הערה בעניין ברכת הטוב והמטיב:
גם "הוא יגמלנו וכו'", וגם "ומכל טוב לעולם אל יחסרנו", הם חלק משבחיו של הקב"ה.
בהנחה שהדברים אכן כך, ולא מדובר בבקשות, יוצא שיש לנו ביטוח, שמכל טוב לעולם אל יחסרנו. וא"ת כיצד חסרים לנו דברים?
יש לבאר בזה שהקב"ה הוא מקור הטוב, אלא שלא תמיד מבינים מהו הטוב.
לכאורה בפשטות לשון הברכה מראשיתה ועד סופה, נראית כברכת שבח ללא כל מרכיב של בקשה.בָּרוּךְ אַתָּה ... ...מֶלֶךְ הָעוֹלָם. הָאֵל. אָבִינוּ. מַלְכֵּנוּ. אַדִּירֵנוּ. בּוֹרְאֵנוּ. גּוֹאֲלֵנוּ. יוֹצְרֵנוּ. קְדוֹשֵׁנוּ קְדוֹשׁ יַעֲקב. רוֹעֵנוּ רוֹעֵה יִשְׂרָאֵל. הַמֶּלֶךְ הַטּוֹב וְהַמֵּטִיב לַכּל. שֶׁבְּכָל יוֹם וָיוֹם הוּא הֵטִיב הוּא מֵטִיב הוּא יֵיטִיב לָנוּ. הוּא גְמָלָנוּ הוּא גוֹמְלֵנוּ הוּא יִגְמְלֵנוּ לָעַד לְחֵן וּלְחֶסֶד וּלְרַחֲמִים וּלְרֶוַח. הַצָּלָה וְהַצְלָחָה. בְּרָכָה וִישׁוּעָה. נֶחָמָה. פַּרְנָסָה וְכַלְכָּלָה. וְרַחֲמִים וְחַיִּים וְשָׁלוֹם וְכָל טוֹב. וּמִכָּל טוּב לְעוֹלָם אַל יְחַסְּרֵנוּ:
גם "הוא יגמלנו וכו'", וגם "ומכל טוב לעולם אל יחסרנו", הם חלק משבחיו של הקב"ה.
בהנחה שהדברים אכן כך, ולא מדובר בבקשות, יוצא שיש לנו ביטוח, שמכל טוב לעולם אל יחסרנו. וא"ת כיצד חסרים לנו דברים?
יש לבאר בזה שהקב"ה הוא מקור הטוב, אלא שלא תמיד מבינים מהו הטוב.