"שמור וזכור בדיבור אחד", מדוע הקדים המחבר שמור לזכור?


פותח הנושא
ים סוף
משתמש ותיק
הודעות: 319
הצטרף: 08 נובמבר 2018, 00:19
נתן תודה: 72 פעמים
קיבל תודה: 141 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

"שמור וזכור בדיבור אחד", מדוע הקדים המחבר שמור לזכור?

שליחה על ידי ים סוף » 17 אוגוסט 2019, 23:10

ידועה הקו' מדוע הקדים המחבר שמור לזכור? שהרי בעשרת הדברות הכתובים ראשונה בפרשת יתרו כ' 'זכור את יום השבת לקדשו', ורק בפרשת ואתחנן כ' 'שמור את יום השבת לקדשו'. ולמה הפך את הסדר?
וכן איתא בגמ' (ברכות דף כ עמוד ב ועוד מקומות) "זכור ושמור כל שישנו בשמירה ישנו בזכירה".

והתי' הרווח הוא ששינה הסדר כדי לרמוז את שמו שלמה הלוי בראשי התיבות. אך יש שפקפקו בתי' זה וסיבתם שאין זה סיבת מספיקה כדי לשנות את הסדר.

אכן התי' שכ' אותם מפקפקים אינם מספקים לענ"ד. לכן אשמח לשמוע את דעת הציבור, אם יש ביד מאן דהוא תקדים לדבר מעין זה בפיוטים. או לחלופין תי' אחר המתיישב על הלב.


יש מהם שאומרים
הודעות: 18
הצטרף: 09 אוגוסט 2019, 16:22
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 5 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "שמור וזכור בדיבור אחד", מדוע הקדים המחבר שמור לזכור?

שליחה על ידי יש מהם שאומרים » 17 אוגוסט 2019, 23:30

 
ים סוף כתב:
17 אוגוסט 2019, 23:10
 
הרמב"ן על עשרת הדברות כותב כך:
"ואני תמה, אם נאמר "זכור" ו"שמור" מפי הגבורה, למה לא נכתב בלוחות הראשונות? -ויתכן שהיה בלוחות הראשונות ובשניות כתוב זכור, ומשה פירש לישראל כי שמור נאמר עמו. וזו כוונתם באמת. ובמדרשו של רבי נחוניא בן הקנה (ספר הבהיר קפב) הזכירו עוד סוד גדול ב"זכור ושמור".

ועל הכלל תהיה הזכירה ביום והשמירה בלילה, וזהו מאמר החכמים, שאומרים בערב שבת (בבא קמא לב ב): "באי כלה באי כלה, באו ונצא לקראת שבת מלכה כלה", ויקראו לברכת היום (פסחים קו א): "קדושא רבא", שהוא הקידוש הגדול, ותבין זה."

ולפ"ז אפשר לומר שכיון שקבלת שבת אומרים בכניסת השבת לעת לילה לכן נקט המחבר קודם לשון שמירה ולא זכירה.
 


פותח הנושא
ים סוף
משתמש ותיק
הודעות: 319
הצטרף: 08 נובמבר 2018, 00:19
נתן תודה: 72 פעמים
קיבל תודה: 141 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "שמור וזכור בדיבור אחד", מדוע הקדים המחבר שמור לזכור?

שליחה על ידי ים סוף » 18 אוגוסט 2019, 03:12

יש מהם שאומרים כתב:
17 אוגוסט 2019, 23:30
 
ולפ"ז אפשר לומר שכיון שקבלת שבת אומרים בכניסת השבת לעת לילה לכן נקט המחבר קודם לשון שמירה ולא זכירה.
 
ראיתי למי שית' כן (והוא אינו היחיד) אלא שעדיין התי' הפשוט לענ"ד יותר מתקבל עד הדעת, שהרי הפיוט מדבר על מה ש'השמיענו קל המיוחד' ולא על הזמן המסוים שבו הם נאמרים.

image.png
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 889
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 351 פעמים
קיבל תודה: 247 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "שמור וזכור בדיבור אחד", מדוע הקדים המחבר שמור לזכור?

שליחה על ידי במבי » 18 אוגוסט 2019, 07:47

את חטאי אני מזכיר היום...

באמצע קריאת התורה חישבתי ומצאתי ש...

שמור + זכור = תשע"ט (בגי')

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים