תפילה בעת צרה


פותח הנושא
בבא קמא
משתמש ותיק
הודעות: 382
הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 92 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

תפילה בעת צרה

שליחה על ידי בבא קמא » 10 אוקטובר 2019, 16:48

ידועים דברי הרמב"ן שתפילה מן התורה הוא רק בעת צרה. כדכתיב בקרא וכי תבואו מלחמה בארצכם על הצר הצורר אתכם והרעותם בחצוצרות.
וצריך עיון מהו גדר צרה לענין מצוות תפילה? האם כולל גם צרה פרטית, האם דווקא סכנה בגוף או גם בממון?
 


אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1396
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 651 פעמים
קיבל תודה: 455 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילה בעת צרה

שליחה על ידי אוריאל » 10 אוקטובר 2019, 17:15

הנה לשון הרמב"ן עת צרה "כרעב וכמלחמה וחולי".
אמנם כבר הערתי במ"א [כאן בפורום], שהרמב"ן במצוה ה' לא כתב שבעת צרה התפילה היא מדאורייתא, אלא כתב שאם נרצה ליישב דברי הרמב"ם לומר שיש מצוה מן התורה להתפלל "שמא" כן הוא בעת צרה. ומשמע דהוא מסופק בדבר. ואמנם, בסוף ספר המצוות, הרמב"ן משמיט לגמרי למצות תפילה, ואילו היה סובר שבעת צרה היא מדאורייתא לא היה לו להשמיטה, ומזה משמע דסובר דבכל גווני אינו אלא מדרבנן.
ואמר לי הגאון הנודע רי"ח סופר שליט"א, שאכן כך הוא ריהטת סברת הרמב"ן, וכבר העיר בזה רצ"א דינוב בדרך פיקודיך. ומה ששגור בפי העולם כן, שבעת צרה התפילה היא מדאורייתא, הוא מחמת דעת החינוך המפורשת כן בדעת הרמב"ן, בס"ס תל"ג, והוא הוא שהבין כן בדעת הרמב"ן, וצ"ב עוד.
וכאשר נתבונן בלשון החינוך, נראה מבואר בהדיא בדבריו שגם צרה פרטית בכלל, שכתב "ומי שצר לו ולא קרא לה' יתברך להושיעו ביטל עשה זו כדעת הרמב"ן ז"ל וענשו גדול מאד שהוא כמסיר השגחת ה' יתברך עליו".


בעיקר הענין עיין עוד מה שכתבתי כאן


פותח הנושא
בבא קמא
משתמש ותיק
הודעות: 382
הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 92 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפילה בעת צרה

שליחה על ידי בבא קמא » 11 אוקטובר 2019, 11:07

אוריאל כתב:
10 אוקטובר 2019, 17:15
הנה לשון הרמב"ן עת צרה "כרעב וכמלחמה וחולי".
אמנם כבר הערתי במ"א [כאן בפורום], שהרמב"ן במצוה ה' לא כתב שבעת צרה התפילה היא מדאורייתא, אלא כתב שאם נרצה ליישב דברי הרמב"ם לומר שיש מצוה מן התורה להתפלל "שמא" כן הוא בעת צרה. ומשמע דהוא מסופק בדבר. ואמנם, בסוף ספר המצוות, הרמב"ן משמיט לגמרי למצות תפילה, ואילו היה סובר שבעת צרה היא מדאורייתא לא היה לו להשמיטה, ומזה משמע דסובר דבכל גווני אינו אלא מדרבנן.
ואמר לי הגאון הנודע רי"ח סופר שליט"א, שאכן כך הוא ריהטת סברת הרמב"ן, וכבר העיר בזה רצ"א דינוב בדרך פיקודיך. ומה ששגור בפי העולם כן, שבעת צרה התפילה היא מדאורייתא, הוא מחמת דעת החינוך המפורשת כן בדעת הרמב"ן, בס"ס תל"ג, והוא הוא שהבין כן בדעת הרמב"ן, וצ"ב עוד.
וכאשר נתבונן בלשון החינוך, נראה מבואר בהדיא בדבריו שגם צרה פרטית בכלל, שכתב "ומי שצר לו ולא קרא לה' יתברך להושיעו ביטל עשה זו כדעת הרמב"ן ז"ל וענשו גדול מאד שהוא כמסיר השגחת ה' יתברך עליו".


בעיקר הענין עיין עוד מה שכתבתי כאן
ייש"כ, גם אני שמתי לב לזה בלשון הרמב"ן שאינו אומר זאת בתורת ודאי.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח