ואנחנו - כורעים, ומשתחוים. האמנם אנו כורעים? וכי משתחוים?


פותח הנושא
אח שלך
משתמש ותיק
הודעות: 289
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 13:59
נתן תודה: 146 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

ואנחנו - כורעים, ומשתחוים. האמנם אנו כורעים? וכי משתחוים?

שליחה על ידי אח שלך » 06 נובמבר 2019, 00:59

כידוע הגמ' בברכות אומרת ללא חולק - שכריעה היא על ברכים והשתחוואה היא בפישוט ידים ורגלים.

ונתעוררתי לשאול על מה ולמה אנו איננו עושים בימים רגילים שום השתחוואה כפשוטה.
[רק ביו"כ ורק זכר למה שהיו אבותינו עושים ביום כפור, ואי"ז חיוב, ונשים בכלל לא עושות] 

וכן כריעה גם כן לא עושים בתפילות יום יום, כי אנו רק מתכופפים בלי לרדת על הברכיים, וצ"ע אמאי. 

והנה כל יום אנו אומרים לפני התפילה "ואני אשתחוה ואכרעה לפני ה' עושי".
​​​​​​(האם זה רק הבטחה עתידית לעשות כן בעזרה כשנהיה טהורים).

וכן אחרי התפילה חוזרים: "ואנחנו כורעים ומשתחוים ומודים", וקצת משמע שגם עכשיו אנו עושים ​​​כך .
וכמו 'שהם משתחוים להבל וריק' = עכשיו. ומתפללים אל אל לא
​​​​​​יושיע = עכשיו. 

מה הפשט? 

[ברור שלא מדובר כאן על מליצות ח"ו. דובר שקרים לא יכון לנגד עיני] 


חגי פאהן
משתמש ותיק
הודעות: 367
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 123 פעמים
קיבל תודה: 124 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ואנחנו - כורעים, ומשתחוים. האמנם אנו כורעים? וכי משתחוים?

שליחה על ידי חגי פאהן » 06 נובמבר 2019, 15:38

תניא א"ר יהודה: כך היה מנהגו של ר"ע, כשהיה מתפלל עם הצבור היה מקצר ועולה מפני טורח צבור, וכשהיה מתפלל בינו לבין עצמו אדם מניחו בזוית זו ומוצאו בזוית אחרת. וכל כך למה? מפני כריעות והשתחויות.
חלק (קטן) מהתימנים נופלים על הרצפה בתחנון, כבמגילה כב-ב וכהרמב"ם: "כשהוא עושה נפילת פנים אחר תפלה יש מי שהוא עושה קידה ויש מי שהוא עושה השתחויה". חוץ מזה, לא נראה לי שיש מ"ד שיש איסור לכרוע ולהשתחוות, אלא שהיום מסתמא זה יהיה יוהרא לעשות כך בציבור.


חיים ליצא
הודעות: 140
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 00:54
נתן תודה: 38 פעמים
קיבל תודה: 23 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ואנחנו - כורעים, ומשתחוים. האמנם אנו כורעים? וכי משתחוים?

שליחה על ידי חיים ליצא » 06 נובמבר 2019, 16:10

גם היום ראיתי שיש עושים השתחוואה מול שערי הר בית קודשינו בפישוט ידיים ורגליים
כנראה עיקר ההשתחוואה זה מול בית ה' ככתוב רוממו ה א והשתחוו להר קודשו
וכהמנהג שלא נפלים אפיים אלא במקום שיש ארו"ק


אליהוא
הודעות: 67
הצטרף: 08 מאי 2017, 16:15
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ואנחנו - כורעים, ומשתחוים. האמנם אנו כורעים? וכי משתחוים?

שליחה על ידי אליהוא » 06 נובמבר 2019, 18:30

א' נפילת אפים נוהגת בכל ירושלם, גם בלי ס"ת.
ב' בחו"ל אמרו לי שאין נוהגים להשתחוות [חוץ מימים נוראים] בגלל הנוצרים שזה חלק חשוב בתִפלתם.
אלא אנחנו רוצים להראות שוני מהם. ואולי יש חשש הימצאות ע"ז בחו"ל.
ג' הרב ישראל אריאל אמר לי שהוא משתחוה בביתו מדי בוקר. חשבתי לעשות כמוהו, אלא נעצרתי:
פשוט הרגשתי שאין זה טבעי בימינו, וקשה היה לי 'לחדש' מנהג שמעולם נהגתי לעשות.
יש גם הרגשה מיוחדת כאשר עושים זאת ביו"כ [גם על הפנים, לעומת ר"ה].
ד' וכאן המקום לברך את ישי ריבו על העלאת המעשה לדרגה גבוהה יותר בעיניי.


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1056
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 244 פעמים
קיבל תודה: 254 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ואנחנו - כורעים, ומשתחוים. האמנם אנו כורעים? וכי משתחוים?

שליחה על ידי איש ווילנא » 06 נובמבר 2019, 20:07

כיון שאנשים כאן רצים להשתחוות בכל מיני מקומות בפישוט ידים ורגלים
יש להדגיש שלא לשכוח שאסור להשתחוות על גבי רצפה של אבנים
אלא יש לחצוץ בבד וכיוצא בו שלא לעבור על האיסור של אבן משכית
ורק בעזרה הותרה השתחוייה על גבי אבנים

[אגב יש לעי' אם על ידי חציצה זו באמת אין זה השתחוויה או שהוא השתחויה רק שלא על גבי אבנים]


פותח הנושא
אח שלך
משתמש ותיק
הודעות: 289
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 13:59
נתן תודה: 146 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ואנחנו - כורעים, ומשתחוים. האמנם אנו כורעים? וכי משתחוים?

שליחה על ידי אח שלך » 06 נובמבר 2019, 20:18

אליהוא כתב:
06 נובמבר 2019, 18:30
א' נפילת אפים נוהגת בכל ירושלם, גם בלי ס"ת.

ב' בחו"ל אמרו לי שאין נוהגים להשתחוות [חוץ מימים נוראים] בגלל הנוצרים שזה חלק חשוב בתִפלתם.
אלא אנחנו רוצים להראות שוני מהם. ואולי יש חשש הימצאות ע"ז בחו"ל.

ג' הרב ישראל אריאל אמר לי שהוא משתחוה בביתו מדי בוקר. חשבתי לעשות כמוהו, אלא נעצרתי:
פשוט הרגשתי שאין זה טבעי בימינו, וקשה היה לי 'לחדש' מנהג שמעולם נהגתי לעשות.
יש גם הרגשה מיוחדת כאשר עושים זאת ביו"כ [גם על הפנים, לעומת ר"ה].

ד' וכאן המקום לברך את ישי ריבו על העלאת המעשה לדרגה גבוהה יותר בעיניי.
א. נפילת אפים שלנו היא לא השתחויה. ואפילו לא כריעה.

ב. מאוד מאוד מחודש, כי מאז ומעולם זה היה כך מול עבודה זרה.
(שהם משתחוים להבל וריק...)
וגם זה בכלל כל ד' העבודות של גבוה שהם ממש מקבילות זה לעומת זה לעבודת אלילים בר מינן, ובמסכת ע"ז לומדים כמה פעמים זה מזה להבדיל. 

ג. האם יש לו מקור מוסמך לעשות כן?
[אני גם רוצה... 
ולו בשביל לא לתת לערבים לעבוד את ה' יותר מאיתנו בדבר יסודי כל כך שמוזכר בתנ"ך פעמים רבות כל כך.
אך אני חושש שיום אחד אגלה בפוסקים שיש בזה איזו בעיה]. 

ד. ??  פרט נא. 


אברהם העברי
הודעות: 146
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 26 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ואנחנו - כורעים, ומשתחוים. האמנם אנו כורעים? וכי משתחוים?

שליחה על ידי אברהם העברי » 11 נובמבר 2019, 16:00

חיים ליצא כתב:
06 נובמבר 2019, 16:10
גם היום ראיתי שיש עושים השתחוואה מול שערי הר בית קודשינו בפישוט ידיים ורגליים
כנראה עיקר ההשתחוואה זה מול בית ה' ככתוב רוממו ה א והשתחוו להר קודשו
וכהמנהג שלא נפלים אפיים אלא במקום שיש ארו"ק
הב"ח (תקנא) מביא דין להשתחוות כשרואה את מקום העזרה


פותח הנושא
אח שלך
משתמש ותיק
הודעות: 289
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 13:59
נתן תודה: 146 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ואנחנו - כורעים, ומשתחוים. האמנם אנו כורעים? וכי משתחוים?

שליחה על ידי אח שלך » 11 נובמבר 2019, 20:59

אח שלך כתב:
06 נובמבר 2019, 20:18
אליהוא כתב:
06 נובמבר 2019, 18:30
.... 

ג' הרב ישראל אריאל אמר לי שהוא משתחוה בביתו מדי בוקר. חשבתי לעשות כמוהו, אלא נעצרתי:
פשוט הרגשתי שאין זה טבעי בימינו, וקשה היה לי '
...
ג. האם יש לו מקור מוסמך לעשות כן?
[אני גם רוצה... 
ולו בשביל לא לתת לערבים לעבוד את ה' יותר מאיתנו בדבר יסודי כל כך שמוזכר בתנ"ך פעמים רבות כל כך.
אך אני חושש שיום אחד אגלה בפוסקים שיש בזה איזו בעיה]. 
תוספת:
מתחילה כשכתבתי את הנקודה החשובה שראוי להקפיד בכל נושא לא לתת לערבים לעקוף אותנו בעניני עבודת ה' - הרגשתי קצת חדשן מוזר שיש לתמוה עלי ולשאול אותי בצדק: "זאת מנין לך"

והנה היום ראיתי בס"ד באקראי ביערות דבש שכותב בדיוק כך.

ולהלן תמצית תוכן דבריו של רבי יונתן אייבשיץ:
'כבר כמה פעמים הגדתי לכם (בדרשות) שכל דבר מעלה כלשהוא שהגויים יותר טובים בו מאיתנו זהו קטרוג גדול על ישראל, ועלינו להתחזק ולשנות דרכינו בזה יותר מכל דבר אחר'. 

​​​​​​(הנושא שלו באותו מקרה ספציפי זה ענין הערמומיות וחוסר היושר שהיה מצוי בקרב היהודים בקהילתו, אבל הוא בפירוש מעמיד זאת ככלל כללי) 


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 1294
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 293 פעמים
קיבל תודה: 314 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ואנחנו - כורעים, ומשתחוים. האמנם אנו כורעים? וכי משתחוים?

שליחה על ידי שמעיה » 11 נובמבר 2019, 21:22

אח שלך כתב:
06 נובמבר 2019, 00:59


[ברור שלא מדובר כאן על מליצות ח"ו. דובר שקרים לא יכון לנגד עיני] 

 מה הקשר בין מליצה לשקר?


פותח הנושא
אח שלך
משתמש ותיק
הודעות: 289
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 13:59
נתן תודה: 146 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ואנחנו - כורעים, ומשתחוים. האמנם אנו כורעים? וכי משתחוים?

שליחה על ידי אח שלך » 12 נובמבר 2019, 00:39

שמעיה כתב:
11 נובמבר 2019, 21:22
אח שלך כתב:
06 נובמבר 2019, 00:59


[ברור שלא מדובר כאן על מליצות ח"ו. דובר שקרים לא יכון לנגד עיני] 

 מה הקשר בין מליצה לשקר?
צודק, טעיתי, מליצה איננה ממין הענין כאן. 

ולמעשה - כאן זה לכאורה שקר מוחלט שאומרים שמשתחוים ממש.
[ואנו לא מליצים ולא מתלוצצים, אלא אומרים ברצינות שכך עושים.
וצריך להליץ יושר עלינו מ"ט לא ניחשב בזה כשקרנים + חצופים המקשקשים לפניו ית' חלילה ומ ת פ א ר י ם במה שאינם עושים] 
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח