצוות אך יש המצווה לנהוג בשכל והגיון גם בזאת הם מצווים !

ולכאורה אכן עמון ומואב עברו על הלכות טקט.


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 656
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 151 פעמים
קיבל תודה: 133 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: האם נכון להמציא "הלכות טקט" ע"פ המכנה המשותף של הלכות תפילה וביהכ"נ.

שליחה על ידי איש ווילנא » 14 יולי 2019, 10:20

כעומד לפני מלך זה לא הגדרה חד משמעית בתפילה
אלא הכוונה רק לחדד את הדברים
שצריך לעמוד לפני ד' מתוך תחושה של כבוד והדר
והפעולות החיצוניות משפיעות על הפנימיות

ובזה יש להגן על מה שמקובל בכלל ישראל להתנדנד בתפילה
אף שאין זה כעומד לפני מלך
[ואמנם באמת אין לזה מקור ברור לנהוג כך]

ועי' במסכת שבת דף י א
שבזמן של צער האמוראים היו מתפללים ללא בגדי כבוד בשביל להבליט את ההכנעה בתפילה [ואילו בזמן שמחה היו מתפללים בבגדי כבוד להבליט את הכבוד לד' והשמחה בו]
אף שכמדומה אין נהוג כן לפני המלך כמו שכתוב באסתר כי אין לבוא לפני המלך בלבוש שק
רק שאין זה הגדרה חד משמעית שצריך להתפלל כעומד לפני המלך
רק שצריך להתפלל מתוך כבוד לד' ויראה ופחד והמשילו את הדבר כעומד לפני מלך משום שדרך זה בני אדם מתחברים לזה


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 259
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם נכון להמציא "הלכות טקט" ע"פ המכנה המשותף של הלכות תפילה וביהכ"נ.

שליחה על ידי אמונת אומן » 14 יולי 2019, 13:32

חושבני שיש הבדל בין טאקט לדר''א ועומד לפני המלך


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 381
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 152 פעמים
קיבל תודה: 78 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם נכון להמציא "הלכות טקט" ע"פ המכנה המשותף של הלכות תפילה וביהכ"נ.

שליחה על ידי שניאור » 22 יולי 2019, 12:43

אמונת אומן כתב:
14 יולי 2019, 13:32
חושבני שיש הבדל בין טאקט לדר''א ועומד לפני המלך
פשוט שיש הבדל בין מדבר עם חבירו למדבר עם מלך, עם זאת גם איך לדבר עם מלך הוא חלק מ"טאקט".


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1446
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 640 פעמים
קיבל תודה: 293 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם נכון להמציא "הלכות טקט" ע"פ המכנה המשותף של הלכות תפילה וביהכ"נ.

שליחה על ידי בן של רב » 23 יולי 2019, 02:23

מי יכול למצוא מקור להסבר פשוט שחשבתי היום לאור הנ"ל
שאולי מה שדוקא בברכת אבות מעכבת הכוונה - זה מדיני דרך ארץ.
שכמו כל פגישה עם מישהו שמבקשים ממנו משהו - העיקר הוא ההתחלה, ומי שמגיע לפגישה וכולו מרוכז במשהו אחר - 'יוצא כל המיץ' מהפגישה וכבר אין רצון להתייחס אליו.

[ולהבדיל אלף אלפי הבדלות
כדאמרי אינשי: אין הזדמנות שניה לעשות רושם ראשוני]


ואם זה נכון אז גם ברכת מודים להסוברים שהיא מעכבת - זה די דומה,
כי כמו במלכותא דארעא יש אפקט משפיע במיוחד לשלב של סיום הפגישה.
ומי שמבקש ולבסוף לא מודה - לא רוצים לתת לו שוב.

וזה גם הענין למה זה כל כך חמור שלא לחזור מיד אחר "עושה שלום במרומיו" כי זה סיום צורם שמשאיר טעם מר של חסר תרבות שנדחף.
ועד כדי כך שמגדירים אותו ככלב שב על קיאו וטורפין לו תפילתו בפניו.

ואולי זה גם הסוד של הפלא העצום שכ' הרמ"א שהיום כיון שבלא"ה לא מכוונים אז שלא יחזור אם לא כיוון באבות.
ולכאורה הרי זה בכלל לא מופקע שכעת הוא כן יכוין בברכה ראשונה כדי לא לחזור בפעם השלישית?
אלא שאחרי שהוא כבר המאיס את עצמו לא כדאי שידחף ויטרטר אם זה לא יהיה מושלם כי הוא כבר טרדן חסר טקט ובלי מהפך אמיתי הוא לא רצוי כאן ...
וכמו שאין מתפללים תפילת נדבה אם לא בטוח שיכוין ויחדש וכו'.


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 381
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 152 פעמים
קיבל תודה: 78 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם נכון להמציא "הלכות טקט" ע"פ המכנה המשותף של הלכות תפילה וביהכ"נ.

שליחה על ידי שניאור » 23 יולי 2019, 09:36

לא צריך להפוך את כל דיני התפילה למשונים, ההסבר בכוונת ברכת אבות הוא שזהו החלק העיקרי בתפילה להכיר בבעלות הקב"ה על העולם וע"ז הדרך הכוונה בברכת מודים, כי הרי כל המושג של תפילה הוא לומר להקב"ה בריותך אנחנו כמ"ש הרמב"ן ס"פ בא.
וענין אי החזרה הרי כתב הרמ"א בפירוש שאף בחזרה קרוב הוא שלא יתכוון, ויתכן שכוונה אמיתית בתפילה היא מדרגה גבוהה כמו שמשמע בכמה מקומות.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] | 2 אורחים