ה' שפתי תפתח בברכת מעין שבע


פותח הנושא
לא מובן מאיליו
הודעות: 44
הצטרף: 23 ינואר 2019, 19:31
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

ה' שפתי תפתח בברכת מעין שבע

שליחה על ידי לא מובן מאיליו » 08 פברואר 2020, 23:09

יש לעיין מדוע אין אומרים ה' שפתי תפתח בברכת מעין שבע כשם שאומרים קודם חזרת הש"ץ
הן אמנם בירושלמי איתא (ברכות פ"ח ה"א), דהוא קידוש שנהגו בבל לומר בביכנ"ס למי שאין לו יין, וממילא ענינה של הברכה הוא קידוש. אך בבבלי לא נראה כן, אלא שענין חזרת הש"ץ הוא, ולפי"ז לכאו' קשה למה לא אומרים, ה' שפתי תפתח, וה"ה ליהיו לרצון לנוהגים לאומרו אחר חזרת הש"ץ.

ערכים:


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2389
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ה' שפתי תפתח בברכת מעין שבע

שליחה על ידי HaimL » 08 פברואר 2020, 23:52

לא מובן מאיליו כתב:
08 פברואר 2020, 23:09
יש לעיין מדוע אין אומרים ה' שפתי תפתח בברכת מעין שבע כשם שאומרים קודם חזרת הש"ץ
הן אמנם בירושלמי איתא (ברכות פ"ח ה"א), דהוא קידוש שנהגו בבל לומר בביכנ"ס למי שאין לו יין, וממילא ענינה של הברכה הוא קידוש. אך בבבלי לא נראה כן, אלא שענין חזרת הש"ץ הוא, ולפי"ז לכאו' קשה למה לא אומרים, ה' שפתי תפתח, וה"ה ליהיו לרצון לנוהגים לאומרו אחר חזרת הש"ץ.
מהיכן למדנו שזה דין של חזרת הש"ץ, הרי לא תיקנו ש"ץ בערבית, כנפסק בהלכה שהיא רשות. ואדרבה, מפורש בגמרא שתיקנו לא משום חזרת הש"ץ, אלא משום סכנה
 


אברהם העברי
משתמש ותיק
הודעות: 695
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 154 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ה' שפתי תפתח בברכת מעין שבע

שליחה על ידי אברהם העברי » 05 מאי 2020, 11:38

HaimL כתב:
08 פברואר 2020, 23:52
לא מובן מאיליו כתב:
08 פברואר 2020, 23:09
יש לעיין מדוע אין אומרים ה' שפתי תפתח בברכת מעין שבע כשם שאומרים קודם חזרת הש"ץ
הן אמנם בירושלמי איתא (ברכות פ"ח ה"א), דהוא קידוש שנהגו בבל לומר בביכנ"ס למי שאין לו יין, וממילא ענינה של הברכה הוא קידוש. אך בבבלי לא נראה כן, אלא שענין חזרת הש"ץ הוא, ולפי"ז לכאו' קשה למה לא אומרים, ה' שפתי תפתח, וה"ה ליהיו לרצון לנוהגים לאומרו אחר חזרת הש"ץ.
מהיכן למדנו שזה דין של חזרת הש"ץ, הרי לא תיקנו ש"ץ בערבית, כנפסק בהלכה שהיא רשות. ואדרבה, מפורש בגמרא שתיקנו לא משום חזרת הש"ץ, אלא משום סכנה

אמנם תקנוהו מפני המאחרים אבל ודאי שתקנוהו כחזרת הש"צ (הלא יש שיטות שיוצאים בזה יד"ח שמו"ע)
 


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1537
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 393 פעמים
קיבל תודה: 281 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ה' שפתי תפתח בברכת מעין שבע

שליחה על ידי דרומאי » 05 מאי 2020, 12:05

לא מובן מאיליו כתב:
08 פברואר 2020, 23:09
יש לעיין מדוע אין אומרים ה' שפתי תפתח בברכת מעין שבע כשם שאומרים קודם חזרת הש"ץ
הן אמנם בירושלמי איתא (ברכות פ"ח ה"א), דהוא קידוש שנהגו בבל לומר בביכנ"ס למי שאין לו יין, וממילא ענינה של הברכה הוא קידוש. אך בבבלי לא נראה כן, אלא שענין חזרת הש"ץ הוא, ולפי"ז לכאו' קשה למה לא אומרים, ה' שפתי תפתח, וה"ה ליהיו לרצון לנוהגים לאומרו אחר חזרת הש"ץ.

לענ"ד לק"מ. דאטו שאר דיני תפילה נוהגים במעין שבע? הלא הוא דין מחודש של ברכה אחת שיוצאים בה י''ח תפילה לאותן השיטות. ומנא לן לחייב באמירת ה' שפתי תפתח ויהיו לרצון שלא נאמרו אלא בתפילה גמורה ולא בברכה אחת מעין שבע. 


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1741
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 523 פעמים
קיבל תודה: 493 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ה' שפתי תפתח בברכת מעין שבע

שליחה על ידי במבי » 05 מאי 2020, 12:24

מפני ב' סיבות ה' שפתי תפתח קשור לתפילת שמונה עשרה

הסיבה הראשונה היא שפסוק זה נאמר בתהילים נא' שדוד המלך אמרו בעת שנתן הנביא בא אליו לאחר חטאו וממילא יש כאן עניין בקשה מה' לקבלת התפילה גם לאחר חטא, וסלח לנו אין במעין שבע

הסיבה השניה כתובה בתרגום שם: "יְיָ סִפְוָתַי פְּתַח בְּאוֹרַיְתָא וּפוּמִי יַתְנֵי תּוּשְׁבַּחְתָּךְ" ותפילת שמונה עשרה העיקר הבקשה זה הדעת שהרי זו הבקשה הראשונה בתפילה, וא"כ מתאים לפתוח את התפילה גם על עניין התורה מה שלא שייך למעיין שבע.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1537
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 393 פעמים
קיבל תודה: 281 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ה' שפתי תפתח בברכת מעין שבע

שליחה על ידי דרומאי » 05 מאי 2020, 12:32

במבי כתב:
05 מאי 2020, 12:24
מפני ב' סיבות ה' שפתי תפתח קשור לתפילת שמונה עשרה

הסיבה הראשונה היא שפסוק זה נאמר בתהילים נא' שדוד המלך אמרו בעת שנתן הנביא בא אליו לאחר חטאו וממילא יש כאן עניין בקשה מה' לקבלת התפילה גם לאחר חטא, וסלח לנו אין במעין שבע

הסיבה השניה כתובה בתרגום שם: "יְיָ סִפְוָתַי פְּתַח בְּאוֹרַיְתָא וּפוּמִי יַתְנֵי תּוּשְׁבַּחְתָּךְ" ותפילת שמונה עשרה העיקר הבקשה זה הדעת שהרי זו הבקשה הראשונה בתפילה, וא"כ מתאים לפתוח את התפילה גם על עניין התורה מה שלא שייך למעיין שבע.

לדבריך למה בכלל בשבת ויו"ט שאין אומרים בהם לא אתה חונן ולא סלח לנו אומרים ה' שפתי תפתח?!


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 1124
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 356 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ה' שפתי תפתח בברכת מעין שבע

שליחה על ידי הכהן » 05 מאי 2020, 12:36

יש צד שיחיד יכול לומר ברכה מעין שבע במקום שבע?


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1537
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 393 פעמים
קיבל תודה: 281 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ה' שפתי תפתח בברכת מעין שבע

שליחה על ידי דרומאי » 05 מאי 2020, 13:09

הכהן כתב:
05 מאי 2020, 12:36
יש צד שיחיד יכול לומר ברכה מעין שבע במקום שבע?

עי' טור או''ח סימן רס"ח שאין ליחיד לומר אותה, ומ''מ הביא בשם רב נטרונאי שאם לא התפלל היחיד ושמע מהש"ץ מעין שבע יצא י''ח תפילה, וע"ש שחלק עליו.


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 1124
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 356 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ה' שפתי תפתח בברכת מעין שבע

שליחה על ידי הכהן » 05 מאי 2020, 14:23

דרומאי כתב:
05 מאי 2020, 13:09
הכהן כתב:
05 מאי 2020, 12:36
יש צד שיחיד יכול לומר ברכה מעין שבע במקום שבע?

עי' טור או''ח סימן רס"ח שאין ליחיד לומר אותה, ומ''מ הביא בשם רב נטרונאי שאם לא התפלל היחיד ושמע מהש"ץ מעין שבע יצא י''ח תפילה, וע"ש שחלק עליו.

מזה אני מוכיח שזה בודאי לא כמו התפילה עצמה, וע"כ אין פסוקים לפניה ולאחריה.

ואדאתינן להכי, האם יש מקום לכרוע בתחילתה?


יאיר אור
הודעות: 144
הצטרף: 06 אוגוסט 2018, 16:40
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 60 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ה' שפתי תפתח בברכת מעין שבע

שליחה על ידי יאיר אור » 05 מאי 2020, 15:46

מצד פתיחת התפילה לא היו צריכים לומר ה' שפתי קודם חזרת הש"צ כיון שאמרו כבר קודם תפילת לחש וחזרת הש"צ הוא כהמשך לכך וכן סובר באמת באהל מועד כפי שהביא הב"י בסי' קכג אמנם אנו קיי"ל שאומרים כמו שפסק בשו"ע סי' קיא בשם התרומת הדשן והטעם הוא שהוא חלק מנוסח שמו"ע שתיקנו אנשי כנה"ג וכמ"ש בשו"ע הרב שם
ומכיון שכן רק בנוסח שמו"ע שתיקנוה גם ליחד תיקנוה עם ה' שפתי אבל מעין שלש שלכתחילה לא תיקנוה אלא לש"ץ לא תיקנו בה ה' שפתי כיון שכבר אמרו בתפילת לחש


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1741
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 523 פעמים
קיבל תודה: 493 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ה' שפתי תפתח בברכת מעין שבע

שליחה על ידי במבי » 05 מאי 2020, 15:53

דרומאי כתב:
05 מאי 2020, 12:32
במבי כתב:
05 מאי 2020, 12:24
מפני ב' סיבות ה' שפתי תפתח קשור לתפילת שמונה עשרה

הסיבה הראשונה היא שפסוק זה נאמר בתהילים נא' שדוד המלך אמרו בעת שנתן הנביא בא אליו לאחר חטאו וממילא יש כאן עניין בקשה מה' לקבלת התפילה גם לאחר חטא, וסלח לנו אין במעין שבע

הסיבה השניה כתובה בתרגום שם: "יְיָ סִפְוָתַי פְּתַח בְּאוֹרַיְתָא וּפוּמִי יַתְנֵי תּוּשְׁבַּחְתָּךְ" ותפילת שמונה עשרה העיקר הבקשה זה הדעת שהרי זו הבקשה הראשונה בתפילה, וא"כ מתאים לפתוח את התפילה גם על עניין התורה מה שלא שייך למעיין שבע.

לדבריך למה בכלל בשבת ויו"ט שאין אומרים בהם לא אתה חונן ולא סלח לנו אומרים ה' שפתי תפתח?!

אולי כי אכן היו צריכים לומר אתה חונן וסלח לנו ורק משום טרחא דצבורא לא אומרים ובמעין שבע מלכתחילה לא היה צריך לומר.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1537
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 393 פעמים
קיבל תודה: 281 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ה' שפתי תפתח בברכת מעין שבע

שליחה על ידי דרומאי » 05 מאי 2020, 18:28

במבי כתב:
05 מאי 2020, 15:53
דרומאי כתב:
05 מאי 2020, 12:32
במבי כתב:
05 מאי 2020, 12:24
מפני ב' סיבות ה' שפתי תפתח קשור לתפילת שמונה עשרה

הסיבה הראשונה היא שפסוק זה נאמר בתהילים נא' שדוד המלך אמרו בעת שנתן הנביא בא אליו לאחר חטאו וממילא יש כאן עניין בקשה מה' לקבלת התפילה גם לאחר חטא, וסלח לנו אין במעין שבע

הסיבה השניה כתובה בתרגום שם: "יְיָ סִפְוָתַי פְּתַח בְּאוֹרַיְתָא וּפוּמִי יַתְנֵי תּוּשְׁבַּחְתָּךְ" ותפילת שמונה עשרה העיקר הבקשה זה הדעת שהרי זו הבקשה הראשונה בתפילה, וא"כ מתאים לפתוח את התפילה גם על עניין התורה מה שלא שייך למעיין שבע.

לדבריך למה בכלל בשבת ויו"ט שאין אומרים בהם לא אתה חונן ולא סלח לנו אומרים ה' שפתי תפתח?!

אולי כי אכן היו צריכים לומר אתה חונן וסלח לנו ורק משום טרחא דצבורא לא אומרים ובמעין שבע מלכתחילה לא היה צריך לומר.

ובמוסף מאי איכא למימר?
לענ''ד נראה דכל שהוא תפילה תיקנו בו ה' שפתי תפתח, ומעין שבע אפילו לרב נטרונאי ורב משה גאון דיוצאין בו י''ח תפילה אין בו שם תפילה ורק דנפטר בזה מתפילה משום דתפילת ערבית רשות וכדמפורש בדבריהם עי' טור סימן רס"ח.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “סידור התפילה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים