למה מותר לומר 'בריך שמיה' בשבת ואין בזה משום שאלת צרכיו


פותח הנושא
יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1231
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 220 פעמים
קיבל תודה: 258 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה מותר לומר 'בריך שמיה' בשבת ואין בזה משום שאלת צרכיו

שליחה על ידי יושב אוהלים » 07 מאי 2020, 15:34

ASZ כתב:
07 מאי 2020, 14:05
מהו באמת המקור לכך שמותר לבקש על רוחניות בשבת?

ראיתי מי שרצה להביא ראיה לזה מהמשנה ברורה (רפח, כב) וז"ל כתבו האחרונים דמותר לומר בשבת אלהי עד שלא נוצרתי וכו' יהי רצון וכו' דאינו אסור שאלת צרכיו אלא כשמבקש על חולי או פרנסה ודומה לו שיש צער לפניו אבל חרטת עונות טוב לומר בכל יום כיון שאינו בלשון וידוי:
אמנם פשטות לשון המ"ב אינו משמע שבא לחלק בין בקשה רוחניות לבקשה גשמיות אלא בין בקשה שיש צער לפניו לבקשה שאין צער לפניו.
ולפי זה לכאורה אם יהיה בקשה גשמית שאין צער לפניו, כגון שמבקש שיהיה לו חליפה חדשה ויש לו חליפה יפה ללבוש, כך שאין לו צער אלא שרוצה חליפה חדשה, יהיה מותר לבקש אפילו בקשה פרטית לצרכי גשמיות, ומאידך גיסא אם הוא מרגיש צער גדול בזה שאינו לומד כראוי, ורוצה לבקש שיעזרהו השם בלימוד, לכאורה לפי החילוק הנ"ל גם יהיה אסור, וצ"ע.


שומע ומוסיף
הודעות: 7
הצטרף: 02 יוני 2020, 07:52
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: למה מותר לומר 'בריך שמיה' בשבת ואין בזה משום שאלת צרכיו

שליחה על ידי שומע ומוסיף » אתמול, 05:59

המקור הוא מנוסח התפילות שקבעו חז"ל לשבת, קדשנו במצותיך, וטהר לבנו וכו'


פותח הנושא
יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1231
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 220 פעמים
קיבל תודה: 258 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה מותר לומר 'בריך שמיה' בשבת ואין בזה משום שאלת צרכיו

שליחה על ידי יושב אוהלים » אתמול, 10:15

יושב אוהלים כתב:
07 מאי 2020, 15:34
ASZ כתב:
07 מאי 2020, 14:05
מהו באמת המקור לכך שמותר לבקש על רוחניות בשבת?

ראיתי מי שרצה להביא ראיה לזה מהמשנה ברורה (רפח, כב) וז"ל כתבו האחרונים דמותר לומר בשבת אלהי עד שלא נוצרתי וכו' יהי רצון וכו' דאינו אסור שאלת צרכיו אלא כשמבקש על חולי או פרנסה ודומה לו שיש צער לפניו אבל חרטת עונות טוב לומר בכל יום כיון שאינו בלשון וידוי:
אמנם פשטות לשון המ"ב אינו משמע שבא לחלק בין בקשה רוחניות לבקשה גשמיות אלא בין בקשה שיש צער לפניו לבקשה שאין צער לפניו.
ולפי זה לכאורה אם יהיה בקשה גשמית שאין צער לפניו, כגון שמבקש שיהיה לו חליפה חדשה ויש לו חליפה יפה ללבוש, כך שאין לו צער אלא שרוצה חליפה חדשה, יהיה מותר לבקש אפילו בקשה פרטית לצרכי גשמיות, ומאידך גיסא אם הוא מרגיש צער גדול בזה שאינו לומד כראוי, ורוצה לבקש שיעזרהו השם בלימוד, לכאורה לפי החילוק הנ"ל גם יהיה אסור, וצ"ע.
בספר 'דרך שיחה' מובא שהגרח"ק שליט"א הביא ראיה שאסור לבקש אפילו צרכים רוחניים בשבת מהא דאיתא בירושלמי (ברכות פ"ה ה"ב) שהטעם שאומרים הבדלה בברכת חונן הדעת (אחרי אתה חונן, לפני חננו מאיתך) הוא משום שאסור לאדם לבקש צרכיו לפני הבדלה, (וכן נקט טעם זה במשנה ברורה סי' רצד,א, ס"ק ב -ולא הביא הטעם השני שאם אין דעה הבדלה מנין), והרי בקשה לדעה הוא בקשה לצורך רוחניות, וע"כ דאף בקשות צרכים של רוחניות אסור לבקש בשבת.

(והיה מקום לחלק שאף אם מבקשים הדעה והבינה כדי שיוכל לדעת ולהבין ד"ת, אבל עצם הדעה והבינה הוא לא רוחניות, משא"כ אם מבקש שיצליח בתורה וכדומה שזה עצמו רוחניות י"ל דמותר, אבל י"ל דס"ל להגר"ח או שעצם הדעה והבינה צורך רוחני הוא, או שלא חילק בדבר זה, אלא כל אם היה מותר לבקש צרכים רוחניים היה מותר אף לבקש כל בקשה לצורך רוחניות, ואם אסרו לבקש דעה לפני הבדלה ע"כ שגם צרכים רוחניים אסור לבקש בשבת. לצורך רוחני אף שמבקש דבר שהוא עצמו אינו רוחני).
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “סידור התפילה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים