מהי תפילה

שלומי טויסיג

משתמש ותיק
יש לי כמה שאלות שאני רציתי תשובה עליהם והם:
 1. מהי תפילה ?
 2. מהי מהות התפילה?
 3. ולמה אני לא יכולה להיתפלל במילים שלי?

כל אחת מהשאלות הללו צריכה עוד עיון ולימוד גדול.
התפילה היא אחד הצדדים והכלים היותר רחבים ומרכזיים בעבודת ה' שלנו ויש לעיין ולעמול עליה הרבה.

1. תפילה היא שיח ביננו לבין בורא עולם.
בעיקר היא מדגישה את הדיבור שלנו עמו אבל יש בה גם מימד של דיבור שלו איתנו דרך תחושת הלב...

2. מהות התפילה היא הקשר הישיר והבלתי אמצעי שנוצר ביננו לבין אבינו שבשמיים- כבני אדם אנו יוצרים קשרים עם אנשים אחרים ע"י דיבור עמם. גם במקרה הזה (להבדיל בין אלוקים לאדם) אנחנו יוצרים חיבור וקשר ע"י דיבור ומילות התפילה.

3.את בהחלט יכולה ואף צריכה להתפלל במילים שלך...
אנשי כנסת הגדולה תקנו תפילת עמידה וחכמי הדורות הוסיפו עליהם מסגרת קבועה של תפילה: ברכות קבועות ופרקי שירה ותהילה קבועים, כדי לתת לנו מסגרת קבועה ויציבה של חיבור ביננו לבין ה'. יומיומית אמיצה ולא תלויה בשינויי מצב רוח או בקריזות שלנו. הם גם הכניסו לנו תכנים שהיינו עלולים לשכח (שבח והודיה, על התשובה, על החכמה, על קיבוץ גלויות, על שפע לעם ישראל ולעולם וכו')

התפילות בסידורים הם יסוד הקשר שלנו כעם וכיהודים לריבונו של עולם, על גבי זה ניתן ורצוי להוסיף גם תפילות אישיות משלנו, בשפה שלנו ומהלב שלנו (ר' נחמן מברסלב מאריך מאד בהדרכה הזאת)

 
 

כבוד שמים

משתמש ותיק
עיין בהסכמת הרב נויבירט לספר אשי ישראל דברים נפלאים בשם בעל העיקרים.
 

מ אלישע

משתמש ותיק
א. עומד לפני המלך. ( בזה יש אמונה צורת הכנעה דביקות)
ב. מכיר בחסרונו כנגד שלימות המלך (בירור האמונה, והגדלת שבח המלך)
ג. ג' ראשונות משבח את שלימות המלך.
ד. אמצעיות . מבקש מהמלך (אמונה בקשר עם ה' (זה כולל אמונה בנבואה ותורה ) 
                 
   יודע שביד המלך להשלים את חפצו (בזה יש שורש אמונה בהשגחה
             
       ובזה יש יותר הכנעה לפני המלך, שזה נתינת כבוד לשלימות המלך.
ה. ג' אחרונות . מודה למלך וזה בברכת עבודה (רצון לעבוד למלך)
                                        בברכת מודים (כל הטוב מהמלך)
                                      בברכת השלום - כאן נכלל הכל.
                                                               השלימות אצל המלך.
                                                               המלך רוצה לתת ברכה שלמה
                                                               ולהשלים אותנו . בברכת השלום.
 
 

אברהם משה

משתמש ותיק
שלומי טויסיג אמר:
יש לי כמה שאלות שאני רציתי תשובה עליהם והם:
 1. מהי תפילה ?
 2. מהי מהות התפילה?
 3. ולמה אני לא יכולה להיתפלל במילים שלי?
יש חובת הלבבות יסודי מאוד בכל ענייני המצות, ובענין התפילה בפרט, שם הוא מבאר ענייני המעשה והכוונה.
וזה לשונו בשער חשבון הנפש פרק ג:

ואם יתעסק במעשה מחובות הלבבות והאברים יחדו בתפלה ובשבח לאלהים יתברך, יפנה גופו מכל מעשי העוה"ז והעוה"ב ויפנה לבו מכל המחשבות המטרידות אותו מענין התפלהוכו'. ואח"כ יעלה על לבו, אל מי מכוין בתפלתו ומה מבקש בה ובמה מדבר לפני בוראו ממלות התפלה וענינה.
ודע, כי המלות תהיינה בלשון והעיון בלב, והמלות כגוף לתפלה והעיון כרוח. וכשיתפלל המתפלל בלשונו, ולבו טרוד בזולת ענין התפלה, תהיה תפלתו גוף בלא רוח וקליפה בלא לב, מפני שגופו נמצא ולבו בל עמו עת תפלתו, ובכמוהו אמר הכתוב: יען כי נגש העם הזה בפיו ובשפתיו כבדוני ולבו רחק ממני וכו'. וכן המתפלל, כשיהיה לבו ומצפונו ריק מענין התפלה, לא יקבל האל ממנו תפלת אבריו ותנועת לשונו. הלא תראה מה שאנו אומרים בסוף תפלתנו: יהיו לרצון אמרי פי והגיון לבי לפניך וגו'. וכשיהיה האדם חושב בשום דבר מדברי העולם במותר או באסור, ואח"כ יחתם תפלתו ויאמר: והגיון לבי לפניך, הלא זה גנאי גדול, שיטען שדבר עם אלהיו בלבו ובמצפונו ולבו בל עמו, ושאל ממנו אחר כך לקבל אותה ולרצות בה ממנו, ודומה הוא למי שנאמר בו: כגוי אשר צדקה עשה, ואחז"ל: ימוד אדם עצמו אם יכול לכוין את לבו, יתפלל, ואם לאו, אל יתפלל, ואמר רבי אליעזר בשעת פטירתו בכלל מה שצוה בו לתלמידיו: וכשאתם מתפללים, דעו לפני מי אתם מתפללים, ואמר הכתוב: הכון לקראת אלהיך ישראל, וארז"ל אל תעש תפלתך קבע אלא רחמים ותחנונים לפני המקום, ואמר: בהתעטף עלי נפשי, ואמר: נשא לבבנו אל כפים אל אל בשמים.
וראוי לך, אחי, שתדע, כי כוונתנו בתפלה אינה כי אם כלות הנפש אל האלהים וכניעתה לפניו עם רוממותה לבוראה ושבחה והודאתה לשמו והשלכת כל יהביה עליו. ולפי שהיה כבד על הנפש לזכר כל זה בלי חבור וסדר, סדרו רבותינו ז"ל הענינים שצריכים להם רוב כתות בני אדם, הנראה חסרונם בהם אל האלהים וכניעתם בעבורם, והם עניני התפלה על סדר ותקון, שתקבל בה הנפש פני בוראה ולא תבוש בהתנפלה, ויראה ממנה בסדרה עניני התפלה בלבה הכניעה והשפלות לאלהים. ולפי שהיתה מחשבת הלב מתהפכת הרבה ואין לה קימה למהירות עבר ההרהורים על הנפש, היה קשה עליה לסדר עניני התפלה מעצמה, תקנו אותם רז"ל במלים מתוקנות, יסדרם האדם בלשונו, מפני שמחשבת הנפש הולכת אחר המאמר ונמשכת אל הדבור. והיתה התפלה מלות וענינים והמלות צריכות אל הענין והענין אינו צריך אל הדבור, כשאפשר לסדרו בלב, כי הוא עיקר כוונתנו ועליו משען מגמתנו וכו'.
על כן תקן, אחי, ענין תפלתך בלבך והשוהו עם דבורך, וכוון בהם כוונה אחת לאלהים ופנה גופך מכל תנועותיך וקשר חושיך ורעיוניך מהתעסק בדבר מדברי העולם עם התפלה. הקשה במה שאתה עושה למלכך, כשאתה מתעסק בהודאתו ושבחו וספור טובותיו עם סכלותו במצפונך, כל שכן הבורא יתעלה המשקיף על גלוייך ומצפונך ונסתרך ונראך.
 
 

לילה כיום יאיר

משתמש ותיק
בדברי הרמח"ל בדרך ה' מבואר, שתפילה היא לא כדי שנבקש מהקב"ה מה שאנו צריכים, אלא כדי שנזכור תמיד שהכל מאיתו יתברך, ולא נתגולל בעוה"ז ונשכח זאת.
ולפי זה מובן מדוע אנו מתפללים, הרי הקב"ה הוא יודע מה אנו רוצים.
 
חלק עליון תַחתִית