עצה טובה לכוונה בתפילה ע"פ רבינו נחל נובע מקור חכמה
-
- הודעות: 190
- הצטרף: 05 נובמבר 2018, 08:25
- נתן תודה: 120 פעמים
- קיבל תודה: 33 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עצה טובה לכוונה בתפילה ע"פ רבינו נחל נובע מקור חכמה
כבוד הרב ברסלבר שליט"א
נתתי לך תודה למעלה כי זה התחיל להיות קצת יותר ענייני עם להכיר גם בשיטות אחרות וכו' וענית יפה מאוד ולעניין. כל הכבוד.
ועדיין צריך אתה לדעת שיש עוד שיטות ולאו דווקא ליטאיות, לא התכוונתי דווקא לליטאיות, אלא גם יש עוד שיטות בחסידות, אני דרך אגב משתייך לא' החצרות החסידיים ובאמת יצא לי לאחרונה הרבה להיחשף לתורת בעלי המחשבה והמוסר מהדורות האחרונים וזה עולם מלא כפשוטו ממש, יש שם הכל וגם מושגים שנחשבים בעיני העולם כחסידיים אפשר למוצאם מהרב וולבה זצ"ל, ומהרב ?? בלוך ר"י טעלז (שיעורי דעת), מר' חיים זייצ'יק, מהמכתב מאליהו (שדרך אגב ראיתי מכתב שלו שאומר לבחור תלמד מה שאתה מרגיש שמקרב אותך לקב"ה אם זה נפש החיים ואם זה תניא), ועוד ועוד ומי מדבר על נפש החיים שחוץ מפרק מסויים יש שם הרבה דברים שחופפים לתניא, וכן בספרי החסידות יש עולם מלא כפשוטו, כל ספר וספר, כל דרך ושיטה בפני עצמה הוא עולם ומלואו, תורת הר"ר אלימלך ותלמידיו (קוז'ניץ, אפטא, לובלין וכו'), תורת חב"ד, איז'ביצא, ר' צדוק הכהן, אלכסנדר, קאצק - גור - פשיסחא, וכו' וכו', ובכל דרך יש די כדי לקרב כל יהודי השייך בשורש נשמתו לשיטה זו לאביו שבשמים ולהצילו מיצרו, כמובן כשעוסק בתורת אלו ומנסה לפחות להבינם לפרטיהם ואף להורידם למעשה.
אלא שבאמת בברסלב ביחס לכל החסידויות באמת יותר הנגישו את הנקודות החשובות והנצרכות ביותר לכל יהודי כדי לחזק עצמו, וכדי להנצל מהיצר, וכדי להתקרב לאביו שבשמים אבל זה שיהודי שלא עסק בזה אינו יכול להתקרב לאביו שבשמים כמו ששוב היה נשמע מדיבוריך.
איני רוצה להתווכח חלילה אלא שכתבת שאתה רוצה לכתוב המשותף אכן בחלק מהדברים אתה צודק וכתבת זאת באופן נפלא אבל בנקודה זו עדיין תריך הנך לפקוח עיניים ולהבין שיפה מאוד שהנך כל כך דבוק בדרכך זה מעלה עצומה אלא שיש עוד דרכים שגם איתם אפשר להגיע לרבוש"ע ויש יהודים שלא לומדים את תורת ברסלב והינם עובדי ה' באמת בכל לבבם נפשם ומאודם. וזה לא חייב להיות עניין של תהליך עד שכולם יהיו ברסלברס.
ושוב לא הכוונה בזלזול חלילה. מקווה שאובן נכונה.
והשלום והאמת אהבו.
נתתי לך תודה למעלה כי זה התחיל להיות קצת יותר ענייני עם להכיר גם בשיטות אחרות וכו' וענית יפה מאוד ולעניין. כל הכבוד.
ועדיין צריך אתה לדעת שיש עוד שיטות ולאו דווקא ליטאיות, לא התכוונתי דווקא לליטאיות, אלא גם יש עוד שיטות בחסידות, אני דרך אגב משתייך לא' החצרות החסידיים ובאמת יצא לי לאחרונה הרבה להיחשף לתורת בעלי המחשבה והמוסר מהדורות האחרונים וזה עולם מלא כפשוטו ממש, יש שם הכל וגם מושגים שנחשבים בעיני העולם כחסידיים אפשר למוצאם מהרב וולבה זצ"ל, ומהרב ?? בלוך ר"י טעלז (שיעורי דעת), מר' חיים זייצ'יק, מהמכתב מאליהו (שדרך אגב ראיתי מכתב שלו שאומר לבחור תלמד מה שאתה מרגיש שמקרב אותך לקב"ה אם זה נפש החיים ואם זה תניא), ועוד ועוד ומי מדבר על נפש החיים שחוץ מפרק מסויים יש שם הרבה דברים שחופפים לתניא, וכן בספרי החסידות יש עולם מלא כפשוטו, כל ספר וספר, כל דרך ושיטה בפני עצמה הוא עולם ומלואו, תורת הר"ר אלימלך ותלמידיו (קוז'ניץ, אפטא, לובלין וכו'), תורת חב"ד, איז'ביצא, ר' צדוק הכהן, אלכסנדר, קאצק - גור - פשיסחא, וכו' וכו', ובכל דרך יש די כדי לקרב כל יהודי השייך בשורש נשמתו לשיטה זו לאביו שבשמים ולהצילו מיצרו, כמובן כשעוסק בתורת אלו ומנסה לפחות להבינם לפרטיהם ואף להורידם למעשה.
אלא שבאמת בברסלב ביחס לכל החסידויות באמת יותר הנגישו את הנקודות החשובות והנצרכות ביותר לכל יהודי כדי לחזק עצמו, וכדי להנצל מהיצר, וכדי להתקרב לאביו שבשמים אבל זה שיהודי שלא עסק בזה אינו יכול להתקרב לאביו שבשמים כמו ששוב היה נשמע מדיבוריך.
איני רוצה להתווכח חלילה אלא שכתבת שאתה רוצה לכתוב המשותף אכן בחלק מהדברים אתה צודק וכתבת זאת באופן נפלא אבל בנקודה זו עדיין תריך הנך לפקוח עיניים ולהבין שיפה מאוד שהנך כל כך דבוק בדרכך זה מעלה עצומה אלא שיש עוד דרכים שגם איתם אפשר להגיע לרבוש"ע ויש יהודים שלא לומדים את תורת ברסלב והינם עובדי ה' באמת בכל לבבם נפשם ומאודם. וזה לא חייב להיות עניין של תהליך עד שכולם יהיו ברסלברס.
ושוב לא הכוונה בזלזול חלילה. מקווה שאובן נכונה.
והשלום והאמת אהבו.
-
- הודעות: 190
- הצטרף: 05 נובמבר 2018, 08:25
- נתן תודה: 120 פעמים
- קיבל תודה: 33 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עצה טובה לכוונה בתפילה ע"פ רבינו נחל נובע מקור חכמה
מוחל וסולח כתב: ↑30 אוקטובר 2019, 01:30וולגבי נושא האשכול עצמו, כוונה בתפילה.
אני באופן אישי, לאחר שלמדתי שהוצאת שם שמים ללא כוונה, הרי היא בבחינת הושז"ל בכוחות הרוחניים של השפעת השפע לעולם, מאז לקחתי זאת לתשומת ליבי, לכוון נכון בשמות הקדושים, וממילא נהייתי הרבה יותר ממוקד וחד בכל התפילה.
וזה הדהים אותי, כיצד הרושם העז שהותירה בי ההבנה הנ"ל, גרמה להשפעה טוטאלית עלי.
למדתי מכך, שכאשר אדם חש את רצינות הדבר, ואת משמעות הדבר לגביו, הרי שהוא לא יקבל 'מניעות'.
וכשם שברור, שאדם, שחיי קרובו תלויים לו מנגד, או כמו בימי תשרי שחלפו עלינו, שהרבה יותר קל להתרכז בתפילה,
עלינו אם כך לנצל זאת, וליצור לעצמינו תחושת דחיפות, תחושת אחריות, לתפילה שלנו, וממילא הכל יהיה יותר קל.
ובודאי, כפי שהזכירו למעלה, שאל לנו ליפול לתפילה כתוכי מדבר בעלמא.
ואשריך שכיוונת לדברי גדולים.
זה לשון השל"ה הק' במס' תמיד (דרך חיים תוכחות מוסר אות ג')
עוד יעשה אדם המצאה שיכריח את עצמו לבוא לידי כונה בכל תיבה ותיבה, יעשה מוסכם כשיזכיר את השם שיזכרנו באימה וביראה וברתת וזיע, ויכוין אל קריאתו ואל כתיבתו כמו שכתב הטור סימן ה'. וירעדו כל אבריו, כמו שכתב הרוקח וזה לשונו, ויזהר כשמברך הברכות, את שם ה' אלהיך תירא, בהזכרת שמו ירעדו כל איבריך ליראה את השם הנכבד והנורא הזה, עבדו את ה' ביראה, וכן כל שמותיו הקדושים, עד כאן. ומי שאינו עושה מוסכם כן, נמצא הוא מורד באדונו, מסלק את היראה, ראוי ליקבר בחיים. ואז כשזה הדבר יהיה אצלו מוסכם קיים, אז בהכרח צריך לזרוק כל מחשבות חוץ מכל תיבות התפילה, דאם לא כן יהיה מחשבתו חוצה, נמצא כשבתוך התיבות יבא הזכרת השם ישכח מלכוון בו ויעבור על הנ"ל, וערום יעשה בדעת, עכ"ל.
ועוד זכור לי שבשנים עברו ראיתי בשל"ה הק' עוד עצה לכך שלא יאמר יותר משניים או שלושה תיבות בנשימה אחת אלא יעצור כל שניים שלושה תיבות וממילא יכוין יותר בתפילתו ואיני מוצא כעת מקומו בשל"ה.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 401
- הצטרף: 04 יולי 2018, 21:22
- נתן תודה: 97 פעמים
- קיבל תודה: 109 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עצה טובה לכוונה בתפילה ע"פ רבינו נחל נובע מקור חכמה
חס ושלום!!!!
זה כמו להגיד שרשב"י לא חידש דבר בזוהר, או ח"ו לומר שקבלת האר"י זהה לקבלת הרמ"ק שקדמה לה. או שדרך החסידות היתה לפני הבעש"ט.
(כמובן שגם הזוהר וגם הליקוטי מוהר"ן מיוסדים על התורה. אבל למשל בלי רשב"י מניין היית יודע מה פועל בשמים אמירת איש"ר? או מהן הספירות? אז אותו דבר הליקו"מ.)
ושוב - אתה אומר מה שנראה לך ואני אומר מה שכתוב בספרים ושקיבלתי מרבותי שקיבלו מתלמיד לרב עד רביה"ק.
אז הנה הדברים בפירוש, בחיי מוהר"ן סי' רע"ט:
שָׁמַעְתִּי בִּשְׁמוֹ שֶׁאָמַר מִן רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי שֶׁהָיָה חִדּוּשׁ, כַּמְפֻרְסָם הָיָה הָעוֹלָם שָׁקֵט עַד הָאֲרִ"י זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה הַיְנוּ שֶׁמֵּרַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי עַד הָאֲרִ"י זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה לא נִתְגַּלוּ חֲדָשׁוֹת כְּמוֹ שֶׁנִּתְגַּלּוּ עַל יְדֵי רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי, עַד שֶׁבָּא הָאֲרִ"י זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה שֶׁהָיָה חִדּוּשׁ כַּמְפֻרְסָם וְהוּא גִּלָּה חֲדָשׁוֹת לְגַמְרֵי שֶׁלּא נִמְצָא מִי שֶׁיְּגַלֶּה חֲדָשׁוֹת כָּאֵלֶּה עַד הָאֲרִ"י זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה. וּמִן הָאֲרִ"י זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה עַד הַבַּעַל שֵׁם טוֹב זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה הָיָה גַּם כֵּן הָעוֹלָם שָׁקֵט בְּלִי חִדּוּשׁ עַד שֶׁבָּא הַבַּעַל שֵׁם טוֹב זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה שֶׁהָיָה חִדּוּשׁ נִפְלָא וְגִלָּה חֲדָשׁוֹת. וּמִן הַבַּעַל שֵׁם טוֹב זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה עַד עַתָּה הָיָה גַּם כֵּן הָעוֹלָם שָׁקֵט בְּלִי חִדּוּשׁ כָּזֶה וְהָיָה הָעוֹלָם מִתְנַהֵג רַק עַל פִּי הַהִתְגַּלּוּת שֶׁגִּלָּה הַבַּעַל שֵׁם טוֹב זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה עַד הֵנָּה עַד שֶׁבָּאתִי אָנכִי. וְעַתָּה אֲנִי מַתְחִיל לְגַלּוֹת חֲדָשׁוֹת נִפְלָאוֹת לְגַמְרֵי וְכוּ'
ואגב, כשכתוב וכו' בחיי מוהר"ן - הכוונה שרבינו המשיך את המשפט ואמר עוד משהו, אבל המדפיס רבי נחמן מטשערין זצ"ל בחר להשמיט אותו מפני חריפותו. אז תודות לננחים יש בידינו ספרי חיי מוהר"ן הכוללים גם את כל ההשמטות. אז במקרה הזה ההמשך מבהיר את הדברים עוד יותר בבירור. רק שאני מתלבט אם נכון לכתוב מה שהטשערינער רוב בחר להשמיט. בכל מקרה אפשר למצוא את זה בגוגל...
ועי' חיי מוהר"ן דברים נוראים, בפרק "מעלת תורתו וספריו הקדושים" מסימן ש"מ עד שצ"א.
אז בתורה, בודאי שהכל חידושים שלא נתגלו לפני כן מעולם, וכן בגילויים וידיעות.
אם אתה מדבר על הנהגות למעשה, שאפשר לומר שכבר היה התבודדות לפני רביה"ק והתקשרות לצדיקים ונסיעה לצדיקים ועוד רבות - אז עדין יש כמה חידושים (כמו התיקון הכללי, הדרישה ללמוד הלכה כל יום, הנסיעה דוקא בר"ה ולא בזמן אחר ועוד כמה), אבל ע"פ רוב אין הנהגות חדשות. רבינו רק נותן עצות איך לקיים את התורה הישנה.
אבל ע"פ מה שקיבלתי מגדול זקני אנ"ש רבי נתן ליברמנש שליט"א - עיקר החידוש של רביה"ק הוא בעניין מסויים, ואיני רוצה לדבר ממנו כאן.
אז תשתדל בבקשה לקרוא מה שאני עונה לפני שאתה עונה לי. אולי בתגובה שלא קראת יש תשובה טובה ועכשיו אתה מצריך אותי לכתוב שוב??
אא"כ אתה מדבר על התגובה שהעתקתי תורה שלמה, לא התכוונתי שתקרא הכל אלא שתראה מלמעלה במה בכלל מדובר.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 401
- הצטרף: 04 יולי 2018, 21:22
- נתן תודה: 97 פעמים
- קיבל תודה: 109 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עצה טובה לכוונה בתפילה ע"פ רבינו נחל נובע מקור חכמה
דבר ראשון כתבת לעניין, ואני מסכים איתכם על הכל חוץ מהמשפטים האחרונים.
ידידי היקר, אין צורך לחנך אותי לפקיחת עיניים ויציאה מצמצום. (עשיתי את זה לפני 12 שנים בהשפעת ר' שלמה פישר). אני ב"ה לא ילד ולא בחור צעיר.
איך לא אדע שיש עולם מלא בכל המקומות האלה - הרי בשנות החיפוש שלי עד שמצאתי את שאהבה נפשי עברתי בכל המקומות האלה!
אני בן אדם שאוהב לקרוא ולדעת ולהחכים, ולמדתי אין ספור ספרי מוסר ומחשבה, גם ליטאיים וגם חסידיים. ואתה מדבר אלי כאילו אני איזה אחד שלא ראה בחיים שלו ולא שמע כלום חוץ מברסלב.
אז זהו שלא.
התקרבתי בגיל די מבוגר, עם ילדים גדולים במוסדות ליטאיים וכו' ולאחר שנים רבות מאד של לימוד ועיון רב הן בדרך הליטאית שממנה באתי, והן בדרכים נוספות שחיפשתי וביקשתי. (למדתי המון בספרי בעל השומר אמונים, הייתי דבוק מאד למשנתו של הגרש"ד פינקוס זצ"ל, היתה תקופה קצרה שניסיתי חב"ד, טעמתי הרבה מהנתיבות שלום והיו עוד)
אולי אינני בקי לגמרי בעולמה של כל חסידות וחסידות, אבל בדרך הליטאית נ"ל שב"ה לא פחות מאף אחד פה.
מה שכתבתי כתבתי בפירוש בשם הראב"ן, בעל ביאור הליקוטים וכוכבי אור. אולי בהמשך אטרח ואחפש את הציטוט המדויק.
(שבכל פעם שהקב"ה מגלה דבר בעולם, מתגברים זה לעומת זה גם הקשיים והנסיונות וא"א לעמוד נגדם בלי הגילוי החדש שהקב"ה גילה)
וגם אם יעמוד כל העולם כולו בצד אחד, והראב"ן מצד שני - אקבל את דבריו. משום שתורתו היא סולת נקיה שקיבל מאביו, אביו ממוהרנ"ת ומוהרנ"ת מרביה"ק.
וכן יש לדברי תימוכין בדבריו של רביה"ק עצמו בחיי מוהר"ן. ובהלכות רבות בליקוטי הלכות.
אז באמת שבא לי להשלים פה עם כולם, אבל איך אודה לדבריך כשרבינו ותלמידיו אומרים אחרת?
ידידי היקר, אין צורך לחנך אותי לפקיחת עיניים ויציאה מצמצום. (עשיתי את זה לפני 12 שנים בהשפעת ר' שלמה פישר). אני ב"ה לא ילד ולא בחור צעיר.
איך לא אדע שיש עולם מלא בכל המקומות האלה - הרי בשנות החיפוש שלי עד שמצאתי את שאהבה נפשי עברתי בכל המקומות האלה!
אני בן אדם שאוהב לקרוא ולדעת ולהחכים, ולמדתי אין ספור ספרי מוסר ומחשבה, גם ליטאיים וגם חסידיים. ואתה מדבר אלי כאילו אני איזה אחד שלא ראה בחיים שלו ולא שמע כלום חוץ מברסלב.
אז זהו שלא.
התקרבתי בגיל די מבוגר, עם ילדים גדולים במוסדות ליטאיים וכו' ולאחר שנים רבות מאד של לימוד ועיון רב הן בדרך הליטאית שממנה באתי, והן בדרכים נוספות שחיפשתי וביקשתי. (למדתי המון בספרי בעל השומר אמונים, הייתי דבוק מאד למשנתו של הגרש"ד פינקוס זצ"ל, היתה תקופה קצרה שניסיתי חב"ד, טעמתי הרבה מהנתיבות שלום והיו עוד)
אולי אינני בקי לגמרי בעולמה של כל חסידות וחסידות, אבל בדרך הליטאית נ"ל שב"ה לא פחות מאף אחד פה.
לא אמרתי שדרכים אחרות פחות אמת. חשבתי שהבהרתי את עצמי למעלה, תקרא שוב.
ומה אעשה ובספרים לא כתוב כדבריך?
מה שכתבתי כתבתי בפירוש בשם הראב"ן, בעל ביאור הליקוטים וכוכבי אור. אולי בהמשך אטרח ואחפש את הציטוט המדויק.
(שבכל פעם שהקב"ה מגלה דבר בעולם, מתגברים זה לעומת זה גם הקשיים והנסיונות וא"א לעמוד נגדם בלי הגילוי החדש שהקב"ה גילה)
וגם אם יעמוד כל העולם כולו בצד אחד, והראב"ן מצד שני - אקבל את דבריו. משום שתורתו היא סולת נקיה שקיבל מאביו, אביו ממוהרנ"ת ומוהרנ"ת מרביה"ק.
וכן יש לדברי תימוכין בדבריו של רביה"ק עצמו בחיי מוהר"ן. ובהלכות רבות בליקוטי הלכות.
אז באמת שבא לי להשלים פה עם כולם, אבל איך אודה לדבריך כשרבינו ותלמידיו אומרים אחרת?
-
- הודעות: 190
- הצטרף: 05 נובמבר 2018, 08:25
- נתן תודה: 120 פעמים
- קיבל תודה: 33 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עצה טובה לכוונה בתפילה ע"פ רבינו נחל נובע מקור חכמה
שפתים ישק. ובאמת.
רק הערה אחת:
אבל זכותם של אנשים אחרים תלמידים לצדיקים אחרים להאמין ולחשוב אחרת.
ומה שכתבת לגבי דרכים אחרות אכן כל אחד ושורש נשמתו, ועל כגון דא נאמר 'מה שליבו חפץ' ויש אנשים שדרכים אלו שהזכרת ועוד דרכים אחרים הם בשבילם המובילים אותם ומוליכים אותם בדרך בה ישכון אור.
רק הערה אחת:
זכותך להאמין ולחשוב כך וצריך הנך להאמין באמונה שלימה כך.ברסלבר (ליטאי לשעבר) כתב: ↑30 אוקטובר 2019, 14:53ומה אעשה ובספרים לא כתוב כדבריך?
מה שכתבתי כתבתי בפירוש בשם הראב"ן, בעל ביאור הליקוטים וכוכבי אור. אולי בהמשך אטרח ואחפש את הציטוט המדויק.
(שבכל פעם שהקב"ה מגלה דבר בעולם, מתגברים זה לעומת זה גם הקשיים והנסיונות וא"א לעמוד נגדם בלי הגילוי החדש שהקב"ה גילה)
וגם אם יעמוד כל העולם כולו בצד אחד, והראב"ן מצד שני - אקבל את דבריו. משום שתורתו היא סולת נקיה שקיבל מאביו, אביו ממוהרנ"ת ומוהרנ"ת מרביה"ק.
וכן יש לדברי תימוכין בדבריו של רביה"ק עצמו בחיי מוהר"ן. ובהלכות רבות בליקוטי הלכות.
אז באמת שבא לי להשלים פה עם כולם, אבל איך אודה לדבריך כשרבינו ותלמידיו אומרים אחרת?
אבל זכותם של אנשים אחרים תלמידים לצדיקים אחרים להאמין ולחשוב אחרת.
ומה שכתבת לגבי דרכים אחרות אכן כל אחד ושורש נשמתו, ועל כגון דא נאמר 'מה שליבו חפץ' ויש אנשים שדרכים אלו שהזכרת ועוד דרכים אחרים הם בשבילם המובילים אותם ומוליכים אותם בדרך בה ישכון אור.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 401
- הצטרף: 04 יולי 2018, 21:22
- נתן תודה: 97 פעמים
- קיבל תודה: 109 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עצה טובה לכוונה בתפילה ע"פ רבינו נחל נובע מקור חכמה
אכן כך.
אבל בתנאי שהם אומרים במפורש אחרת.
ע"פ רוב אי ההסכמה של אנשים היא לא מצד שרבם אמר אחרת אלא שמעולם לא שמעו דבר כזה מרבותיהם.
וכמ"ש קודם, במקרה שלי אין בכלל סתירה בין הדרכים ושתיהן אמת.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 244
- הצטרף: 23 יולי 2018, 12:02
- נתן תודה: 176 פעמים
- קיבל תודה: 51 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1299
- הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
- נתן תודה: 214 פעמים
- קיבל תודה: 274 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עצה טובה לכוונה בתפילה ע"פ רבינו נחל נובע מקור חכמה
דעתי בהקשר למה שכתבת, וציינת את זה גם לעיל והוספת גם את הרב דסלר (אם כי הרב דסלר יותר קשור למוסר אבל באופן אחר ואכמ"ל), הגרש"ד פינקוס באיזה אופן רחוק קשור לתורת המוסר וגדולי המוסר, אבל באופן כללי אין לזה שום קשר לכל תורת המוסר ועבודתה, אין אני מביע את דעתי על תועלת הספר ודרכו, שהמציאות היא המלמדת בינה. עכ"פ זה לא קשור לתורת גדולי ליטא והמשגיחים הרוחניים בישיבות ואיך שהעמידו את האדם פה בעולם.
אמנם אני נתפס לקטנות ואתה רואה את זה כחסר ערך ושולי, אבל תורת המוסר מלמדת שאין שום דבר קטן בעולם, וידוע משלו של הסבא מקלם שתורת המוסר כטלסקופ שיש בכוחו להגדיל לאדם דברים שנראים כפעוטים בעיניו.
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
- 21 תגובות
- 612 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ayedavid
31 אוקטובר 2019, 23:32
-
-
למה והאם לא מקפידים על ערבי נחל ממש
על ידי יעקב שלם » 02 אוקטובר 2019, 23:01 » ב סוכות, שמחת תורה ושמיני עצרת - 5 תגובות
- 100 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יעקב שלם
03 אוקטובר 2019, 21:08
-
-
- 9 תגובות
- 416 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יעקב שלם
24 יוני 2019, 00:07
-
- 0 תגובות
- 41 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אוריאל
11 ספטמבר 2019, 00:08
-
- 1 תגובות
- 141 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי רוצה לדעת
10 פברואר 2019, 00:40
מי מחובר
משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח