אבינו מלכנו פיסקה אחר פיסקה


פותח הנושא
סיני ועוקר
הודעות: 52
הצטרף: 01 יולי 2018, 22:07
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

אבינו מלכנו פיסקה אחר פיסקה

שליחה על ידי סיני ועוקר » 02 אוקטובר 2019, 19:49

ראיתי שיש מקומות הנוהגים לומר מא"מ החזירנו וכו' עד כתבנו בספר סליחה ומחילה חזן וקהל, ויש שאינם נוהגים כך.
שמעתי שהמקור לכך הוא שפיסקות אלו הינם קשורים לימי הרחמים,ולא הבינותי
א. מדוע שלח רפואה יותר רלוונטי מכלה דבר וכו'
ב. מדוע נוהגים כך גם בתעניות וכדו' שאומרים א"מ.
אשמח לקבל מידע בנושא.
   


עת לדבר
משתמש ותיק
הודעות: 382
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אבינו מלכנו פיסקה אחר פיסקה

שליחה על ידי עת לדבר » 02 אוקטובר 2019, 20:43

סיני ועוקר כתב:
02 אוקטובר 2019, 19:49
ראיתי שיש מקומות הנוהגים לומר מא"מ החזירנו וכו' עד כתבנו בספר סליחה ומחילה חזן וקהל, ויש שאינם נוהגים כך.

ב. מדוע נוהגים כך גם בתעניות וכדו' שאומרים א"מ.   
חשוב לדעת שאבינו מלכנו ביסודו נתקן לעשי"ת (אמנם יסוד הבקשה הוא מהגמ' בתענית סופ"ג במעשה דר"א ור"ע אבל מ"מ כתקנה קבועה זה נתקן לעשי"ת), ורק מכלפני מאתיים שנה החלו לומר גם בתע"צ. וזה פשר השינוי בנוסח מ'חדש עלינו שנה טובה' ל'ברך עלינו שנה טובה' וכן 'זכרנו לחיים טובים' במקום 'כתבנו בספר חיים טובים'.


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 961
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 341 פעמים
קיבל תודה: 275 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: אבינו מלכנו פיסקה אחר פיסקה

שליחה על ידי יעקב שלם » 02 אוקטובר 2019, 23:06

סיני ועוקר כתב:
02 אוקטובר 2019, 19:49
. מדוע שלח רפואה יותר רלוונטי מכלה דבר וכו'

תמיד חשבתי שמתחילים בקול מהחזירנו שזה העיקר בימים אלו
עד שמסיימים כתבנו


דורדיא
משתמש ותיק
הודעות: 472
הצטרף: 30 אפריל 2018, 23:31
נתן תודה: 232 פעמים
קיבל תודה: 201 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אבינו מלכנו פיסקה אחר פיסקה

שליחה על ידי דורדיא » 02 אוקטובר 2019, 23:21

נראה לי שזה בעיקר למשוך את הזמן ו\או לעורר את הלבבות..
כמו בנעילה שזה נמשך הרבה זמן ואומרים את כל הא"מ פיסקה פיסקה


אח שלך
משתמש ותיק
הודעות: 289
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 13:59
נתן תודה: 146 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אבינו מלכנו פיסקה אחר פיסקה

שליחה על ידי אח שלך » 03 אוקטובר 2019, 00:25

ראיתי ושמעתי אצל התימנים מנהג נאה שהחזן אומר הבקשה ובכל פעם הציבור מגיב רק במילים "אבינו מלכנו".
למשל: הציבור אומר "אבינו מלכנו" והחזן ממשיך ואומר "חמול עלינו ועל עוללינו וטפנו".

מה כל כך מצא חן בעיני?
נהניתי מהעובדה שהם שמים דגש על העיקר - שזה הצורה הייחודית של הפניה (הכפולה) לאבא/למלך.
ולא שכל משקל הכובד יהיה על רשימת הבקשות והמשאלות שלנו.

אם אני הייתי זה שנענה לבקשות - הייתי יותר נהנה ונענה לבקשות של התימנים...

(המבין יבין בזה את מש"כ הספרים שהכי חשוב בכוונת ברכות שמונה עשרה הוא דוקא הסיום של כל ברכה "ברוך אתה ה' חונן הדעת" וכו'.
כי ככה אומה זו יודעת לפתות את בוראה בשבח, ולא שרק באים כטרדנים תובעניים ושוכחים להתמקד בשבחו, ומבשרינו נחזה שמחמאות שוות הרבה מנדנודים ותובענות)


פותח הנושא
סיני ועוקר
הודעות: 52
הצטרף: 01 יולי 2018, 22:07
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אבינו מלכנו פיסקה אחר פיסקה

שליחה על ידי סיני ועוקר » 03 אוקטובר 2019, 02:44

דורדיא כתב:
02 אוקטובר 2019, 23:21
נראה לי שזה בעיקר למשוך את הזמן ו\או לעורר את הלבבות..
כמו בנעילה שזה נמשך הרבה זמן ואומרים את כל הא"מ פיסקה פיסקה

בכדי למשוך את הזמן יש לי עוד רעיונות.
ובוודאי שהטעם הוא לעורר את הלבבות, וא"כ קצת לא מובן מדוע פיסקות אלו דייקא, ומדוע בתענ"צ ג"כ נבחרו אלו הפיסקות.


פותח הנושא
סיני ועוקר
הודעות: 52
הצטרף: 01 יולי 2018, 22:07
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אבינו מלכנו פיסקה אחר פיסקה

שליחה על ידי סיני ועוקר » 03 אוקטובר 2019, 02:45

יעקב שלם כתב:
02 אוקטובר 2019, 23:06
סיני ועוקר כתב:
02 אוקטובר 2019, 19:49
. מדוע שלח רפואה יותר רלוונטי מכלה דבר וכו'

תמיד חשבתי שמתחילים בקול מהחזירנו שזה העיקר בימים אלו
עד שמסיימים כתבנו
חשבת נכון, אלא שכמוש"כ הרב עת לדבר הא"מ נתקן לאמריה בעשי"ת, ולכן שאלתי הייתה על סדר הדברים, מדוע אחרי החזירנו בתשובה נכתב שלח רפו"ש?
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח